Zarządy portów wrócą do przeładunków

Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego.
Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego. fot. materiały prasowe

Wszystko wskazuje na to, że resort gospodarki morskiej znalazł sposób na rozwiązanie sytuacji spółki Port Gdański Eksploatacja, która czeka na dokończenie procesu pozyskania inwestora. Resort chce, aby zarządy portów mogły prowadzić działalność przeładunkową lub logistyczno-transportową i ma już gotowy projekt w tej sprawie.



Do tej pory zgodnie z ustawą o przystaniach i portach morskich zarządy portów zobligowane były do prywatyzowania spółek działających w portach. Zarządy tylko administrowały portami. W Gdyni sprywatyzowano już wszystkie spółki, w Gdańsku zarząd portu kontroluje tylko spółkę PG Eksploatacja. Według nowych przepisów zarządy portów mogłyby same tworzyć spółki, które prowadziłyby działalność przeładunkową lub logistyczno-transportową.

- Jestem pewien, że zarządy wykorzystają nowe możliwości. Już teraz poszukują możliwości działań, których nie oferuje rynek - powiedział Radiu Gdańsk Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Według ministra resort nie przesądza, jakiego typu spółki przeładunkowe mają powstawać. O tym decydować będą zarządy portów. Twierdzi też, że nie narusza to zasad wolnej konkurencji.
W tej sytuacji Zarząd Morskiego Portu Gdańsk mógłby dalej nadzorować spółkę PG Eksploatacja, wokół której od kilku miesięcy toczy się spór. Na początku lutego załoga spółki Port Gdański Eksploatacja (należącej do Portu Gdańsk) reprezentowana przez dwa związki zawodowe napisała wspólny list do premier Beaty Szydło i prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego z prośbą o podjęcie działań, które uratują przedsiębiorstwo. Podwyższenie stawek dzierżawy, które miał ponosić nowy właściciel spółki, a potem wstrzymanie sprzedaży spółki, które skutkowało sprawą w sądzie, a przede wszystkim brak rozstrzygnięć w sprawie przyszłości PGE zdaniem związków prowadzi do pogorszenia wyników spółki. List podpisali przedstawiciele zarówno Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdański Eksploatacja, jak i NSZZ Solidarność w PGE.

Czytaj też: PG Eksploatacja. Marin Hili nie rezygnuje, a minister wizytuje port

Związkowcy domagali się jakichkolwiek rozstrzygnięć (dokończenia sprzedaży lub pozostania spółką portową), które doprowadziłyby do tego, że sytuacja ich spółki ustabilizuje się, że będzie wiadomo, kto ponosi odpowiedzialność za jej rozwój.

Opinie (28)

  • (1)

    Tak,tak...zarząd PGEksploatacja i poszukiwanie nowych możliwości...BEZ KOMENTARZA

    • 14 0

    • Proszę nie przekreślać zdolności wrodzonych zarządu przeciez to ekonomiści

      • 3 0

  • masakra (4)

    jestem pewien ze nie poprawi to sytuacji operatora, także terminala kontenerowego GTK,. Społka PGE w dłuższej perpektywie bez strategicznych inwestycji w suprastrukturę skazana bedzie na upadłość jak jej poprzedniczki z których się narodziła. Niestety przewaga konkurencyjna w tym obszarze Portu Gdańsk narażona bedzie na gwałtowne załamanie. Ale czego moża się spodziewać po "Dobrej Zmianie" - utrzymane kilka stanowisk i tyle.

    • 12 5

    • (3)

      niema czegoś takiego jak terminal GTK. Jest firma GTK SA i terminal obsługi kontenerów przy nab.szczecińskim należący do PGE SA wraz z całym sprzętem ,obsługą oraz terenem.

      • 3 0

      • (2)

        Co takiego odkrywczego było w zanegowanie opisu terminal GTK a spółka Gdański Terminal Kontenerowy SĄ, w której PGE jest udziałowcem a jednocześnie na nim operuje swoim sprzętem:(

        • 3 0

        • (1)

          to jeszcze raz , GTK SA to jest biuro ,swego rodzaju spedytor ,który zleca usługi do PGE SA . Nie posiada nabrzeża ,terenów ani sprzętu do obsługi.
          PGE SA operuje na swoim terenie świadcząc usługi m.in. dla GTK SA.
          Nazwa myli wiele osób.

          • 5 0

          • Oczywiście że tak jest.

            • 1 0

  • Spółki operatorskie żyją z przeładunków, niezależnie od tego kto jest ich właścicielem.

    • 4 0

  • Jestem przekonany o tym, że minister Gróbarczyk jest idiotą. (4)

    Świadczą o tym jego plany tworzenia nowych portów morskich w Kołobrzegu i w Elblągu, projekty przekopu Mierzei Wiślanej wraz z utworzeniem pogłębionego toru wodnego do Elbląga, plany reaktywacji historycznej żeglugi śródlądowej na Wiśle, i nie tylko, jako źródła ożywienia transportu, a teraz cofnięcie restrukturyzacji portów morskich dokonanej pod rządami dotychczas obowiązującej ustawy, która praktycznie w każdym przypadku skończyła się sukcesem, nie licząc przykładowego polityczno-kumoterskiego mieszania się w sprawę prywatyzacji PG Eksploatacji w Gdańsku.
    Powrót do wykonywania działalności eksploatacyjno-przeładunkowej przez spółki zarządzające portami będzie oczywistym całkowitym pogwałceniem zasad konkurencji w portach, która i tak, ze względu na charakter jej działalności, nie jest doskonała. Jest też niemal pewne, że władze UE będą temu przeciwne, bo to właśnie one wymuszają likwidowanie ograniczenia konkurencji w portach. Plany Gróbarczyka idą w przeciwną stronę, a jego obiecywane rzekome zwiększenie konkurencyjności i aktywizacji regionalnej przez planowane nowe porty są tak głupie, że podjęcie samej ewentualnej polemiki z nimi byłoby wprost wstydliwe dla merytorycznego dyskutanta.
    Wyraźnie widać, że głównym kierunkiem pisowskiej władzy jest cofanie polityczne, społeczne i gospodarcze Polski do czasów obowiązywania skompromitowanego poprzedniego ustroju polityczno-gospodarczego. Ta niezmiernie szkodliwa władza przyjęła wsteczny kierunek dla Polski, zupełnie ignorując kierunek rozwojowy obecnego postępowego świata, izolując od niego nasz kraj i docelowo sprowadzając nas do roli zacofanego skansenu. Ciekawe, kiedy wreszcie polskie społeczeństwo, ogłupiałe prymitywną polityczną populistyczną pisowską socjotechniką, zrozumie, że ta pisowska sekta wiedzie je na manowce.

    • 22 16

    • Dobra zmiana chce przynajmniej wybudować coś nowego (3)

      a nie za marne grosze sprzedawać bezsensownie dobrze prosperujące firmy

      • 6 8

      • (2)

        Swoją wypowiedzią dobrze zilustrowałeś skuteczność pisowskiej socjotechniki, która przekonała cię do rzekomej wartości budowy kosztownych pisowskich piramid absurdu i do rzekomej wyprzedaży majątku narodowego za bezcen przez poprzednio rządzących wrogów narodu.

        • 4 4

        • Jak budowano Gdynię to część krótkowzrocznie "myślących" obywateli twojego pokroju (1)

          zadawała retorycznie pytanie po co budować port w Gdyni, skoro 20 km obok jest port w Gdańsku...

          • 5 5

          • Trafiłeś jak kulą w płot ze swoją oceną.

            Racjonalne powody zbudowania portu w Gdyni były zasadniczo różne od mrzonek obecnej ignoranckiej i aroganckiej władzy. Tam zdecydowała mądra kalkulacja i interes gospodarczy kraju, a tu decydują chore wizje nie poparte żadną racjonalnością gospodarczą, oprócz liczenia na bezmyślny poklask otumanionych pisowską propagandą ignorantów takich jak ty.

            • 5 2

  • Nie rozumiem dlaczego port nie może być właścicielem

    spółek przeładunkowych, może być właścicielem firm spedycyjnych ?

    • 5 1

  • (4)

    Na chłopski rozum Zarząd Portu utworzy spółkę Ok. Wybuduję za unijne pieniądze i oczywiście własne nowe nabrzeża na porcie północnym Ok. Wewnętrzny port jest w takim stanie jakim jest. Reasumując jesli dojdzie do tych dwóch planów czyli wybudowania nowego nabrzeża i utworzenia nowego operatora nabrzeży to jak myślicie kto będzie operatorem na nowym nabrzeżu które będzie głębsze nabrzeże nowe z fajną infrastrukturą dojazdową i tak dalej?

    • 1 1

    • (3)

      Maniek cisza!

      • 0 0

      • Maniek W? (2)

        Maniek W?

        • 1 0

        • (1)

          Napewno ;)

          • 0 0

          • A to jak Maniek W motocyklista

            To wielkie pozdrowienia dla Niego :)

            • 1 0

  • Do m (1)

    Jeżeli myślisz że PiS swoja polityką liczy na poklask to napisz jaką POlityką sugerowało się PO. Sprzedali za bezcen cały port Gdyński w 99% zagranicznym inwestorom którzy czerpią niewyobrażalne zyski. W kraju zostaje ochłap za dzierżawę terenów. Porty zarówno w Gdańsku jak i w Gdyni obsługiwane są w dużej części przez firmy zewnętrzne zatrudniające w większości ludzi za wschodniej granicy na makabrycznych stawkach. Dalej uważasz że PiS czeka na poklask? Otóż robi co trzeba dla naszej gospodarki, a ty i tobie podobni zapewne macie dużo na sumieniu i strach was paraliżuje na sama myśl że nie będzie można robić dalej przekrętów z czego słynie całe PO

    • 5 7

    • Trudnisz się propagandą pisowską?

      Zanim podejmiesz dyskusję zapoznaj się z faktami. Przede wszystkim sprawdź kiedy i dlaczego powstała Ustawa o portach i przystaniach morskich i do czego zobowiązuje porty. Zapoznaj się też z prawdziwymi skutkami prywatyzacji części eksploatacyjnej wymienionego przez ciebie gdyńskiego portu, jako rzekomo sprzedanego za bezcen.
      Wbrew temu, co sugerujesz, nie mam niczego złego na sumieniu, nie boję się i nic mnie nie paraliżuje. Nie jestem też członkiem PO, które zresztą nie słynie z przekrętów, jak to nieustannie sugeruje pisowska propaganda, chociaż w kwestii polityki wobec portów PO czystego sumienia też nie ma. Poszczególne polskie porty morskie, oprócz słabszych i mocnych stron i sukcesów, mają też swoje specyficzne, dla każdego z nich inne, problemy, których rozwiązanie należy do władz politycznych. I zamiast tracić pieniądze, czas i społeczną energię na bzdury, powinny właśnie tym się zająć. Jeżeli obecnie rządzący tego nie znają, to powinni zapytać się kompetentnych ludzi związanych z portami. Niestety, te cymbały zajmują się głupotami i skandalicznymi czystkami, tropiąc wrogów pisowskiej głupoty, z oczywistą szkodą dla własnego kraju.

      • 4 1

  • trwa przewrót piso bolszewicki

    to dopiero początek..

    • 3 5

  • Sprywatyzowac zeby moglo sie rozwiajc

    Sprzedać i wywalic zwiazkowcow! W porządnej firmie ,się pracuje a nie zrzesza w jakiś zwaizkach,tym bardzij w zwazkach ktre niczego nie przypominają ze zwazkow powstałych w latach 70 jeszcze. Wywalic tych biurowych praconikow.. Przyjąć ludzi do przeladunkow,do dzialu technicznego (na wiślanym w technicznym wiekszsc to dziadki przed emerytura), mysle ze warto by zrobić redukcje ludzi nie potrzebnych i ewidentnych leni. Np. Zlikwidować personel sprzatajcy. Po co oni? Skoro pelno ludzi nie ma wieloktornie co robic.. Wprowadzic dyżury porządkowe. Zrezygnowac ze spawalni. Lepiej zlecac naprawy np. Rezerwie niż łatac na sztuke cdn

    • 4 2

  • SPRYWATYZOWAC ZEBY MOGLO SIE ROZWIAJC (4)

    Mechanikow zredukować do dorbnych napraw. W sumie i tak jak cos poważniejszego to wzywa się serwis. Z automatu zaczna się znajdywać piniadze które do tej pory szly w bloto. Warto zworcic wieksza uwagę np. co się dzieje z dobrem firmy np. ze złomem,ktrego jest bardzo dużo i który idze na złomowisko a piniadze zamiast do firmy to trafiają do wybranych ludzi;) gdzie faktury?! Mysle ze ze sprzętu nalezalo by pomyslec nad zakupem kolejnego zurawia typu Liebherr LHM-400 – 100 t. a sprzedaniu suwnicy kontereowej ,ze względu na brak jej zastosowania(kontenery jada na DCT) i wiele innych modernizacji np. kolejowych ,drogowych. Wyburzyc budynki tam gdzie sa warsztaty i postawić w ich miejscu jedna wielka nowoczesna hale na ktrej pomiescil by wszystko i wszystkich. oczywiście z monitringiem;) w hali znalazy by się oprócz stanowis dla danego wydialu,szatnei,stolowki ewentualne biura i wszystko by było w jednym miejscu. w końcu mamy 21 wiek a jak się idzie Handlowa to wydaje się ze te budynki sa z przed 50 lat i tak tez jest :) Nowy prezes ma potencjal i jest o niebo lepszy od tamtej pani.. To by była dopiero dobra zmiana,ZAMINA DLA WSZYSTKICH A NIE DLA WYBRANYCH

    • 2 3

    • (3)

      Obserwator co do pewnych rzeczy zgadzam się z tobą ale o niebo lepszy prezes ???O czym my wogóle mówimy???
      On też zajmuje się sprawami mało ważnymi nie zapominając o sobie,czy interesują go pracownicy? ....hmmm...raczej nie a oprócz tego brak pojęcia o pracy w porcie.

      • 1 0

      • Jakby Ci to powiedziec:) (2)

        Wiesz.. powiem Ci tak ,wg mnie lepszy. Ale to taki doping tez w kierunku jego osoby,bo może i Ciebie zaskoczy pozytywnie. Pozdrawiam

        • 0 1

        • ile placą za takie pochlebne opinie i wazelinkę? (1)

          • 1 0

          • To się okaże w przyszłym tygodniu ;p

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane