• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ABW zatrzymało byłych prezesów Petrobaltiku. Chodzi o przebudowę platformy

Robert Kiewlicz
27 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Petrobaltic będzie częścią PGNiG Upstream
 Zatrzymanym osobom zostaną przedstawione zarzuty niedopełnienia obowiązków w trakcie realizacji inwestycji dotyczącej wykorzystania jednego ze złóż ropy naftowej oraz przebudowy platformy wiertniczej "Petrobaltic".  Zatrzymanym osobom zostaną przedstawione zarzuty niedopełnienia obowiązków w trakcie realizacji inwestycji dotyczącej wykorzystania jednego ze złóż ropy naftowej oraz przebudowy platformy wiertniczej "Petrobaltic".

Trzy osoby ze ścisłego kierownictwa spółki Lotos Petrobaltic zostały zatrzymane przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Zatrzymani to Zbigniew P. - były prezes Petrobalticu i wiceprezes Grupy Lotos, Dariusz W. - były wiceprezes oraz Robert N. - kierownik realizowanego projektu. Zatrzymania mają związek z przebudową platformy "Petrobaltic".


Czy Lotos powinien zwiększać wydobycie ropy ze złóż morskich?


W godzinach porannych, na polecenie prokuratora Prokuratury Regionalnej w Gdańsku, funkcjonariusze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zatrzymali trzy osoby w związku z zarzutami dotyczącymi wyrządzenia szkody w mieniu spółki Lotos Petrobaltic SA.

- Zatrzymanym osobom zostaną przedstawione zarzuty niedopełnienia obowiązków w trakcie realizacji inwestycji dotyczącej wykorzystania jednego ze złóż ropy naftowej oraz przebudowy platformy wiertniczej "Petrobaltic", czego skutkiem było wyrządzenie w mieniu tej spółki szkody w wielkich rozmiarach, w wysokości nie mniejszej niż 47 mln zł - informuje Maciej Załęski, rzecznik Prokuratury Regionalnej w Gdańsku.

Nawet 10 lat za złe decyzje zarządu



Remont platformy "Petrobaltic" miał zakończyć się we wrześniu 2015 roku. Problemy wokół remontu przez lata jednak narastały. W efekcie nie został on zakończony do dnia dzisiejszego. Koszty poniesione przez firmę, związane z samym zakupem niewykorzystanych nóg platformy, szacowano na kilkadziesiąt milionów złotych.

- Działanie ABW dotyczy byłych menadżerów spółki Lotos Petrobaltic będącej częścią Grupy Kapitałowej Lotos. Zatrzymany dziś były prezes spółki pracował do maja 2016 roku. Informujemy, że przedstawiciele koncernu deklarują współpracę z organami ściągania i udzielają wszystkich niezbędnych informacji, które przyczynią się do pełnego wyjaśnienia sprawy - mówi Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos.
Z ustaleń śledztwa wynika, że podejrzani, doprowadzając do zawarcia z włoską firmą aneksu do umowy na przebudowę platformy wiertniczej, nie zweryfikowali kosztów tej inwestycji i podjęli nieuzasadnione gospodarczo decyzje dotyczące wyboru technologii do jej realizacji w zakresie posadowienia platformy. Decyzje te, dotyczące lat 2014-2015, skutkowały znaczącym zwiększeniem kosztów inwestycji.

Za przestępstwa zarzucane podejrzanym (art. 296 par 1 i 3 kk) grozi kara do 10 lat pozbawienia wolności.


Ciągłe opóźnienia i liczne przetargi



Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku. Zająć się nią miały: Energomontaż - Północ Gdynia, Stocznia Remontowa Nauta i stocznia Crist związane z Grupą MARS. Nim prace na platformie na dobre się rozpoczęły, zamawiający, czyli Lotos, wycofał się z umowy. Oficjalnie chodziło o dołujący kurs ropy naftowej, w związku z czym Lotos musiał znacznie ograniczyć prace dotyczące przebudowy platformy. Szacowane koszty przebudowy zmniejszyły się o kilkadziesiąt procent.

Ogłoszono więc drugi przetarg i pod koniec kwietnia 2015 roku wybrano ponownie ofertę złożoną przez konsorcjum spółek z Grupy MARS: Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta. Druga oferta została złożona przez spółkę Crist SA. Kolejnym etapem miało być zawarcie umowy z wybranym wykonawcą, które planowane było na 30 kwietnia 2015 roku. Terminów tych jednak nie dotrzymano. Umowa podpisana została dopiero 23 czerwca 2015 roku, jednak mogła wejść w życie dopiero po spełnieniu przez Lotos warunków dotyczących uruchomienia finansowania. Co się nie udało.

W trzecim przetargu, w lutym 2016 roku, wystartowała tylko jedna firma - Gdańska Stocznia Remontowa. Lotos odrzucił jednak tę ofertę i unieważnił postępowanie, ponieważ GSR odmówiła zaakceptowania harmonogramu płatności przedstawionego przez Lotos. Po upływie terminu złożono też jeszcze jedną ofertę - stoczni Crist. Ostatecznie po trzech nieudanych przetargach i licznych zmianach dotyczących zakresu prac przebudowa platformy ruszyła w kwietniu 2016 roku, a kontrakt trafił do stoczni Nauta. W październiku 2017 roku przerwano jednak prace a platforma została odholowana do konkurencji - Gdańskiej Stoczni Remontowa.


Sprawa platformy trafia do prokuratury



Po zmianie zarządu spółki Petrobaltic nowe władze postanowiły znaleźć winnych kłopotliwej przebudowy. W listopadzie 2016 roku zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa trafiło do Prokuratury Regionalnej w Gdańsku.

We wrześniu 2017 roku Grupa Lotos złożyła kolejnych pięć zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa. Część z nich miała dotyczyć remontu platformy "Petrobaltic".

W zawiadomieniu nowe władze spółki zarzucały byłym władzom Lotosu niegospodarność i straty szacowane na kilkadziesiąt milionów złotych.

Pod koniec lipca 2018 roku poinformowano, że wyjście w morze centrum produkcyjnego, czyli przebudowanej platformy "Petrobaltic" zaplanowane jest na pierwszy kwartał 2019 roku, a zaawansowanie projektu wynosi ponad 80 proc. Platforma nadal zacumowana jest w Gdańsku.

Operacja dokowania platformy "Petrobaltic".

Miejsca

Opinie (111) ponad 10 zablokowanych

  • Od początku wiadomym było że konwersja z wiertniczej na produkcyjną jest nieuzasadniona ekonomicznie... (1)

    Sama wymiana nóg i wzmocnienie całości, aby uniosła nowe moduły produkcyjne, już kładzie projekt na łopatki. Wtedy powinna być decyzja STOP. Później tylko odchudzanie, szukanie oszczędności, a w efekcie jest co jest...
    Swoją drogą dobrze byłoby przy okazji rozliczyć towarzystwo za Vistal....

    • 28 1

    • no w sumie na baltic beta to zrobili konwersje na produkcyjną bez wymiany nóg a nadal wierciła w 1999 jak tam pracowałem

      a ta widać za mała była na to i za słabe nogi, zreszta nogi może były tak zgnite ze i tak do wymiany sie tylko nadawały

      • 1 0

  • Platforma

    W zeszłym roku koszty przebudowy platformy przekroczył 1 mld zł!!!!!!!
    Za coś takiego kraty!!!!!

    • 20 5

  • Nafciarz

    Wiecie Państwo że w obecnych władzach firmy Petrobaltic są ludzie którzy za te straty odpowiadają, dając zgodę na te wszystkie fanaberie techniczne. Co bardzo źle świadczy o ich kompetencjach.

    • 28 2

  • A Włosi przebudowują jeszcze tą platformę?

    • 13 0

  • nowy zarząd by chronić swe siedzenie zgłasza podejrzenie przestępstwa , ABW ma pole do popisu bo to medialny temat ale może bez rozdmuchiwania w kolejności i zasadności trzeba coś udowodnić a potem publicznie piętnować

    a niedopełnienie obowiązków to temat rzeka , jeśli nie mieli alternatywy a z artykułu można odczytać iż nie zgadzały im się drobne lub obiecane
    to nawet pomimo chęci czy niechęci musieli reagować

    niech to sąd wyjaśni a ABW nie wywleka ludzi z domu bo odechciewa się pracować w zarządzie czegokolwiek

    • 13 14

  • brawo jeszcze pan sad i pan kiela ....

    • 14 5

  • A wystarczy nie kraść ! I na wszystko bedą pieniądze. (2)

    Mówi wam to coś ? Platfusy ?????????????

    • 26 23

    • Na 50 tys dla Dyrektorki od Komunikacji w Banku też :)

      • 5 1

    • nie ma pieniędzy na wojsko, nauczycieli i wiele innych rzeczy PIS kradnie na potęgę

      a to co zaoszczedzi na nauczycielach czy szpitalach daje patologii jako 500+

      • 3 1

  • Wjechali na chaty o 6 rano

    Drąc się wniebogłosy ?

    • 5 6

  • Peło gdzie jest tam h... d... i kamieni k...

    • 16 8

  • Makaron

    czekamy jeszcze na analizę czarteru

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane