• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Większe statki wejdą do Portu Gdynia

VIK
17 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Wejście do Portu Gdynia poszerzono o prawie 40 m


Zakończono przebudowę Północnej Ostrogi Pilotowej w Porcie Gdynia i zyskano prawie 40 m. Dzięki temu do portu będą mogły zawijać większe statki. To nie wszystko. Ta inwestycja poprawi także warunki nawigacyjne w kanale portowym i stan bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych.



Prace na ostrodzeMapka polegały na poszerzeniu wejścia pilotowego z istniejącej szerokości ok. 102 m, do szerokości min. 140 m i uzyskaniu głębokości technicznej 16 m. Przebudowa ta stanowi kolejny z etapów i elementów największego zadania inwestycyjnego "Przebudowa Akwenów Wewnętrznych Portu Gdynia do głębokości 16 m".

Kluczowym i najistotniejszym celem tego zadania było umożliwienie zawijania statków do gdyńskiego portu o parametrach Baltimax (czyli m.in. tankowce i kontenerowce, które będą w stanie przepłynąć przez Cieśniny Duńskie) oraz poprawa warunków nawigacyjnych i stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych. Wykonane prace umożliwiły bezpieczne wejście do Portu jednostek o długości 400 m i szerokości 56 m. Wejście do gdyńskiego poszerzone zostało o prawie 40 m, co usprawni proces wprowadzania i obracania się statków.

- Wykonano konstrukcję nowej ostrogi z palościanki kombinowanej z palami nośnymi o znacznej średnicy wynoszącej do 1420 mm i dł. do 27,5 m, wypełnionej profilami ścianki szczelnej. W ramach przebudowy wykonano nawierzchnię betonową oraz zamontowano niezbędne wyposażenie hydrotechniczne. Częścią prac w inwestycji było wykonanie wygaszacza falowania, w technologii odwracacza strug połączonego z narzutem kamiennym - poinformowano w komunikacie.
Całkowita wartość robót przy przebudowie Ostrogi Północnej wyniosła 16 mln zł, a czas realizacji inwestycji wynosił 14 miesięcy. Prace wykonała Korporacja Budowlana Doraco.

Zrealizowanie tej inwestycji zwiększy możliwości przeładunkowe portu oraz jego konkurencyjność w rejonie Morza Bałtyckiego i w Korytarzu Bałtyk-Adriatyk Transeuropejskich Sieci Transportowych TEN-T.

- Dostosowujemy jakość infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku. Poprzez inwestycje poprawia się pozycja konkurencyjna portu w basenie Morza Bałtyckiego. Dzięki realizowanym inwestycjom wzmacniamy rolę Polski w transeuropejskiej sieci transportowej - mówi Jacek Sadaj, wiceprezes ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Port Gdynia jest też jednym z zaledwie dwóch portów na świecie korzystających z systemu RTK do celów nawigacyjnych zgodnie z wymaganiami międzynarodowych norm IMO i zaleceń IALA. Najdłuższy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia - mv "Charlotte Maersk", mierzył prawie 347 m długości i 42,8 m szerokości. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który jest najbezpieczniejszym tego rodzaju narzędziem wykorzystującym najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków na świecie.
VIK

Miejsca

Opinie (35)

  • Prom (4)

    Wielka szkoda, że przy okazji nie reaktywowano promu, który tam kursował przed II W. Ś.

    • 33 6

    • Prom do portu Marynarki Wojennej? (1)

      to chyba przepustkę trzeba mieć

      • 9 5

      • no więc, wystarczyło by przez teren trepow i zrobić przejście exterytorialne, choćby i za płotem, jak w Guantanamo, albo Gibraltarze

        ale to kraj "totuniedasiępanocku"

        • 9 2

    • Prom na Oksywie? lepiej samolot... po stronie Oksywia jest juz lotnisko

      Wystarczy zburzyć Śródmieście i tam wybudować pas startowy i będzie szybciej niż promem - proste i genialne.

      • 5 6

    • Prom

      O ile mi wiadomo, prom kursował bardzo krótko w latach dwudziestych, gdy budowa portu była jeszcze w powijakach. Pod koniec lat 20 już go nie było i nigdy nie powrócił. Trudno tęsknić dziś do czegoś, czego prawie nikt nie pamięta.

      • 3 3

  • większe statki wejdą (7)

    Ale jak to przywieźć/wywieźć na lądzie?

    • 15 1

    • są bocznice kolejowe (2)

      • 4 3

      • W remoncie

        • 4 0

      • z zapchana magistrala E65,

        ...konieczność wożenia przez środek miasta, rozgrzebana "węglówka" z modernizacją w tempie, przy którym ślimak jest sprinterem...
        No i jeszcze parę lat temu cały teren (obecnie remontowany) miał iść pod biura. Nawet spółka z PKP była...
        "Semeko Grupa Inwestycyjna S.A. wspólnie z należącą do grupy PKP S.A. spółką Xcity Investment, zagospodaruje teren Międzytorza. Planowana inwestycja obejmie teren zlokalizowany w ścisłym centrum miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie portu pomiędzy ulicami Jana z Kolna i Polską."

        • 6 1

    • (1)

      Co przywieźć wywieźć ?

      • 0 4

      • a co wożą

        te statki?

        • 4 0

    • Na razie nie wejdą (1)

      I nie aż tak duże. Za mala głębokość, brak ukończonej obrotnicy. I tyle w temacie. Poszerzenie tego wejścia to tylko jeden z elementów.

      • 9 0

      • No to patrz na 11 lipca

        • 2 0

  • Przecież do ściema. (2)

    Samo wejście nie nie zmienia. Port przegrał arbitraż z BCT i nie będzie poglębiania.

    • 9 13

    • No to zobaczymy

      • 0 0

    • Kontenery

      Kontenery przejmuje Gdańsk i taka to prawda

      • 0 1

  • A ja myślałem że teraz do Elbląga będą wchodzić! (2)

    Przez kanał Morałwięcki.

    • 25 14

    • (1)

      to przecież kanał dla motorufki prezydenckiej
      a nie dla statków

      ale my naiwni

      • 6 5

      • A presydent ma kapitana na tą motorufke?

        Czy prezes mu da kogoś z zamiłowaniem do motorófek ale bez papierów... no oprócz książeczki partyjnej

        • 2 3

  • Słabo to widzę... (4)

    Przed "Chińczykiem" i BCT korki po 2 km. codziennie już teraz. A co to będzie, jak więcej puszek przypłynie??

    • 17 9

    • 3 albo i 4km (1)

      korka...

      • 6 0

      • .

        • 0 0

    • Kolej (1)

      tylko na tory

      • 5 1

      • Mysiu nie da rady

        • 3 2

  • Kontenery (1)

    87 % towarów idzie w transporcie morskim i to najczęściej w kontenerach. Rozwijać port gdynia bo nas wyprzedzi niemiec lub rusek

    • 17 5

    • oni od dawna są z przodu

      to my nie staramy się ich gonić...

      • 8 1

  • Nareszcie!

    Te do 100k BRT obsłuży Elbląg.

    • 2 6

  • Dla narzekających (2)

    To początek rozbudowy portu.Rozbudowa i rewitalizacją kolei do portu już trwa od jakiegoś czasu.Trzeba odbudować to co zaniedbał Tusk ze Szczurkiem.

    • 25 35

    • Chory człowieku... (1)

      a co ma Szczurek do portu, jakie ma samorząd możliwości inwestowania na terenie spółki skarbu państwa?
      Żadnych.
      A ty reprezentujesz tego chorego z nienawiści który dostał wGdyni 12 procent głosów?

      • 0 0

      • Ma tyle, że prosił kiedyś o ograniczenie terenów portowych.

        • 0 0

  • Tylko 56 ?? (2)

    Dlaczego tylko 56 skoro największe kontenerowce mają ponad 60? Ktoś nie zauważył ?

    • 1 2

    • szerokosc kadluba (1)

      B-max nie przekracza 50m a obrysu - 65m. Inne nie przejda przez Sund.
      Wiec nie ma potrzeby...

      • 2 0

      • A na DCT jednak wchodzą :)

        • 0 0

  • (1)

    Czy Ostroga Pilotów również zostanie skrócona?

    • 0 0

    • skrócona nie, ale przebudowana. przetarg już ogłoszony..

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane