• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrost przeładunków w Porcie Gdynia. Więcej węgla, ropy i nowa obrotnica

VIK
11 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Podstawowym celem powstania nowej obrotnicy jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych.
  • Obrotnica to miejsce w porcie, w którym statek może się obrócić.
  • Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym
  • Prowadzone są również prace rozbiórkowe na powierzchni, które zostały zrealizowane w ponad 30 procentach.  W najbliższym miesiącu będą wyrywane pale żelbetowe.
  • Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym.
  • Prowadzone są również prace rozbiórkowe na powierzchni, które zostały zrealizowane w ponad 30 procentach.  W najbliższym miesiącu będą wyrywane pale żelbetowe.
  • Podstawowym celem powstania nowej obrotnicy jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych.
  • Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym.

W Porcie Gdynia w ub. roku przeładowano rekordowe ponad 21 mln ton ładunków. Aż o 40 proc. wzrosły przeładunki węgla, koksu, ropy i ropopochodnych, więcej było też kontenerów i drobnicy. W najbliższych latach jest szansa na jeszcze lepsze wyniki, ponieważ rozpoczęto prace przy nowej obrotnicy i otrzymano pozwolenie na poszerzenie wejścia wewnętrznego do portu. Obie inwestycje zwiększą dostępność portu.



Rekordowe 21,2 mln ton ładunków to prawie o 9 procent więcej niż w roku 2016. Wśród masy ładunków przeładowywanych w gdyńskim porcie na szczególną uwagę zasługuje ponad 40 procent więcej węgla i koksu oraz prawie 40 procent więcej ropy i ropopochodnych w porównaniu do 2016 roku. W 2017 roku w Porcie Gdynia przeładowano także więcej kontenerów, rudy i drewna oraz drobnicy.

- Znakomite wyniki przeładunkowe, jakie osiągnęliśmy za rok 2017 najlepiej świadczą o doskonałej kondycji Portu Gdynia - podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Osiągnięty rekord przeładunkowy to efekt dobrej obsługi statków zawijających do gdyńskich portowych terminali i racjonalnego działania menedżerów oraz efektywnej pracy gdyńskich dokerów. Mam nadzieję, iż rok 2018 będzie równie udany, tym bardziej, iż rozpoczęliśmy budowę nowej portowej obrotnicy, która ułatwi przyjmowanie wielkich oceanicznych statków. Kolejna inwestycja, która przyczyni się do jeszcze lepszej pozycji Portu Gdynia wśród polskich portów morskich to rozpoczęta już budowa nowego publicznego terminalu promowego.
Czytaj też: Rusza budowa terminalu promowego w Gdyni

Od ponad miesiąca trwają prace przy nowej obrotnicy. Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

Pierwszym konkretnym krokiem było wydobycie różnego rodzaju tzw. ferromagnetyków w liczbie ponad tysiąca sztuk. Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym, które rozpoczęły się 27 listopada ub. roku. Prace wykonywane są pod wodą przez sześciu nurków, którym w krótkim okresie czasu udało się wydobyć 140 płyt umocnienia dna. Masa jednej takiej płyty mieści się w granicach około 10 ton. Łącznie w tym czasie wydobyto płyty o całkowitej masie około 1400 ton.

Prowadzone są również prace rozbiórkowe na powierzchni, które zostały zrealizowane w ponad 30 procentach. Zdemontowano już oczep żelbetowy, polery i drabinki oraz odbojnice. W najbliższym miesiącu będą wyrywane pale żelbetowe. Pierwsza skrzynia z rozbieranego Pirsu III (Nabrzeże Gościnne) zostanie wyjęta w styczniu 2018 roku. Są to obiekty o imponujących wymiarach - jedna skrzynia ma ponad 9 metrów wysokości i podstawę o wymiarach 18,5 na 6 metrów. Łącznie zostanie usuniętych 13 skrzyń. Trzy skrzynie, z powodu złego stanu technicznego, będą zutylizowane, natomiast pozostałych 10 zostanie wykorzystanych do dalszych inwestycji planowanych przez Port Gdynia.

Dobiegają też końca prace nad projektowaniem zabezpieczenia nabrzeży: Norweskiego, Włoskiego i Słowackiego - po zakończeniu prac budowlanych w obrębie nabrzeży rozpocznie się proces pogłębiania portowych basenów. Na początku roku ZMPG poinformował też, że uzyskał pozytywną opinię Ministerstwa Obrony Narodowej na poszerzenie wejścia wewnętrznego do portu z dotychczasowych 100 metrów do 140 metrów.
VIK

Opinie (63) 2 zablokowane

  • Wzrost przeładunków w porcie Gdynia

    Czym mamy się cieszyć....?
    Kto przywozi i wywozi te ładunki....?
    Gdzie polscy armatorzy...?
    Dlaczego kolejne rządy nie interesują się gospodarką morską np.powrotem Polskich Linii Oceanicznych do lat świetności....

    • 0 0

  • no coż.. (2)

    Port w Gdyni zaczyna przypominać ten z poczatku wieku XXw -wegiel i koks+ ma byc jeszcze siarka.
    Czy to powód do dumy?

    • 21 20

    • wszystko pięknie ładnie, jakby jakieś nowe drogi budowali, a cisza spokój nic nie robią

      • 0 1

    • A co mają przeładowywać? porcelanę?

      Port nie zamawia, port przeladowuje towary które zamawia kto inny. Jakie zapotrzebowanie, taki przeladunek

      • 13 4

  • Zainteresowany (4)

    Jakie są zarobki pracowników w portach?

    • 3 3

    • przyjmij się to dostaniesz dwa z groszami, no chyba że złapiesz limit nadgodzin to dociągniesz do trójki, ale brutto.

      • 1 0

    • (2)

      .najnisza krajowa

      • 5 1

      • chyba ty :P (1)

        :P

        • 1 3

        • A ty koleżko?
          Ile za ile i za co?

          • 0 0

  • Jak to się na do rekordowych lat w Gdyni a nie tylko do tragicznego roku 2016? (2)

    Ile przeladowano siarki :)?

    • 12 19

    • Gdański troll w akcji. Oby tylko wykazać swoją wyższość. (1)

      • 4 3

      • Mam pytanie:

        Jak myślicie, czy Adamowicz od czasu do czasu trolluje tutaj na forum?

        • 0 0

  • (4)

    Chyba nie jest źle. Od 5 lat wzrosty np.w 2012 r.bylo ok. 16. Trudno porównywać się do Gdańska bo w Gdyni są nieporównywalne możliwości i nabrzezy nie przybędzie.

    • 26 7

    • planowania jest (3)

      budowa nabrzeża zewnętrznego

      • 10 3

      • Niestety Janusz Jarosiński zabagnił rozwój (1)

        jak również jego koledzy w tym obecny pOseł. Może będzie się mógł rehabilitować i zrekompensuje dla Portu Gdynia błędną politykę infrastrukturalną tamtych lat.
        Port zewnętrzny to pilna konieczność!

        • 7 2

        • To jest opinia oparta wyłącznie na mrzonkach, a nie na realiach.

          Obecnie wizja tzw. portu zewnętrznego jest elementem propagandy pisowskiej władzy portu. Nie ma ona żadnych materialnych podstaw i prawdopodobieństwo jej urzeczywistnienia jest prawie żadne. Wszystkie obecnie prowadzone inwestycje infrastrukturalne w porcie są kontynuacją rozpoczętych lub zaplanowanych przez poprzednią władzę portu. Obecna nie ma nic do zaproponowania poza propagandą. Port zewnętrzny w Gdyni, wobec o wiele bardziej konkurencyjnych warunków dostępowych w Gdańsku, nie miał szans na realizację portu zewnętrznego, zwłaszcza wobec zaangażowania znacznych środków przez prywatnych inwestorów, dla których były to czynniki decydujące.

          • 0 1

      • Taras na Sea Towers też był planowany ;)

        • 5 4

  • Fajnie ze w Gdyni też rośnie ale pomijamy w artykule jest najważniejszy wskaźnik czyli udziały portu Gdynia w rynku. Są one dużo mniejsze niż jeszcze 10 lat temu. To tak jakby cieszyć się np że wynagrodzenie przez 10 lat urosło nam o 500 zł nie patrząc na to że wszystkim innym urosło o 2000 zł

    • 5 0

  • (8)

    Siarka to Siarkopol w porcie w Gdańsku

    • 13 8

    • (7)

      Ciekawe jaką wizje rozwoju ma wspólnik portu czyli urząd miejski w Gdyni, bo wyjazd drogowy z portu póki co nie istnieje. Nie liczę drogi miejskiej czyli estakady K.

      • 10 4

      • i samo sobie odpowiedziałeś (2)

        miasto nie da rady finansowo zbudować OPAT, tu tylko dobra wola rządu. Niejaki Horała obiecywał i obiecywał i ...... jak to zwykle bywa. Cóż może za 5-20 lat...

        • 10 4

        • Już niedługo wiosna i lato w Gdyni będą festyny, biegi, opener i korki na drogach (1)

          cóż, bo się inaczej nie da !

          • 8 8

          • no tak, według ciebie lepiej żeby nic nie było

            jak w Rosji,

            tylko bieda, głód i spuszczone głowy,
            to twój pomysł na życie?

            • 2 0

      • To zobacz ile udziałów ma miasto. (1)

        Port w Gdańsku i Gdyni mają jednego właściciela. Udziały miast są symboliczne. dlaczego konkurują? Nie wiadomo

        • 13 3

        • a jak nie wiadomo...

          ...to wiadomo o co chodzi.

          • 5 1

      • szczur nie ma żadnej wizji! (1)

        • 9 8

        • Przeciez walczy o droge z portu

          • 6 6

  • Zabolały sukcesy Portu Gdańsk i już artykuł sponsorowany o Gdyni.... (7)

    Gdynia PR to jedno ,a rzeczywistość to zupełnie co innego...

    • 13 23

    • tiaaa

      Nie dośc, że sponsorowany to jeszcze mijający się z prawdą.

      • 0 3

    • odejmij wyniki DCT (5)

      A zobaczysz prawdziwe wyniki Portu Gdańsk

      • 11 4

      • DCT to Port Gdansk (2)

        Zawsze jest jeden wiodący operator w każdym porcie, co ma piernik do wiatraka?

        • 3 4

        • to odrębna organizacja (1)

          która dzierżawi od portu teren. I ten teren to jedyny wkład portu w DCT. Dzierżawa opłacana jest przekazaniem własności po 30 latach.
          Organizacja, finansowanie i ich wyniki są żadną zasługą Portu Gdańsk jako organizacji...

          • 5 1

          • człowieku co ty pitolisz

            co to znaczy odrębna organizacja???a swoje przeładunki to gdzie klepie ten DCT? w porcie gdańskim, chińskim, czy japońskim??? idąc tym durnym tokiem rozumowania to każdy operator jest odrębną organizacją, oprócz spółek córek typu PGE. Zaraz napiszesz, że wynik portu Szczecin- Świnoujście też się nie liczy bo przecież to dwa odrębne miasta...

            • 0 2

      • (1)

        a w gdyni terminale sa panstwowe ze sie czepiasz dct to tez port

        • 3 2

        • nie czepiam się ale trępię oszustwa...

          w Gdyni terminale sa osadzone na istniejącej, dzierżawionej od portu infrastrukturze. Infrastruktura DCT jest zbudowana od zera przez inwestora i operatora. Udział Portu Gdańsk w tym jest taki, że łaskawie wydzierzawił krzaczory z którymi nie wiedział co zrobić (nie da się , nie opłaca się). Towary przepływają przez geograficzne granice portu w Gdańsku ale nie jest to jego zasługa. Nikt z zarządzających (wszystkich portów) nie miał na tyle wiedzy i odwagi aby takie ryzyko podjąć i przeprowadzić przedsięwzięcie na własną odpowiedzialność.

          Więc nietaktem jest "doklejanie" się do wyników i sukcesów. W domyśle - stawanie w kolejce po premie...

          • 4 2

  • Brawo Gdynia

    Brawo Gdynia .
    A co z pasażerami statków wycieczkowych ? Czy nadal będą wysiadać przy hałdach węgla ?
    To jest wizytówka ? Pył i kpina .

    • 5 3

  • (1)

    Takie rekordy w przeładunkach iż OT nie dało złamanego grosza pracownikom na święta, wstyd dla spółki i akcjonariuszy!!!

    • 10 3

    • To OT jeszcze działa???

      • 4 4

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane