• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyspa Ostrów: stoczniowe serce Gdańska - z lotu ptaka

Małgorzata Zimnoch
29 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Kiedyś były tu pastwiska, później gospodarstwa rolne, wiatraki i tartaki, a nawet huta, szpital, cmentarz i lotnisko. Uprawiano tu szparagi, a w czasie II wojny światowej budowano U-booty. Dziś funkcjonują tu głównie stocznie. Obejrzyjcie przemysłowe tereny Wyspy Ostrów z lotu ptaka.



Holm czyli "wyspa rzeczna"



Widok znad placu Zebrań Ludowych na Wyspę Ostrów Widok znad placu Zebrań Ludowych na Wyspę Ostrów
Polska nazwa "Ostrów" została nadana dopiero w 1949 r., wcześniej była to wyspa Holm (z niem. "wyspa rzeczna"). Południowa część Wyspy to głównie tereny Stoczni Gdańsk i Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która zapowiedziała niedawno rewitalizację tego obszaru, ujętą w programie "Stoczni Gdańsk 4.0 Nowy Początek". Jak na razie na zapowiedziach się skończyło.

"Stocznia Gdańsk Nowy Początek" zobacz na mapie Gdańska



Widok znad ul. Głównej na wschód Widok znad ul. Głównej na wschód
Na wyspę prowadzą dwa mosty - jeden z nich, w części południowej, to widoczny na zdjęciu most pontonowy. Za korytem Martwej Wisły znajdują się tereny PSSE. Po prawej stronie w głębi widoczne budynki Stoczni Gdańsk, którą Skarb Państwa niedawno odkupił od ukraińskiego właściciela. Ul. Główna prowadzi w głąb Wyspy - po lewej stronie znajduje się budynek Hali nr 26 ("Ubotowni") zobacz na mapie Gdańska, która - zgodnie z projektem "Nowy Początek" - ma stać się centrum nowoczesnego Kampusu Edukacyjnego.

Most ul. Na Ostrowiu zobacz na mapie Gdańska



Widok znad mostu na ul. Na Ostrowiu na wschód Widok znad mostu na ul. Na Ostrowiu na wschód
Most w ciągu ul. Na Ostrowiu łączy Wyspę z miastem od strony zachodniej. Po prawej stronie widoczny dawny spichlerz Westpreußen (niem. Prusy Zachodnie), niegdyś największy w Gdańsku, obecnie własność spółki Gdańskie Młyny i Spichlerze. To właśnie w tej części Wyspy Ostrów w 2016 r. odkryto schron zbudowany z u-boota, który teraz można oglądać na terenie Twierdzy Wisłoujście.

Północny cypel Wyspy Ostrów zobacz na mapie Gdańska



Widok znad mostu na ul. Na Ostrowiu na północ Widok znad mostu na ul. Na Ostrowiu na północ
Tu znajdują się doki i nabrzeża Stoczni Remontowa.

Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska



Widok znad ul. Ku Ujściu (po wschodniej stronie Wyspy Ostrów) na zachód Widok znad ul. Ku Ujściu (po wschodniej stronie Wyspy Ostrów) na zachód
Wschodnią stronę Wyspy Ostrów otaczają wody Kanału Kaszubskiego, który powstał w 1904 r. Z Portu Cesarskiego (na terenie obecnej Przeróbki) na Wyspę Ostrów transportowano na pocz. XX wieku przez kanał części kadłubów - używano do tego celu promów kolejowych "Danzig" i "Gedania". Ostatni prom kolejowy popłynął po Kanale Kaszubskim w 1996 r. - była to jednostka "Ostrów".

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • Ludzie czy wy wiecie (5)

    Że na wyspie ostrów działa Stocznia Remontowa ? Jest to jedna z wiekszych stoczni w Europie. W tym roku wyromontowano/przebudowa o tam okolo 200 statkow.
    z tego co ja tu czytam wnioskuję iż wy znacie tylko S. Gdańska. Poczytajcie o Remontowej

    • 21 1

    • Ewa

      W Stoczni Remontowej pracował mój tata.Po wojnie dostali mieszkanie na terenie Holmu.Tam mieszkało kilka rodzin .Ja urodziłam sie już na Ogarnej.Mama z tatą mieszkali na Holmie do 1954 ale ludzie mieszkali tam jeszcze w latach 60.Byłam tam z mamą

      • 0 0

    • tak, niektorzy twierdza nawet, ze to stocznia polnocna ;) tyle ze to stocznia nie produkcyjna (1)

      i wkrotce adamowicz chce tu sprowadzic najwiekszy syf czyli stocznie zlomową do Gdanska.To dopiero bedzie prestiz.

      • 0 4

      • Jak nie produkcyjna

        Skoro właśnie w "Polnocnej" buduje się nowe statki ?!

        • 3 2

    • Nie pisz tak do ludzi, bo dla nich to za trudne i nie rozumieją... (1)

      • 4 1

      • to nie jest zaklad produkcyjny. taka dzialnosc prowadzi sie jedynie dodatkowo

        w pelnoprawnych stoczniach. remontowa to jest holding. kilka spolek na terenach postoczniowych.

        • 0 3

  • Dobre miejsce na pomnik. (8)

    Pomnik wiadomo kogo.

    • 64 43

    • księdza biskupa

      • 0 0

    • obywatel (2)

      Jeden, kilka

      • 4 2

      • (1)

        pierwszego pilota rp?

        • 6 3

        • pierwszy, polski kamikadze

          • 3 0

    • TW Bolka (1)

      • 10 15

      • do Wałęsy wara !!!

        • 8 13

    • Wałęsy?

      Zwariowales?

      • 9 12

    • Trolla

      • 18 8

  • Planem władz Gdańska jest aby wszystko zaorać (34)

    Szkoda że nasza polityka jest bardzo krótkowzroczna,przemysł stoczniowy na zachodzie znów jest jedną z gałęzi napędzających gospodarkę. A u nas Pan Adamowicz chce budować osiedla i biurowce. Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy jak ważne są dla naszej gospodarki stocznie,aby wybudować jeden statek trzeba zaangażować setki firm z całej polski! Zaczynając od hut,firmy produkujących oprzyrządowania(wiele polskich firm),okna(mamy jednego z większych producentów w europie),meble(również mamy naszego producenta),ubrania,rękawice,transport itd....

    • 112 50

    • Absurd (8)

      To bez sensu stawiać na przemysł, od tego jest azja - Chiny, Indie itp. My jesteśmy w Europie, nie potrzeba tu hut, stoczni itp. Tylko usługi i ewentualnie rolnictwo.

      • 5 27

      • (7)

        jasne produkcja czipsow ziemniaczanych i to tylko na zachodniej licencji, bo spinaczy juz u nas sie nie produkuje, za trudne

        • 16 3

        • wcale nie za trudne... (6)

          ..tylko rozleniwiony pincet plus obywatel za godzinę pracy che 893463287492387542398716412364 EUR a za spinacze najchętniej płaciłby 1 grosz i jeszcze marudzi, ze drogie

          • 7 8

          • cep

            Ale cep z ciebie

            • 0 1

          • cep

            Ale ty glupi jestes koles!!!

            • 0 1

          • Te 500+ biorą też osoby,które dobrze zarabiają i (1)

            podzielają kierunek Platformy Obywatelskiej.Także nie pisz w ten sposób jakby to tylko wyborcy pisu z tego korzystali.Pozatym z tego co kojarzę mamy w Polsce demokratyczne wybory,więc poprzednia czy obecna partia rządzi legalnie i zgodnie z wyborem większości społeczeństwa.

            • 3 4

            • wiekszości głosujących

              a nie wiekszości społeczeństwa

              • 2 0

          • hahaha (1)

            3200 zł/ Proszę cię

            • 5 1

            • Za to nie musze tyrać, po prostu siedzę i nic nie robię :) ty może masz 8-10 tys, ale jakim kosztem...

              • 3 1

    • Niedoinformowani Mieszkańcy Polski !!!

      Wbrew temu co przekazują jedyne słuszne kanały telewizyjne, przemysł stoczniowy w Polsce ma się o wiele lepiej niż w latach 80 i 90. Obecnie funkcjonujące stocznie (małe i duże) przynoszą zysk i wpływy z podatków do budżetów Państwa i miasta Gdańsk.
      Stocznie: Gdańsk, Gdynia i Szczecin, nigdy nie były rentowne! Wpompowywana w nie byłą ogromna ilość gotówki! Odbudowa Stoczni Gdańsk i Stoczni Szczecin, to czysta propaganda i nic więcej! Kto ma w nich pracować? Przecież na rynku pracy brakuje specjalistów z branży stoczniowej. Czym mniej Państwa w gospodarce to tym lepiej dla gospodarki.

      • 1 1

    • Stoznia Gdynis (2)

      Niestety ale Gdańsk wymaga zbyt dużych inwestycji aby utrzymać na światowym poziomie i zbyt blisko centrum za drogie grunty...szkoda

      • 3 1

      • "20 innych styczniowych spółek? na czym ty bazujesz?

        pewnie z tv ogladasz tylko prognoze pogody ;P

        • 0 0

      • Jednym słowem Niedasie

        • 2 1

    • (1)

      Gdańska Stocznia Remontowa im. J.Pilsudskiego to jedna z największych stoczni w Europie i na świecie. W 2018 roku ok. 150 remontowano i przebudowywano. Remontowa Holding SA w skład której wchodzi wspomniana GSR, dawna Stocznia Północna i jeszcze ok. 20 innych styczniowych spółek to światowa czołówka branży okrętowej. Poza tym w Gdańsku mamy jeszcze kilkanaście mniejszych stoczni. Oglądanie TVP nie zwalnia z samodzielnego myślenia!

      • 17 1

      • nie istnieje stocznia polnoca

        to o czym piszesz to bazowanie na rozkradzionych majatkach dawnych zakladow.

        tylko po angielsku pisane dla niepoznaki.

        • 3 2

    • Chory jesteś! (5)

      Nie wymieniłem producentów filcakow.
      W naszym kraju nie ma tradycji budowy statków. Większość spawaczy pracuje w Norwegii lub innych zachodnich stoczniach.Huty dawno sprzedane, kto miałby zrobić silnik okrętówy? sp. Cegielski? Na zdjęciach widać tylko okazała siedzibę związku zawodowego kacperek+. Tyle zostało z stoczni.
      Mamy gotowe muzeum kilku guzikiewiczow ubrać w mundurki kasować bilety za zwiedzanie i biznes gotowy.

      • 15 21

      • Dlaczego komentujesz własne komentarze? (4)

        • 7 13

        • (3)

          ma racje, pacany ktore strajkowaly tylko na msze z jankowskim chodzily a nie myslaly o tym ze zarzynaja przemysl stoczniowy

          • 12 6

          • z ta roznica, ze zaden jankowski nie mial wejscia do stoczni polnocnej (2)

            to byla strategiczna stocznia wojskowa. Nawet jak sie tam zatrudniales to trzeba bylo spelnic okreslone wymogi. Obywatelstwo polskie bylo pierwszym tylko.

            dzis w rzekomych spolkach pracuje i wywiad chinski i ukraincy czy tez bialorusini.

            • 6 3

            • Północna też strajkowała! (1)

              • 2 2

              • owszem. sam bralem udzial w strajku

                ale klechy tam nie widzialem. a ile sie wylezalo na stole przy imadlach :)

                • 1 1

    • Planem Adamowicza jest umieszaczenie w GDansku stoczni zlomowej

      ci co na niego zaglosowali beda musieli sie z tym faktem zmierzyc. a jest to syf niesamowity i zatrucie dla mieszkancow.

      • 0 1

    • (3)

      Nie mogę zrozumieć że taki mały biznes jak mój musiał przez dziesiątki lat dopłacać do utrzymania działalności stoczni. Za mnie nikt pensjipracownikowi nie wypłaci a jeżeli zabraknie kasy to ja jestem bez wypłaty a w takiej wielkiej stoczni dyrekcja i inni zarabiali setki tyś złotych bez względu na dochód stoczni. Przez 25lat zebrali od państwa czyli ode mnie też o dotacje . Po co utrzymywać twór który przynosi straty. Mamy produkować statki i dawać je innym za pół darmo. Małe firmy prywatne które prowadzą na tych terenach działalności zarabiają może nie zatrudniają tysięcy pracowników Ale sami ich opłacają. Prowadzą produkcję opłacalna i nie zebrza o dotacje

      • 18 10

      • Prawda ,choć nie do końca. (1)

        Bo wiele prywatnych firm świadczy usługi lub jest podwykonawcamifirm państwowych.

        • 3 1

        • Większość tych firm z tego zyje

          Jest bardzo niewiele firm prywatnych, która zyją z własnych produktów. Powód jest bardzo prosty, opracowanie takiego produktu kosztuje i to dużo. Co więcej, składacze mogą dostarczyć produkt personalizowany, który pozornie różni się od innych, wchodzących z tej samej fabryki. Dokładając do tego indolencję zamawiającego, który nie zna się na tym co robi, zastępująć wiedzę umowami przetargowymi, uzyskujemy łańcuszek pośredników, gdzie największa wartością jest wiedza, gdzie sa pieniądze.
          A są one w państwowych firmach.
          Po co się użerać z konsumentem?!

          • 2 0

      • budowac chocby dla siebie. dla wlasnych potrzeb kraju. sprzet wojskowy.

        zamiast przeplacac u innych. francuzow amerykanow, niemcow czy chinczykow.

        • 12 4

    • Pomyliles pojecia.

      To co pokazuja zdjęcia to nie jest dawna Stocznia Gdanska.To jest dawna Gd.Stocznia Remontowa.GSR obecnie inaczej się nazywa i jest bardzo dobrze funkcjonujaca firma.
      Stara stocznia to luźne kawałki dawnej firmy i co obecne władze/PIS/zrobily dobrze to tereny te wpisaly na liste zabytkow.Co możesz budowac na zabytku.Potencjal maszynowy jest cieniutki albo go nie ma wcale.Czy stocznia jest przygotowana do budowy taśmowej,segmentowej.Czy dźwigi mogą unieść sekcje 1500ton.Czy drogo komunikacyjne sa i czy maja możliwości poruszania się ladunkow wielko gabarytowych.To już tylko sentyment.A tak na marginesie to co ma do powiedzenia w sprawie stoczni Adamowicz.Glos ma Warszawa.

      • 3 1

    • co ty bredzisz pisowski trollu? (2)

      przeciez tam są stocznie. Z centrum chcesz gospdoarką sterować? Może wszystkim stoczniowcom i tym byłym również 14tki i15tki wypłacić? Tak jak górnikom, którzy trują kraj co2 a później się dziwią że prąd drożeje.

      Melduj na Nowogrodzkiej. Żądaj więcej kopiejek.

      • 14 17

      • stocznie? wiesz o czym mowisz? tego nie mozna nazwac zakladem produkcyjnym (1)

        to tylko holdingi spoleczki z rozdrobiona odpowiedzialnoscia na terenach postoczniowych (dla niepoznaki). Brak budynkow gdzie cala logistyka by sie odbywala? Ostatni budynek stoczni polnocnej wyburzono bo po co nam stocznia wojskowa?

        • 10 12

        • Ostatni budynek?

          Idź i policz stojące budynki. Tobie chyba rozum wyburzono.

          • 3 4

    • Dlaczego wszystkie komentarze będą twoje i z różnych nicków? (3)

      Dlaczego będziesz odpowiadać na własne komentarze?

      • 10 17

      • Bo ma układ i moderator go nie blokuje (1)

        • 11 8

        • Lecz sie

          • 3 2

      • ???

        • 6 5

  • Stoczniowiec z Gdyni (15)

    Często bywam na terenach byłej już Stoczni Gdańsk podziały które powstały po upadku Stoczni doprowadziły do Ruiny ten obszar nieodwracalnie Każdy podmiot gospodarczy prowadzący tam swoją działalność jest nastawiona tylko na jak największy zarobek nie dbając o budynki drogi dojazdowe nie wspominając o urządzeniach dzwigowych które doprowadzono są do stanu katastrofy że też Urząd Dozoru Technicznego dopuszcza te urządzenia do pracy ? Zarobek Zarobek Zarobek a gdzie inwestycje ? Lepiej otworzyć kolejny Nocny Club gdzie można nieźle się .... ! ( każdy niech wpisze co ma na myśli według własnych potrzeb) przecież Wódka i inne używki od lat lasowały nam mózgi ! a fabryki niech idą w Ruinę

    • 69 10

    • Tapeciarz

      Zaczynałem pracę na tych terenach w latach 60-tych,już wtedy były to hale stare ciemne oświetlenie też nie najlepsze., Działało co nie znaczy,że tak ma być cały czas.Te hale oczywiście wg mnie dawno powinny być zburzone to żadne zabytki no może z kilkoma wyjątkami .Jeśli chodzi o eksploatację do granic możliwości i bezpieczeństwa to masz rację.

      • 0 0

    • Upadek stoczni? (10)

      "podziały które powstały po upadku Stoczni..." Upadku stoczni? Jakim upadku? Stocznia zostala zlikwidowana przez rząd PO+psl. zlikwidowana przez rząd antypolski.

      • 8 10

      • kłamiesz jak pies, trolu pisowski (2)

        Stocznię Gdańską sprzedał Ukraińcom Jarosław Kaczyński, a Solidarność biła brawo i wznosili okrzyki radości z tego powodu.
        Państwo i miasto przejęło część terenów za długi podatkowe i sprzedało je deweloperom żeby odzyskać kasę, a stocznia skurczyła się do terenów na wyspie

        • 8 5

        • tu masz fakty. z nimi sobie podyskutuj a nie wyzwiska bo braklo argumentow.

          widocznie nie umiesz. jak kazdy kodowiec

          • 1 1

        • Rząd Kaczyńskiego nie sprzedał stoczni

          Rząd Kaczyńskiego nie sprzedał stoczni, ale fragmenty, które pozostały po likwidacji stoczni przez rząd Tuska.

          • 5 3

      • (2)

        nie powtarzaj propagandowych bzdur jezeli chcesz by twoj wpis traktowany byl powaznie

        • 7 3

        • a jednak (1)

          bylem pracownikiem SG i wiem ze byli chętni na jej zakup chodźby Ungar. Tusek doprowadził do likwidacji i powienien ponieść odpowiedzialność karną (= #)

          • 2 4

          • nie tylko ta rozwalil

            pozniej polnocna. w nagrode stanowisko w UE.

            • 0 1

      • i koncowka. warto przeczytac calosc (w tej czesci konkretni odpowiedzialni z nazwiska)

        Członkom rządów, którzy uczestniczyli w podjęciu decyzji o likwidacji Stoczni bądź byli wobec niej bierni, oraz przedstawicielom administracji państwowej sprawującym nadzór właścicielski nad Spółką, jak również kolejnym organom statutowym przedsiębiorstwa, a następnie Spółki, tj.:
        - za rozpoczęcie przygotowań do decyzji o likwidacji Stoczni Gdańskiej im. Lenina oraz przygotowanie jej uzasadnienia niemającego odzwierciedlenia w sytuacji ekonomicznej Stoczni oraz za podjęcie likwidacji Stoczni bez właściwego przygotowania odpowiedzialność ponoszą:
        1. p. Zbigniew Messner
        2. p. Mieczysław Rakowski
        3. p. Ireneusz Sekuła
        4. p. Jerzy Bilip
        5. p. Mieczysław Wilczek
        6. p. Zdzisław Miedziarek
        - za niedoprowadzenie do prywatyzacji Stoczni, tolerowanie zaniechania przez Zarząd Spółki działań efektywnościowych i restrukturyzacyjnych, w tym niewykorzystanie opracowań i ekspertyz Stoczni wykonanych przez firmy doradcze, odpowiedzialność ponosi p. Janusz Lewandowski
        - za zaniechanie nadzoru właścicielskiego i brak zainteresowane sprawami Spółki do I kwartału 1996 r., szczególnie za niepodjęcie zdecydowanych działań w obliczu (wyników roku 1994 r., które wypełniały dyspozycję art. 430 k.h.) oraz za spóźnione działania w kierunku znalezienia inwestora strategicznego odpowiedzialność ponosi p. Wiesław Kaczmarek
        - za niepodjęcie działań wynikających z ustawy i ppp, do których był zobowiązany na mocy umowy z dnia 3 września 1993 r., dotyczących przygotowania Spółki do sprywatyzowania, za brak pisanych sprawozdań z wykonywania zadań, zleconych ww. umową, a także za przekraczanie pełnomocnictwa otrzymanego od ministra przekształceń własnościowych, odpowiedzialność ponosi p. Maciej Płażyński. Ww. tolerował także, jako pełnomocnik skarbu państwa na Walnych Zgromadzeniach, działania kolejnych zarządów, mimo pogłębiania się regresu ekonomicznego Spółki, a w szczególności akceptował dalsze funkcjonowanie Spółki bez realnych przesłanek poprawy sytuacji, w oparciu o oderwane od realiów gospodarczych Stoczni kolejne programy naprawcze.

        Edward Roedivg

        • 3 1

      • cd 2

        Dowód 2: Kserokopia "Informacja NIK" (2 strony).
        Bardzo negatywną rolę dla Stoczni Gdańskiej odgrywał dyr. Departamentu Komercjalizacji i Prywatyzacji początkowo w Ministerstwie Przekształceń Własnościowych i następnie w MSP (w pierwszej połowie lat 90. członek Rady Nadzorczej Stoczni Gdańskiej SA), późniejszy współwłaściciel Stoczni Gdańskiej, zasiadający obecnie z innymi współwłaścicielami na ławie oskarżonych (za nadużycia finansowe), pan Hubert Kierkowski. W tym czasie, kiedy pracował on w MSP (jest on jednym z najważniejszych aktorów w aferze PZU - eureko), działał na niekorzyść naszej firmy, jednocześnie będąc wspólnie z innymi prezesami współwłaścicielem Stoczni Gdynia SA oraz Stoczni Gdańskiej Gr. Stoczni Gdynia. Był on członkiem Rady Nadzorczej Stoczni Gdańskiej był jednocześnie dyrektorem Departamentu w MPW na co nie zezwalało prawo). Wykazał to pokontrolny NIK z 2000 roku, protokół dotyczący Stoczni Gdynia .SA.

        Ponadto Skarb Państwa, wyeliminował i zbył stoczniowcom poprzez swojego pełnomocnika, ówczesnego wojewodę gdańskiego M. Płażyńskiego bezwartościowe papiery wartościowe Skarbu Państwa, czyli tzw. akcje, które nie posiadały formy materialnej. Zresztą w sprawie akcji SG zarówno ówczesny Zarząd Stoczni Gdańskiej jak również pełnomocnik MSP zeznali zgodnie, jednoznacznie i konsekwentnie i zdaniem Sądu Okręgowego w Warszawie wiarygodnie, że akcji w formie materialnej nigdy nie wydano powodom ani też innym uprawnionym, żadnych akcji w depozycie nie złożono i zaświadczenie depozytowe jak podał św. J. Burchardt „od początku do końca były fikcją i oszukano ludzi" (k. 38v VIII 48/01), św. M. Płażyński przyznał, że „akcji w formie materialnej nigdy nie wydano, a zaświadczenia depozytowe wydano, by powodowie (i inni uprawnieni) poczuli się akcjonariuszami” (zeznanie k.330v-331).
        Sprawa tego oszustwa stanęła na wokandzie Sądu Najwyższego w dniu 29.06.2005 r. (sygn. Akt II PK 322/04), który potwierdził, iż nie wydanie przedmiotowych akcji Stoczni Gdańskiej SA naraziło na szkodę akcjonariusza i na zasadzie art. 471 § 2 kodeksu cywilnego zasądził od skarbu państwa - ministra skarbu państwa - odszkodowanie.

        Sprawami: oderwania się Stoczni Gdańskiej od zadłużonej po uszy Stoczni Gdyńskiej oraz odszkodowaniami za akcje, jakie ma zapłacić skarb państwa stoczniowcom ze Stoczni Gdańskiej SA interesują się media, szczególnie teraz, w grudniu z okazji Rocznicy Grudnia '70. W związku z tym akcjonariusze Stoczni Gdańskiej SA uważają, że nadszedł czas naprawy szkody i MSP powinno spowodować odłączenie Stoczni Gdańskiej Gr. Stoczni Gdynia będącą obecnie "kolonią'' Stoczni Gdynia od tej Stoczni.
        Uważają oni również, że szczytem bezczelności i hipokryzji jest to, że Stocznia Gdynia SA chce sprzedać MSP akcje Stoczni Gdańskiej Gr. Stoczni Gdynia, za 80 mln zł. Stocznia Gdynia SA nie dotrzymała niemal żadnego punktu ze zobowiązań podjętych w lipcu 1998 r. wobec MSP sądu i załogi Stoczni Gdańskiej ( było to min. 80-100 mln USD na rozbudowę tym budowę doku, po sprzedaniu stoczniowych pochylni) oraz 30 mln zł długu za wykonane sekcje kadłubowe oraz zwrot pieniędzy zagarniętych przez dłużnika przeznaczonych z ARP na Stocznię Gdańską). „Zobowiązań należy dotrzymywać (pacta sunt servanda), więc zgodnie z art. 471 k.c. dłużnik jest zobowiązany do naprawiania szkody wynikłej ze zobowiązania".

        Dowód 4 i 5: zobowiązania Stoczni Gdynia - w załączeniu i "Oświadczenie" w Sejmie w tej sprawie z 2005 r).
        Uważam, że warunki zewnętrzne sprzyjają oderwaniu Stoczni Gdańskiej od "kolonisty", ponieważ wybory parlamentarne i prezydenckie wygrała Partia Prawo i Sprawiedliwość.

        Gdańsk 01.12-12.1995 r.
        Edward Roeding
        akcjonariusz Stoczni Gdańskiej SA, pełnomocnik NSZZ "Solidarności" SG do spraw akcji, wiceprzewodniczący Społecznego Komitetu Ratowania Stoczni Gdańskiej SA

        • 6 2

      • c.d. O Lewandowskim dzialaczu UE obecnie.

        Sąd Wojewódzki w Gdańsku w sposób jednoznaczny i bezdyskusyjny wypowiedział się na temat osób i instytucji odpowiedzialnych za upadłość S.G. oraz zatajania posiadanych informacji przed akcjonariuszami. Zgodnie z prawomocnym wyrokiem Sądu Wojewódzkiego w Gdańsku z dn. 23.02.1998 r. (sygn. Akt IX OG 1128/96) „o unieważnienie Uchwały nr 6 WZA w czerwca 1996 r.” (wniosku MSP na Zgromadzeniu o ogłoszenie upadłości firmy), w znacznej mierze winą za upadłość Stoczni Gdańskiej SA w 1996 r. Sąd obarcza Ministerstwo Skarbu Państwa, a mianowicie cytat: „Należy podkreślić, że Skarb Państwa posiadający większościowy pakiet akcji nie był zainteresowany należytym i właściwym rozwojem Stoczni reagował na sygnały, że jest źle, od co najmniej 1993 roku, że może nastąpić utrata majątku” (...). „Podjęcie uchwały nr 6 (przegłosowanej przez MSP - dop. aut.) było odbiciem tolerowania bezradności i bezczynności, gdy rzeczywiście zagrożony był byt spółki. Rada Nadzorcza (większość w radzie była przedstawicielami MSP - dop. aut.), znając bardzo trudną sytuację finansowania spółki, zatajała posiadane informacje przed akcjonariuszami i unikała podjęcia jakichkolwiek działań wspólnie z akcjonariuszami. Przedstawiony materiał dowodowy pozwala przyjąć, że zaskarżona uchwała nr 6 została podjęta z naruszeniem dobrych obyczajów kupieckich -godzi w interesy spółki, krzywdząc przy tym akcjonariuszy - art. 414 k.h. Bierność i bezwład władz spółki to postępowanie nieetyczne”. (...) „Przyjęcie przez władze Stoczni jedynej "restrukturyzacji", jaką pozostało ogłoszenie upadłości jest działaniem wyrządzającym szkodę nie tylko spółce, ale akcjonariuszom. Utrata akcji i miejsc pracy przez akcjonariuszy to także problem społeczny a nie tylko ekonomiczny”(...). „Godzenie w interesy spółki to także umyślne działanie na szkodę wspólnika, a szkoda taka powstała”(...). (str. 4 i 5 Wyroku).

        Dowód 1: ww. prawomocny Wyrok Sądu Wojewódzkiego w Gdańsku z 23.02.1998 r.
        Na poniższy temat również wypowiedziała się prasa m.in. "Nasz Dziennik" z 15.05.1998 r. ("Polityczna historia upadku Stoczni") oraz Najwyższa Izba Kontroli.
        Zgodnie z „Informacją o warunkach kontroli organów państwowych oraz władz Stoczni Gdańskiej w okresie od 1998 r. do upadłości Spółki" z lutego 1997 r. podpisaną przez R. Szyca z NIK-u, wykazał wiele nieprawidłowości związanych z nadzorem skarbu państwa nad Stocznią Gdańską oraz cytowanym dziennikiem, i tak:
        - za niedoprowadzenie do prywatyzacji Stoczni Gdańskiej (...) odpowiedzialność ponosi pan J. Lewandowski.
        - za zaniechanie nadzoru właścicielskiego i brak zainteresowania sprawami Spółki do 1 kwartału 1996 r. (...) odpowiedzialność ponosi pan W. Karczmarek,
        - za niepodjęcie działań wynikających z ustawy o ppp., a także za przekraczanie pełnomocnictwa otrzymanego od Ministra Przekształceń Własnościowych (...) odpowiedzialność ponosi pan M. Płażyński.

        • 5 1

      • bzdura. stocznia gdanska zbankrutowala bo tak chcialo SLD i Kwasniewski.

        Sąd pozniej to przyklepał. Jak wtedy mieli ratowac stocznie ludzie, ktorzy chcieli wesprzec jej ratunek? Ciagle slysze o tym, ze to przez Solidarnosc nie udalo sie uratowac.

        "
        Udział skarbu państwa w likwidacji w 1988 r. oraz upadłości w 1996r. Stoczni Gdańskiej SA

        Na wstępie należy powiedzieć, że: z mocy § 3 Statutu, założycielem Spółki Stocznia Gdańska S.A. był Skarb Państwa. W związku z tym skarb państwa, jako założyciel poprzez nadzór właścicielski, zobowiązany jest zadbać o należyty i właściwy rozwój firmy, nic zaś doprowadzać do jej upadłości.

        Chodzi tutaj o słynną już, a tragiczną w skutkach przeprowadzoną w ramach eksperymentu przez ministra skarbu W. Kaczmarka restrukturyzację Stoczni Gdańskiej przez jej upadłość. W rezultacie nie sprawdziła się i doprowadziło to do wyprowadzenia majątku Stoczni, w tym jej pochylni, bez których nie może ona funkcjonować, posadzenia na ławie oskarżonych w sądzie "architektów" jej sprzedaży i zakupu, od notariusza, syndyka do byłych prezesów Stoczni Gdańskiej i Gdyńskiej, zapaści finansowej Stoczni Gdańskiej Gr. Stoczni Gdynia (ponad 150 mln zł długu) i w efekcie powrotu jej do punktu wyjścia tzn. do skarbu państwa.

        Dowód 1, 2 i 3: Uchwała Sejmu RP z dn. 13.09.1996 r. ws. upadłości Stoczni Gdańskiej - prawomocny wyrok Sądu Wojewódzkiego w Gdańsku z dnia 23.02.1998 r. (sygn. Akt IX GC 1128/96) o unieważnieniu uchwały nr 6 WZA "-o zaprzestaniu działalności Spółki Stocznia Gdańska" (zgłoszonej przez MSP - dop. aut.) oraz Informacja NIK w ww. sprawie.

        W "Budownictwie okrętowym i gospodarce morskiej" nr 9/1996 r. w art. "W krzyku rozpaczy" - bazując na pisemnej opinii "Forum Okrętowego" (Stowarzyszenia Pracodawców) napisano: „To właśnie ta likwidacja była jedną z głównych przyczyn obecnej tragedii stoczniowców, ponieważ wyeliminowano Stocznię Gdańską z normalnego procesu kontraktacji statków, odeszła znaczna część wykwalifikowanych fachowców, wstrzymano inwestycje oraz zamknięto wydz. K2, obniżając ilość budowanych statków. Likwidacja ta była przysłowiowym "gwoździem do trumny" powstałej Spółki Akcyjnej Stocznia Gdańska. Po unieważnieniu likwidacji Stoczni Gdańskiej, która wg raportu Komisji Bugaja oraz raportu Najwyższej Izby Kontroli opublikowanego w maju 1998 r. była "decyzją polityczną nie mającą merytorycznego i ekonomicznego uzasadnienia"(…). "

        • 8 1

    • (1)

      Szanowny Panie, niestety fabryki na calym swiecie uprzemyslowionym ida w ruine. To sa skutki liberalizmu gospodarczego, globalizacji i automatyzacji. Jeszcze w Polsce dzieki w miare taniej sile roboczej przemysl jakos sie trzyma I nawet rozwija. W Wielkiej Brytanii, we Wloszech, Francji a nawet w Niemczech w klasycznych fabrykach, stoczniach, kopalniach pracuje juz tylko malenka garstka ludzi. To wszystko przenioslo sie dobre 25 lat temu do Chin, Indonezji, Wietnamu lub Indii. Moje Reanult wyprodukowane zostalo w Maroku, a poprzednie Suzuki w Indiach. Anglia i Niemcy weglem staly, w Wloszech, Grecjii I Hiszpanii byly ogromne stocznie, nie zostalo po tym nic. W Londynie w dzielnicy dokow stoja drogie apartamentowce, to samo jest w Hamburgu, Amsterdamie. Uwazam, ze Polsce restrukturyzacja udala sie dosc dobrze, swiadczy o tym rozbudowa i sukces portu, ale tez male stocznie funkcjonujace w Trojmiscie. To, ze dzis buduje sie na tych atrakcyjnych krajobrazowo terenach mieszkania, swiadczy wlasnie o tym sukcesie. Pomimo przez pana krytykowanej ruinie fabryk bezrobocie akurat w Gdansku jest na bardzo niskim poziomie a standart zycia nigdy nie byl tak wysoki jak dzis. To sa fakty.

      • 12 10

      • to są złudzenia

        a nie fakty...

        • 1 5

    • Nie jesteś stoczniowcem.

      Dlaczego komentujesz jako różne osoby?

      • 6 12

  • Gebels może być dumny z propagandy (6)

    Wystarczy przejść 500 metrów od Muzeum Solidarności w kierunku Zatoki Gdańskiej a zobaczyć można koszmar niszczejących , kiedyś tak wspaniałych obiektów stoczniowych. Przeżyliśmy szok jadać rowerami od Żurawia brzegiem Motławy do Muzeum. Konstrukcje artystyczne ludków czy kosmitów z resztek blach i metali tworzą kosmiczny krajobraz. Byłe hale stoczniowe z czerwonej cegły są bardziej wstrząsające niż sceny z filmów amerykańskich N. Jorku czy Chicago.

    • 66 18

    • Tapeciarz

      Jest taka miejscowość w Holandii Vlissingen i jest tam dawna stocznia,gdzie budowano np.okręt podwodny ORZEŁ zobacz jak tam teraz wygląda,a nie przytaczaj jakiegoś niemca.

      • 0 0

    • Jaki wyedukowany (3)

      • 14 5

      • Podziękuj PiSowi (2)

        • 4 4

        • Junausz Ch. (1)

          Z osobami z wypranymi mózgami raczej nie dyskutuję , bo szkoda mojego cennego czasu. Porozmawiaj z ludzmi , którzy tam pracowali i kiedy stracili pracę.
          Jak nie pamiętasz to poczytaj , ale nie Gebelsowską propagandę. To właśnie tw. Bolek i kolesie zniszczyli stocznie. Rozkradli i rozsprzedali stocznię takie typy jak Lewandowski , Tusk , Borsuk .......

          • 5 4

          • zywa tuba propagandowa z ciebie

            • 1 0

    • czikago XD amerikano pol-anglo normalnie

      • 0 2

  • niedoszły stoczniowiec

    Kiedyś pracowałem w zakładach produkcyjnych. Jak poszedłem do budowlanki, uważałem, że nie ma gorszej grupy zawodowej niż budowlanka kubaturowa. Ale jak przyszedłem do stoczni, stoczniowcy pobili wszystkich na łeb - pracownicy po których trzeba poprawiać, niewykształcony i niekompetentny nadzór, alkohol, kradzieże, napisy w kiblu na kogoś ... Też pracowałem w stoczni gdzie pracownicy smarowali odchodami umywalki. Albo przed odbiorem 15 min ktoś zostawił kloca w zbiorniku. Ludzie pracujący tam to ... szkoda słów. Jednak wracam do zakładów produkcyjnych. A wy dalej róbcie pod siebie, chlejcie. Po prostu mało fachowe miejsce pracy. Już nie wspomnę o kulturze pracujących tam osób. Ale statki - wspaniała rzecz. W stoczni nie ma miejsca dla ludzi wykształconych i myślących, za to jest miejsce dla ludzi co pisać nie potrafią... Oczywiście nie piszę o wszystkich.

    • 1 1

  • W razie pozaru nie ma jak uciec z terenu (7)

    kiedys to byly stocznie, np Polnocna przy Marynarki Polskiej.

    • 8 16

    • Stocznia Północna (4)

      Stocznia nadal istnieje i radzi sobie na rynku nowych zamówień. Tyle że parę lat temu zmieniła nazwę na markę bardziej rozpoznawalną na świecie.Remontowa shipbuilding

      • 1 2

      • kolejny głupek powiela bzdury. napisz jeszcze ze spolem zmienilo nazwe na biedronka ;) (3)

        Stocznia Polnocna to byl zaklad panstwowy. Strategiczny podmiot produkcji okretow. Gdzie nikt nie zatrudnial obcokrajowcow. Trzeba bylo takze przestrzegac tajemnic przemyslowych. I byl to zaklad produkcyjny, nie remontowy.

        • 2 3

        • (1)

          O zgrozo !!!
          Dlaczego w takich tematach laicy chcą być fachowcami ???!!!
          Dawna Stocznia Północna to obecnie Remontowa Shipbuilding.
          remontowa sa (GSR) kupiła ją gdy Stocznia Północna była na skraju bankructwa.
          Fatalny stan w SP spowodowany był złym zarządzaniem przez państwowych dysydentów.

          • 1 1

          • wiesz w ogole co oznacza slowo dysydent?

            to pokazuje jakim glupkiem jestes.

            • 0 0

        • Stocznie północna kupiła GSR i zmieniła nazwę na Remontowa Shipbuilding - sprawdź w KRS

          • 1 1

    • Nikt nigdy nie ratował się przed pożarem wskakując do wody. To oczywiste. (1)

      Po prostu dzień w dzień poraża mnie inteligencja komentatorów.

      • 8 1

      • Gratuluje ci, utopic sie w scieku zaiste pomyslowe.

        Powinno sie zadbac o wystarczajaca ilosc lodzi ratowniczych na brzegach.

        • 1 1

  • Może wymienię które państwa budowały statki (6)

    Anglia, Brytania, Szwecja ,Holandia, Francja,Hiszpania,Portugalia Włochy ,Finlandia RFN -Bundesrepublik ,nrd, zsrr,,jugosławia,Polska.. Wszystkie te państwa posiadały produkcyjny przemysł stoczniowy o dużym potencjale. Dzisiaj statki towarowe zamawiają na dalekim wschodzie.Po wojnie w niecałe trzy lata. Osiągnięcia 3 lat rządu PIS to stępka..promu dla PZB.. gnijąca...stępka lub dokladniej mała sekcja nie wiadomo do czego która to nigdy nie zostanie użyta do jego budowy..Czy naprawdę wszyscy są idiotami..??..czy nas za takich uważają.

    • 12 2

    • muszę dodać (4)

      po wojnie budowa s/s Sołdek zajęła 3 lata..słoenir trzy lata..
      Budowa promu dla PŻB jest mi znana od blisko 3 lat..Czy będzie zbudowany....nie..!!!!!!!!!!!!
      Czy PŻB będzie istnieć.. wątpię.Wszystkie stocznie pod zarządem pisu sukcesu nie odniosą.

      • 1 2

      • Soldek (3)

        Położenie stępki statku Soldek 3 kwrietnia 1948 roku a wodowanie 6 listopada 1948 r. Natomiast w Szczecinie stępka promu lezy ponad 17 miesięcy i nic się nie dzieje
        i nie wiadomo kiedy zacznie się budowa

        • 1 1

        • Soldek to był komuch i sluzyl prlowskiej propagandzie (2)

          powinien byc usuniety z przestrzeni publicznej jak wszystko co sluzy propagowaniu ustroju komunistycznego.

          • 0 3

          • Soldek (1)

            A co ma wspólnego nazwa statku z pracami stoczniowymi ?

            • 1 1

            • soldek to byl traser. mowi ci to cos?

              • 0 0

    • uzupełnienie

      Trzy lata to okres w którym zbudowano s/s sołdek.. ipn ł Stanisława Sołdka uznał za zdrajcę Polski.. Stocznia Gdańsk ..ma budować staki w bliskim czasie..Może ktoś powie w jaki sposób zwoduje.. Może z pochylni bocznej..?? Może z pochylni wzdlużnej..a takiej nie posaida.

      • 1 1

  • Pani Małgorzato... (1)

    A zgoda na fotografowanie obiektów poddanych obowiązkowej ochronie to gdzie jest? Podczas latania dronem zarzekała się Pani, że nie będzie fotografowała obiektów portowych... oj nie ładnie, nie ładnie...

    • 3 2

    • Można fotografować, nie można latać nad

      portem czy elektrociepłownią, zdjęcia można robić :)

      • 0 2

  • (6)

    Gdańsk ma takie położenie...takie tereny,że pewna grupa budowlano-biznesowa to oczopląsu dostaje chyba ;)

    • 81 15

    • (5)

      pisi deweloperzy maja chrapke na ten teren, dlatego pisia konserwator blokuje budowy a lex deweloper uchwalone na szybko w nocy czeka!

      • 17 16

      • tak tak. zwroc uwage, ze te tereny sa obiektem handlu od 1999 roku. (4)

        wiesz co sie dzialo przez te 20 lat?

        • 5 5

        • Wszystko zmieniało właścicieli 15 razy (3)

          • 7 1

          • ale prezydent i przyboczni ciagle ci sami. nie dziwi cie to? (2)

            Przypomne ci chocby historie przechodzenia w kolejne rece zabytkowych zurawi ze stoczni. Ile miasto oddalo wtedy kasy?

            • 6 7

            • a co ma prezydent miasta do terenów Skarbu Państwa?

              może robić plany miejscowe ale zablokować sprzedaży nie może

              • 2 1

            • i Janusz zamilkł. widac, ze troll bo takim na dyskusji nie zalezy.

              rzuci tylko hasełko

              • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane