• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z kamerą w Federal-Mogul Bimet. Jak się robi łożyska

Arnold Szymczewski
13 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lody Calypso mają już 60 lat

Wytwarzają łożyska ślizgowe do większości marek samochodów osobowych i ciężarowych produkowanych w Europie. Ich siedziba niezmiennie od 1947 roku mieści się w Oliwie zobacz na mapie Gdańska . To zakład firmy Federal-Mogul Bimet, który z zewnątrz wygląda dość niepozornie. Jednak wszystko się zmienia, gdy miniemy bramę główną. Zakład odwiedziliśmy z kamerą, by od kuchni zobaczyć, jak wygląda produkcja panewek.



Zakład powstał w wyniku zarządzenia ministra przemysłu z dn. 21 sierpnia 1945 r. jako Państwowa Fabryka Panewek. Pierwszą siedzibą zakładu były małe, ocalałe po wojnie pomieszczenia warsztatowe zlokalizowane przy ul. Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska (dawniej Libermmana).

W tym okresie podstawową działalnością zakładu była regeneracja i produkcja w jednostkowej skali łożysk ślizgowych do remontowanych pojazdów samochodowych oraz produkcja różnych wyrobów metalowych koniecznych do odbudowy zniszczonej w wyniku działań wojennych infrastruktury miasta.



Z czasem produkcja łożysk ślizgowych stała się główną działalnością zakładu. Wytwarzano łożyska ślizgowe zarówno do silników samochodowych, jak i do urządzeń stacjonarnych. Rozpoczęła się produkcja seryjna. Wzrost produkcji wymagał większych pomieszczeń niezbędnych do posadowienia większej liczby maszyn, urządzeń i instalacji. Dlatego zakład w 1947 r. przeniesiono do Oliwy.

Polityka jakości w F-M jest jednym z filarów sukcesu tego przedsiębiorstwa. Wszystkie wyroby posiadają świadectwo obowiązkowej kwalifikacji jakości oraz uzyskały homologacje polskich i zagranicznych producentów. Firma także kładzie bardzo duży nacisk na ciągłe doskonalenie procesów wytwórczych. Dzięki stosowaniu na co dzień metod zarządzania Lean Management (pol. szczupła produkcja) takich jak 5S, SMED, TPM czy Six Sigma, firma jest w stanie konkurować na rynku światowych dostawców i oferować konkurencyjne ceny i produkty.

Bimet to nie relikt z PRL, tylko ważna część globalnego koncernu - mówi Dariusz Suwalski



Dziś w oliwskim zakładzie pracuje ponad 800 osób. Co ciekawe, na linii produkcyjnej spotkać można zarówno dziadka, jak i wnuka - z jednej rodziny. Zakład każdego roku wytwarza ponad 50 mln panewek i 5 mln tulejek, ponadto 2000 km taśmy bimetalowej i 1200 ton proszków brązu eksportowanych jest z Oliwy do Niemiec, Chin, Korei, Indii i Meksyku.

Miejsca

Opinie (134) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    "Patologicznym kłamcom i dezinformatorom na temat historii i dorobku Polski w okresie tzw. PRL-u (którzy nie raz nawiedzają nasz portal) oraz młodym-gniewnym-otumanionym przedstawicielom tzw. “ruchu narodowego” z szeregów Młodzieży Wszechpolskiej, ONR-u, NOP-u, UPR-u (tym, którym wszczepiono nienawiść do “komuny”) polecam zapoznanie się z książką: „Jak powstawały i jak upadały zakłady przemysłowe w Polsce” Andrzeja Karpińskiego, Stanisława Paradysza, Pawła Soroki i Wiesława Żółtkowskiego, Muza, Warszawa 2013."

    • 6 10

    • Kolega zapomniał, że dużo osób u żłoba w roku 89-93 to sosby z dawnej PZPR

      Np. towarzysz Balcerowicz członek PZPR od '69 do 1980.
      A zakłady upadły, bo zarówno Gierkowi jak i następcom nie chciało się inwestować w badania. Badani i rozwój = koszty. Oni wiedzieli, ze do emerytury dojadą na starej technice, a po nich to i potop. Zakłady na początku lat 90 miały przestarzały park maszynowy i technologie. Nie były w stanie konkurować z zachodem czy wschodem, a towarzysze sprzedawali za bezcen nawet taki, które mogły - ot likwidacja konkurencji, tak jak z przemysłem stoczniowym 10 lat temu.

      • 1 4

  • (5)

    Lozyska, a przez pol filmu pokazujecie panewki

    • 10 27

    • Widać masz wiedzę techniczna 5 latka. Panewka to łożysko ślizgowe. (1)

      Dla ciebie łożysko to pewnie kulki w piaście w rowerze.

      • 22 3

      • Dla mnie tak było, ale już się dowiedziałam! Dzięki!

        • 0 0

    • Panewka to też łożysko ✋

      • 7 1

    • Łożyska ślizgowe = panewki

      • 1 1

    • Kolejny dyletant...

      Panewki to są łożyska ślizgowe.

      • 0 0

  • Maro (6)

    Do autora. w tytule jest "Jak się robi łożyska", a w rzeczywistości jest to produkcja panewek.
    Po raz kolejny autor nie wiem o czym ma film, albo o czym pisze artykuł.

    • 9 34

    • Tytuł i film jest ok.

      Twoja wiedza jest na beznadziejnym poziomie.

      • 17 1

    • Panewki to łożyska ślizgowe znawcu.

      • 8 1

    • Kiedyś, jeszcze jakieś 50 lat temu cała kolej jeździła na łożyskach ślizgowych czyli czopach i panewkach. Chodził taki pan i dolewał oleju do każdego łożyska. A Niemcom sypało się do nich piasek.

      • 2 0

    • To są łożyska ślizgowe, na ktore również mówi się panewki. Januszu.

      • 2 1

    • Tenneco, Federal Mogul Bimet to już historia

      Autor tego filmu i reportarzu kompletnie nie posiadł wiedzy na temat tego zakładu i wyrobu który jest w nim produkowany. Nie posiadł bo nie miał od kogo, sami dyletanci i pseudo karierowicze korpo. Film powinien nosiś tytuł: Z kamerą w Tenneco Bimet. Jak się produkuje łożyska ślizgowe czyli panewki. Każdy by wtedy wiedział co to jest, nawet pani Jadzia, Krysia czy Zosia, które kojażą łożysko jako kręcące się kółko z kuleczkami, ale dyletanci z korpo nawet nie zadali sobie trudu aby autora tego filmu i reportarzu odpowiednio zaznajomić z tym zagadnieniem. Siedzą na przetrwanie, od narady do narady, od szkolenia do szkolenia, od kursu do kursu, .... i tak dzionek za dzionkiem. Długo by pisać co tu się dzieje, na filmie wygląda pięknie.....

      • 1 1

    • Panewka jest rodzajem łożyska.

      • 0 0

  • dziadek wnukowi robotę załatwił bo pewnie bez znajomości to pośrednik i najnizsza krajowa

    • 5 8

  • Och jak pięknie, jak cukierkowo (6)

    Nie pokazaliście jak firma funkcjonuję od środka, jak mistrzowie stosują mobbing zwłaszcza wśród kobiet.. Pracowników traktuje się marnie, są tylko rękami do pracy.. istotne są tylko wyniki i słupki statystyk co powoduję wyścig szczurów pomiędzy jedną a drugą zmianą. Dwa lata w tym piekle i nigdy więcej.

    • 32 10

    • powiedz cos wiecej (2)

      • 6 0

      • (1)

        Układy, układziki, zero inwestycji w pracownika. Trzeba wejść komuś naprawdę bardzo głęboko by zostać zauważonym. Temat tyczy się rzecz jasna produkcji.

        • 7 4

        • Potwierdzam, pracowałem tam 5 lat. Byłem na kilku liniach, na każdej jest to samo.

          • 4 2

    • (1)

      Pracowałem podobnie w innej firmie. Było fajnie dokąd właśnie nie zaczęły się te Leany, 5Sy, SMEDy i inne sredy. Człowiek jest w tym wszystkim najmniej ważnym elementem.

      • 6 2

      • a czego sie spodziewales? ze w XXI w czlowiek bedzie najwazniejszym elementem? procesy i automatyzacje maja na celu jedno - wywalic czynnik ludzki.

        • 5 0

    • Pękam ze śmiechu!!!

      We wszystkich firmach w których pracowałam ta sama gadka ze strony ludzi z produkcji. O wyścig pomiędzy zmianami i o rzekome układy i że mistrzowie nic nie robią tylko mobbingują. A najlepsza jest zawiść między ludźmi, nie gdzie indziej ale właśnie na produkcji. Nie spotkałam takiego drugiego działu, gdzie ludzie tak by na siebie donosili, obgadywali i byli takimi hipokrytami. Dłoń dam sobie uciąć że wybierając dowolną firmę produkcyjną, błądząc palcem po mapie będzie tak jak opisałam wyżej. Oczywiście wśród tych ludzi są wyjątki, niestety toksyczna atmosfera, którą tworzą jednostki często udziela się ogółowi.

      • 6 0

  • łożyska

    dla niedouczonych. Panewki to są łożyska ślizgowe.

    • 20 2

  • Fabryka w centrum dzielnicy biznesowej. (3)

    Fajnie jakby ta fabryka z 600m ślepej ściany została gdzieś przeniesiona, a działka zabudowana bardziej przytającą do reszty biurowej zabudowy miejską architekturą.

    • 3 32

    • hahahaha

      • 2 1

    • Wkrótce, wkrótce

      Przeniosą ich na Bysewo. Koło Delphi.

      • 3 0

    • Biały Barak w środku miasta

      • 2 2

  • To gdzie te lozyska?! (3)

    bo ja tam widze jakies panewki i kolka a nie lozyska

    • 3 22

    • ślizgowe

      łozyska

      • 3 1

    • Co za d**il!

      • 2 1

    • Ucz się !

      • 2 1

  • PST_2 Letnie (3)

    Praktyka w firmie BIMET była OK ale w dziale służb narzędziowych w technologii obróbki mechanicznej (skrawaniem) natomiast "małpi gaj" czyli produkcja strasznie monotonne. Szczególne wyróżnienie dla brygadzisty z zakresu obróbki frezowaniem dla pana Czarka J. (ludzie którzy znali ten dział w latach 86-87 będą wiedzieli o kogo chodzi).

    • 11 0

    • Cezary nadal robi w TN (1)

      • 5 0

      • Robi, Robi, ale w tym roku idzie na zasłużoną emeryturę. Będzie kasting na jego miejsce. Ciekawe czy wybiorą drugiego nieudacznika tak jak wybrali na miejsce Janusza.

        • 1 3

    • Znają, znają, ten dział to TN

      Kluczowy i strategiczny dział zakładu szkoda tylko że od kilkunastu lat dobrze odmalowany ale demolowany. Najpierw jeden wirtuoz rozpoczął demolkę a drugi zakończył. Przykre ale prawdziwe.

      • 4 1

  • pozdrowienia dla mistrza Andrzeja z spiekania

    Niech se bronek dolara dopisze od firmy bo on wszystko kuma pozdrowienia z postoju

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane