• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkanocny koszyk. Gdzie udać się na zakupy?

VIK
13 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdy zwrot "spokojnych świąt" nabiera znaczenia
Najmocniej widoczna podwyżka cen została odnotowana w grupie produktów kojarzących się ze świętami wielkanocnymi. Najmocniej widoczna podwyżka cen została odnotowana w grupie produktów kojarzących się ze świętami wielkanocnymi.

Spełniły się pesymistyczne przewidywania ekonomistów, w marcu inflacja przekroczyła granicę 10 proc. W trakcie przedświątecznych zakupów Polacy już odczuwają to przy sklepowych półkach. Badania agencji marketingowej ASM Sales Force Agency wykazały w marcu 2022 r. wzrost o 4,4 proc. cen produktów względem tego okresu w 2021 r. W 10 sieciach na 13 objętych badaniem, ceny w marcu były wyższe niż w lutym i prawdopodobnie ta tendencja nie ulegnie zmianie. Gdzie zatem warto udać się na zakupy?



Ile wydasz na wielkanocne zakupy?

Aż 36 proc. ankietowanych zamierza wydać na wielkanocne zakupy nie więcej niż 300 zł. To o 6 proc. mniej niż w 2021 r. - wynika z badania przeprowadzonego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie firmy KRUK SA. 30 proc. badanych planuje wydać kwotę pomiędzy 300 a 500 zł. Między 501 a 800 zł zamierza wydać 17 proc. ankietowanych (w ubiegłym roku 14 proc.). Zakupy powyżej 800 zł zrobi tylko 9 proc. badanych, a 8 proc. zadeklarowało, że w ogóle nie obchodzi Wielkanocy.

Ceny tłuszczy biją rekordy



Niestety, najmocniej widoczna podwyżka cen została odnotowana w grupie produktów kojarzących się ze świętami wielkanocnymi. Rekordowy wzrost sięgający prawie 54 proc. dotknął produkty tłuszczowe, nabiał podrożał o prawie 10 proc., a mięso, wędliny i ryby o prawie 4 proc., napoje i alkohol o ponad 15 proc. - wynika z kolei z analiz ASM Sales Force Agency. W 10 sieciach na 13 objętych badaniem, ceny w marcu były wyższe niż w lutym i prawdopodobnie ta tendencja nie ulegnie zmianie. Gdzie zatem warto udać się na zakupy? Trzeba przeanalizować infografikę przygotowaną przez ASM Sales Force Agency (zamieszczona poniżej). Pozostają też sklepy osiedlowe, lokalne bazarki i targowiska.

Cash and carry - typ wielkopowierzchniowego sklepu-samoobsługowej hurtowni, przeznaczonego dla przedsiębiorców i detalistów.  
E-grocery - Internetowy sklep spożywczy to albo supermarket stacjonarny, który umożliwia składanie zamówień online, a za tę usługę zwykle pobierana jest opłata za dostawę. Cash and carry - typ wielkopowierzchniowego sklepu-samoobsługowej hurtowni, przeznaczonego dla przedsiębiorców i detalistów.  
E-grocery - Internetowy sklep spożywczy to albo supermarket stacjonarny, który umożliwia składanie zamówień online, a za tę usługę zwykle pobierana jest opłata za dostawę.

Badanie wykazało w marcu 2022 r. średnią cenę koszyka na poziomie 239,93 zł. To wzrost o 4,69 zł, czyli ok. 2 proc. w porównaniu do lutego bieżącego roku.



- Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 187,13 zł (więcej o 4,82 zł niż w lutym), natomiast koszyk produktów najdroższych - 336,42 zł (więcej o 31,67 zł niż w lutym). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w marcu 2022 r. wyniosła 149,29 zł i jest ona o 26,86 zł wyższa niż w lutym. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w marcu 2022 r. była wyższa o 4,74 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w marcu 2022 r. droższy o 6,66 proc. niż w 2021 r. - informuje ASM Sales Force Agency.

Czekają nas jedne z najdroższych świąt wielkanocnych od lat



Zestawienie cen poniższych kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w marcu 2022 r. względem 2021 r. podrożało sześć kategorii produktów: mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i alkohol oraz produkty tłuszczowe. Największy wzrost cen w skali roku (53,75 proc.) odnotowano w zeszłym miesiącu w kategorii produktów tłuszczowych. Widać, że ten wzrost jest coraz większy. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że nabiał podrożał o prawie 10 proc., mięso wędliny i ryby o prawie 4 proc., a napoje i alkohol o ponad 15 proc.

- Czekają nas jedne z najdroższych świąt wielkanocnych od wielu lat. Inflacja mierzona przez GUS przebiła poziom ponad 10 procent, ale wiele produktów podrożało znacznie więcej. W tej grupie są głównie produkty tłuszczowe, z rekordowym wzrostem sięgającym prawie 54 proc. Naszym zdaniem stale rosnące ceny paliw, gazu i energii bardzo negatywnie wpływają i w kolejnych miesiącach nadal będą wpływać na producentów. Wielu z nich już podniosło poziom cen swoich towarów lub zmieniło ich gramaturę. Mimo że sieci handlowe starają się rekompensować te podwyżki akcjami promocyjnymi na poszczególne produkty to w kolejnych miesiącach też będą zmuszone rewidować swoje ceny i to niestety w górę - mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
VIK

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (131)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane