• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakończono kolejny etap modernizacji falochronów w Porcie Gdańsk

VIK
28 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Całkowita wartość projektu wynosi 795 mln zł, w tym 85 proc. środków pochodzi z Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu wynosi 795 mln zł, w tym 85 proc. środków pochodzi z Unii Europejskiej.

Minimalizacja ryzyk pogodowych, wzrost bezpieczeństwa nawigacyjnego oraz efektywności żeglugi to cele realizowanej modernizacji układu falochronów w Porcie Północnym. Właśnie zakończono zasadniczy etap prac.



Urząd Morski w Gdyni dokonał odbioru technicznego prac wchodzących w zakres modernizacji układu falochronów w Porcie PółnocnymMapka. Zadanie zrealizowało konsorcjum firm PORR, Rover Maritime S.L.Roverpol.

- Dzięki realizacji tej inwestycji operacyjność i wydajność Portu Północnego stanie się jeszcze bardziej niezależna od warunków pogodowych. Podniesiony zostanie również poziom bezpieczeństwa i zdolność eksploatacyjna portu, co niewątpliwie wpłynie na zwiększenie jego atrakcyjności w oczach operatorów - powiedział dr kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Inwestycja pod nazwą "Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku" prowadzona jest od 2016 roku. Planowane zakończenie prac to rok 2023. Projekt jest realizowany w Porcie Północnym w Gdańsku na terenie około 232 ha (w tym powierzchnia prac czerpalnych to  145 ha).

Co już wykonano w ramach właśnie odebranego etapu?
  • Wbudowano nowy falochron osłonowy na przedłużeniu dotychczas istniejącego falochronu wyspowego (całkowita długość nowej konstrukcji wynosi 853 m).
  • Zbudowano platformę dla ptaków, zlokalizowaną pomiędzy istniejącym wcześniej falochronem wyspowym a jego przedłużeniem.
  • Wybudowano nowy "Południowo-Wschodni" falochron (o długości 826 m).

Wartość prac zakończonych we wrześniu to ok. 608 mln zł. Całkowita wartość projektu wynosi 795 mln zł, w tym 85 proc. dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Inwestycja pod nazwą "Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku" prowadzona jest od 2016 roku. Inwestycja pod nazwą "Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku" prowadzona jest od 2016 roku.

- Prace prowadzone były zgodnie z przyjętym harmonogramem, wykonawca wywiązał się z kontraktu terminowo. Najciekawszym rozwiązaniem podczas tej budowy było zastosowanie 38 skrzyń pływających o wymiarach około 40 m na 10 m i wysokości 13,4 m, posadowionych na rzędnej -12,4 m. Skrzynie były specjalnie prefabrykowane na pontonie zanurzalnym, który został sprowadzony z Hiszpanii i zaadaptowany do potrzeb tego projektu -  powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, z-ca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. technicznych i jednocześnie pełnomocnik dyrektora ds. realizacji projektu.
Co jeszcze zostanie wykonane w ramach programu modernizacji?
  • Remont falochronu wyspowego północnego (o długości 1625 m).
  • Wykonanie robót czerpalnych na projektowanych torach wodnych i obrotnicach wraz z odpowiednim rozmieszczeniem oznakowania nawigacyjnego.
VIK

Miejsca

Opinie (47) 3 zablokowane

  • (17)

    Co z zabezpieczeniem nabrzeży przed zmianami klimatycznymi? Podobno poziom Bałtyku ma wzrosnąć na tyle, że tzw. cofki staną się codziennością. A są i tacy, że duża część Gdańska będzie pod wodą!

    • 11 37

    • i dobrze

      • 1 6

    • woda.... (3)

      Nawracajcie się miasta północy, nawracajcie się wsie i domostwa, albowiem zbliża się czas sprawiedliwości.
      Nawracajcie się miasta portowe nadmorskie i któreście przy ujściach rzek powstały, bo czas waszego istnienia dobiega końca. Jeśli tego nie uczynicie, szum wielkich fal morskich odbierze wam ziemskie życie!

      • 5 12

      • (1)

        Zdrać co bierzesz! Masz niezły odlot!

        • 9 1

        • "Zdrać"... też masz niezły odlot!

          • 8 1

      • Ty, nawiedzony, łyknij kielicha albo tabletkę na uspokojenie!

        • 1 0

    • Oj, będzie dużo wydatków związanych z zabezpieczaniem linii brzegowej. Na szczęście stać nas, skoro stać nas na pół miliona euro kary dziennie, bo cynicznie olewaliśmy przez pół roku problem Turowa;)

      • 12 14

    • Podnoszenie nabrzeży nie ma sensu gdy woda... (3)

      ... i tak wedrze się na tereny portowe i miejskie od zaplecza poprzez niezabezpieczone i nie podwyższone fragmenty brzegu na jego niezainwestowanych odcinkach takich jak plaże czy brzegi kanałów. Prędzej czy później woda i tak dojdzie do wzgórz moreny czołowej tworząc na dolnym tarasie Gdańska gnijącą sadzawkę z ruinami budynków i obecnej infrastruktury. Taki sam los czeka wszystkie przybrzeżne tereny zamieszkałe na całym świecie (czyli pewnie z 75% zabudowy mieszkalnej bo ludzie od wieków osiedlają się na wybrzeżach i brzegach rzek). To nieuniknione bo nie będzie sił i środków na zabezpieczenie ludzkości przed tym procesem. Dlatego zapomnijmy o zabezpieczaniu portów, rejonów czy dzielnic - na tą sytuację nic nie jesteśmy w stanie poradzić - możemy ją jedynie oddalić w czasie spowalniając efekt cieplarniany i związane z nim zmiany klimatyczne.

      • 2 10

      • Uważasz, że taki kataklizm nastąpi z dnia na dzień? (2)

        • 5 0

        • Gdy rzeczywiście zacznie się podnosić to pewnie w przeciągu 10 - 50 lat ale to i tak za krótko aby podjąć działania. Patrząc po (1)

          • 0 3

          • Poziom morz podnosi się już od ponad 50 lat.

            • 1 1

    • Ej, a można tam wleźć? (2)

      • 2 3

      • No pytałżem czy można tam wleźć? (1)

        a jagnięta minusują

        • 0 2

        • Mośku, a na co Ciebie tam włazić?

          Długie toto, nudne, a woda głęboka.

          • 3 0

    • woda ma to do siebie że płynie (1)

      a czasami nawet cofa

      • 0 1

      • A dopłynie ta cofka do źródła?

        • 1 0

    • Zgrubnie licząć

      1930 - Gdynia
      1975 - Port Północny
      2010-2020 - DCT
      Co 40 lat budujemy port.
      Jak będziemy za 40 lat budować to weźmie się pod uwagę stan wód w tym czasie.

      Na razie dzięki klimatycznemu myśleniu i modzie mamy rekordowe ceny energii i paliw.

      • 2 1

    • Za 2-3 pokolenia!

      • 0 0

  • (7)

    Inwestycja ruszyła, bo 85 procent środków pochodzi z dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020... ;) Na szczęście PIS konsekwentnie i bezczelnie skłóca nas ze wszystkimi sąsiadami, tym bardziej ze wspólnotą, w związku z tym gdy wyczerpią się projekty finansowane ze starej puli- inwestycje w Polsce znacznieeeeeeeee wyhamuja, a my zostaniemy z tym co mamy+ narastającym długiem publicznym na który już braknie cyferek na ekranie;)

    • 29 29

    • płacimy składkę więc korzystamy z funduszy (4)

      • 11 4

      • Do czsu! A czas sie kończy. (1)

        • 6 7

        • i wtedy możemy powiedzieć baj baj

          powinniśmy bać tak długo w UE dopóki nam się to opłaca

          • 2 1

      • (1)

        Bosako-Kucu, poproszę linki, źródła?

        • 1 6

        • Ciekawe skąd unia ma te pieniążki na 85% dofinansowania? Chyba UE nie ma własnych pieniędzy? Nie licząc tych dodrukowywanych na potęgę przez EBC w ramach skupowania długów i innych ciekawych operacji finansowych. Swoją drogą czy nadmierne drukowanie pieniędzy nie wpływa na inflację? (pytanie retoryczne)

          • 8 2

    • Makumba, a skąd UE ma kasę i za co ?

      jesteś świadomy czy nie do końca ?

      • 2 0

    • Prędzej....

      tobie parówo zabraknie cyferek na zliczenie klientów spod nocnego i z dworca ;)

      • 1 1

  • Rząd lepiej zarzadza pieniedzmi z podatków. (1)

    • 13 16

    • Szybciej wydaje, niż dostaje.

      • 5 1

  • Gratulacje

    Brawo PORR i cale Konsorcjum.
    Dobra organizacja.
    Tak trzymajcie :)

    • 25 4

  • Po co buduja to na morzu, niech chociaz oddadza do spacerow (2)

    Kto nie chcialby sobie pospacerowac na takim falochronie? Dlaczego nie moga go oddac mieszkancom co placa podatki na takie rzeczy

    • 3 19

    • Szkoda kasy na "takie bzdury", gdyby natura chciała żeby tam był falochron to by przecież sama go tam zrobiła..

      • 0 4

    • Jesteś ignorantem...

      • 1 1

  • (2)

    Po co falochron w Gdańsku,skoro jest w Hamburgu?

    • 19 13

    • Za to d**ili jak Ty ci u nas dostatek.

      • 6 3

    • Dokładnie tak, a te pieniądze można było przeznaczyć na inne ważniejsze potrzeby Gdańszczanek i Gdańszczan, np. na kilkaset złotych rydwanów, to dopiero by była wizytówka Gdańska.

      • 8 2

  • (3)

    Dlaczego ta część portu to Port Północny? Przecież w stosunku do właściwego portu wewnętrznego ten nie znajduje się na północ od niego?

    • 1 8

    • Znajdowałby się... (2)

      ... gdyby port powstał w zakresie jaki planowano na etapie koncepcji. Miał swymi kanałami i basenami zając prawie całe Przeróbkę i Stogi...

      • 5 0

      • (1)

        Tego nie wiedziałem. Dziękuję.
        Czyli okolice ulic Kontenerowej, Ku Ujściu, Trasy Sucharskiego o td miały być początkowo portem?

        • 1 1

        • Mniej więcej :)

          • 3 0

  • Flaming ?

    Pani Anna przypłynęła tam na tym różowym flamingu ?

    • 4 0

  • Bye Bye plaża Stogi (5)

    Nie oszukumy sie - inwestycja jest po to aby chronić przyszłe DCT3, które wjedzie w kierunku plaży na Stogach, którą nasi prezydenci bohatersko "bronili" we flashach dziennikarzy. Po co się czarować - trzeba było powiedzieć ludziom, że to miejsce na przemysł i żeby nie inwestowali i nie kupowali "wakacyjnych mieszkań, Pozdrawiam

    • 17 6

    • temat DCT jest znany od lat (3)

      Rozbudowa DCT wg założeń ma 6 etapów (a to założenia które były w 2004 roku zanim otworzono go w 2007), Budyń doskonale wiedział, że tak będzie bo siedział w radach nadzorczych Portu Gdańsk, ale przed wyborami wciskał kit przed kamerami, że będzie inaczej za co został wyśmiany na Stogach przez tych którzy znają temat nie od wczoraj. Docelowo płot ostatniego nabrzeża ma być oddalony ok 600 metrów od pętli tramwajowej.

      • 6 1

      • (2)

        Porty i tereny przyległe to skarb państwa. Miasto nic do tego nie ma. Żale i pretensje proszę kierować na Nowogrodzką

        • 4 6

        • mylisz sie

          W czasie gdy ustalano plany dla DCT, miasto mialo duzo do powiedzenie w sprawach portu a w szczegolnosci w sprawach "terenow portowych".

          • 0 0

        • Nikt nie kieruje żali i pretensji o budowę portu

          bo to jest potrzebne, podkreślono jedynie obłudę budynia i jego kumpli z którymi zgrywał dobrą minkę przed wyborami. A c do samych terenów portowych trafiłeś w punkt, tak miasto nie ma nic do nich (i bardzo dobrze) bo już by stały tam apartamentowce. Jeśli nie mogli uszanować terenów na Westerplatte, które też nie należały i nie należą do miasta, gdzie planowali apartamenty

          • 4 1

    • Gdzieś port musi być

      Od głównego wejścia na plażę w stronę wschodnią jest miejsca pełno

      • 0 0

  • Zniszczyli piękną plażę

    Klika Adamowicza zniszczyła piękną plażę.

    • 5 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane