• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjątkowa jednostka zwodowana w stoczni Crist

Wioletta Kakowska-Mehring
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (63)
Specjalistyczna jednostka do budowy podwodnego tunelu. Specjalistyczna jednostka do budowy podwodnego tunelu.

W stoczni Crist zwodowano specjalistyczną jednostkę, która umożliwi budowę tunelu tzw. zatapianego, mającego łączyć Danię z Niemcami. Konstrukcja powstała w gdyńskiej stoczni, posłuży do układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu.



Stocznia Crist zawarła umowę na budowę jednostki specjalistycznej z konsorcjum Femern Link Contractors we wrześniu 2021 roku. Zamawiający jest odpowiedzialnym za projekt i budowę tunelu zatapianego, który zapewni stałe połączenie w cieśninie Fehmarnbelt.

Sektor morski w Trójmieście



Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej, obejmującej 18-kilometrowy tunel, który umożliwi szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie między Skandynawią a Europą, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą, które zajmie poniżej trzech godzin, na co obecnie potrzeba 5,5 godziny.

  • Tunel tzw. zatapiany zapewni stałe połączenie w cieśninie Fehmarnbelt.

Do budowy tunelu potrzebny specjalistyczny sprzęt, czyli m.in. obiekt powstający w stoczni w Gdyni. Crist zbuduje w pełni wyposażoną jednostkę (barkę) wielozadaniową wyposażoną również w zatapialne urządzenie do zrzutu (tzw. SDT, wybudowane także przez Crist), które posłuży do równomiernego układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu zatapialnego (zatapiane kesony).



- Jednostka będzie miała kadłub o długości 130,2 m (całkowita długość: 149 m, łącznie z pasami transmisyjnymi). Całkowita szerokość wyniesie 48 m. Jednostka pomieści do 19 osób, będzie posiadała dwie komory żwirowe, każda do 7000 ton żwiru. Zdalnie sterowane narzędzie do układania żwiru (SDT) zostanie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie będą układane fundamenty żwirowe pod zatopiony tunel. Połączenie wysokiego poziomu automatyzacji i najnowocześniejszych technologii pozycjonowania zapewni dokładne rozmieszczenie fundamentów żwirowych - poinformowano w komunikacie.

Elementy tunelu będą transportowane i instalowane za pomocą pontonów zanurzeniowych połączonych tzw. kratownicą dźwigową. Pontony mogą być wykorzystywane w różnych konfiguracjach do instalowania zarówno dużych, jak i mniejszych elementów tunelu. Zaprojektowano je do pracy w rejonie pasa Ferhman wyłącznie w celu zainstalowania elementów tunelu. Projekt będzie wyposażony w zespoły prądotwórcze, układ wciągarek i wind, system hydrauliczny oraz szereg innego specjalistycznego wyposażenia niezbędnego do realizacji tak dużego i nietypowego przedsięwzięcia.


Gospodarka morska w Trójmieście



Stocznia Crist jest już znana z budowania nietypowych, innowacyjnych jednostek. Najpierw była samopodnośna barka Zourite budująca drogę nad brzegiem morza, czyli wiadukt morski na wyspie La Reunion. Specjalistyczna samopodnośna barka Zourite to pierwszy tego typu obiekt na świecie. Budowa jednostki kosztowała 80 mln euro. Część wykonana przez Crist to 40 mln euro, reszta to koszt specjalistycznych urządzeń zamontowanych na barce. Została przekazana armatorowi w marcu 2016 r. Potem był dok Marco Polo służący do budowy kesonów, dzięki którym możliwe stało się wzniesienie osiedla apartamentów w Księstwie Monako w miejscu, gdzie znajdowała się zatoka.

Miejsca

Opinie (63) 7 zablokowanych

  • Crist (17)

    jedyna chyba stocznia w Polsce, która potrafi zbudować takie cudeńka

    • 13 27

    • (11)

      poczytaj o cackach Remontowej!!.od doku 55tysiecy zacznij!.

      • 11 2

      • remontowa (10)

        a co Remontowa ostatnio zbudowała dla zachodnich armatorów, bo tylko jak ostatnio czytam promy i rządowe zlecenia dla wojska?

        • 3 10

        • (9)

          promy fiordowe pod klucz,dla norwegow.zaraz napiszesz ze z wielkiej bukwy sie pisze.

          • 6 0

          • No a... (4)

            Poza promami? CRIST jak czytam zbudował trzy jack-upy, konstrukcję pływającą do budowy autostrady na morzu, drugą do powiększenia terenu Monaco, prom chyba dla Islandii, teraz dwa promy dla Finów, bloki na Cruisery dla Francuzów i Niemców...

            • 6 3

            • surowe blach,nawet nie zakonserwowane!.wejdz na strne Remontowa i czytaj,,francuziku".nie pisze ze Remontowa jest jedyna spolka w polsce!.

              • 3 4

            • Agencja finansjery (2)

              A zapłacili im w końcu te 20 mln Euro za Jack Upy , czy podatnicy musieli wyrównać. Spłacili kredyt 200 mln za dok ? Po co brali dofinansowanie za Covid, skoro normalnie pracowali i nie zamykali firmy narażając społeczeństwo. Ten artykuł to taki koszerny aj waj, żeby oddawać państwowy majątek w tzw. "dobre ręce koszerne" . No i oczywiście trzeba to utrzymywać i dopłacać do tego. Bez naszej kasy geszeft by za miesiąc padł, a musi trwać bo kasa musi od nas przez nich wypływać. Dlatego dostali kredyt, z poręczeniem Skarbu Państwa, a nie własnym. Jak to padnie to wiadomo kto będzie spłacał, a oni będą smarzyć jaja na Hawajach i śmiać z wydymanych frajerów. Prywatna "Nauta. "Ta "robota" i te "cudeńka" to taka zasłona dymna dla słowiańskich, niewolniczych goji. Agencja odszkodowania za pozostawione po wojnie kamienice :-) . Niestety Polak był po//ony, jest pop..ony i zawsze ku..wa będzie pop..ony ! Daje się dymać z każdej strony !

              • 1 1

              • (1)

                Wziąłeś już leki?

                • 1 0

              • Zabolało widzę. Prawda w oczy kole.

                • 0 1

          • (3)

            A teraz co Remontowa buduje dla jakiegokolwiek prywatnego armatora?

            • 1 1

            • (2)

              ,,prywatny"to jest wykladnik?,nie chce ,,sortowac",tylko odpowiadam.co crist ma na deskach? remontowa pracuje nad zleceniami pod klucz i pelen portwel zlecen i zamowien!.w wyliczanke bawic sie nie bede.

              • 0 1

              • hmm

                Niedawno na Trójmieście widziałem wodowanie w RSB dźwigiem jakiegoś holownika chyba dla Marwoja. Na okolicznych łożach pustki. Tutaj na fotkach widzę łoża zawalone blokami, sekcjami. O czym to świadczy?

                • 3 0

              • Crist ma na deskach ostatnio zdane pełne dwa elektryczne promy a trzeci wyjdzie na dniach do armatora. Armator ten to oczywiście prywatna fińska firma... I ten armator już zadeklarował iż budowa promów będzie w niedalekiej przyszłości kontynuowana. Mówisz o Jack-upach z Cristu? A jak tam RALe i Calmaci z Remontowej? No co taka dobra stocznia a tymczasem prom Finlaggan po dziewiczym rejsie musiał trafić w Szkocji na dok ponieważ miał problemy z silnikiem, rampami oraz sterami (projekt biura remontowej, zdany blisko rok po terminie). Armator ten tak jak wielu innych zrezygnowało już ze współpracy z remontową. Ciekawe teraz jak pójdą promy dla PŻB/PŻM budowane przez remontową. TJ czy będą miesiące opóźnienia, rok czy może lata.... Zresztą polscy fachowcy opuścili już dawno Remontowa/Crist/ Nauta dla Danii/Norwegii/Holandii/Francji ponieważ stawki w stoczniach są całkiem podobne do tych z Lidla czy Biedronki. Mówisz że podatnicy musieli coś wyrównać? A czemu nie powiesz nic o tym skąd państwo wzięło kase na zlecenia nowych budów dla Remontowej? Tylko po to aby na terenie dawnej północnej dalej był kontunuowanie budownictwo okrętowe zamiast nowych wysokościowców które miały być budowane na terenie byłej stoczni....

                • 2 0

    • Crist to nie stocznia !! (3)

      Tylko obóz pracy....

      • 14 4

      • obóz pracy (2)

        to kto tam pracuje? więźniowie z łapanki?

        • 8 6

        • Pracowali tam ludzie z Korei Północnej (1)

          A to daje wiele do myślenia...

          • 9 1

          • Koreańcy

            Nie tylko na tej stoczni pracowali.

            • 4 2

    • A śląsk?

      Stocznia w Katowicach też takie rzeczy potrafi, więc nie jedyna

      • 3 3

  • (5)

    i oni tak to robia bez pomocy panstwa i zwiazkow zawodowych?

    • 17 11

    • ???

      cud panie, cud

      • 5 2

    • Ulala chciałeś się wykazać a tu zonk

      Ponieważ Crist był już dwa razy ratowany przez państwo, a teren w Gdyni kupili za państwową pożyczkę !

      • 14 1

    • Jak bez pomocy państwa? (2)

      Crist jest od momentu przeprowadzki do Gdyni częściowo własnością państwa. Duży procent udziałów cristu należy do funduszu kapitałowego MARS który jest państwowy. Jak tylko są problemy to jest wycieczka do ministerstwa i lamenty w stylu "Dej! Mam chorom stoczniem!"

      • 16 2

      • ? (1)

        i państwo daje im kasę?

        • 6 2

        • a juści

          Daje i to nie mało. Wykupiło akcje dopłaciło za Covid. W c..j z takim geszeftem.

          • 2 1

  • Brawo stoczniowcy (2)

    Szacunek za dobrą i ambitną robotę!

    • 65 8

    • Dzięki

      • 2 0

    • "Szacunek"

      Oprócz szacunku macie 25 Zeta na działalność i kopa w dupę. Że złamaną nogą za bramę za wypadek w pracy :-) . Płacić Polnocno Koreańskie pensje i
      jeszcze kilkaset milionów strat mieć co Podatnicy wyrównują. To nie gospodarka rynkowa tylko ydomasoneria rabująca ten kraj czyli bydło chłopsko pańszczyźniane. Tortem i jajami w nich na Expo, jak będą sobie sami puchary przydziełać za dymanie goji. Francuzi tak by zrobił. A Francja to elegancja :-) .

      • 0 0

  • Mieszkam 5 minut od firmy Crist. (7)

    Jestem monterem rurociągów. Gdyby normalnie płacili nie musiałbym wyjeżdżać za granicę. Codziennie wracałbym do własnego domu,rodziny, łóżka. Chciałbym tylko godnie zarabiać. To wszystko.

    • 98 10

    • hmmm (1)

      jak widać innym jakoś pasuje

      • 9 37

      • W Criście

        Językiem "urzędowym" jest wietnamski. Ot i źródło sukcesów...

        • 4 2

    • To jest cena za to

      • 7 1

    • emigracja to szansa (1)

      • 5 7

      • Dla obcego państwa.

        • 7 0

    • Pracownik.

      Załóż własną firmę.Bądź jak Twój pracodawca.

      • 7 10

    • Ludzie mają różne potrzeby

      Jednemu wystarczy a drugiemu za mało ale takie życie. Inaczej by nikt w Polsce nie pracował

      • 4 2

  • Kiedy Polskie stocznie zainwestują grube pieniadze (7)

    W odbudowę od zera nowej infrastruktury odpowiadającej technologi z 2023 roku. Mam na myśli wyburzenie i wybudowanie od nowa hal produkcyjnych, robotyzacja jak fabryki samochodów. Nowoczesny sprzęt, komputery, cyfryzacja. Żadnego ręcznego spawania i ręcznej roboty. Nowe drogi, asfalt, tory kolejowe. Nowy tabor. Ludzie z znajomością nowych technologi.

    • 15 5

    • kiedy? (2)

      Problem taki, że nie ma za wielu chętnych do tej roboty, stocznie ratują się Ukraińcami, Wietnamczykami, Hindusami itp. Budowa statków to ciężka praca nawet przy pewnej automatyzacji, no i pieniądze nie takie, więc młodzi wolą pracować gdzieś indziej.

      • 14 2

      • Jak słabo płacą (1)

        To nie mają chętnych. Ludzi do pracy jest wielu, ale większość jeździ za granicę. Nie dziwcie się jeśli u nas zarabia się 30 zł/h na własnej działalności.

        • 6 1

        • No

          Każdy pracuje tam gdzie lepiej, w z granicą miejscowi nie chcą, to jadą nasi, ale i u nas następców nie widać

          • 7 1

    • a kogo to?! (2)

      Jest interes wyciagnac jedynie kase z tego co jest. Gdynia byla nowa i najwieksza stocznia Europy, z najwieksza suwnica. Byla jeszcze druga, w Danii. Ciekawe ze spotkal je podobny los, nie daly rady sztormowi. Dunczycy swojej nie odtworzyli.

      • 1 1

      • odtworzyli (1)

        Mostostal budował moduły suwnicy dla stoczni Odense Linde na zlecenie Niemców z Mantakrafu, którzy ją tam stawiali w miejscu tej przewróconej przez wichurę. Wiem, bo pracowałem akurat przy tym projekcie.

        • 2 0

        • dzięki za sprostowanie

          nie znałem tej informacji.

          • 0 0

    • Nie o zarabianie chodzi

      Żeby zainwestować to trzeba stracić. A to nie jest po koszernemu tracenie. Goj jest od tracenia, a od zarabiania finansjera masońska. Tu nie chodzi o to żeby Krist zarabiał, czy broń boże inwestował tylko tracił . Zarabia się na wyłudzaniu forsy od nie popłaconych spółek goji i od gojowych podatników Polin. Na tym to wszystko polega. Jak się rypnie to spłaca poręczyciel czyli podatnik-goj. Rozumiecie ruskie mongoły czy nie ? No nie :-) . Bo wy jesteście, byliście i zawsze będziecie ruskie mongoły :-) . Zachwycajcie się "cudeńkami" mongolskiej techniki budowy samej skorupy :-) . Nadajecie się tylko na mięso armatnie w starciu masońsko-chińskim czy rusko-chińskim.

      • 0 0

  • Dawac taki zatapiany tunel miedzy sobieszewem a n.c.z oraz miedzy swibnem i mikoszewem!!!! (1)

    • 6 4

    • a zapłacisz za te tunele?

      • 6 0

  • Czy w tej stoczni działa propisowski związek zawodowy? (1)

    • 5 7

    • Leć z pochodnią i widłami tam

      • 0 1

  • skorupe tylko zrobili... (1)

    wyposaza Polacy za granica

    • 10 5

    • Nie

      Akurat ten jest "na gotowo" robiony.

      • 7 3

  • Świetna informacja, (2)

    wielka szkoda, że tą metoda nie mogą poprowadzić tunelu pomiędzy Oksywiem i Nabrzeżem Polskim (i włączyć w ul. Chrzanowskiego).
    Ile mniej spalin, trujących, oszczędności czasu kierowców i kasy wydawanych na paliwo, itd. itp.

    • 52 1

    • Nie mogą poprowadzić z prostej przyczyny!

      Przez ekologów,!! Bo pewien gryzoń w tym przeszkadza...

      • 12 4

    • Chrzanowskiego?

      Wez kartke papieru, narysuj przekroj kanalu portowego i wyrysuj przebieg tunelu z odpowiednimi dla samochodu nachyleniami... Jedna kreska...
      Zobaczysz, gdzie znajda sie wyloty tego tunelu...

      • 6 1

  • (1)

    Polak potrafi. Szkoda, że komuchy rozwaliły polski przemysł stoczniowy. Pamiętacie Mnietka Rakowskiego i jego zemstę na stoczniowcach, którzy przeszkodzili w utrwalaniu socjalistycznego systemu i władzy?

    • 10 2

    • Komuchy wybudowały przemysł stoczniowy i wykształciły kadry,, nauczyły czytać i pisać. ...ydy wszystko rozkradły i wykorzystują to do wyprowadzania pieniędzy za granice.

      • 3 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane