• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka inwestycja w Porcie Gdańsk zbliża się do końca

Rafał Borowski
21 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Zobacz film dokumentujący obecnie prowadzone prace przy Porcie Gdańsk

Kompleksowa przebudowa układu drogowo-kolejowego w Porcie Gdańsk zbliża się ku końcowi. Poziom zaawansowania prac budowlanych osiągnął 85 proc. Zgodnie z harmonogramem warta przeszło 176 mln zł inwestycja powinna być gotowa jesienią tego roku.



Czy śledzisz rozwój infrastruktury w swoim mieście?

Jak informowaliśmy w artykule opublikowanym w połowie lutego, Port Gdańsk uplasował się na czwartym miejscu wśród największych portów w basenie Morza Bałtyckiego. Co ciekawe, na podium nie znalazł się żaden reprezentant krajów Unii Europejskiej.

Czytaj więcej: Więcej paliw, mniej drewna. Port Gdańsk czwarty na Bałtyku

Trzy pierwsze miejsca zostały zajęte wyłącznie przez porty rosyjskie: Ust Ługa i Primorsk w obwodzie leningradzkim (nie mylić z miastem o tej samej nazwie w obwodzie kaliningradzkim) oraz Sankt Petersburg.

Najważniejsze zmiany w układzie dróg i torów kolejowych, prowadzących do gdańskiego portu. Najważniejsze zmiany w układzie dróg i torów kolejowych, prowadzących do gdańskiego portu.

Poprawa przepustowości



Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że jeśli Port Gdańsk chce walczyć o wyższą lokatę we wspomnianym rankingu, jednym z kluczowych czynników jest zwiększenie przepustowości drogowej i kolejowej. Do niedawna jej stan pozostawiał wiele do życzenia. Większość ulic i torów pochodziła jeszcze z lat 70. i tym samym nie była w stanie sprawnie obsłużyć stale zwiększającego się ruchu.

Czytaj więcej: Wielka rozbudowa dróg i torów wokół portu w Gdańsku

Z potrzeby pilnej modernizacji infrastruktury doskonale zdawały sobie sprawę władze gdańskiego portu. Jej realizacja rozpoczęła się w listopadzie 2018 r., kiedy to wmurowano - a właściwie zalano betonem - kamień węgielny w okolicy przejazdu kolejowego wzdłuż ul. Kontenerowej.

  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Rozmach prac robi wrażenie



Warty ponad 176 mln zł kontrakt na wykonanie inwestycji został podpisany z sopocką spółką NDI. Rozmach prac budowlanych robi wrażenie. Na liście zadań zleconych wykonawcy znalazły się:


  • przebudowa 5,6 km nowych dróg, tj. Portowej, Poinca, Kontenerowej i Budowniczych Portu Północnego
  • rozbiórka dwóch starych wiaduktów drogowych - jednego nad torami kolejowymi, drugiego nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport - i budowa czterech nowych
  • budowa 16 rozjazdów kolejowych
  • budowa parkingu buforowego dla aut ciężarowych,
  • budowa dodatkowego toru do terminala DCT oraz nowych torów do terminali węglowych
  • instalacja nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym

  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.
  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.
  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.

Inwestycja prawie na finiszu



Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił właśnie, że poziom zaawansowania inwestycji osiągnął 85 proc. Jeśli uda się dotrzymać harmonogramu, nowa infrastruktura drogowo-kolejowa powinna być gotowa jeszcze jesienią tego roku. Jednym z ostatnich elementów, które pozostały do wykonania, jest parking dla ciężarówek.

- Zakończono budowę ostatniego wiaduktu wraz z najazdami. Wykonanych jest 95 proc. robót sieciowych na głównych kolektorach wód deszczowych i rozpoczęła się do przebudowa ostatnich odcinków ulic wewnątrz portu, czyli prawego pasa ul. Budowniczych Portu Północnego, ul. mjr. Sucharskiego i ul. kpt. Poinca. Efektowne i ciekawe prace toczą się przy ul. Portowej, gdzie powstaje parking o betonowej nawierzchni dla samochodów ciężarowych - wylicza Anna Drozd, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.

Niezwykła maszyna do budowy parkingu



Powierzchnia parkingu wyniesie aż 15 tys. m kw., a objętość użytego do utwardzenia jego nawierzchni betonu to 4,7 tys. m sześc. betonu. Betonowa nawierzchnia będzie miała grubość aż 27 centymetrów oraz pożądaną gęstość w dosłownie całym przekroju.

To szczególnie ważne, gdyż w przeciwnym razie parking mógłby już po kilku latach wyglądać jak ser szwajcarski. Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, wykonana z kiepskiej jakości betonu nawierzchnia popękałaby pod wpływem ciągłego nacisku wielotonowych pojazdów. Wyśrubowane wymagania uda się osiągnąć dzięki metodzie betonowania, która znajduje zastosowanie np. przy budowie lotnisk oraz autostrad.

- Z uwagi na wysokie wymagania wytrzymałościowe i jakościowe stawiane przez inwestora musieliśmy dostosować metodę wbudowywania mieszanki metodą ślizgową. Metoda ta polega na wykorzystaniu maszyny, która w jednym przejeździe potrafi rozłożyć beton, zagęścić go, wibrować dyble oraz kotwy oraz zatrzeć beton. Maszyna robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby około 30-40 robotników i nie mielibyśmy pewności, czy nawierzchnia będzie miała zakładaną jakość - wyjaśnia Maciej Szymański, kierownik budowy z firmy NDI.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.

Miejsca

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • Ludzie (2)

    Inwestycja ważna dla regionu a może nawet kraju a wy żebracie o remont drogi do domu...

    • 112 17

    • a kogo w Polsce interesuje region czy kraj (1)

      ważne żeby była10 pasmowa autostrada pod same drzwi do domu na Szadółkach.
      I broń boże zaden tramwaj

      • 20 3

      • I 500+

        Żeby się zgadzało.

        • 9 1

  • Studzienki zapadna sie po pol roku jak wszedzie

    • 4 6

  • konkurencja dla przekopu mierzei (7)

    • 32 68

    • (1)

      Zalew byłby cudny, gdyby nie jego powolne przekształcanie się w deltę, która w erze ludzkiej nie stanie się pewno ostoją roślinności i zwierząt mokradeł lecz będzie stale cierpieć przez zaprzeczające sobie projekty - raz w jedną, raz w drugą stronę. Przekop jest, mimo swojej kontrowersyjnych celów, szansą. Dzięki turystyce będzie budżet na regularne działania reagujące na wszelkie ekologiczne zmiany, a tory wodne napewno staną się bodźcem dla turystyki indywidualnej i nie masowej.
      Z jednej strony tworzenie torów dla łodzi o niewielkim zanurzeniu, a z drugiej rezerwaty. Cyrkulacja wody może się znacznie polepszyć dzięki kanałowi - jeszcze 2 tysiące lat temu była to Laguna jak Wenecka ale bez wysepek.
      Cyrkulacja wody może zredukować ilość muszek bez wpływu na świat ptaków bo te muszki spadają do wody tworząc dywany które nie służą już nawet rybom za pożywienie bo ryb tam już nie ma tyle ile mogłoby być i zapewne było. Cyrkulacja wody może poprawić i to.

      • 5 6

      • Dodam że dziś świadomość środowiskowa jest już na tyle silna że wszelkie przemiany będą monitorowane i kontrolowane, choćby dlatego, że stale zwiększa się kompetencja i ekologów jak i inżynierska. Już dziś konflikt interesów jest do opanowania. Nie wiem czy PiS ma szansę na przemiany ku holistycznej nowoczesnej filozofii i gospodarce, ale to jest nieunikniony kierunek rozwoju. Nawet Białoruś wydaje się już przemieniać się w tym kierunku choć od dołu i z innej strony.

        • 2 2

    • Ludzie przestańcie już (3)

      Elbląg nie ma być i nie będzie konkurencją Trójmiasta. Co wy sobie ubzduraliście.

      • 21 9

      • (2)

        dla "gdajszczan" wszyscy spoza Gdańska to konkurencja

        • 10 10

        • Nie, po prostu do Elbląga nic dużego nie będzie mogło i tak wpłynąć. (1)

          Tylko żeglarzom będzie lepiej :)

          • 13 1

          • rybom i pelikanom gorzej

            • 11 3

    • hehe. dobry żart

      • 30 3

  • Ja nie mogę ale kosmos użyli maszyny.

    • 5 0

  • Wielka inwestycja, parking, drogi i 16 rozjazdów

    to nawet nie jest 10% tego co się dzieje w porcie i co powinno się dziać. Tylko szkoda, że to się wali nie jest remontowane.

    • 2 8

  • trochę nie ogarniam tej pajęczyny dróg (2)

    Dziwny ten układ. Nie wystarczyłby dojazd Sucharskiego?

    • 3 13

    • By wystarczył

      ale by był za tani

      • 0 1

    • nie bo tam jest za wąsko i wiadukt jest dość stromy, poza tym skrzyżowanie wiadukt-Sucharskiego jest wąskie i kolizyjne (dodatkowo dużo osobowych jeździ na Westerplatte), lepiej puścić ruch pod pierwszym wiaduktem od ronda Ku Ujściu do Kontenerowej, tam ruch jest prawie wyłącznie towarowy

      • 7 0

  • (1)

    Jak tam stogi prezydentko

    • 9 8

    • a spoko

      a jak tam hemoroidy, widzę dalej dokuczają?
      polecam maść na ból dudy.
      powinna pomóc

      • 5 4

  • noe,nba,nos,nel,nil

    • 3 1

  • Przez 8 ostatnich lat

    Polki i Polaki...

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane