Wodowanie okrętu dla szwedzkiej marynarki wojennej

Nowy okręt ma długość 74 m i wyporność 2200 ton i będzie nosił nazwę "HMS Artemis".

Zakończył się kolejny etap budowy okrętu rozpoznania elektronicznego (SIGINT) dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Na terenie Stoczni Wojennej w Gdyni zwodowano kadłub okrętu. Teraz w stoczni Nauta zostaną przeprowadzone prace wyposażeniowe oraz instalacyjne, następnie okręt przejdzie próby portowe i morskie. Po ich zakończeniu okręt trafi do Stoczni Saab Kockums w Karlskronie, gdzie zostanie wyposażony w specjalistyczne systemy. W 2020 wejdzie do służby w szwedzkiej marynarce.



W 2017 roku Saab podpisał umowę ze Szwedzką Agencją Zamówień Obronnych na zaprojektowanie i budowę okrętu SIGINT, który zastąpi będącą obecnie w służbie jednostkę "HMS Orion". Następnie grupa zakontraktowała Stocznię Remontową Nauta z Grupy PGZ jako wykonawcę platformy, wodowania, i wykonania pierwszych prób morskich platformy okrętu.

Przypomnijmy, że w 2017 roku Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 mln koron szwedzkich.

W ramach kontraktu, Nauta jest odpowiedzialna za wykonanie platformy, wodowanie, oraz pierwsze próby morskie okrętu. Podwykonawcą Nauty jest PGZ Stocznia Wojenna. Palenie blach dla okrętu odbyło się w marcu 2018 roku, a trzy miesiące później położono stępkę. Nowy okręt ma długość 74 m i wyporność 2200 ton, będzie nosił nazwę "HMS Artemis".

- Wodowanie okrętu rozpoznania elektronicznego jest momentem szczególnym. Jest to dzień wieńczący zakończenie ważnego etapu budowy jednostki i pokazujący sens w podejmowanych działaniach stoczni. Okręt ten jest wizytówką wysokiej jakości i możliwości techniczno-produkcyjnych stoczni i naszych kooperantów - powiedział Adam Potrykus, wiceprezes zarządu i p.o. prezesa zarządu Stoczni Remontowej Nauta SA.
- Jesteśmy zadowoleni z kolejnego, znaczącego kamienia milowego osiągniętego w ramach kontraktu na budowę okrętu rozpoznania radioelektronicznego, który trafi do floty Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej - powiedział Gunnar Wieslander, prezes Saab Kockums.
Saab Kockums to szwedzki koncern stoczniowy, w ramach którego działają stocznie okrętowe w Malmö, Karlskronie i na wyspie Muskö. Wyspecjalizowane są one w budowie okrętów podwodnych i lekkich nawodnych okrętów uderzeniowych, oraz korwet.

Opinie (54) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (1)

    Dobrze ze chociaz sasiedzi maja jakas marynarke wojenna bo nasza juz zatonela he

    • 56 10

    • Po co im marynarka...

      jak największego wroga to sobie sprowadzili z państw islamskich!

      • 9 13

  • Proponował bym portalowi

    Podawać informacje przed faktem. Może ktoś by się wybrał i popatrzył na coś co go zainteresuje. Nie mówię tylko o wodowaniu.

    • 42 13

  • Wodowanie (2)

    Nawet gdyby poinformowali to na teren Stoczni Wojennej i tak cię nikt nie wpuści.

    • 37 3

    • Włącz myślenie i nie kozacz (1)

      Wystarczyło być na cyplu nabrzeża pilotowego. Wszystko widać jak na dłoni.

      • 3 4

      • Kolego, Ty nie kozacz...

        Synchrolit (jedyne urządzenie do wodowań w SMW) jest od strony bazy kontenerowej, obok bazy trałowców. Z pilotowego nie widać nawet skrawka. Od ulicy Śmidowicza też jest całkowicie zasłonięty przez halę wyposażeniową.
        A dok pływający widoczny z pilotowego, to zupełnie inna bajka...

        • 8 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie jednostki HMS Atremis

    (1)

    Brawo - piękna "karoseria" - blacharze się spisali

    • 32 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wodowanie jednostki HMS Atremis

      teraz monterzy, rurarze, elektrycy

      zrobią go tak, że pan szwed będzie zadowolony. i to wg polskiego projektu!

      • 2 0

  • to tylko kadłub (5)

    to co najważniejsze zamontują Szwedzi u siebie, my jesteśmy tylko tanią siła roboczą

    • 55 18

    • I dlatego Nauta wogóle dostała ten kontrakt.

      • 7 3

    • Tanią siłą roboczą to chyba

      ty jesteś...

      • 7 10

    • (1)

      Całe wyposażenie w tym napęd, elektryka oraz socjal bedą wykonane w Gdyni. Jedyne co zostanie zrobione w Szwecji to specjalistyczne systemy nasłuchowe które są tajne i Szwecja nikomu ich nie udostępnia.

      • 18 0

      • i kto to zrobi - ci co nie wyjechali bo języka nie znali ?

        • 4 0

    • no i jeszcze projekt im zrobiliśmy

      j.w.

      • 2 0

  • (2)

    Ciekawe ile lat go budowali

    • 9 18

    • (1)

      Pół roku

      • 5 0

      • trochę dłużej

        bo cięcie blach było bodajże w lutym 2018, a zejdzie jeszcze z pół roku zanim wypłynie w swój pierwszy rejs do Szwecji

        • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    bez krzykaczy z tzw NSZZ (4)

    Szwedzi nie boją się zlecić budowę kadłuba tam, gdzie taniej. U nas gdyby wojsko coś takiego zrobiło zaraz by się podniósł krzyk że nie dajemy pracy narodowi!

    • 43 12

    • (2)

      jak ostatnio z tramwajami Hyundaia w Warszawie: wybrali tańsze: nasłać CBA, bo nie nasze, wybiorą droższe: nasłać CBA po przepłacili

      • 15 2

      • zobacz jak wyglada wspołpraca państwa z państwowymi lub niemieckimi firmami w Niemczech (1)

        • 7 3

        • zobacz jak stosunek jakość do ceny produktu oferuje niemiecki przemysł. Gdzie niby niemiecka armia miałaby kupować?

          • 3 1

    • u nas zwykłą łajbę zrobili

      Coś co w zasadzie mogłoby być patrolówką, takim Gawronem. Najważniejsze rzeczy robią u siebie. A jeśli chodzi o związki zawodowe, to w Szwecji są one znacznie bardziej powszechne niż u nas i przeciętnemu Szwedowi dobrze się kojarzą, bo tam związki walczą o interes pracownika, a nie mieszają się do polityki i walczą o koryto

      • 0 0

  • HSwMS, a nie HMS (8)

    HMS to skrótowiec przed nazwami brytyjskich okrętów.

    • 15 6

    • A wcale... (4)

      Tam gdzie jest monarchia tam jest takie nazewnictwo... His (Her) Majesty's Ship

      • 6 1

      • A Kaiserliche Marine miało skrót SMS (2)

        • 2 2

        • Seiner Majestät Schiff - Okręt Jego Cesarskiej Mości

          • 2 1

        • To od szajse majnfurer szajse

          • 1 4

      • ...

        Szwecja to monarchia...

        • 1 1

    • I tu się mylisz, bo jest dokładnie odwrotnie... (1)

      Oryginalny szwedzki skrótowiec przed nazwami ich okrętów, to HMS (Hans/Hennes Majestäts Skepp), a Brytyjczycy używają HSwMS (His/Her Swedish Majesty's Ship), żeby odróżnić ich okręty od swoich.

      • 2 2

      • Człowiek uczy się całe życie. :)

        Faktycznie. Masz rację.

        Mści się to, że dla pewności sprawdzałem w anglojezycznej literaturze.

        Dzięki za wyjaśnienie błędu. Następnym razem będę pamiętał.

        • 3 0

    • Wydaje ci się że wiesz ale tylko ci się tak wydaje.

      • 1 3

  • A 26

    Nadchodzi bardzo dobry wybór z wyrzutniami pionowego startu doskonały na morze północne gdzie powinien operować bojowo

    • 4 3

  • Opinia wyróżniona

    Ciekawe czy gdyby budowano taki okret dla naszej Marynarki Wojennej to (2)

    takze wyposażenie w specjalistyczne systemy elektroniczne powierzylibysmy zagranicznym wykonawcom? Poniewaz za 20 lat nasi kompletnie zapomna co to jest wspolczesna technologia. Wcale nie staram sie tu ponizyc Stoczni Saab Kockums w Karlskronie poniewaz jest to jedna z najbardziej zasluzonych stoczni europejskich na przeciag calego XX sulecia. Nie mniej chcialbym aby nasze zaklady dolaczyly sie do tego grona.

    • 17 3

    • Co Ty bredzisz, nie dotarło do Ciebie że jezdeśmy nową doliną krzemową

      • 1 1

    • Stocznia Północna budowała seryjnie takie okręty "pod klucz" z pełnym wyposażeniem elektronicznym.

      Także dla ZSRR. Okręty te po modyfikacjach nadal służą w linii. Nasze okręty Hydrograf i Nawigator również są lub mają być modyfikowane pod kątem wyposażenia.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną...