Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona

Port Gdańsk zakończył oficjalnie projekt "Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku". W ramach inwestycji wartych 167 mln zł rozbudowano m.in. dojazd do terminala kontenerowego DCT. Generalnym wykonawcą była firma NDI SA z Sopotu.



W ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską realizowane były cztery zadania:

  • rozbudowa układu komunikacyjnego,
  • rozbudowa dojazdu do DCT (największego terminalu kontenerowego na Bałtyku),
  • przebudowa ul. Budowniczych Portu Północnego,
  • budowa parkingu dla pojazdów ciężarowych.

Inwestycje za 177 mln zł w gdańskim porcie



W sumie wybudowanych lub przebudowanych zostało łącznie 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i siedem obiektów inżynieryjnych. Przedsięwzięcie to jest jedną z największych inwestycji drogowo-kolejowych realizowanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Swoim zasięgiem obejmuje nie tylko modernizację istniejących już obiektów infrastrukturalnych, ale także budowę nowych, których celem jest poprawa dostępności drogowo-kolejowej do poszczególnych baz i terminali zlokalizowanych w głębokowodnej części portu.

100-metrowy wiadukt na drodze do portu



- Rozbudowa, modernizacja układu drogowego i kolejowego zwiększy możliwości gdańskiego portu. Oddanie do użytku tej infrastruktury spowoduje, że zdolność przeładunkowa zwiększy się, a przeładunki będą przebiegać sprawniej. Tory wydłużono z 670 do 740 metrów, by zmieścił się cały skład pociągu i dało się obsługiwać kontenery na torach. Aby polepszyć dostęp od strony lądu, PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowują stację Port Północny, co zdecydowanie usprawni ruch pociągów na tej stacji. Poprawa dostępności odbywa się też od strony wody, gdzie Urząd Morski poszerza i pogłębia tor podejściowy - stwierdził Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Port Gdańsk może stać się największym hubem kontenerowym, ale też w przeładunkach wszystkich towarów w regionie Morza Bałtyckiego.

Wielkie inwestycje drogowo-kolejowe w Porcie Gdańsk



Budowa dróg, parkingów i wiaduktów



W ramach projektu przebudowywane zostały ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego o łącznej długości 5,6 km. Powstały cztery nowe wiadukty, a rozebrane zostały dwa istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, Lotos i Naftoport). Pojawił się dodatkowy tor do terminalu DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstanie także parking buforowy dla aut ciężarowych - pierwszy w tej części portu.

Rozbudowa układu drogowo-kolejowego w Porcie Gdańsk



Wartość kontraktu wynosi prawie 167 mln zł, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu CEF (Connecting Europe Facility).

Opinie wybrane


wszystkie opinie (22)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane