• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zastrzeżenia wobec przejęcia Lotosu. Decyzja Komisji Europejskiej

Robert Kiewlicz
31 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Będą formalne zastrzeżenia Komisji Europejskiej w sprawie fuzji Orlenu z Lotosem? Będą formalne zastrzeżenia Komisji Europejskiej w sprawie fuzji Orlenu z Lotosem?

Jeszcze w tym tygodniu Komisja Europejska zgłosi formalne zastrzeżenia w sprawie przejęcia Grupy Lotos przez Orlen - wynika z informacji Polskiej Agencji Prasowej. Komisja ma mieć obawy, że połączenie spółek może zaszkodzić konkurencji na rynkach hurtowej i detalicznej sprzedaży paliwa.


Czy uważasz, że Komisja Europejska zgodzi się na fuzję Lotos-Orlen?


- Jesteśmy zdeterminowani, aby przeprowadzić transakcję przejęcia Grupy Lotos. Obecna sytuacja na rynku paliwowo-energetycznym najlepiej pokazuje, że firmy muszą dywersyfikować działalność, bo to zwiększa ich odporność na wahania makroekonomiczne i sytuację geopolityczną - poinformował Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. - Ewentualne zastrzeżenia KE nie będą dla nas zaskoczeniem. Jest to naturalny krok w ramach procedury. Jeżeli otrzymamy je oficjalnie, przeanalizujemy stanowisko KE i odpowiemy, składając formalną propozycję środków zaradczych. Wierzymy, że rozwieją one wątpliwości Komisji.
Prezes Orlenu zaprzecza również, że istnieją plany wycofania się z fuzji z Lotosem.

- Powtarzaliśmy wielokrotnie Komisji Europejskiej, że takich fuzji nie robi się na czas wzrostów gospodarczych, takie fuzje robi się na wypadek również i kryzysów - zapowiedział podczas konferencji prasowej prezes Obajtek.

Wydłużony termin na rozpatrzenie wniosku PKN Orlen



Przypomnijmy, że do 30 czerwca 2020 roku wydłużono termin na rozpatrzenie wniosku PKN Orlen dotyczącego planowanego połączenia z Grupą Lotos. Wcześniej Komisja zastosowała procedurę "stop the clock" w odniesieniu do badania skutków ewentualnej fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos.

W sierpniu 2019 roku Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające w celu oceny planowanego nabycia Lotosu przez PKN Orlen. Komisja wyraziła obawy, że połączenie to może ograniczyć konkurencję w zakresie dostaw paliw oraz konkurencję na powiązanych rynkach w Polsce i krajach sąsiadujących.

Kłopoty Lotosu ze złożem Yme



Zarząd Grupy Lotos poinformował, iż w rezultacie pandemii wirusa pojawiły się okoliczności, które uniemożliwiają rozpoczęcie wydobycia ze złoża Yme w czwartym kwartale 2020 roku.

- Czas trwania przebudowy platformy "Maersk Inspirer", która zgodnie z Planem Zagospodarowania Złoża będzie służyła wydobyciu węglowodorów na YME, ulegnie istotnemu wydłużeniu w następstwie zarządzenia władz norweskich, które skutkuje koniecznością rezygnacji z pracowników pochodzących spoza Norwegii - poinformował zarząd Lotosu. - Wyżej wymienione okoliczności, które będą ograniczały operacje przedsiębiorstw i realizowanie ich zobowiązań zgłoszono przez właściciela platformy, Maersk Drilling, oraz podwykonawcę, Aker Solutions, który realizuje przebudowę platformy.
Spółka szacuje rozpoczęcie wydobycia ropy naftowej ze złoża Yme na czwarty kw. 2021 roku.

Lotos w Norwegii



Lotos Norge powstał w 2007 roku z siedzibą w norweskim mieście Stavanger. Jego celem jest rozwój segmentu wydobywczego Grupy Lotos na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. W 2008 roku spółka została zakwalifikowana jako operator koncesji poszukiwawczo-wydobywczych przez władze norweskie. Pierwszy otwór poszukiwawczy został wywiercony przez spółkę jako operatora w 2012 roku. W 2013 roku spółka nabyła udziały w obszarze Heimdal, a w 2015 roku w obszarze Sleipner.

W styczniu 2020 roku spółka pozyskała dwie nowe koncesje w Norwegii. Jedna z przyznanych licencji to rozszerzenie obszaru Liatårnet, na którym w lipcu 2019 roku odkryto zasoby węglowodorów o szacowanej wielkości wydobywanej 80-200 mln baryłek (udział Lotos Norge w licencji wynosi 9,74 proc.). Druga licencja natomiast to obszar niezbędny do efektywnego rozwoju licencji Trell and Trine (potwierdzone zasoby to ok. 21 mln baryłek, udział Lotos Norge w licencji to ok. 12 proc.), na których decyzja o przygotowaniu planu zagospodarowania ma zostać podjęta w 2020 roku.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (110) 4 zablokowane

  • Tylko WMG moze nam dac wolnosc, (2)

    ekonomiczna,polityczna i gospodarcza WMG nie musi zabiegac o przynaleznosc do UE tj Monako,Lichtensztajn,Andora to UE zabiega o ich wzgledy.

    • 2 4

    • Spadówa

      Najpierw oddzielamy Oliwę od Gdanska i se róbcie co chcecie.

      • 0 4

    • popieram, przyjadę znowu odbić

      • 0 0

  • operator maszyn z pcimia.....właściwa osoba....amen.

    • 2 6

  • Czytaj zaszkodzi Niemcom i Francuzom. (1)

    Skąd my to znamy tusk POzamykał stocznie, bo Makrela mu kazała zlikwidować konkurencję .W czasie kiedy niemcy dotowali swoje. PiS !! Ani kroku w tył. Jedyny rząd który realizuje Polskie interesy !!!

    • 6 8

    • I zaprzedaje się sowietom

      jak wójt z Pcimia i jego bezzębny szef z Żoliborza

      • 7 2

  • Orlen po fuzji z lotosem dowali takie ceny paliw że wam zabraknie portfela.Tak że lepiej żeby nie doszło do tej fuzji. (2)

    • 16 6

    • Po fuzji z uwagi na kryzys trzeba będzie sprzedać 27% udziałów inwestorowi, bo kryzys.

      Przypadkiem będzie to ten nieznany inwestor, który ma dziś ponad 50% w orlenie.

      Ujawni się nagle ze znakiem sierpa i młota w tle!

      • 5 0

    • po co? ceny i tak ustala państwo, państwo ma monopol rafineryjny, stąd akcyza na paliwie, to wszystko wokół to tylko pozorna konkurencja

      • 0 0

  • CPN Orlen musi przejąć Lotos

    Bo szoferowi Kubicy szmalu brakuje
    Otwieram lodówkę a tam Kubica wyskakuje

    • 3 9

  • Lotos za rządów PO (1)

    zrealizował program 10+, dzięki któremu stał się jedną z najnowocześniejszych rafinerii w Europie, moce przerobowe firmy wzrosły ponad trzykrotnie, wartość firmy pięciokrotnie i takie są fakty!!!! Rozpoczęli też program EFRA, który już za rządów PIS ślimaczył się niemiłosiernie, poza EFRĄ w Lotosie od kilku lat innych inwestycji brak za to szaleje karuzela stanowisk politycznych prezesów, vice prezesów, zarządów, rad nadzorczych itp. Zero inwestycji, bo i po co jak ma rozdawać karty Orlen, ale przejechał się wójt Pcimia po licencjacie, w obecnej sytuacji nie ma skąd wziąć ciężkich mld na zakup Lotosu, szkoda, że w takich okolicznościach to się dzieje, ale podmiotowość Lotosu zostanie prawdopodobnie uratowana a po nieuniknionych zmianach politycznych wszystko się zmieni, może to Lotos będzie przejmował Orlen aby obronić połączoną firmę przed przejęciem z zewnątrz / Skarb Państwa ma 57% w Lotosie i tylko 23% w Orlenie/, teraz tylko nie wybrać Dudy na Prezydenta, skończą się socjale, 500 plusy, 13-nastki itp. i koniec rządów PIS bliski i wcale nie super zwarta i sprawna opozycja ich zmiecie tylko potężny kryzys gospodarczy, zresztą to już się dzieje i oby nie skończyło się to głodnymi, bezrobotnymi i zdesperowanymi ludżmi na ulicach

    • 16 4

    • Petro

      Inwestycje rzeczywiście prowadzili po mistrzowsku zwłaszcza w L.Petrobaltic, firma do dzisiaj odczuwa skutki pseudo menedżerów.
      Mam nadzieję że obecny kryzys nie położy Petrobalticu, przy cenie 20-25 dolarów za baryłkę to może być słabo.

      • 1 0

  • Kwi kwi kwi

    • 1 6

  • Ale za to jest zgoda KE na przejęcie Energii

    I to bezwarunkowa.

    • 2 6

  • Ale lotos nie chce do orlenu

    Czy ktoś nas o to pytał?

    • 10 1

  • Tusk chciał sprzedać Lotos russkim

    całe szczęście że nie zdążył bo zdezerterował. A dzisiaj wielcy "patrioci" .
    A właśnie , że Orlen przejmie Lotos, a unia niech sobie POszczeka. I kapusie też.

    • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane