• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka hala do remontu maszyn kolejowych powstanie na Oruni

Michał Brancewicz
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (172)
aktualizacja: godz. 09:30 (17 stycznia 2023)
Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni. Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni.

Hala będzie miała ok. 150 m długości i 75 m szerokości, wewnątrz zmieści się pięć torów. Obecnie trwają prace projektowe obiektu, który powstanie na zamówienie PKP Polskich Linii Kolejowych. Centrum serwisowe dla maszyn kolejowych na OruniMapka rozpocznie działalność w 2025 roku.



AKTUALIZACJA, 17.01, godz. 9:30


W komentarzach pod tekstem pojawiają się opinie wyrażające obawę, czy budowa hali nie pokrzyżuje planów dla PKM Południe.

Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę. Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę.
- Projekt PKM Południe na tym odcinku jest uzgodniony i z PKP PLK i z PPM-T. Omijamy cały ich teren [od wschodu - red.] i nie ma kolizji między naszymi inwestycjami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Podczas ubiegłorocznych konsultacji projektu Agnieszka Bartków z Rady Dzielnicy Orunia dopytywała dlaczego planujemy tam nasyp, a nie estakadę, przez co - jej zdaniem - odetniemy mieszkańców od tych terenów. To wytłumaczyliśmy jej i wszystkim pozostałym, że są to tereny przemysłowe, na których ma powstać taka baza i mieszkańcy nie będą mieli tam wstępu. Dlatego nie ma potrzeby i uzasadnienia aby budować tu znacznie droższą estakadę, skoro to i tak będzie teren zamknięty dla mieszkańców.

Interesujesz się inwestycjami kolejowymi?

Centrum Serwisowe Grupy Kapitałowej PKP PLK zostanie wybudowane przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, które jest częścią kolejowej spółki. PPM-T będzie też przeprowadzać w nim naprawy pojazdów torowych wykorzystywanych przez spółkę.

Aktualnie opracowywana jest koncepcja urbanistyczno-architektoniczna. Wartość prac projektowych wynosi ponad 2,9 mln zł.

Powierzchnia Centrum Serwisowego wyniesie 11,25 tys. m kw. Hala mieć będzie bowiem ok. 150 m długości oraz 75 m szerokości.

- Pozwoli to na umieszczenie wewnątrz hali pięciu torów. Cztery tory będą wykorzystywane przy prowadzeniu przeglądów i napraw serwisowych. Piąty tor będzie torem technologicznym, na którym zlokalizowana zostanie myjnia, komora przygotowawcza do malowania oraz komora lakiernicza - informuje Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK.
Centrum będzie wyposażone w panele fotowoltaiczne oraz pompy cieplne, a także możliwość rekuperacji.

Budynek powstanie w pobliżu wachlarzowej hali naprawczej z obrotnicą kolejową na OruniMapka potocznie nazywanej lokomotywownią, która należy do PPM-T.

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku

Inwestycja jest bezpośrednio powiązana z sukcesywnie powiększanym parkiem maszynowym PKP PLK, który ze względu na nowoczesne wyposażenie wymaga specjalistycznych stanowisk obsługowych.

Maszyny i narzędzia budowlane. Lista firm w Trójmieście


Dodatkowo, nowoczesne centrum serwisowe umożliwi PPM-T zwiększenie zaangażowania w komercyjną naprawę maszyn. Ta działalność spółki nie była dotychczas rozwinięta.

Budowa obiektu jest planowana w latach 2023-2024, a rozpoczęcie działalności przewidziano latem 2025 roku.

Lokomotywownia na Oruni należąca do PPM-T. Film z 2019 roku

Opinie (172) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • 5min od centrum coś takiego? serio? (9)

    świat się konczy

    • 14 29

    • Opinia wyróżniona

      Od wielu lat jest to teren kolejowy. (8)

      Kiedyś była tam duża stacja towarowa Gdańsk Południowy. Nie widzę więc żadnych przeszkód by teren nadal spełniał funkcję kolejową, tym bardziej że zakład stworzy sporo nowych miejsc pracy.

      • 97 11

      • A potem bloki powstaną za tym terenem i będzie płacz że dojazdu nie ma... (2)

        • 10 11

        • (1)

          bloki? zobacz najbliższe sąsiedztwo.

          • 7 3

          • już się

            budują...

            • 3 2

      • Nie widzisz problemu że postawią blaszak obok zabytkowej części miasta? (2)

        a kiedyś to był nawet dworzec za bramą nizinną. od dawna go tam nie ma więc to nie argument że coś kiedyś tam "było"

        • 6 11

        • Najładniejsze budynki w tej okolicy

          Tworzące niepowtarzalny widok z mostu na Starej Motławie w kierunku Wałów, to relikty dworca Kłodno.
          Brama Nizinna i unikatowy kompleks Opływu Motławy to teren wart ocalenia i pielęgnacji.
          Właśnie dlatego, że "kiedyś było" z sensem a nie z tektury.

          • 9 2

        • masz na myśli forum?

          dokładnie tak jak napisałeś kunszt wodny to płyta OSB obita blachą.

          • 7 1

      • (1)

        Kiedyś była tam duża stacja towarowa Gdańsk Południowy.
        I wydaje mi się, że powinny tam pozostać tory dodatkowe, w przypadku awarii w Gdańsku Głównym czy ograniczonej przepustowości na szlaku powinno to być miejsce gdzie można odstawiać pociągi by przepuszczać inne.
        Tak jak ktoś napisał - takie zakłady widziałbym na Przeróbce, a nie blisko centrum miasta.

        • 8 7

        • Przeróbka to obecnie centrum miasta

          Świetnie skomunikowana i położona oraz jeszcze spokojna...

          • 4 0

  • PKP to państwo w państwie (15)

    Multum spółek spoleczek i pociągi coraz droższe a i nie jeżdżą tak często i szybko.

    • 31 16

    • (6)

      zaniedbania z ostatnich 30 lat. A wystarczy wyłączyć TVN i spojrzeć gołym okiem jak kolej zmienia sie na lepsze.

      • 9 11

      • Masz rację, nie ma to jak tv Info robiąca sieczkę z mózgu (2)

        • 10 5

        • TVN od lat jest symbolem propagandy i ogłupiania. Trzeba nie miec mózgu,żeby tego nie widzieć.

          • 4 5

        • tobie nie zaszkodzi bo juz ci ją TVN zrobił :)

          • 3 1

      • Najlepiej po prostu wyłączyć TV (1)

        I poczytać książkę. Np. "Ostre Cięcie" Trammera. I samemu ocenić na podstawie suchych faktów.

        • 12 2

        • O i tu masz racje popieram.

          Od pół roku nie mamy z rodziną tv . Mamy kanały filmowe typu N.... itd. i spokój, nie oglądamy jak skaczą sobie do gardeł i poziomu intelektualnego polityków a raczej braku poziomu.

          • 5 1

      • tylko jakim kosztem.

        modernizacja Gdańsk Warszawa to koszt luksusów zderzak w zderzak ustawionych na tej trasie. A o patologii to ci każdy kolejarz opowie.

        • 1 2

    • (7)

      Spółek i prezesów jest dużo, ale biorąc pod uwagę ostatnie 15 lecie, to można powiedziec, że koleje zmieniaja się na plus. A nie było łatwo, bo trzeba było wyczolgac się z dołka niedoinwestowania, zaniedbań, zamykania połączeń i celowego wygaszania kolei(jak niektórzy twierdzą). Biorąc pod uwagę powyższe, widzę bardzo duży postęp i z optymizmem czekam, aż wreszcie ruszy budowa kolei wysokich prędkości(ma funkcjonować do 10 lat).
      Jedyną rzeczą za jaką mogę krytykować PKP, to bardzo rzadkie kursy Kolei Regionalnych w godzinach porannego i popołudniowego szczytu, no i te budowane przez nich dworce. Niby są czystsze i bardziej funkcjonalne, ale architektonicznie są okropne, proszę chociażby zobaczyć wizualizacje przebudowanego dworcu we Wrzeszczu- wygląda jak szablonowo projetowany Lidl, z zamierzeniem postawienia go gdzieś za Kartuzami...

      • 13 4

      • Kolej się tak na plus podniosła, że PKP podniosła ceny biletów żeby nam Niemcy nie wykupili. (1)

        • 2 5

        • Niesamowite, sam na to wpadłeś. Co za odkrycie.

          • 1 3

      • Kolej Dużych Prędkości (1)

        Bilet ile będzie kosztował?
        Bo już Pendolino bardzo drogie

        • 3 1

        • przeciez "pindzilindzi"

          Tylko delegowani jezdza. Administracje to nie boli a firmy wrzuca w koszty...

          • 0 1

      • (2)

        Pełna zgoda.PKP Idzie naprzód,ale razi ta prymitywność projektów dworcow.Ten wrzeszczański to skandal,przeznaczyli mase kasy na Warszawę Zachodnią- a u nas głóną stację przesiadkową budują po najniższych kosztach.Ktoś powinien za to odpowiedzieć.

        • 7 1

        • (1)

          PKM powinna dojeżdzać do Gdańska Głównego lub Sródmiescia,a nie do Wrzeszcza.

          • 0 1

          • wyburz Czarna lub Biala

            To jedyna mozliwosc.
            Lub estakada nad nasypem...

            Albo przeniesienia Wrzeszcza na... Zaspe.

            • 0 1

  • I dobrze,robota będzie.

    • 25 5

  • A co na to rządowy konserwator zabytków i jego wielbiciele ługinowcy? NIe zepsuje krajobrazu?

    • 24 14

  • Tam chyba miał powstać jakiś potężny węzeł przesiadkowy (7)

    Ogólnie trochę szkoda tak dobrze zlokalizowanego i skomunikowanego terenu prawie w centrum miasta na warsztat kolejowy który mógłby powstać gdziekolwiek, gdzie jest dużo ziemi i dostęp do torów.

    • 52 17

    • jeden węzeł juz jest Gdańsk Śródmieście (2)

      zapytaj panią Dulkiewicz, panów Grzelaka i Borawskiego i może jeszcze pana Struka dlaczego nie działa

      • 22 10

      • O, widzę że parkingowy już się obudził. (1)

        • 11 9

        • jeszcze pieluchy nie zmienił kaceperk a juz kwiczy

          • 3 3

    • Dokładnie, (2)

      tam teren zarezerwowany był na węzeł komunikacyjny "Czerwony Most"

      • 9 6

      • No to już po PKM Południe

        • 5 5

      • Czerwony Most miał mieć parking, centrum przesiadkowe, centrum handlowe. Byłoby to znacznie lepsze od fatalnie umieszczonego parkingu Forum. Ludzie by nie pchali się do centrum autami.

        • 5 3

    • teren tego węzła jest za ppmt

      ppmt zaczyna się przy Sandomierskiej. A węzeł miał być przy fortyfikacjach. Ładny teren przy torach był po składzie opałowym, Ale przehandlowali ten tern w zamian za teren Metalzbytu.

      • 3 0

  • (1)

    Polecam pokręcić się po Przeróbce, do zobaczenia są dawne zakłady naprawcze taboru kolejowego z przełomu XIX/XX w. Wspaniały i rozległy kompleks, ciekawa architektura.

    • 35 5

    • Wspaniały..

      Remont tego by kosztował pięć razy więcej niż ta hala.

      • 6 1

  • Dlaczego wszystkie firmy omijają Gdynię szerokim łukiem? (5)

    • 18 7

    • trudno tam dojechać

      • 13 2

    • Bo pochodzi stąd jeden z polityków (2)

      Taki co mija się z prawdà

      • 4 4

      • Niemiec jest z Sopotu

        • 8 5

      • A czymze jest prawda? Twoja wersja wszystkiego? Kazdy moze ja po swojemu odbierac, wyrazac

        • 1 2

    • bo gdy mieli kasę i możliwości zamiast drogi czerwonej wybudowali bzdurne wiadukty przez środek lasu

      więc do terenów przemysłowych nie ma dojazdu, nie wszystko do portu da się dowieźć koleją a trasa Kwiatkowskiego jest dobra dla osobówek, dla najcięższych pojazdów jest zakaz, dla miasta priorytetem powinno być zapewnienie rozwoju przemysłu, trasa Kwiatkowskiego przez las skróciła mieszkańcom Obłuża dojazd do Gdańska bo w Gdyni pracy i tak nie znajdą, dla portu jest bardziej problemem niż dojazdem, to jest takie gdyńskie krótkowzroczne myślenie

      • 9 2

  • A w tamtym miejscu nie miały przechodzić tory PKM Południe? (16)

    • 22 8

    • (10)

      może i miały ale teren jest PKP a nie marszałka Struka , który robi pod górę dla rozwoju kolei w trójmiejscie

      • 7 15

      • I po co ten atak i polityczne kwestie (3)

        Zwykłe pytanie zadałem

        • 14 6

        • (2)

          bo nas skłócono. i tak trzeba

          • 7 6

          • robota Niemca

            • 11 6

          • Sami sie daliscie sklocic i wam sie spodobalo

            • 6 4

      • to poszalałeś - marszałek utrudnia rozwój kolei? (5)

        chyba coś mylisz z utrudnianiem rozwoju patologicznej spółki pkp skm która zamiast w tabor inwestuje w nowe stołki dla zarządu, kolej w regionie rozwija się w skali kraju całkiem dobrze i to marszałek wybudował jedyną po 89 roku nową linie kolejową w kraju

        • 9 9

        • najpierw sprawdz

          Co UM wyprawial do czasu Euro...

          I jaki jest stan polaczen kolejowych w interiorze regionu...

          • 10 4

        • dopiero groźba wyborczych batów zmusiła do... (2)

          ...obietnic.

          PKM to nieszczęście dla administracji. Miała być maszynka do przerobu dotacji a wyszedł hit komunikacyjny, który trudno "wygasić"...

          Lepiej późno niż wcale.
          Ale straconych szans i możliwości już się nie odzyska...

          • 7 2

          • Ciekawe. co mówisz. (1)

            Bo ja pamiętam, że to Kacper Płażyński najgłośniej krzyczał, że to inwestycja bez sensu i się nigdy nie zwróci bo będzie powietrze wozić.

            • 1 6

            • jakoś go...

              ...nie słyszałem...

              Gdy to planowano to chyba w liceum był...

              • 3 1

        • Ale SKM do Nowego Portu nie ma.

          • 6 2

    • Starczy tam miejsca na jedno i drugie. Bez najmniejszego problemu, to bardzo rozległy teren. (1)

      • 5 5

      • Starczy to jest uwiąd.

        • 4 3

    • Mialy ale to byla tylko reklama ze miasto rozladowuje korki

      • 1 1

    • A czytałeś artykuł czy tylko tytuł?

      • 0 2

    • nie tylko na południe...

      ale również na wschód przez Rudniki do Stogów...
      Trzecia nitka tunelu i można wrócić drugą stroną...

      Złe wyzwanie?

      • 1 0

  • haki

    "wzioneś ,podczepioneś, pnąć" Torowy dawaj to do nowoczesnego zakładu .

    • 2 4

  • Taka inwestycja powinna powstać w mniejszym mieście (10)

    np. Tczewie gdzie grunty tańsze i łatwiej o tanich pracowników, po co to pchają do metropolii gdzie nie ma problemu z praca a wręcz będą musieli zapłacić więcej żeby znaleźć chętnych do pracy?

    • 22 43

    • (3)

      Niedawno czytałem wypowiedzi wynajmujących mieszkania na Śródmieściu Gdańska, twierdzą, że rejon ma być dla turystów, a jak ktoś chce spokojnie żyć to ma się wyprowadzić do Pszczółek albo Tczewa...
      Także Tczew to Panie szanuj, za chwilę będzie to sypialnia Gdańska, a niejeden co się tam przeprowadzi, będzie szukał pracy na miejscu..

      • 22 9

      • już tak jest

        ciężko żyje się z turystyczną patologią

        • 6 3

      • Kup mieszkanie na wynajem i też wynajmuj. (1)

        A nie, sorry.. przecież ty jesteś biedakiem umysłowym.

        • 4 10

        • ohh papa ci kupił ?

          wachę też ci leje do służbowego auta ?

          • 2 1

    • (2)

      to może od razu do Indonezji?

      • 13 4

      • (1)

        Do Berlina

        • 7 6

        • Tam szanują mieszkańców

          • 6 0

    • Opinia wyróżniona

      To jest teren należący do PKP, obok jest też siedziba spółki PPM-T oraz warsztaty.

      Wybór był więc oczywisty.

      • 96 5

    • Nie.

      PKPowcy zrobią to po urzędniczemu: droga lokalizacja, stawki głodowe, wymogi niczym załoga promu kosmicznego, a na koniec lament że to nie nasza wina, że obiekt już 10 lat stoi i niszczeje bo nikt nie chce tu pracować.
      Ukr i gruz też im uciekną.

      • 8 10

    • no pewnie, najlepiej niech robią za najniższą krajową

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane