• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy żaglowiec z gdańskiej stoczni

Wioletta Kakowska-Mehring
16 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Żaglowiec "El-Mellah" wypływa na próby morskie

Żaglowiec "El-Mellah" budowany w Remontowa Shipbuilding dla Wyższej Szkoły Morskiej Algierii po raz pierwszy wyruszył na próby morskie. Zaplanowano kilkudniowe testy z krótką przerwą na wymianę załogi, warto więc wypatrywać go z plaży skoro sezon w pełni.



Jednostka otrzyma imię "El-Mellah", czyli po arabsku "żeglarz". Ma parametry porównywalne z "Darem Młodzieży". Jej długość całkowita to 110 m, szerokość 14,5 m, a powierzchnia ożaglowania to 3000 m kw. Prędkość pod żaglami wyniesie 17 węzłów (przy wietrze 6 stopni w skali Beauforta). Jednostka przygotowana będzie do przyjęcia 222 osób załogi, w tym 120 kadetów i kadetek.

Autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest Zygmunt Choreń z biura projektowego Choreń Design & Consulting. Żaglowiec będzie eksploatowany na wszystkich dostępnych akwenach świata z wyłączeniem strefy polarnej w okresie zimy polarnej. Trzymasztowa fregata służyć będzie kadetom Wyższej Szkoły Morskiej Algierii w doskonaleniu rzemiosła morskiego i nawigacyjnego.

Dodatkowo, jak większość statków żaglowych, pełnić będzie funkcje reprezentacyjne, a także brać udział w zawodach i regatach międzynarodowych. Poza budową statku, kontrakt obejmuje również szkolenie członków załogi i kadetów, które przeprowadzone zostanie we współpracy z Akademią Morską w Gdyni.

"El-Mellah" to wyjątkowa jednostka dla gdańskiej firmy, bowiem jest to pierwszy żaglowiec w historii tej stoczni i tysięczny statek, jaki zwodowano w Remontowa Shipbuilding (dawnej Stoczni Północnej).

Żaglowiec "El-Mellah" w stoczni Remontowa Shipbuilding

Miejsca

Opinie (100) ponad 10 zablokowanych

  • brawo (1)

    Pozdrowienia dla pana zygmunta chorenia

    • 9 0

    • Znajomy Pana Chorenia a nie wie ze nazwiska

      zawsze pisze sie z duzej litery. Zarowno i znajomych jak i nieznajomych. Takze przyjaciol i wrogow.

      • 1 0

  • to my dla algieri budujemy

    A polska slazaka 26 lat budowala?
    i w tych nie-rentownych ponoc stoczniach?

    • 1 3

  • Tysięczna (2)

    Ostatnia jednostka z tej Stoczni ? Podobno decyzje już zapadły.

    • 5 4

    • Na pewno nie jest ostatni bo składają następna jednostkę

      • 2 3

    • Sądząc po nowym składzie zarządu to chyba tak.
      PS ustawił takiego prezesa, że tylko interes zamknąć.
      Szkoda Barta i Darka, że muszą w tym uczestniczyć.

      • 5 1

  • Jestem dumny.

    Jestem dumny że Stocznia Północna zbudowała taki ładny żaglowiec.

    • 10 4

  • Co za nazwa ???? chyba w Angli budowali go ???

    • 0 4

  • (2)

    zaglowiec budowany w polsce, plynie do algierii, a nazwe ma arabska... to jaka to jest polska stocznia ze jednostka nie moze miec bardziej polskiej nazwy badz bardziej algierskiej? skad sie wzial ten allah akbar...

    • 4 10

    • Wylecz sie z weekendowego kaca wpierw. (1)

      • 3 0

      • diagnoza

        To jeden z tych przygłupów nasłanych przez plaszczaka.A powyżej drugi.

        • 3 0

  • El-Mellah

    Piękna fregata, brawo! Gratulacje dla Pana Zygmunta Chorenia, całej ekipy Choren Design & Consulting i Remontowa Shipbuilding! Malkontenci poniżej się nie znają. :)

    • 5 2

  • Pan Choreń (2)

    Serdecznie pozdrawiam Autora tego projektu,ale mam duze problemy by podobnie pogratulować stoczni. Rodzi się pytanie : jak długo to trwało i jakie były wpływy z tego tytułu. Wydaje się,ze oba tematy należą do wstydliwych
    Przy okazji nadmienie, ze parę kilometrów na południe, w Chorwackiej stoczni Brodosplit powstaje "Flying Clipper" inny zaglowiec z udziałem Zygmunta Chorenia
    Stępkę pod ten żaglowiec (NB-483) połozono 09.12.2015, wodowano go 17.06.2017 a latem przyszłego roku wejdzie do eksploatacji. Na odnotowanie zasługuje fakt, ze będzie on miał 162 m długości i 6347 m2 zagla. Będzie pływał z ex "Gwarek" (równiez Pan Choreń).
    Dodatkowo na zamieszczonym przez Redakcję filmiku widać El-Mellah przy nabrzeżu, a obok dwa porzucone dwa "Arctici" - te czerwone, oraz dwa serwisowce typu Siem Melody których status tez jest kłopotliwy. Czy tak wyglądają stoczniowe sukcesy !?
    Serdecznie pozdrawiam.
    Mieczyslaw

    • 2 1

    • siem lemody i arkrtice ? co z nimi? wyglądają na prawiezrobione? za dlugo budowali? czy moga zatonąć?

      • 1 1

    • Pogratulować RSB sądzę, że wypada bo żaglowiec jak i "te czerwone" to świetne statki a i dwa inne wspomniane będą świetne jak innych ok10 oddanych w poprzednich latach.
      Wskażcie proszę ile innych europejskich stoczni tyle prototypów buduje na raz...

      Kto nie ryzykuje ten nie ma...
      niestety nieraz nie wychodzi a zwłaszcza w tak śliskim biznesie jak stoczniowy...

      • 0 0

  • kurde ładny

    szkoda że nie nasz

    • 4 0

  • nie będzie lepiej...

    Już zwolniono znowu połowę kadry zarządczej co ten statek budowali...teraz pałeczke przejmie czyhający za progiem finansowy GSRki i pociągnie za swoimi decyzjami nie tylko gsr ale i rsb i holding...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane