• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka hala do remontu maszyn kolejowych powstanie na Oruni

Michał Brancewicz
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (172)
aktualizacja: godz. 09:30 (17 stycznia 2023)
Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni. Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni.

Hala będzie miała ok. 150 m długości i 75 m szerokości, wewnątrz zmieści się pięć torów. Obecnie trwają prace projektowe obiektu, który powstanie na zamówienie PKP Polskich Linii Kolejowych. Centrum serwisowe dla maszyn kolejowych na OruniMapka rozpocznie działalność w 2025 roku.



AKTUALIZACJA, 17.01, godz. 9:30


W komentarzach pod tekstem pojawiają się opinie wyrażające obawę, czy budowa hali nie pokrzyżuje planów dla PKM Południe.

Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę. Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę.
- Projekt PKM Południe na tym odcinku jest uzgodniony i z PKP PLK i z PPM-T. Omijamy cały ich teren [od wschodu - red.] i nie ma kolizji między naszymi inwestycjami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Podczas ubiegłorocznych konsultacji projektu Agnieszka Bartków z Rady Dzielnicy Orunia dopytywała dlaczego planujemy tam nasyp, a nie estakadę, przez co - jej zdaniem - odetniemy mieszkańców od tych terenów. To wytłumaczyliśmy jej i wszystkim pozostałym, że są to tereny przemysłowe, na których ma powstać taka baza i mieszkańcy nie będą mieli tam wstępu. Dlatego nie ma potrzeby i uzasadnienia aby budować tu znacznie droższą estakadę, skoro to i tak będzie teren zamknięty dla mieszkańców.

Interesujesz się inwestycjami kolejowymi?

Centrum Serwisowe Grupy Kapitałowej PKP PLK zostanie wybudowane przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, które jest częścią kolejowej spółki. PPM-T będzie też przeprowadzać w nim naprawy pojazdów torowych wykorzystywanych przez spółkę.

Aktualnie opracowywana jest koncepcja urbanistyczno-architektoniczna. Wartość prac projektowych wynosi ponad 2,9 mln zł.

Powierzchnia Centrum Serwisowego wyniesie 11,25 tys. m kw. Hala mieć będzie bowiem ok. 150 m długości oraz 75 m szerokości.

- Pozwoli to na umieszczenie wewnątrz hali pięciu torów. Cztery tory będą wykorzystywane przy prowadzeniu przeglądów i napraw serwisowych. Piąty tor będzie torem technologicznym, na którym zlokalizowana zostanie myjnia, komora przygotowawcza do malowania oraz komora lakiernicza - informuje Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK.
Centrum będzie wyposażone w panele fotowoltaiczne oraz pompy cieplne, a także możliwość rekuperacji.

Budynek powstanie w pobliżu wachlarzowej hali naprawczej z obrotnicą kolejową na OruniMapka potocznie nazywanej lokomotywownią, która należy do PPM-T.

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku

Inwestycja jest bezpośrednio powiązana z sukcesywnie powiększanym parkiem maszynowym PKP PLK, który ze względu na nowoczesne wyposażenie wymaga specjalistycznych stanowisk obsługowych.

Maszyny i narzędzia budowlane. Lista firm w Trójmieście


Dodatkowo, nowoczesne centrum serwisowe umożliwi PPM-T zwiększenie zaangażowania w komercyjną naprawę maszyn. Ta działalność spółki nie była dotychczas rozwinięta.

Budowa obiektu jest planowana w latach 2023-2024, a rozpoczęcie działalności przewidziano latem 2025 roku.

Lokomotywownia na Oruni należąca do PPM-T. Film z 2019 roku

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (172)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane