Zawijają do Gdańska, tankują w Kaliningradzie

Największe jednostki wpływają obecnie do gdańskiego terminalu DCT. Tam jednak ich bunkrowania odbywają się nieregularnie i dostarczane są relatywnie małe ilości paliwa żeglugowego.
Największe jednostki wpływają obecnie do gdańskiego terminalu DCT. Tam jednak ich bunkrowania odbywają się nieregularnie i dostarczane są relatywnie małe ilości paliwa żeglugowego. fot. Wojtek Jakubowski/KFP

Do gdańskiego portu wpływają coraz większe jednostki. Ostatnio terminal DCT odwiedził "OOCL Hong Kong", który może pomieścić na pokładzie aż 21 413 kontenerów dwudziestostopowych. Choć jednak gigantyczne statki coraz częściej cumują w naszych portach, to paliwo bunkrują (tankują) na wodach rosyjskich. Powód? Brak infrastruktury i odpowiednio dużych jednostek do tankowania statków na morzu. Jest także aspekt ekonomiczny. Rosyjskie, zasiarczone paliwo, jest o wiele tańsze. Niektórym firmom bardziej opłaca się zapłacić kary za niestosowanie się do tzw. dyrektywy siarkowej, niż modernizować statki czy płacić za drogie paliwo niskosiarkowe .


Co w największym stopniu wpływa na obecną kondycję naszej gospodarki morskiej?

ogólna zła sytuacja na rynkach 7%
polityka gospodarcza kolejnych rządów 39%
restrykcyjne regulacje Unii Europejskiej 17%
zbyt mała ilość inwestycji 13%
brak statków pod polską banderą 24%
zakończona Łącznie głosów: 365

Największe jednostki wpływają obecnie do gdańskiego terminalu DCT. Tam jednak ich bunkrowania odbywają się nieregularnie i dostarczane są relatywnie małe ilości paliwa żeglugowego. Dostawami paliw żeglugowych zajmują się takie firmy jak m.in. Lotos.

- Kontenerowce zawijające do Gdańska nie korzystają z usług firm rosyjskich w czasie postoju w porcie w Gdańsku, lecz część armatorów decyduje się bunkrować paliwo na redzie portu w Kaliningradzie, kiedy faktycznie korzystają z usług firm rosyjskich zajmujących się bunkrowaniem - tłumaczy Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT Gdańsk. - Sytuacja taka wynika z braku na rynku odpowiednich ilości odpowiedniego paliwa żeglugowego w konkurencyjnej cenie, a co za tym idzie z braku odpowiednio dużych jednostek bunkrujących (tzw. bunkierek), które mogą jednorazowo podawać duże ilości paliwa z odpowiednią ratą bunkrowania (przepustowość pomp na godzinę).
Obecnie paliwo dostarczane jest bunkierkami na Zatoce Gdańskiej i autocysternami w portach. Gdańska rafineria produkuje dwa rodzaje tego paliwa: lekkie MGO (Marine Gas Oil) o zawartości siarki do 0,1 proc. i ciężkie IFO380 (Intermidiate Fuel Oil) o zawartości siarki do 3,5 proc. W większych ilościach produkowane i sprzedawane jest MGO. Ciekawostką jest to, że spółka Lotos Marine bunkruje również statki napędzane LNG. W Trójmieście działają także spółki dostarczające paliwa dla statków: Ship-Service z Grupy Orlen oraz Oktan.

- Sytuacja związana z bunkrowaniem największych jednostek do DCT nie zmieniła się w ostatnim czasie, trwa tak od początku istnienia tego terminala. Z naszej strony mogę jedynie potwierdzić, że te statki nie bunkrują się na terenie ZMPG SA - dodaje Marcin Osowski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Port Gdańsk jest zainteresowany tym, by statki te pobierały paliwo na terenie ZMPG SA, niemniej jednak, jako Zarząd Portu nie prowadzimy działalności bunkrowania statków, gdyż nie jest to zgodne z ustawą o portach i przystaniach morskich, która zabrania prowadzenia takiej działalności przez zarządy portów morskich.
Przypomnijmy, że unijna dyrektywa nakłada na armatorów obowiązek redukcji zawartości siarki od 2015 roku z 1 proc. do 0,1 proc. w paliwach wykorzystywanych przez statki pływające na wodach Morza Bałtyckiego, Morza Północnego i Kanału La Manche. Eksperci twierdzą, że po wprowadzeniu tzw. dyrektywy siarkowej ceny paliwa, które są najdroższym składnikiem kosztów użytkowania statku, znacznie wzrosły.

Jeszcze przed wejściem przepisów w życie, największy klient DCT - Maersk Line oświadczył, że przejście na paliwo o niskiej zawartości siarki będzie kosztowało firmę dodatkowe 200 mln dolarów rocznie. Dla części firm najtańszym rozwiązaniem stało się niestosowanie się do nowej dyrektywy, płacenie kar i dalsze używanie tańszego paliwa z wysoką zawartością siarki.

Na nasze pytania o to, dlaczego kontenerowce zawijające do DCT nie korzystają z usług firm polskich, a firm rosyjskich i czy problemem jest brak odpowiedniej infrastruktury, czy cena - firma Maersk nie odpowiedziała.

Jednak jeszcze w 2014 roku, czyli tuż przed wprowadzeniem dyrektywy siarkowej, doradca Maerska - Mads Stensen - stwierdził w jednej z wypowiedzi prasowych, że: "pole do nieprzestrzegania przepisów istnieje, ponieważ można zaoszczędzić sporo pieniędzy. W dłuższej perspektywie czasu firmy, które zastosują się do nowych regulacji nie będą mogły konkurować z tymi, które nie będą ich przestrzegać".

Największy kontenerowiec świata zawinął do Gdańska.

Opinie (94) 1 zablokowana

  • (7)

    i dobrze - wielkie linie żeglugowe nie są kierowane przez POPiSowską ustawkę tylko przez ludzi którym rachunek ekonomiczny jest nie obcy
    Rosjanie mają paliwo my mamy urzędników i ekspertów od mądrych gadek
    i tracimy pieniądze
    swoją droga to ciekawe jak długo będzie trwała blokada granic obwodu kaliningradzkiego na której tracimy grube pieniądze... turystyka im przeszkadza...

    • 49 41

    • Wielkie linie żeglugowe nie są kierowane przez POPiSowską ustawkę....... (4)

      Widzę że jesteś "ekspertem" od handlu morskiego.Od kiedy to PO lub PiS zajmuje się kierowaniem spółkami armatorskimi.A swoją drogą od Pirsu Paliwowego do Pirsu Kontenerowego jest rzut kamieniem.Przeciągnięcie rurociągu paliwowego nie było by wielkim problemem.

      • 11 7

      • czytanie ze zrozumieniem przekracza zdolności biurokracji...

        • 8 1

      • (1)

        Nie można sobie pociągnąć rurociągu z jednego pirsu na drugi. A co Ty myślisz, że paliwo tam płynie gotowe? Czasami tak ale zazwyczaj idzie tam ropa naftowa.

        • 6 0

        • nie zapominaj, że to paliwo musi być podgrzane, żeby chciało płynąć :)

          • 5 0

      • Nie

        Nie masz pojecia o bunkrowaniu

        • 0 0

    • Zielone ludziki to nie turyści

      • 3 3

    • chca..mają..

      Naród chce..naród ma...naród dba aby sie nie stykac z zarazom..

      • 0 0

  • Dobra Zmiana :)

    To fachowcy z Dobrej Zmiany nic nie robią aby LOTOS zarabiał na paliwie dla kontenerowców? Dają zarabiać Rosjanom?

    • 40 22

  • (11)

    Pytanie: co robi statek?

    • 3 14

    • Pytanie: co robi statek? (9)

      Pływa po morzach i oceanach.

      • 10 3

      • (8)

        Płynąć to może g...o w przeręblu, statek IDZIE wyznaczonym kursem.
        A co robi pociąg? Tylko nie odpowiadać przypadkiem że jedzie!

        • 4 12

        • Biegnie (2)

          • 11 4

          • Dobra odpowiedź. Mówi się: "pociąg kończy bieg" albo: "w czasie biegu pociągu nie otwierać drzwi".

            • 7 3

          • hehe

            toczy sie po torach

            • 4 1

        • Porusza się z punku A do punktu B, tak uczyli na matematyce

          • 5 4

        • (1)

          a to ciekawe, jakim zatem kursem idzie statek zacumowany przy nabrzeżu?

          • 6 1

          • tym samym co nabrzeże

            • 7 1

        • pewnie pociąga...

          • 3 0

        • A nie PŁYNIE? Chyba że ma nóżki, to wtedy rzeczywiście IDZIE

          • 0 0

    • leży w zmywarce jak się domyślam?

      • 2 2

  • 21 143 :) (10)

    proszę napiszcie ile ten kontenerowiec tak naprawdę przywiózł pudeł do Gdańska( a ile zabierz) - bo jak widać na filmiku to powietrze z Chin tylko na pokładzie :) , ludzi zbytnio nie interesuje maksymalna pojemność a rzeczywiste obroty.
    Ciekawe ile muszą dokładać do takiego kursu bez pudeł

    • 17 12

    • zerknij najpierw (4)

      na sailing schedule takiego statku, to zobaczysz, że w drodze z dalekiego wschodu ma kilkanaście portów po drodze do których zawija (i wyładowuje kontenery) a Gdańsk jest ostatnim portem na trasie. Szczegółowe dane dotyczące ilości kontenerów w imporcie/eksporcie oraz transhipmenty (rozwożone dalej innymi statkami po Bałtyku) nie są zwyczajowo publikowane przez DCT

      • 15 0

      • :) (3)

        nie publikowane - ciekawe dlaczego :) - a skoro takiś obeznany w temacie to czemu G6 padł ?? nawet chyba jednego kursu do Gdańska nie zrobił :)

        • 1 8

        • Dlaczego nie publkują?

          Spytaj w DCT, być może Ci odpowiedzą !? A co do G6, to wysil się troszkę i poszukaj w sieci. Na pewno znajdziesz odpowiedź w branżowych portalach, a ogólna odpowiedź zawiera się w jednym zdaniu: "That’s thanks to an unprecedented number of mergers and acquisitions in 2016."

          • 6 0

        • to teraz pojechałeś. G6 zawijał do Gdańska przez blisko 2 lata (1)

          G6 rozpadła się nie z powodu Gdańska, a przez inaczej ułożone sojusze armatorskie.

          • 3 0

          • G6 nie padła tylko skończyła działalność w 2017 roku. Teraz część armatorów połączyła się z innymi i stworzyli The Alliance.

            • 2 0

    • Rzoumiem, że nawiązujemy do pojemnosci jednostki OOCL HONG KONG 21 143 TEU (1)

      Szanowny g,

      masz absolutną rację, iż całkowita pojemność jednostki nie była wykorzystana w rejsie do Gdanska ale przeładowalismy ponad 6100 kontenerów w relacji zarówno załadunkowej i rozładunkowej ( w tym transshipment) co jest wartością bardzo satysfakcjonującą i większą niż zakładamy w proformie ( standardowy plan zawinięcia). Przy założeniu iż część kontenerów stanowią jednostki 20 stopowe, część 40 stopowe w sumie przeładowaliśmy ponad 10 000 TEU ( ekwiwalwnt kontenerów 20 stopowych). Nasi konkurencji w portach Europy Zachodniej w tej samej podróży przeładowali zdecydowanie mniej kontenerów prz każdym zawinięciu. Mogę Pana zapewnić, iż wdrożenie takich jednostek przy takim obłożeniu jest ekonimicznie opłacalne - inaczej nie trafiałyby do serwisu do Gdańska. Polskie porty mogą i skutecznie konkurują - brawo MY :)

      • 10 0

      • od razu widać, że się zna.

        Mądrego to aż miło posłuchać. Brawo my, że mamy nie tylko fajne, konkurencyjne porty, ale też wykwalifikowaną kadrę.

        • 0 0

    • Bo ma po drodze inne porty. To nie jest połączenie między dwoma portami.

      • 4 0

    • nie czytales artykulu? (1)

      Sukces DCT wynika wyłącznie z faktu, że niedaleko jest tania stacja paliw... Żaden gigant by tutaj nie przypłynął bez zysku. Opłaca się iść do Gdańska nawet z powietrzem, byleby zatankować po korek rosyjskiego paliwa.

      • 10 2

      • Dlatego tu płyną

        • 2 0

  • Te małe co mają po kilkaset kontenerów co płyną do Gdyni gdzie tankują??? (3)

    • 11 2

    • (2)

      na auchan

      • 33 1

      • W tym na Szczęśliwej?mają tam tanie paliwo:-)

        • 10 0

      • czyli w porcie rumia, no to git

        • 11 0

  • wolny rynek (2)

    tankuja gdzie taniej

    • 30 1

    • (1)

      a że bardziej im się opłaca zapłacić karę niż zatankować paliwo z lotosu to z tym nie wiele wspólnego ani PO ani PIS, tylko wróg nasz UE

      • 6 10

      • "wróg nasz UE" - gimbaza się kłania. Zacytuj coś jeszcze z klasyka Korwina.

        • 6 2

  • Dlaczego nie w Królewcu? Kalinin był mordercą polskich oficerów w Katyniu i nie widzę powodu, (6)

    by nazywać stare królewskie miasto jego imieniem.
    Niemcy jakoś nie mają skrupułów, by Gdańsk na ich mapach był Danzingiem, a Wrocław Breslauem.

    • 30 8

    • (5)

      Dlaczego w Królewcu, a nie w Königsbergu? Wszak miasto założyli Krzyżacy w 1255 roku w miejscu pruskiej osady. Miasto jak i ten region były lennem Królestwa Polskiego jedynie w latach 1466 - 1657. Do 1945 był Königsberg.

      • 13 2

      • (1)

        O tym samym pomyślałem. W zasadzie Królewiec nigdy nie był Królewcem. Myśmy też parę niemieckich miast nazwali po swojemu.

        • 1 3

        • Lipsk na ten przykład

          • 1 4

      • a Konig to Kalinnin po polsku?

        • 2 3

      • To proste. Właśnie w języku polskim był to "od prawie zawsze" Królewiec, a nie Koenigsberg. (1)

        Monachium też założyli Niemcy, nigdy nie był lennem polskim, a przecież nie piszemy: "jadę do Muenchen".

        • 8 1

        • Dlatego też Niemcy jadą do Danzig.

          • 5 3

  • :)

    Pompy mają wydajność a nie przepustowość:)

    • 18 3

  • (2)

    Niby lotos jest najnowoczeszniejsza rafineria w Europie (jak to klepia w reklamie) a nie sa w stanie zapewnic takim jednostką paliwa . Czyz to nie dziwne?;)

    • 16 17

    • (1)

      porządna rafineria nie produkuje zasiarczonego syfu, przeczytaj dokładnie artykuł

      • 15 0

      • Porzadne rafinerie stac na produkcje wysokogatunkowych paliw niestety lotos ani nie jest porzadny ani najwiekszy i nie sadze zeby lotos stac bylo na stracenie takich okazji jak tankowanie takich jednostek panie yntelygentny

        • 1 4

  • 1 kontenerowiec generuje tyle spalin i zanieczyszczeń co 40 000 samochodów osobowych (11)

    Transport morski z ekologią ma mało wspólnego, to nie czasy żaglowców.

    • 23 11

    • dlatego trzeba z chinczykami budowac w Lodzi terminal tego ich szlaku jedwabnego (2)

      • 4 1

      • (1)

        he he he, lotnisko za miliardy w Łodzi dla Chińczyków i Hindusów, no nie ...

        • 4 1

        • " he he he " tu nie chodzi o lotnisko, poszukaj w lepiej w necie ...

          • 2 3

    • Twoje wywodu szkodzą środowisku i marnują cenny tlen idź się prześpij może

      • 4 3

    • (1)

      Drogi anonimie,

      faktycznie żaglowce były najbardziej ekologiczne ale były również wolne, zabierały mało ładunku i załoga była wielokrotnie większa niż na nowoczesnych kontenerowcach. Najprawdopodobniej Twój komputer dotarłby do Ciebie sporo po premierze ;)

      Odnosnie spalania - masz racje - kontenerowiec generuje sporo spalin i zuzywa ciężkie paliwo ale proszę weź pod uwage iż 40 000 samochodów osobowych przewiezie np. 400 kg/ samochód = 16000 ton a kontenerowiec w tym samym czasie przewiezie 21 413 TEU x 10 ton = 214 130 ton. Czyli 12 razy więcej.... :)

      • 6 0

      • Myślisz jednopłaszczyznowo

        Piszesz że to "lepsza alternatywa" - ok, ale tylko w warunkach gdy uznasz ten transport za niezbędny, a często tak nie jest - Wystarczy produkować w pobliżu - np marchewki nie trzeba sprowadzać z Włoch, odzieży w Bangladeszu czy płyt granitowych w Chinach - wtedy ten Twój transport odpada.

        • 0 1

    • ktoś kiedyś przeliczył (4)

      transport morski to mniej niż 1 koń mechaniczny na tonę towaru. Transport samochodowy to pewnie z 10 razy więcej mocy na tonę.

      • 0 1

      • a ile koni mechanicznych ma koń żywy ? (3)

        • 3 0

        • (2)

          jeden koń

          • 0 0

          • 0,8 chyba (1)

            kiedyś czytałem ale mogę się mylić. Było, że jak ustalali przelicznik to używali jakichś mocnych koni pociągowychi wtedy było jeden do jednego. Teraz koniki słabe, chude i zabiedzone to 1koń ma 0,8km.

            • 0 0

            • pytanie ile takie żywe konie wyprodukują co2

              z tego co wiem to hodowla jest jednym z wiekszych producentów co2 tylko o tym cisza.

              • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...