Wodowanie okrętu dla szwedzkiej marynarki wojennej

Nowy okręt ma długość 74 m i wyporność 2200 ton i będzie nosił nazwę "HMS Artemis".

Zakończył się kolejny etap budowy okrętu rozpoznania elektronicznego (SIGINT) dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Na terenie Stoczni Wojennej w Gdyni zwodowano kadłub okrętu. Teraz w stoczni Nauta zostaną przeprowadzone prace wyposażeniowe oraz instalacyjne, następnie okręt przejdzie próby portowe i morskie. Po ich zakończeniu okręt trafi do Stoczni Saab Kockums w Karlskronie, gdzie zostanie wyposażony w specjalistyczne systemy. W 2020 wejdzie do służby w szwedzkiej marynarce.



W 2017 roku Saab podpisał umowę ze Szwedzką Agencją Zamówień Obronnych na zaprojektowanie i budowę okrętu SIGINT, który zastąpi będącą obecnie w służbie jednostkę "HMS Orion". Następnie grupa zakontraktowała Stocznię Remontową Nauta z Grupy PGZ jako wykonawcę platformy, wodowania, i wykonania pierwszych prób morskich platformy okrętu.

Przypomnijmy, że w 2017 roku Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 mln koron szwedzkich.

W ramach kontraktu, Nauta jest odpowiedzialna za wykonanie platformy, wodowanie, oraz pierwsze próby morskie okrętu. Podwykonawcą Nauty jest PGZ Stocznia Wojenna. Palenie blach dla okrętu odbyło się w marcu 2018 roku, a trzy miesiące później położono stępkę. Nowy okręt ma długość 74 m i wyporność 2200 ton, będzie nosił nazwę "HMS Artemis".

- Wodowanie okrętu rozpoznania elektronicznego jest momentem szczególnym. Jest to dzień wieńczący zakończenie ważnego etapu budowy jednostki i pokazujący sens w podejmowanych działaniach stoczni. Okręt ten jest wizytówką wysokiej jakości i możliwości techniczno-produkcyjnych stoczni i naszych kooperantów - powiedział Adam Potrykus, wiceprezes zarządu i p.o. prezesa zarządu Stoczni Remontowej Nauta SA.
- Jesteśmy zadowoleni z kolejnego, znaczącego kamienia milowego osiągniętego w ramach kontraktu na budowę okrętu rozpoznania radioelektronicznego, który trafi do floty Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej - powiedział Gunnar Wieslander, prezes Saab Kockums.
Saab Kockums to szwedzki koncern stoczniowy, w ramach którego działają stocznie okrętowe w Malmö, Karlskronie i na wyspie Muskö. Wyspecjalizowane są one w budowie okrętów podwodnych i lekkich nawodnych okrętów uderzeniowych, oraz korwet.

Opinie (54) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Dobrze ze chociaz sasiedzi maja jakas marynarke wojenna bo nasza juz zatonela he

    • 56 10

  • Proponował bym portalowi

    Podawać informacje przed faktem. Może ktoś by się wybrał i popatrzył na coś co go zainteresuje. Nie mówię tylko o wodowaniu.

    • 42 13

  • Wodowanie

    Nawet gdyby poinformowali to na teren Stoczni Wojennej i tak cię nikt nie wpuści.

    • 37 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie jednostki HMS Atremis

    Brawo - piękna "karoseria" - blacharze się spisali

    • 32 1

  • to tylko kadłub

    to co najważniejsze zamontują Szwedzi u siebie, my jesteśmy tylko tanią siła roboczą

    • 55 18

  • I dlatego Nauta wogóle dostała ten kontrakt.

    • 7 3

  • Ciekawe ile lat go budowali

    • 9 18

  • Opinia wyróżniona

    bez krzykaczy z tzw NSZZ

    Szwedzi nie boją się zlecić budowę kadłuba tam, gdzie taniej. U nas gdyby wojsko coś takiego zrobiło zaraz by się podniósł krzyk że nie dajemy pracy narodowi!

    • 43 12

  • HSwMS, a nie HMS

    HMS to skrótowiec przed nazwami brytyjskich okrętów.

    • 15 6

  • Po co im marynarka...

    jak największego wroga to sobie sprowadzili z państw islamskich!

    • 9 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane