• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wycieczkowce z napędem wodorowym na Zatoce Gdańskiej?

Robert Kiewlicz
15 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rejsy statkiem na Wyspę Sobieszewską
  • Pierwszą jednostką pływającą zasilaną wodorem, która dodatkowo sama produkuje wodór jest Energy Observer.
  • Katamaran wyposażony jest w dwa zestawy 400-woltowych baterii litowo-jonowych.
  • Pierwszą jednostką pływającą zasilaną wodorem, która dodatkowo sama produkuje wodór jest Energy Observer.

Statki wycieczkowe z napędem wodorowym pływające po Zatoce Gdańskiej? To pomysł na biznes, jaki chce rozwijać Żegluga Gdańska. Firma chce opracować i wyposażyć flotę wycieczkową w całkowicie ekologiczne napędy. Finansowanie projektu mają zapewnić fundusze europejskie. Jak dowiedziało się Trojmiasto.pl, wniosek spółki został już przyjęty przez odpowiednie organy. Środki finansowe mogą być przyznane Żegludze już w wakacje.


Statki z napędem wodorowym:


Jeśli starania o finansowanie zakończą się sukcesem, to statki wycieczkowe z napędem wodorowym Żeglugi Gdańskiej mogą być pierwszymi tego typu jednostkami w Polsce. Spółka nie chce ujawniać szczegółów. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się jednak, że Żegluga szykuje dużą konferencję w tej sprawie.

O ile do napędów elektrycznych w samochodach i nawet na statkach już się przyzwyczailiśmy. To wodór jest dla nas nadal nowością. Napęd wodorowy uznawany jest jednak za przyszłość transportu.

Wodór może być wykorzystywany do napędzania silników jako paliwo konwencjonalne, które ulega spalaniu w komorze silnika, albo wykorzystywany w ogniwach paliwowych do wytworzenia energii napędzającej silnik elektryczny. Koncerny samochodowe takie jak BMW, Mazda czy Ford zaprezentowały już samochody na wodór z silnikiem o wewnętrznym spalaniu.

Natomiast prąd w ogniwach paliwowych powstaje dzięki reakcji chemicznej polegającej na utlenianiu paliwa, którym może być właśnie wodór. Zaletą ogniw wodorowych jest to, że nie emitują one spalin. Jedynym produktem ubocznym jest para wodna. Na targach motoryzacyjnych w Hanowerze w 2016 roku został zaprezentowany polski miejski autobus wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe - Ursus City Smile Fuel Cell Electric Bus.

Regularne połączenie promowe, obsługiwane przez jednostkę napędzaną wodorem mają zacząć działać niedługo w Skandynawii. Norweski Urząd Morski uczestniczy w projekcie innowacyjnym HYBRIDShips. Celem projektu jest budowa, do 2020 roku, promu napędzanego mieszanką hybrydową. Główny napęd promu będzie oparty na wodorze i ogniwach paliwowych.

Pierwszą jednostką pływającą zasilaną wodorem, która dodatkowo sama produkuje wodór jest Energy Observer. Katamaran ma 30,5 m długości, 12,8 m szerokości i waży 28 ton. Jego prędkość wynosi ok. 10 węzłów. Na pokładzie znajduje się miejsce dla 10 pasażerów. Wyposażono go w panele fotowoltaiczne o powierzchni 130 m kw. oraz dwie turbiny wiatrowe i  traction kite (latawiec pozwalający na wykorzystanie wiatru).

Na pokładzie znajduje się tez aparatura do elektrolizy. Przy jej pomocy woda rozkładana jest na tlen i wodór. Tlen uwalniany jest do atmosfery, wodór w postaci skompensowanego gazu trafia do zbiorników. Spalany wodór dostarcza energii elektrycznej do silników oraz innych systemów na statku. Koszt budowy statku to 5 mln euro.

Miejsca

Opinie (16)

  • te statki pewnie są wymyslone i produkowane w Gdyni!

    • 4 2

  • Tak zgadza sie to przyszłosc ,ale nie Żeglugi Gdańskiej bo oni nic poza opowiadaniem bajek robic niebedą!

    To co jest obecnie to najstarszy złom w europie!!Stary trujący na potęgę i nieekonomiczny złom.Do dzisiaj nie zrobili kompletnie nic by to zmienić!!I nagle z ostatniego miejsca twierdzą ze wskoczą do czołówki europejskiej:)Komu te bajki moze za 20 lat bo fundusze nie finasują 100% inwestycji a oni kasy nie mają.
    Hanowerze w 2016 roku został zaprezentowany polski miejski autobus wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe.Tak ale Budynioland woli kupować stare trujące diesle Tureckie mercedesy.
    Ekologiczne z normą euro 6:) Która powstała 8 lat temu i nie bedzie juz następnej,bo UE Uznała te diesle za najbardziej szkodliwe dla ludzi i środowiska i chce zakazać ich produkcji.I chca by transport miejski był bez emisyjny spalin.Dlatego wszystkie miasta kupują autobusy elektryczne i wodorowe.

    • 13 4

  • gdyby nie ta Unia, to jeździlibysmy furmankami (1)

    szkoda że wielu krzykaczy nie docenia tej rzeki pieniędzy, jaka płynie z zachodu

    PS
    jak to jest że nie tak dawno remontowany właśnie z funduszy UE podjazd/parking przy bulwarze w Gdyni, jest rozwalony, bo jakiemuś idiocie z UM przyśnił się jakiś debilny rozjazd/rondo dla rowerów... czy nawet nie wiem co

    to wszystko było tam w idealnym stanie (zwłaszcza w porównaniu do dziur w centrum miasta)

    przecież to jest marnotrawstwo pieniędzy

    • 19 3

    • to rondo na bulwarze to faktycznie kuriozum ale widać, że na bogato, kostka granitowa, krawężniki i td. Ktoś zarobi.

      • 5 0

  • 20 milionów za innowacyjny projekt... to chyba mniej niż planowana wyprawa kusnierewicza (1)

    • 8 1

    • równo, kuśnierowicz i jego 11 paziów chcieli popływać za 20 000 000 zł publicznych pieniędzy:)

      • 7 1

  • Nie chce psuć bajeczki ale..

    Są opracowane jakieś normy bezpieczeństwa dla tych napędów? Skoro statek ma jednocześnie magazynować i wytwarzać bardzo lotny i wybuchowy gaz jakim jest wodór, to czy powinien wogóle wpływać do miasta? Biorac pod uwagę że taki statek będzie magazynował wodór w ciekłej postaci to zapewne na pokładzie będzie go kilkadziesiąt razy więcej niż na Hindenburgu.

    • 7 10

  • Nie wierze....kase przezra a po zatoce dalej beda smigac 50 latki

    To takie polskie...Unia na dofinansowanie naciac , kase przezrec na biura i obowoazkowo nowe suvy a reszta co zostanie to itak bedzie za malo....
    Zegluga to powinna miec monopol na cale polskie wybrzeze i obslyguwac porty skandynawskue a nie sie tylko bujac wokol zurawia z wypadem do Helu.
    Ale jak sie wszystko sprzedalo i od wojny nic nie robi!!!!! To sie ma rzeki niepoglebione, stare zlomy

    • 7 2

  • Tak, wodor jest super! Zwłaszcza, ze obecnie jest prawie w 100% pozyskiwany z gazu ziemnego.

    Inne metody sa niestety nieoplacalne i energochlonne. Ale sa na świecie tacy, którym ten stan jest jak najbardziej na rękę..

    • 10 0

  • Gdyby to było takie łatwe (1)

    Z opisu procesu wynika ze to będzie perpetuum mobile. Gdyby ta technologia była taka banalna to od dawna byśmy na wodorze śmigali. A tak na marginesie to marzy mi się sezonowy prom samochodowy z okolic Elbląga na Hel aby zamienić kilka godzin w korku na morską przygodę. Z pewnością wielu turystów by się skusiło.

    • 6 0

    • bzdura

      bo to bzdury

      • 0 0

  • (1)

    Morawiecki mówi, że przyszłością jest węgiel.

    • 4 2

    • jest

      jeszcze długo będzie bo jest najtańszy najwięcej w ue spalają go niemce

      • 0 0

  • Ojej - Zegluga Gdanska bedzie uzywac perpetuum mobile:

    W wyniku spalania wodoru wytworza energie potrzebna do elektrolizy wody I do napedu statku....

    Moze zamiast wywalac pieniadze w mrzonki, wyslijcie swoich kapitanow na jakies kursy, bo w Gdansku na Motlawie-Kaltlawie maja klopoty z manewrowaniem.

    • 4 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane