• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o przekopie przez Mierzeję (technika, bez polityki)

mak
11 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dzięki kanałowi przez Mierzeję Wiślaną miasta i miasteczka podobne do Krynicy Morskiej czeka turystyczny i gospodarczy rozkwit.
Dzięki kanałowi przez Mierzeję Wiślaną miasta i miasteczka podobne do Krynicy Morskiej czeka turystyczny i gospodarczy rozkwit.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma potrwać siedem lat i pochłonąć blisko 490 mln zł. Dzięki niemu Elbląg stanie się portem morski, a pobliskie miasteczka czeka ożywienie gospodarcze i turystyczne. Mimo to budowa kanału ma tyle samo zwolenników, co przeciwników.



Przekop przez Mierzeję Wiślaną:

Podczas wtorkowego wykładu na Politechnice Gdańskiej profesor hydromechaniki Eugeniusz Dembicki, były rektor PG, opowie o konstrukcji przyszłego kanału i będzie przekonywał, że przekop wyjdzie wszystkim na dobre.

- Dwa główne cele przyświecają budowie tego kanału: zapewnienie Elblągowi dostępu do morza oraz ożywienie turystyczne i gospodarcze miast i miasteczek wzdłuż kanału - przekonuje profesor.

Na razie nie wiadomo kiedy ruszy budowa przekopu. Studium wykonalności inwestycji jest już gotowe, decyzja o rozpoczęciu inwestycji należy do rządu.

Na wtorkowym wykładzie nie będzie jednak mowy o polityce, lecz o technicznych nowinkach i niebanalnych rozwiązaniach, które zostaną wykorzystane przy budowie przekopu.

- Podczas wykładu będę mówił o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, głównie pod względem koncepcyjnym. Przeanalizuję ów przekop z punktu widzenia hydromechaniki. Postaram się także wskazać, jakie korzyści i ewentualne zagrożenie niesie budowa kanału - dodaje prof. Eugeniusz Dembicki.

Prof. Dembicki opracował metodę wzmacniania słabego podłoża, głównie pod nasypami drogowymi, metodą mikrowybuchów. Ten pomysł wykorzystano m.in. w Porcie Północnym oraz przy budowie autostrady A2, obwodnicy Elbląga czy Trasy Sucharskiego w Gdańsku.

Wykład odbędzie się we wtorek, 12 maja, o godz. 18.00 w sali 300, w Gmachu Głównym PG, przy ul. Gabriela Narutowicza 11/12 zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Wrzeszcz.

Wstęp wolny.
mak

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (104) 3 zablokowane

  • pierszy (15)

    a tak poza tym to nie jest dobry pomysl, w polonczeniu z zarnowcem to bedzie katastrofa ekonomiczna, zobaczycie... pewno wyginie durzo gatunkow fauny i flory, nie warto... zeby ruskie molgy do nas szypciej przyplynoc? bezsensu...

    • 5 113

    • (2)

      najsensowniejszy z całej Twojej wypowiedzi jest chyba jedynie Twój podpis...

      • 20 2

      • ożywienie turystyczne i gospodarcze miast i miasteczek wzdłuż kanału - przekonuje profesor. (1)

        hmm... takie drobne pytanie do profesora: ile metrów szerokości ma mierzeja w miejscu planowanego przekopu i ile się _wzdłuż_ przekopu zmieści miast i miasteczek? Może być po obu stronach :-)

        • 3 3

        • a nie pomyślałeś kanałem będą również wpływać jachty i statki wycieczkowe do zalewu Wiślanego, co na pewno ożywi ten rejon turystycznie. Dziś nie sposób się tam dostać, bo Ruskie utrudniają jak tylko można

          • 1 0

    • Kaszub: so.pwn.pl ustaw na strone startowa bo wstyd przynosisz innym Kaszubom (2)

      Tak w ogole mysle, ze powinni cale wojewodztwo zaorac. Niech nie bedzie niczego.

      • 7 0

      • a może od razu całe zalać.....

        • 0 0

      • to może całe je zalać i będzię bogatsza flora i fauna....

        • 0 0

    • gratulujemy ortografii

      • 8 0

    • Pierszy rodowity kaszub (2)

      Pierszy = pierwszy
      polonczeniu = połączeniu
      durzo = dużo
      molgy = mogły
      szypciej = szybciej
      przyplynoc = przypłynąć
      bezsensu = bez sensu
      Poza tym interpunkcja i styl jest nie do poprawienia.
      Rodowity kaszubie, zanim zaczniesz pisać skończ co najmniej podstawówkę

      • 19 1

      • (1)

        a tobie, widzę, żadna szkoła nie dała inteligencji umożliwiającej rozpoznanie niewyszukanej prowokacji...

        • 6 0

        • Musiała to być bardzo wysublimowana prowokacja - w tak naturalny sposób, w tak fatalnym stylu nie sposób napisać "posta". Szczególnie, gdy czas goni, a my chcemy podpisać się "pierszy".

          • 0 2

    • Podaj swój miesiąc i dzień urodzin.

      Wykosztuję się i kupię Ci w prezencie porządny słownik ortograficzny, a do tego słownik poprawnej polszczyzny. Liczę, że zrobisz z nich użytek. Zgodnie z przeznaczeniem.
      Jeśli chodzi o tok myślenia to niewiele można już zrobić, ale polecam terapię psychotropowo-elektrowstrząsową. W niej jedyna nadzieja.

      • 1 0

    • Przekop

      Przekopali kanał Kiloński ,przekopali kanał Sueski czemu nie mają przekopac kanału przez Mierzeję Wiślaną

      • 1 1

    • co wy chcecie od niego

      a moze to jest napisane w jezyke kaszolskim (kaszubsko - polskim) cos na wzor Ponglish :) :) :)

      • 1 1

    • słaba prowokacja

      .. ale wszyscy się nabrali. nie z*****cie się.

      • 3 0

    • heh

      przyznaję, prowokacja. ale dlaczego od razu słaba, przecież tyle osób się zaangażowało w poprawianie "rodowitego kaszuba" ;) osobiście nie popieram trollingu, ale na tym portalu sprawia on wyjątkowo dużo frajdy - zobaczyć tyle odpowiedzi przy komentarzu o tak niskiej wartości merytorycznej... bezcenne ;)

      • 3 0

  • Mam tylko nadzieję, że Rosja nie wzniesie swojej szabelki....W końcu (2)

    zależy im na kontrolowaniu kanału...

    • 8 21

    • (1)

      no raczej w zdłuż mierzei bo kanałto przecież około 1000 metrów

      • 1 1

      • które dałoby się przekopać w miesiąc. Tak samo jak Kolej Metropolitalna - w latach 1920x zbudowano ją w 18 miesięcy, a dziś tylko gadają i gadają... Porąbane czasy...

        • 0 0

  • (2)

    Po pierwsze Elbląg już ma status portu morskiego, po drugie "ożywienie turystyczne i gospodarcze miast i miasteczek wzdłuż KANAŁU" - chyba raczej wzdłuż Mierzei??!

    • 22 1

    • no raczej w zdłuż mierzei bo kanałto przecież około 1000 metrów

      • 0 0

    • z pewnością wzdłuż kanału

      a że nie przyniesie to żadnego ożywienia gospodarczego
      to pisanie o ożywieniu miast wzdłuż kanału jest najczystszą prawdą

      będzie ożywienie,
      ale tylko w miasteczkach, których nie ma

      • 1 1

  • Swietny pomysl,ale i tak nie dojdzie do skutku.Wiadomo Rosja...

    • 8 15

  • Polibuda chociaż o normalnych porach robi ciekawe wykłady

    Ostatnio Uniwerek dał plamę.

    • 16 1

  • około 500 milionów.. (2)

    lepiej drogi by wyremontowali za te pieniądze a druga sprawa to czas realizacji okolo7 lat - toż to lekka kpina ile ten kanał będzie miał około 1 km 1,5 km to chyba max, wiec koszt i termin realizacji to tylko w POLSCE możliwe

    • 29 10

    • nie znasz (1)

      się na tym to morda w kubeł a nie marudzisz

      • 0 5

      • sam zamknij morde dzieciaku z podstawówki

        • 0 1

  • MIKROWYBUCHY (9)

    TAK SIE SKŁADA, ŻE BRAŁEM UDZIAŁ W BUDOWIE OBWODNICY ELBLĄGA. OD SAMEGO POCZĄTKU DO KOŃCA. JAKOŚ NIE PAMIĘTAM "MIKROWYBUCHÓW".
    PROFESOR LOBBUJE TĘ INWESTYCJĘ BO ZGARNIE MASĘ PIENIĘDZY ZA WDROZENIE JEGO ROZWIĄZAŃ, NADZÓR AUTORSKI ITP...
    KTO NIBY MA WPŁYWAĆ DO ELBLĄGA???

    • 34 8

    • Jezeli to prawda to mamy problem

      • 1 0

    • "BRAŁEM UDZIAŁ" (3)

      "PROFESOR LOBBUJE TĘ INWESTYCJĘ BO ZGARNIE MASĘ PIENIĘDZY ZA WDROŻENIE JEGO ROZWIĄZAŃ, NADZÓR AUTORSKI ITP..." wiemy, że dzwoni lecz nie wiemy gdzie bo BIERZEMY TYLKO UDZIAŁ w trakcie robót, a nie robimy :) A jak palniemy coś na forum to już z grubej rury - tylko co to są te mikrowybuchy, jakoś nie było bum na tej obwodnicy :D

      • 3 0

      • jesli nie wiesz co oznacza zwrot "brałem udział" to nic na to nie poradzę. widac pani od polaka była słaba. ale może w czymś innym jesteś dobry. wątpię ale może...

        • 1 1

      • (1)

        A swoją drogą nie miej złudzeń. Pracuję od dawna w budownictwie i wiem jak to sie dzieje. Nie pisze takich rzeczy by prowokować "z grubuej rury". Piszę bo wiem jak działa ten mechanizm kolesi wzajemnej adoracji. Obok są dwa duże porty morskie od niedawna skomunikowane autostradą. a my zamisat rozbudowywać sieć drogową chcemy kolejnego portu! Zastanów się nad tym bez emocji. To po prostu ne ma sensu przy całej mojej sympatii do Elbląga. Nie mowiąc o kwestii wiecznej konieczności pogłębiania wejścia do portu ze względu na prawdopodobne szybkie zamulanie. Ale zapewniam, że wtedy ci sami wspaniali naukowcy zaproponują wachlarz rozwiązań. I nie zrobią tego charytatywnie:)

        • 4 1

        • Zajmujesz się budownictwiem drogowym, więc być może Twoje horyzonty sięgają jedynie lądu. Lądem wszystkiego nie da się zrobić. Jest coś takiego jak żegluga, statki wycieczkowe, jachty. Ludzie w ten sposób aktywnie spędzają swój wolny czas. Otwarcie Zalewu Wiślanego na morze to m.in. rozwój turystyki. Otwiera się nowy szlak wodny. Żeglarze mają możliwość wpłynięcia na zalew od strony morza. Nie zadawaj głupich pytań, kto będzie wpływał do portu elbląskiego To oni między innymi będą wpływać do niego. Otwórz szerzej swoje oczy i spróbuj zauważyć, że nie tylko drogi lądowe dają rozwój, ale także szlaki wodne. Nie opowiadaj o kosztach pogłębiania wejścia do portu, bo tak samo trzeba wydawać pieniądze na remonty dróg. Jeżeli jesteś taki dobry w budownictwie to pewnie wiesz, że utrzymanie dróg lądowych kosztuje więcej niż wodnych.

          • 1 0

    • (3)

      znasz sie jak swinia na porcelanie, wiec primo: wyłącz capsa, secundo: pooglądaj sobie chociazby na googlemaps jak wygląda port w hamburgu, rozkmiń jak daleko jest położony jest od morza i w końcu może na coś wpadniesz

      • 2 1

      • (2)

        porównanie Elbląga do Hamburga jest fascynujące. wiesz co, teraz otworzyłeś mi oczy na te inwestycję. - rzeczywiście, zbudujmy w Elblągu drugi Hamburg. Tak niewiele trzeba. Rany, ty jesteś genialny!!!

        • 1 2

        • (1)

          Jesteś chyba człowiekiem małej wiary. Piszesz wcześniej o dwóch dużych portach, więc nie potrzebny jest trzeci. Wiesz może ile lat potrzba było oraz powód powstania by z niczego zbudowano port w Gdyni? Ponieważ Polska miała ograniczony dostęp do morza w okresie międzywojennym. Wiesz może dlaczego z dużego morskiego portu elbląskiego zostały tylko wspomnienia? Ponieważ wiele osób postawiło na niego "krzyżyk", a dodatkowo blokada Cieśniny Pilawskiej przez Rosjan dobiło go całkowicie.
          Więc może warto usamodzielnić się od wschodnich sąsiadów i dać szansę rozwoju temu regionowi.
          Warto to przemyśleć.

          • 3 0

          • warto mieć 1 port więcej niż 1 mniej zawsze lepsze to niż nic a atrakcyjnośc na 100% wzrośnie, to na pewno :)

            • 0 0

  • Klechdy domowe 3.

    • 5 2

  • Ten pomysł wykorzystano m.in. w Porcie Północnym oraz przy budowie autostrady A2, obwodnicy Elbląga czy Trasy Sucharskiego w

    Gdańsku. to już trasę sucharskiego zrobili? co za głupoty wypisują chyba, że mają na myśli te płyty betonowe zalane asfaltem plus most wantowy do nikąd zbudowany za nasze pieniądze przez Budynia ze świtą

    • 20 3

  • żenada (5)

    dajcie spokój juz temu przekopowi bo i tak nie będa tam wpływać statki, przecież port w Elblągu to jakaś farsa, niby gdzie ma tam zawrócic statek? zreszta zalew ma ok 2m głębokości i ciągłe pogłębianie bo bedzie się zamulał to kupa kasy ale tego nikt nie obliczył nawet.

    • 30 12

    • O, i tu kolega poruszył bardzo ważny problem. niech przedstawią nam te obliczenia, plany itd !!! Bo inaczej będą głosy tego (4)

      typu, kto zgarnie kontrakt na to pogłębianie (BURSZTYN !!!) itd jakie to przyniesie zyski ekonomiczne, jakie straty, jakie gatunki mogą być zagrożone

      • 4 2

      • do tego należy doliczyć ciągłe pogłębianie "wlotu" do kanału (1)

        a co do "ożywienia gospodarczego" to co oni chcą ożywiać? toć jedyne co z Elbląga wypływało to węgiel do Związku Radzieckiego

        • 2 0

        • zagłębie węglowe

          węgiel do elbląga wpływał a nie wypływał, firma z siedzibą w elblągu była importerem wegla, wegiel był o co najmniej 1/2 tańszego niz nasz polski, nie wszystkim było to na reke i po firmie zostało tylko wspomnienie

          • 0 0

      • Żadne gatunki nie zostaną zagrożone! (1)

        Zasolenie wody zmieni się o 0,1 %! Nasz przekop to jak małe nakłucie igłą w porównaniu do wielkiej dziury wielkości buta wykopanej przez Rosjan. Tam przekop specjalnie pogłębiano żeby mogły sobie wypływać łodzie podwodne w czasie zimnej wody. U nas wszystko będzie oddzielone śluzami czyli nie ma praktycznie żadnego zagrożenia ekologicznego.

        • 1 0

        • rozumiem, że jak za zimna woda to łodzie podwodne rosjan się chowają? :D ;)

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane