- 1 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (175 opinii)
- 2 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (64 opinie)
- 3 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (261 opinii)
- 4 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (261 opinii)
- 5 Sprawdź, czy zarabiasz przeciętną krajową (182 opinie)
- 6 Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany (50 opinii)
ZUS kontroluje beneficjentów tarczy antykryzysowej
Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął kontrole przedsiębiorców, którzy pobrali świadczenia w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. Chodzi głównie o zwolnienie z opłacania składek za okres od marca do maja 2020 r. oraz świadczenia postojowe dla wykonujących umowy cywilnoprawne i samozatrudnionych. Za wyłudzenia środków finansowych grozi nawet więzienie.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest jedną z głównych publicznych instytucji odpowiedzialnych za realizację zadań związanych z udzielaniem przedsiębiorcom pomocy na podstawie przepisów wprowadzonych tzw. tarczą antykryzysową. Łącznie Zakład zrealizował ponad 6,5 mln wniosków i udzielił wsparcia w różnych formach na ok. 25 mld zł.
Wsparcie tarczy antykryzysowej to m.in.:
- 22,31 mld zł - zwolnienie z obowiązku opłacenia należności z tytułu składek do ZUS za okres marzec-maj 2020 r., odroczenia/rozłożenia na raty składek do ZUS, świadczenia postojowe;
- 25,12 mld zł - dofinansowania na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, dofinansowania wynagrodzeń pracowników dla MMŚP z Europejskiego Funduszu Społecznego, mikropożyczki dla przedsiębiorców;
- 60,49 mld zł - subwencje z Tarczy Finansowej PFR;
- 27,02 mld zł - zabezpieczenie kredytów BGK;
- 62,8 mln zł - wsparcie z ARP.
ZUS skontroluje udzielone wsparcie finansowe
Środki wypłacane w ramach tarczy miały trafiać jak najszybciej do potrzebujących. Kontrole ZUS mają zweryfikować zasadność udzielonego płatnikom składek i ubezpieczonym wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej. Chodzi przede wszystkim o zwolnienie z opłacania składek za okres od marca do maja 2020 r. oraz świadczenia postojowe dla wykonujących umowy cywilnoprawne i samozatrudnionych. Udzielenie wsparcia było możliwe po spełnieniu przez wnioskującego określonych w ustawie warunków.
- Wsparcie udzielane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w ramach Tarczy Antykryzysowej to środki publiczne. Wszystkie postępowania w założeniu opierają się na dużym zaufaniu do obywateli. To nie oznacza, że informacje podane w tych wnioskach nie są analizowane. Wsparcie przyznawane było najczęściej w oparciu o oświadczenie wnioskodawcy, dlatego kontrole dotyczą zasadności jego udzielenia i prawdziwości wskazywanych danych stanowiących podstawę ubiegania się o pomoc - mówi Krzysztof Cieszyński, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa pomorskiego.
Odpowiedzialność karna za fałszywe oświadczenia
Kontrolując udzielone wsparcie ZUS, nie koncentrujemy się na określonych branżach. Jak zaznacza Cieszyński, wnioskodawcy, którzy w swoich wnioskach i oświadczeniach wskazali dane zgodne ze stanem faktycznym i odpowiadające ustawowym warunkom, nie mają powodów do obaw.
- Jeżeli wynik kontroli będzie negatywny, to wnioskodawca musi się liczyć z obowiązkiem zwrotu otrzymanego wsparcia wraz z odsetkami. Jeżeli wnioskodawca, ubiegając się o wsparcie, dopuścił się czynu zabronionego i zostało to ujawnione trakcie kontroli, to obowiązkiem ZUS jest zawiadomienie odpowiednich organów. Takiej osobie grozi także odpowiedzialność karna za np. złożenie fałszywego oświadczenia - ostrzega Cieszyński.
Od połowy października rusza Tarcza 5.0
Od 15 października wejdą w życie przepisy, które wprowadzają trzy formy wsparcia dla
przedstawicieli branży turystycznej, estradowej i wystawienniczej. Od tej daty przedsiębiorcy z tych sektorów będą mogli wnioskować do ZUS o wsparcie.
Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać ze zwolnienia z opłacania należnych składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 r.
Prawo do tej formy pomocy będzie przysługiwało płatnikom sektora turystycznego, hotelarskiego, organizacji i obsługi targów, konferencji i wystaw. Warunkiem uzyskania zwolnienia jest bycie płatnikiem składek przed 30 czerwca 2020 r. Należy również wykazać 75-proc. spadek przychodów w porównaniu do przychodu uzyskanego w tym samym miesiącu kalendarzowym w 2019 r. (porównujemy pierwszy miesiąc z wniosku z analogicznym miesiącem 2019 r.) Trzeba też złożyć dokumenty rozliczeniowe za miesiące wskazane we wniosku najpóźniej do 31 października 2020 r. Zwolnienie będzie przysługiwało niezależnie od tego, czy zostały opłacone składki za okres wskazany we wniosku. Wnioski będzie można składać do końca listopada. Prowadzący firmy będą mogli wnioskować także o świadczenie postojowe. Prawo do niego uzyskają osoby, które prowadzą działalność jako agenci turystyczni i przewodnicy turystyczni.
Miejsca
Opinie (107) 5 zablokowanych
-
2020-09-29 17:04
Opinia wyróżniona
(7)
Hahaha oni lada moment upadną a raczej zdechną bo wykonczą tych, ktorzy placą składki :)))
Komedia. Zamiast dać firmom żyć i pozwolić powstać z kolan, złapac wiatr to oni przychodzą na kontrole chcąc dobić przedsiębiorcę zamiast dać mu się skupić na biznesie. Bantustan i republika radziecka w jednym.- 88 28
-
2020-09-30 16:29
Co jest dziwnego w kontroli wydatkowania środków pomocowych? To nie był prezent, tylko wsparcie celowe,
obwarowane szeregiem warunków. Ja to się wściekam, że w ogóle prywatne firmy dostały jakiekolwiek wsparcie. W końcu biznes prowadzi się na swój rachunek i swoje ryzyko, czyż nie?
- 1 0
-
2020-09-29 17:18
(5)
Wyegzekwowanie nienależnie pobranych świadczeń to "dobijanie przedsiębiorcy"?W tym przypadku to nie przedsiębiorca a wyłudzacz.Przeczytaj ten artykuł ze zrozumieniem,a później komentuj,Panie Prezesie Jednoosobowej Działalności Gospodarczej "Waldexpol".
- 20 3
-
2020-09-29 19:18
Zgłaszam cię za szerzenie nienawiści na tle rasowym, dobrze wiesz o co chodzi. Szykuj się. (3)
- 0 7
-
2020-09-29 21:16
(2)
Najpierw "dają" tarcze, a później ścigają... Super. Powinni kontrolować w momencie wydania środków w ramach tarczy..
- 11 2
-
2020-10-01 12:26
Dawali, bo było przed wyborami. Po wyborach juz mozna odebrać (razem z odstekami)
- 0 0
-
2020-09-30 16:31
Gdyby kontrolowali w chwili wydawania środków, to podniósł by się lament, że zamiast szybko pomóc, to papierków żądają.
Polakowi nigdy nie dogodzisz. Nie powinno być żadnego wsparcie dla prywatnych biznesów. Chciałeś być "biznesmenem", to sobie radź.
- 2 0
-
2020-09-29 17:30
Dlaczego zakładasz że nienaleznych? Przyjdzie czas na kontrolę. Póki co dajmy ludziom pracowac. O to chodzi
- 9 1
-
2020-09-29 22:19
Opinia wyróżniona
Hmmm (4)
Ale jakie niby warunki trzeba było spełnić, żeby być zwolnionym ze składek? Przecież firmy do 9 osób zatrudnionych były całkowicie zwolnione, a firmy do 249 pracowników (jeśli dobrze pamiętam) były zwolnione z połowy składek. Jedynym warunkiem było złożenie dokumentów rozliczeniowych przed 30 czerwca.
Inne formy pomocy wymagały spełnienia różnych warunków ale zwolnienie ze składek ZUS było po prostu na wniosek.- 41 1
-
2020-10-03 01:40
nie jedyny
Inny to np. złożenie w terminie deklaracji o należnych składkach
- 0 0
-
2020-09-30 16:34
ZUS sprawdza, czy np. nie było nadużyć w postaci obniżenia pensji pracownikom i jednoczesnego korzystania ze
zwonienia ze składek liczonych od płac w pierwotnej wysokości - co jest oszustwem.
- 0 1
-
2020-09-30 09:26
(1)
Warunkiem było aby przychód z działalności w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek nie przekraczał kwoty 15 681 zł.
- 1 1
-
2020-09-30 09:31
zgadza się, zaznaczmy tylko że ten warunek o przychodzie dotyczył samozatrudnionych
jeśli firma kogoś zatrudnia, to już warunek o przychodzie nie obowiązywał
- 2 0
-
2020-09-29 22:02
Opinia wyróżniona
(8)
U mnie w firmie część osób jest na samozatrudnieniu. W trakcie pandemii i lock-downu pracowali standardową ilość godzin, a niektórzy robili nawet nadgodziny.
Po ogłoszeniu przez rząd pomocy dla samozatrudnionych, którzy stracili dochody u mnie w firmie po "pomoc" zgłosili się wszyscy samozatrudnieni.
Po złożeniu wniosków, bez zbędnychU mnie w firmie część osób jest na samozatrudnieniu. W trakcie pandemii i lock-downu pracowali standardową ilość godzin, a niektórzy robili nawet nadgodziny.
Po ogłoszeniu przez rząd pomocy dla samozatrudnionych, którzy stracili dochody u mnie w firmie po "pomoc" zgłosili się wszyscy samozatrudnieni.
Po złożeniu wniosków, bez zbędnych formalności po około 2 tygodniach otrzymali na konto 5000zł.
Wiem, że nie są to odosobnione przypadki i wielu Januszy Biznesu postanowiło sobie w taki sposób napchać kieszenie.
Cieszę się że w końcu ktoś to skontroluje bo z tego co się orientuję to skala tego zjawiska byłą ogromna.- 42 8
-
2020-09-30 14:12
To akurat...
...nie jest kontrolowane - bo to była łapówka, żeby ludzie masowo nie zawieszali działalności bo statystyki rządowi przed wyborami by siadły (trzeba było przez 3 miesiące nie zawieszać działalności żeby dostać kasę). Ale to wiadomo, że zawsze najłatwiej się "goli" pracowników pracujących na podstawie umów o pracę.
- 1 0
-
2020-09-30 11:36
okazja (1)
Wiesz ile miesięcznie taki samozatrudniony płaci podatku? Te pieniądze nigdy do niego nie wrócą. Jak była okazja to dobrze, że skorzystali!
- 3 1
-
2020-09-30 16:43
No ile? Oświeć mnie, bo ja od swojej pensji 5200 netto, płacę z zaokrągleniu 3550zł różnych podatków i składek.
- 0 5
-
2020-09-30 11:19
Zazdrosny (1)
No i co w związku z tym? Spełniali warunki, należało im się to dostali. Żal Ci bardzo widzę.
Zamiast zaglądać innym do kieszeni, zajmij się sobą.- 5 2
-
2020-09-30 16:36
Nie chodzi o to, że inni dostali, tylko, że pracowników (bo samozatrudnieni to też pracownicy) potraktowano
nierówno. Albo pomoc dla wszystkich, albo dla nikogo. Tertium non datur
- 1 3
-
2020-09-30 07:07
(1)
Dokładnie. Wiele samozatrudnionych podostawało taką pomoc. A szarzy pracownicy co dostali? Podwyżki wody, śmieci, gazu...
- 10 0
-
2020-09-30 08:41
Dokładnie.
Będąc na umowie o pracę albo się godzisz na obniżkę pensji, postojowe itd albo wypowiedzenie z pracy.- 3 0
-
2020-09-29 23:02
Błąd
5000 było z urzędu pracy , z ZUS było postojowe 2080 ,przez 3 miesiące i zawieszenie ze składki ZUS
- 15 0
Wszystkie opinie
-
2020-09-29 18:31
Janusze doili z tarczy i przez 2 miesiące świadczyli usługi na czarno bez faktur (1)
to się nazywa "łeb do interesu" u naszych Januszy, ZUS może se kontrolować i nic nie wykaże
- 30 8
-
2020-10-05 09:25
Takie coś może napisać tylko ktoś kto pojęcia nie ma. Każda relacja b2b opiera się na fakturach, każdy poważny biznes to księgi handlowe. Bzdury o których piszesz to może w jakimś Januszexie ale tam to zawsze faktury giną, nie tylko w pandemię.
- 0 0
-
2020-09-29 22:19
Opinia wyróżniona
Hmmm (4)
Ale jakie niby warunki trzeba było spełnić, żeby być zwolnionym ze składek? Przecież firmy do 9 osób zatrudnionych były całkowicie zwolnione, a firmy do 249 pracowników (jeśli dobrze pamiętam) były zwolnione z połowy składek. Jedynym warunkiem było złożenie dokumentów rozliczeniowych przed 30 czerwca.
Inne formy pomocy wymagały spełnienia różnych warunków ale zwolnienie ze składek ZUS było po prostu na wniosek.- 41 1
-
2020-10-03 01:40
nie jedyny
Inny to np. złożenie w terminie deklaracji o należnych składkach
- 0 0
-
2020-09-30 16:34
ZUS sprawdza, czy np. nie było nadużyć w postaci obniżenia pensji pracownikom i jednoczesnego korzystania ze
zwonienia ze składek liczonych od płac w pierwotnej wysokości - co jest oszustwem.
- 0 1
-
2020-09-30 09:26
(1)
Warunkiem było aby przychód z działalności w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek nie przekraczał kwoty 15 681 zł.
- 1 1
-
2020-09-30 09:31
zgadza się, zaznaczmy tylko że ten warunek o przychodzie dotyczył samozatrudnionych
jeśli firma kogoś zatrudnia, to już warunek o przychodzie nie obowiązywał
- 2 0
-
2020-10-01 23:13
Skuteczni w sprawach z ZUS lub US?
Kontrolują. To nawet rozumiem. Jak dali kasę to teraz mają prawo sprawdzić czy słusznie. Normalna sprawa wg mnie. Pytanie mam takie. Prowadzę firmę ha del - usługi. Coś 20 pracowników plus minus. Wiem, że mogą zacząć mnie sprawdzać. Raczej papiery są ok, tak mówi księgowa... Tylko tak się martwie, czy ma racje. Smam w końcu te papiery tworzyła. Jestem spod Gdańska. Myśle aby poszukać prawnika od spraw z zus czy też skarbówką. Co by sprawdził może czy księgowosc ma wszystko ok w papierach.
- 1 0
-
2020-09-29 17:04
Opinia wyróżniona
(7)
Hahaha oni lada moment upadną a raczej zdechną bo wykonczą tych, ktorzy placą składki :)))
Komedia. Zamiast dać firmom żyć i pozwolić powstać z kolan, złapac wiatr to oni przychodzą na kontrole chcąc dobić przedsiębiorcę zamiast dać mu się skupić na biznesie. Bantustan i republika radziecka w jednym.- 88 28
-
2020-09-29 17:18
(5)
Wyegzekwowanie nienależnie pobranych świadczeń to "dobijanie przedsiębiorcy"?W tym przypadku to nie przedsiębiorca a wyłudzacz.Przeczytaj ten artykuł ze zrozumieniem,a później komentuj,Panie Prezesie Jednoosobowej Działalności Gospodarczej "Waldexpol".
- 20 3
-
2020-09-29 19:18
Zgłaszam cię za szerzenie nienawiści na tle rasowym, dobrze wiesz o co chodzi. Szykuj się. (3)
- 0 7
-
2020-09-29 21:16
(2)
Najpierw "dają" tarcze, a później ścigają... Super. Powinni kontrolować w momencie wydania środków w ramach tarczy..
- 11 2
-
2020-10-01 12:26
Dawali, bo było przed wyborami. Po wyborach juz mozna odebrać (razem z odstekami)
- 0 0
-
2020-09-30 16:31
Gdyby kontrolowali w chwili wydawania środków, to podniósł by się lament, że zamiast szybko pomóc, to papierków żądają.
Polakowi nigdy nie dogodzisz. Nie powinno być żadnego wsparcie dla prywatnych biznesów. Chciałeś być "biznesmenem", to sobie radź.
- 2 0
-
2020-09-29 17:30
Dlaczego zakładasz że nienaleznych? Przyjdzie czas na kontrolę. Póki co dajmy ludziom pracowac. O to chodzi
- 9 1
-
2020-09-30 16:29
Co jest dziwnego w kontroli wydatkowania środków pomocowych? To nie był prezent, tylko wsparcie celowe,
obwarowane szeregiem warunków. Ja to się wściekam, że w ogóle prywatne firmy dostały jakiekolwiek wsparcie. W końcu biznes prowadzi się na swój rachunek i swoje ryzyko, czyż nie?
- 1 0
-
2020-10-01 05:44
Nie wiem jak to działa ale znajomy budowlaniec też załapał się na tarczę (1)
Budowlaniec, ceny z kosmosu, najbliższe wolne terminy za pół roku i dostał kasę z tarczy.
Wygląda, że wystarczyło złożyć wniosek przy jakiejkolwiek zarejestrowanej działalności i dostawało się (ekstra) kasę. On argumentował to, że w marcu miał przestój ale to g... prawda.- 2 2
-
2020-10-01 09:59
No widzisz, on może nie miał postoju. Natomiast zajmuje się remontami i niestety wszystkie zlecenia ludzie odmówili. Przez 2,5 miesiąca stałam z czymkolwiek.
- 1 0
-
2020-09-30 08:39
Prawda jest taka.. (1)
że wiele osób zwyczajnie cwaniakuje i wyciąga nienależne im pieniądze, czyli zwyczajnie okrada innych uczciwych podatników.
- 4 0
-
2020-10-01 09:53
To samo masz ze wszystkimi różnymi dodatkami socjalnymi...
- 0 0
-
2020-09-30 20:39
3/4 tych, co jęczeli na rynek po koronie i na ZUS przewaliło kase z dotacji
na wakacje, samochody i działki rekreacyjne. Ot polscy przedsiębiorcy
- 1 2
-
2020-09-30 18:48
A co sądzicie o ratownikach
Którzy w większości są na umowach cywilnoprawnych i pracują po 300 godzin i więcej miesięcznie , ale też wyciągnęli rękę czy też łapę po nienależne pieniądze. Etyczne zachowanie?
- 1 1
-
2020-09-29 18:52
Zasada jest prosta: unikać kontaktów z US i ZUS, możliwie, jak się tylko da. Żadnych zapytań, żadnych spraw, (4)
terminowo wysyłać kwity, coś tam im płacić, nie występować nigdy o zwrot VAT, żeby nie wiem, jak was kusiło, nigdy tego nie róbcie. Wniosek o zwrot VAT powoduje natychmiastową kontrolę i szukanie jakiegokolwiek haka, byleby nie oddać kasy.
- 60 3
-
2020-09-30 07:26
nie jest to prawdą, spółka regularnie występuje o zwroty VAT co kwartał od 2 lat... (2)
i nie ma problemów.
- 1 1
-
2020-09-30 18:30
Skoro ciągle występuje o zwrot nadpłaty, to z czego żyjecie? Bo zarabia się, gdy ma się VAT do zapłaty. (1)
- 0 0
-
2020-09-30 18:40
kupują z 23
sprzedają z 8 i z tego już jest zwrot.
- 0 0
-
2020-09-29 22:13
niestety to prawda
- 17 0
-
2020-09-30 18:39
dziś sprawdzam stan
konta w ZUS, jest z dziesiątego sierpnia. Bez komentarza.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.