• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjątkowa jednostka zwodowana w stoczni Crist

Wioletta Kakowska-Mehring
17 stycznia 2023, godz. 15:20 
Opinie (63)
Specjalistyczna jednostka do budowy podwodnego tunelu. Specjalistyczna jednostka do budowy podwodnego tunelu.

W stoczni Crist zwodowano specjalistyczną jednostkę, która umożliwi budowę tunelu tzw. zatapianego, mającego łączyć Danię z Niemcami. Konstrukcja powstała w gdyńskiej stoczni, posłuży do układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu.



Stocznia Crist zawarła umowę na budowę jednostki specjalistycznej z konsorcjum Femern Link Contractors we wrześniu 2021 roku. Zamawiający jest odpowiedzialnym za projekt i budowę tunelu zatapianego, który zapewni stałe połączenie w cieśninie Fehmarnbelt.

Sektor morski w Trójmieście



Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej, obejmującej 18-kilometrowy tunel, który umożliwi szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie między Skandynawią a Europą, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą, które zajmie poniżej trzech godzin, na co obecnie potrzeba 5,5 godziny.

  • Tunel tzw. zatapiany zapewni stałe połączenie w cieśninie Fehmarnbelt.

Do budowy tunelu potrzebny specjalistyczny sprzęt, czyli m.in. obiekt powstający w stoczni w Gdyni. Crist zbuduje w pełni wyposażoną jednostkę (barkę) wielozadaniową wyposażoną również w zatapialne urządzenie do zrzutu (tzw. SDT, wybudowane także przez Crist), które posłuży do równomiernego układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu zatapialnego (zatapiane kesony).



- Jednostka będzie miała kadłub o długości 130,2 m (całkowita długość: 149 m, łącznie z pasami transmisyjnymi). Całkowita szerokość wyniesie 48 m. Jednostka pomieści do 19 osób, będzie posiadała dwie komory żwirowe, każda do 7000 ton żwiru. Zdalnie sterowane narzędzie do układania żwiru (SDT) zostanie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie będą układane fundamenty żwirowe pod zatopiony tunel. Połączenie wysokiego poziomu automatyzacji i najnowocześniejszych technologii pozycjonowania zapewni dokładne rozmieszczenie fundamentów żwirowych - poinformowano w komunikacie.

Elementy tunelu będą transportowane i instalowane za pomocą pontonów zanurzeniowych połączonych tzw. kratownicą dźwigową. Pontony mogą być wykorzystywane w różnych konfiguracjach do instalowania zarówno dużych, jak i mniejszych elementów tunelu. Zaprojektowano je do pracy w rejonie pasa Ferhman wyłącznie w celu zainstalowania elementów tunelu. Projekt będzie wyposażony w zespoły prądotwórcze, układ wciągarek i wind, system hydrauliczny oraz szereg innego specjalistycznego wyposażenia niezbędnego do realizacji tak dużego i nietypowego przedsięwzięcia.


Gospodarka morska w Trójmieście



Stocznia Crist jest już znana z budowania nietypowych, innowacyjnych jednostek. Najpierw była samopodnośna barka Zourite budująca drogę nad brzegiem morza, czyli wiadukt morski na wyspie La Reunion. Specjalistyczna samopodnośna barka Zourite to pierwszy tego typu obiekt na świecie. Budowa jednostki kosztowała 80 mln euro. Część wykonana przez Crist to 40 mln euro, reszta to koszt specjalistycznych urządzeń zamontowanych na barce. Została przekazana armatorowi w marcu 2016 r. Potem był dok Marco Polo służący do budowy kesonów, dzięki którym możliwe stało się wzniesienie osiedla apartamentów w Księstwie Monako w miejscu, gdzie znajdowała się zatoka.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (63)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane