• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy rejs Nova Star. Zobacz, jakie jeszcze promy pływają do Szwecji

Wioletta Kakowska-Mehring
14 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 09:10 (15 września 2018)
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star

Nova Star płynie do Nynäshamn.


W swój pierwszy rejs na Bałtyk wyruszył prom Nova Star dzierżawiony przez PŻB. Będzie pływał na trasie Gdańsk-Nynäshamn. A jakie jeszcze promy pływają z Trójmiasta do Szwecji? Na razie kursuje pięć jednostek, niebawem będzie ich sześć.



Aktualizacja, 15 września, godz. 9:10.

14 września, po kilku miesiącach opóźnienia, prom Nova Star wyruszył w pierwszy rejs z pasażerami na pokładzie. Bedzie pływać na linii Gdańsk-Nynäshamn wymiennie z promem Wawel. Jest to jednostka wyższej klasy. Posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Do dyspozycji pasażerów są sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również place zabaw dla dzieci. Prom został wyczarterowany na razie na dwa lata od armatora z Singapuru ST Engineering Marine Ltd. W marcu prom trafił do Gdańskiej Stoczni Remontowa, gdzie przeszedł remont.


Nova Star to drugi prom Polferries pływający z Trójmiasta do Szwecji. Drugi operator, Stena Line, dysponuje trzema jednostkami, a w październiku dołączy do nich jeszcze jedna.

 Stena Spirit  to prom Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. Statek ma 176 m długości i 29 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21,5 węzłów. Zabiera na pokład 1700 pasażerów.  Stena Spirit  wszedł do eksploatacji w 1988 roku jako Stena Scandinavica, a po generalnym remoncie w 2011 roku wszedł na linię Karlskrona-Gdynia. Nazwę Stena Spirit wyłoniono na drodze ogólnopolskiego konkursu. Matką chrzestną była pochodząca z Gdyni aktorka Anna Przybylska.  Stena Spirit  to prom Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. Statek ma 176 m długości i 29 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21,5 węzłów. Zabiera na pokład 1700 pasażerów.  Stena Spirit  wszedł do eksploatacji w 1988 roku jako Stena Scandinavica, a po generalnym remoncie w 2011 roku wszedł na linię Karlskrona-Gdynia. Nazwę Stena Spirit wyłoniono na drodze ogólnopolskiego konkursu. Matką chrzestną była pochodząca z Gdyni aktorka Anna Przybylska.

 Stena Vision  to prom Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. Statek ma 175 m długości i 28,5 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21,5 węzłów. Zabiera na pokład 1700 pasażerów.  Statek został zwodowany w 1981 roku jako MF Stena Scandinavica. Jednak ze względu na problemy Stoczni Gdańskiej, w której był budowany, wykończenie jednostki zostało opóźnione i dopiero w 1987 roku wszedł do eksploatacji. W 2010 przeszedł przebudowę, trafił na trasę  Gdynia-Karlskrona i zyskał nowa nazwę.  Stena Vision  to prom Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. Statek ma 175 m długości i 28,5 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21,5 węzłów. Zabiera na pokład 1700 pasażerów.  Statek został zwodowany w 1981 roku jako MF Stena Scandinavica. Jednak ze względu na problemy Stoczni Gdańskiej, w której był budowany, wykończenie jednostki zostało opóźnione i dopiero w 1987 roku wszedł do eksploatacji. W 2010 przeszedł przebudowę, trafił na trasę  Gdynia-Karlskrona i zyskał nowa nazwę.

 Stena Baltica  to prom, którego operatorem jest Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. To typowa jednostka ro-pax przeznaczona głównie do transportu samochodów ciężarowych i ich kierowców. Jednostka ma 167 m długości i 26,8 m szerokości. Może płynąć z prędkością eksploatacyjną  23 węzłów. Prom został wybudowany w 2007 roku w Finlandii. Stena Line użytkuje go od 2013 roku.  Stena Baltica  to prom, którego operatorem jest Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. To typowa jednostka ro-pax przeznaczona głównie do transportu samochodów ciężarowych i ich kierowców. Jednostka ma 167 m długości i 26,8 m szerokości. Może płynąć z prędkością eksploatacyjną  23 węzłów. Prom został wybudowany w 2007 roku w Finlandii. Stena Line użytkuje go od 2013 roku.

 Wawel  to prom polskiego armatora PŻB Polferries pływający na trasie  Gdańsk-Nynäshamn. Statek ma 163,96 m długości i 27,63 m szerokości. Może płynąć z prędkością eksploatacyjną 16,7 węzłów. Zabiera na pokład 1000 pasażerów. Został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni w Malmö, przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven. W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries.  Wawel  to prom polskiego armatora PŻB Polferries pływający na trasie  Gdańsk-Nynäshamn. Statek ma 163,96 m długości i 27,63 m szerokości. Może płynąć z prędkością eksploatacyjną 16,7 węzłów. Zabiera na pokład 1000 pasażerów. Został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni w Malmö, przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven. W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries.

 Nova Star  to prom ro-pax dzierżawiony przez PŻB Polferries pływający na trasie Gdańsk-Nynäshamn. Statek ma 161 m długości i 25,6 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21 węzłów. Zabiera na pokład 1215 pasażerów. "Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii.  Nova Star  to prom ro-pax dzierżawiony przez PŻB Polferries pływający na trasie Gdańsk-Nynäshamn. Statek ma 161 m długości i 25,6 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21 węzłów. Zabiera na pokład 1215 pasażerów. "Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii.

Już w październiku na trasie Gdynia-Karlskrona pojawi się kolejny prom Stena Line, czyli  Stena Nordica . Jest to jednostka ro-pax i zastąpi statek towarowy Gute. Statek ma 170 m długości i 26 m szerokości, a na pokład zabierze 450 osób i nawet 300 samochodów osobowych. Dodatkowo, dzięki niemal dwukrotnie większej powierzchni ładunkowej, nowa jednostka może również zabrać znaczną liczbę samochodów ciężarowych. Stena Nordica to statek zbudowany w roku 2000. Od tego czasu był kilkakrotnie modernizowany. Już w październiku na trasie Gdynia-Karlskrona pojawi się kolejny prom Stena Line, czyli  Stena Nordica . Jest to jednostka ro-pax i zastąpi statek towarowy Gute. Statek ma 170 m długości i 26 m szerokości, a na pokład zabierze 450 osób i nawet 300 samochodów osobowych. Dodatkowo, dzięki niemal dwukrotnie większej powierzchni ładunkowej, nowa jednostka może również zabrać znaczną liczbę samochodów ciężarowych. Stena Nordica to statek zbudowany w roku 2000. Od tego czasu był kilkakrotnie modernizowany.

Miejsca

Opinie (163) 7 zablokowanych

  • Kiedyś to do Szwecji spirytus się woziło. (2)

    Miało to same zalety. Kupowało się za 1,05 USD butelkę spirytusu w Pewexie. Sprzedawało w Szwecji za ok 8-10 usd. kupujący bardzo lubili Polaków , bo cena była kilkakrotnie niższa niż oficjalna. Nie było też ograniczeń czasowych sprzedaży. Zawsze można było trochę z nimi , choć czasem na migi porozmawiać. Bardzo im się Polska podobała bo ..... alkohol był tak tani. W Polsce rodzina mogła przeżyć za 2-5 butelek dobrze przez cały miesiąc !!!!!!. Szkoda, że celnicy utrudniali te pozytywne relacje.

    • 18 3

    • teraz wieprzowinę sie przemyca :) (1)

      • 6 1

      • Słyszałem że siano dla koni i bydła teraz dobrze schodzi

        • 0 0

  • a vikingland? czyli statek ro-ro też mażna nim płynąć nie tylko z TIR-em

    cytuję "Trasa łącząca Gdynie ze Szwecją do położonego 70 km od Sztokholmu portu w Nynäshamn zainaugurował prom towarowy „Elisabeth Russ”, w kwietniu 2018 ustępując na kilka miesięcy miejsca statkowi „Bore Bay”, który jednak okazał się za mały.

    Dosłownie kilka dni temu zastąpiono go więc większą jednostką typu ro-ro o nazwie „Vikingland”. Ma on 155 metrów długości, a jego „linia ładunkowa” ma aż 2170 m. Oznacza to – w porównaniu do „Bore Bay” – zwiększenie zdolności przewozowej o 30%.

    Był też Gute

    • 8 1

  • bleee (2)

    Promem tylko ze Świnoujścia. Nasze trójmiejskie to beznadzieja.

    • 4 6

    • najlepiej autostradą Gdańsk - Szczecin :)

      • 2 0

    • z sassnitz do trelleborga raczej tylk 4h przelot, a ze swin. do ystadt 7h

      • 1 0

  • Zabrakło wyobraźni.

    Ja już raz wiele lat temu próbowałem się dostać do Szwecji,ale mnie nie wpuścili.Teraz wpuścili śmieci które ich wymiotą ze swojego kraju.Pan Bóg ich ukarał d**ilami w rządzie.A chciałem tam normalnie pracować.Ale nie ,oni woleli afrykanerów i cyganów na których teraz muszą azpierdzielać.Chory kraj i głupie społeczeństwo.Dobrze im tak.

    • 15 10

  • (2)

    StenaLine jest przereklamowana. Statek stary, wszystko w środku odpada, kabiny masakryczne, jak sledzie w puszce, bród, smród i ubustwo. Masakra jakaś, i te rozpadające się kasetony na suficie, no ludzie.

    • 15 7

    • Ubóstwem jest twoja znajomość języka, w końcu ojczystego.

      • 7 0

    • Jak jest bród

      to statku nie trzeba, można przeprawić się brodem

      • 5 1

  • Witamy prom Nova Star na linii z Gdańska do Nynashamn (2)

    Pływajcie szczęśliwie, dużych przewozów, zadowolonych pasażerów. a artykuł no cóż - to po prostu
    kolejna reklamówka Steny.

    • 10 4

    • Nova Star, toż to g... ciągle jest przycumowane na przeciwko przychodni przy Oliwskiej w N. Porcie. (1)

      • 1 4

      • najpierw sprawdź a potem wygłaszaj opinie - to g o którym mówisz to chyba zabrudziło ci okulary

        • 0 0

  • Brudne kabiny

    Jezeli chodzi o Wawel to brud w kabinach i to te najdrozsze tzw armatorskie kabiny a widok nie ciekawy jak sie tylko wejdzie do srodka. Wykladzina podlogowa syfiasta, obrzydliwa az nie milo po niej chodzic. Wstyd! Jeden pozytyw to ze jest obszerna i wieksze lózka niz w zwyklych kabinach no i tv ale nic wiecej. Jednym slowem nie polecam.

    • 10 4

  • PZB (3)

    Niewiele brakowało a nasze Polskie pżb po sprezedało by za bezcen.Dokładnie za 38 mln.zł.chcieli sprzedać Państwową firme krora,miala nie jeden prom a wtedy najnowszy kupiła za 140 mln.zł a w jego remont władowała nastepne 30 mln.Dodam że firma od lat nie przynosiła strat a,a jej dochod netto oscylował miedzy 20-30 mln.zł.Mało tego sprawa ma drugie dno.Obecnie prawie cały tranzyt Skandynawia - południe Europy przejeły Niemcy.Powod prozaiczny ,mają infrastrukture drogową.Jeśli za kilka lat dokończymy,budowe naszych autostrad ,mamy ogromną szanse przejąć sporą cześć tego tranzytu.Wtedy PżB bedzie kurą znoszącą złote jaja.Wiedzą o tym doskonale Niemcy i nie wykluczone że ta cheć sprzedaży to skutek ich naciskow.Podobnie jak z naszymi stoczniami.Kiedy Unia nie zgodziła sie sie na dofinansowanie nie tylko naszych stoczni ale Niemiekich i kilku innych krajow to wszyscy oprocz Polski sie odwołali i dofinansowanie odzyskali.Czy nie odwoływanie sie Polski to przypadek,czy celowe działanie,dla korzyści Niemiec.I jeszcze te oszustwa z Katarskim inwestorem.

    • 22 7

    • I co z tego skoro pani redaktor promuje Stene Line

      Ze pisze jak Nova Star nie wyszla I zle jak wyszla. Za to pieknie opisuje szwedzka firme.

      • 5 6

    • sięgnij pamięcia

      jeżeli w ogóle masz tyle lat.
      Polski przemysl stał się polem walki o wolność i niepodległość..Ponad 10 lat przemysł przejadał wartość środów produkcji..do stanu. A to ozaczało jedno..W momencie kiedy kraj otworzył sie na rynek konkurencyjny, okazało się że przemysł przez wiele lat nie modernizowany nie jest w stanie konkurować z krajami które nie strajkowały tylko produkowały.

      • 4 1

    • PO-zamiatani

      Za czasów rządów PO-lszewików wielokrotnie wystawiano PŻB na sprzedaż , bo niby po co nam promy pasażerskie jak można korzystać z niemieckich. Teraz jest inaczej ,dlatego PiS będzie rzadził bez względu na skomlenie lemingów i obywateli RP.

      • 0 0

  • super reklama Steny (1)

    Brawo, kilka zdań negatywnych i przedstawienie wszystkich promów Steny Line. Przypadek?

    • 12 6

    • ale stena jest fajnymi promami, fajna linia

      dluga i nudna linia, ale kazdy przelot pamietam i chetnie bym sie wybral z nimi w rejs.
      zarąbiste promy, fajny klimat po drugiej stronie , blekinge i karlskrona lasy skałki.
      Nie dalego do Skane! Skane najlepszy region.
      mam super wspomnienia i ze steny i z tras do Skane i ze Skane czy Skanii po posku.

      Gorąco pozdrawiem polsko jezyczna załoge!

      • 7 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Pierwszy rejs promu Nova Star

    O, super, tylko 3 miesice opóźnienia

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane