- 1 Na zleceniach dla wojska zarabiają trójmiejskie porty i stocznie (81 opinii)
- 2 Patrolowiec odebrany przez Straż Graniczną (73 opinie)
- 3 Lepszy dojazd koleją do Portu Gdynia (179 opinii)
- 4 Czy 50 zł można nie oddać? (97 opinii)
- 5 Transport olbrzymiej suwnicy (43 opinie)
- 6 Minimalna stawka a wzrost wynagrodzenia (134 opinie)
Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura
W ubiegłym roku w trójmiejskich portach przeładowano 6,3 mln ton zboża, przy zdolnościach przeładunkowych na poziomie 7,5 mln ton. Jednak w kontekście problemów ze zbożem ukraińskim coraz częściej w dyskusji pojawiają się większe oczekiwania względem możliwości naszych portów w tym zakresie. Niestety zboże to nie węgiel i nie da się go przeładować bez odpowiedniej infrastruktury, której brak i w najbliższym czasie nic w tej sprawie nie zmieni.
W ostatnim czasie powrócił temat zboża. Polscy rolnicy alarmują, że magazyny zasypane są zbożem z Ukrainy, choć miało ono przejechać tranzytem. Niestety stało się to, przed czym ostrzegano kilka miesięcy temu. Teraz znów w komentarzach i dyskusjach pojawiły się polskie porty, które według rządzących poradzą sobie z przeładunkiem. Mówi się nawet o dopłatach dla polskich rolników do transportu zboża do polskich portów. Problem jednak w tym, że w sprawie infrastruktury portowej zdolnej do przeładunku zbóż przez ostatnie miesiące niewiele się zmieniło. A zboże to nie węgiel. Nie da się go ani przeładować, ani składować bez odpowiedniej infrastruktury.
Port Gdynia ma moce na przeładowanie 6 mln ton (w roku). Port Gdańsk ma tylko 1,5 mln ton, a do tego nie ma żadnego dedykowanego terminalu zbożowego. Szczecin-Świnoujście ma mocy na 2,5 mln ton, z czego krajowo wykorzystuje 1,7 mln. W ubiegłym roku w trójmiejskich portach przeładowano 6,3 mln zbóż. Wynika z tego, że nie wykorzystano zaledwie 1,2 mln ton.

Pod względem przeładunku zbóż Gdynia jest nie tylko głównym polskim portem, ale także największym portem bałtyckim. W 2022 r. w Porcie Gdynia przeładowano 4,7 mln t. zbóż, z czego najwięcej pszenicy, kukurydzy i śruty sojowej (nazwa zboża jako kategorii ładunkowej jest umowna, ponieważ przypisywane do tej kategorii są nie tylko zboża, ale także rośliny oleiste, jak rzepak czy bobowate jak śruta sojowa.). W Gdyni przeładunkami zbóż zajmują się 4 terminale: HES Gdynia Bulk Terminal, OT Port Gdynia, Speed, Mondry Terminal Gdynia.
Mondry Terminal Gdyni pracuje w oparciu o infrastrukturę po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. Ta jest obecnie osłabiona, ponieważ trwa przebudowa nabrzeża Indyjskiego. Przebudowa jest jednak konieczna, bo znacznie poprawi możliwości przeładunkowe. Nabrzeże na długości ok. 540 m będzie poszerzone o 6 m, teren inwestycji zostanie oczyszczony z niewybuchów i pogłębiony do rzędnej -15,5 m, tak aby umożliwić dostęp do nabrzeża masowcom przypływającym do portu. W przyszłości nowa konstrukcja nabrzeża będzie umożliwiała pogłębienie akwenu do -17 m.

W Porcie Gdańsk z kolei miał powstać terminal agro. A wszystko zaczęło się od wypowiedzi wiceministra Grzegorza Witkowskiego. Pod koniec 2021 r. powiedział on, że powstanie terminal i - co ciekawe - inwestorem ma być spółka powołana przez ministra rolnictwa o nazwie Agroport, która zainwestuje w ten projekt 500 mln zł.
Z kolei w lipcu 2022 r. rząd przyjął uchwałę w sprawie budowy terminalu produktów rolno-spożywczych w gdańskim porcie. Nie podano jednak, gdzie dokładnie ma powstać. Spekulowano, że najprawdopodobniej w Porcie Północnym przy tzw. Pirsie Rudowym

O to, na jakim etapie jest projekt budowy terminalu produktów rolno-spożywczych w Porcie Gdańsk, zapytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury i w władze Portu Gdańsk.
- Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA prowadzi wstępne rozmowy z podmiotami zainteresowanymi budową terminala produktów rolno-spożywczych. Do czasu ich zakończenia MI nie komentuje ich przebiegu - poinformowało nas biuro prasowe resortu infrastruktury.

- Miniony 2022 rok okazał się nieprzewidywalny dla światowego rynku zbóż. Wiele wskazuje na to, że ten rok będzie również bardzo dynamiczny. Niejasna sytuacja geopolityczna, inflacja mogą doprowadzić do zmian wśród zbożowych liderów eksportu. Wciąż otwarte pozostaje pytanie, jak w najbliższej przyszłości, miesiącach czy latach, będzie wyglądać eksport drogą morską w regionie Morza Czarnego. Analizujemy różne scenariusze, ale obecnie trudno jest przewidzieć zachowanie rynku. Aktualnie prowadzone są rozmowy handlowe z podmiotami, które są zainteresowane taką inwestycją. Jednak to biznes musi zadecydować, czy jest to odpowiedni moment. Na terenie Portu Gdańsk dostępnych jest ponad 100 ha terenów inwestycyjnych. Ponadto Port Gdańsk jest właścicielem nieruchomości zlokalizowanej w głębokowodnej części portu, która posiada aktywne pozwolenie na budowę terminala zbożowego. Jest to bardzo atrakcyjny teren o powierzchni prawie 27 ha. Port Gdańsk stałe zwiększa swoje możliwości w zakresie przeładunku płodów rolnych. Obecni w porcie operatorzy pracują nad zwiększeniem zdolności przeładunkowych w ciągu najbliższych 2 lat, co powinno umożliwić zwiększenie przeładunku zbóż z 1,9 mln ton w 2022 r. do blisko 3 mln ton do 2024 r. - jeżeli rynek będzie w pełni wykorzystywać zdolności przeładunkowe. Bazując na aktualnych wolumenach poszczególnych terminali, szacujemy, że nowy terminal mógłby zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż o dodatkowe 3 mln ton. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA jest otwarty na nowych inwestorów, w tym również tych planujących przeładunki agro na duża skalę - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdańsk.
Tereny są, jakieś rozmowy są prowadzone, Port Gdańsk jest otwarty na inwestorów, którzy według resortu infrastruktury też są, ale to biznes zdecyduje. Za to sprawa państwowego Agroportu z wypowiedzi ministra Witkowskiego, który zainwestuje w ten projekt 500 mln zł, chyba już jest nieaktualna. A czas nieubłaganie płynie.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-04-11 08:27
Warto zwrócić uwagę na pył z przeładunku zboża (25)
Który jest bardzo uciążliwy dla mieszkańców. Dlatego budowa terminalu agro przy porcie północnym ma sens - z dala od zabudowy mieszkalnej.
- 40 14
-
2023-04-11 09:02
Trzeba budowac mieszkania dalejnod portu. (2)
Nie trzeba mieszkac w dokach, ale port moze byc jedynie w dokach?
Mamy przenosic port niby gdzie???- 14 7
-
2023-04-11 13:49
(1)
Radom. Dobra lokalizacja, bliżej ukraińskiej granicy.
- 8 7
-
2023-04-12 08:50
wystarczy ze "fachowcy" z Radomia wzieli sie za przemysl morski
Dlugo bedzie sie nam to czkawka przypominalo.
- 4 2
-
2023-04-11 11:58
My ten pył zamiatali i dorzucali do miski ryżu i tak wykiwali my Moradzieckiego
- 11 4
-
2023-04-11 12:38
Ale wiesz, że najpierw był port a potem zabudowa mieszkalna? (11)
Tak samo z szadółkami i lotniskiem, ktoś tam zaczął budować mieszkania, ktoś je kupił a teraz nagle przeszkadza
- 15 4
-
2023-04-11 12:50
(7)
Nie mieszaj w to sprawę historii i polityki,czasy się zmieniają,a my żyjemy,mieszkamy tu i teraz!
- 1 11
-
2023-04-11 14:56
jak nie mieszać historii ? (5)
skoro nieudacznicy tak planują celowo miasto i nowe dzielnice. Co nie wiedzieli co się dzieje wokół portu ? Doskonale wiedzieli i albo to olali albo robili to celowo. Tylko wielu z nich nie zdaje sobie sprawy chyba, że to miasto i Gdynia różnią się od wiosek rybackich pokroju Władysławowo albo Puck właśnie tym że był tu przemysł i porty.
- 4 3
-
2023-04-11 16:22
Przeczytaj przepisy ochrony środowiska i wtedy mędrkuj (3)
Terminal musi przestrzegać przepisy ochrony środowiska, które są restrykcyjne. Firma nie może emitować, pyłu, hałasu i smrodu poza ogrodzenie. Jest to wszystko do spełnienia, są rozwiązania techniczne, tylko terminale kombinują i tylko na papierze spełniają wymagania. Dlatego pył węglowy i zbożowy jest widoczny z dala od przeładunku.
- 6 4
-
2023-04-11 18:39
Zawsze w portach gdzie jest masowa pyli się i tego nie da się uniknąć (1)
Różnica jest taka ze w pobliżu wielu portów na zachodzie przewidziane sa strefy przemysłowe a nie mieszkania dla kolekcjonerów nieruchomości, którzy nie wiedza nawet ile ich mają.
- 11 1
-
2023-04-11 19:07
Rząd już dawno powinien zająć się tymi kolekcjonerami, którzy mają więcej niż dwa mieszkania. Dowalić im taki podatek, że skończą się dobre czasy dla spekulantów mających dom oraz 2 i więcej mieszkań na wynajem.
- 6 7
-
2023-04-11 18:47
Teoria sobie a praktyka sobie!
- 1 0
-
2023-04-11 18:46
W Gdańsku Nowym Porcie mieszkamy w starej dzielnicy od zawsze.Nigdy nie było tutaj takiego Sląska jak obecnie.Zagraniczny miał węglowy pyli niemiłosiernie,pieką oczy,gardło,powietrze czarna dzisiaj!
- 3 1
-
2023-04-12 18:33
Nowe mieszkania to Nowa Letnica,a w Nowym Porcie to są stare budynki.
- 0 0
-
2023-04-11 14:07
Po wojnie (2)
Wpierw odbudowali Śródmieście, a następnie w 2004 wybudowany Gdański Terminal Masowy
- 4 0
-
2023-04-11 18:42
Wiesz gdzie jest Śródmieście a gdzie terminal ? (1)
Popatrz na mapę i sprawdź odległości.
- 1 3
-
2023-04-11 21:00
W linii prostej między 800 a 1000 m
- 1 0
-
2023-04-11 12:48
Nie wiadomo co bardziej pyli,miał węglowy ,czy zboże.Dzielnica Gdańsk Nowy Port cała zabrudzona czarnym zagranicznym pyłem węglowym z hałd usypanych za blisko domostw.
- 5 2
-
2023-04-11 13:53
Nie proszę Pana... to Pan niech sobie kupi mieszkanie z dala od portu ... bo wiem Pan... będzie pylić ...
- 3 7
-
2023-04-11 14:11
Warto zwrócić uwagę, że porty były tu wcześniej niż mieszkańcy (4)
ukradzionych przez miasto pod deweloperkę terenów portowych. Powinna być strefa buforowa zakazu deweloperki od portu i problemu by nie było.
- 8 7
-
2023-04-11 16:35
W Helsinkach przeniesiono przeładunek wegla (2)
Ponieważ trudno było sprostać wymogom, Helsinki zlikwidowały przeładunek węgla w mieście. Nowy terminal powstał poza miastem. U nas też tak można, tylko jest dużo przeciwników w zarządzie portów i ministerstwach. Bo wpływy z portu idą do Skarbu Państwa, nie do Gdańska i Gdyni.
- 2 4
-
2023-04-11 18:44
Wbrew pozorom nie można by było
Bo na ta chwile nie ma gdzie, osiedla mogą zbudować wszędzie, nabrzeży nie.
- 4 2
-
2023-04-11 18:51
Tak, tak. U nas też tak można, ale ze smrodliwymi Szadółkami
umieszczonymi w złej lokalizacji nawet sobie nie próbują radzić. Bo ich to przerasta. Władze tego miasta to koszmar a impotencja.
- 4 0
-
2023-04-11 18:48
Odwrotnie,to port zagarnął tereny Nowego Portu,sprawdź na mapach.
- 2 1
-
2023-04-11 20:20
(1)
Nie zabieraj głosu w sprawach o których nie masz bladego pojęcia! Technologicznie jest to możliwe i nie będzie żadnego śladu co jest przeładowywane ale to niestety kosztuje a tu pretensje trzeba niestety przekierować do właściwego podmiotu, który wykonuje tą pracę. Daruj zatem sobie głupie uwagi!
- 4 1
-
2023-04-12 18:36
No właśnie,spółki,spółeczki a odpowiedzialność za syf węglowy w dzielnicy Nowy Port się rozmywa.Mieszkańcy będą mieli pylicę.
- 0 0
-
2023-04-11 16:16
Pylenie z Gdańskiego Terminala Masowego (4)
Gdański Terminal Masowy ( po drugiej stronie Polskiego Haka) mocno pyli gdy ładuje zboże na statek. Niestety, urządzenia mają tylko 10 lat, ale zastosowano rozwiązania tańsze bez odpowieniego odpylania i przy dobrym wietrze pył jest przy Rybakach Górnych w Śródmieściu. Ciekawe co powiedzą nowi właściciele mieszkań Doki Euro Stylu gdy wprowadzą
Gdański Terminal Masowy ( po drugiej stronie Polskiego Haka) mocno pyli gdy ładuje zboże na statek. Niestety, urządzenia mają tylko 10 lat, ale zastosowano rozwiązania tańsze bez odpowieniego odpylania i przy dobrym wietrze pył jest przy Rybakach Górnych w Śródmieściu. Ciekawe co powiedzą nowi właściciele mieszkań Doki Euro Stylu gdy wprowadzą się? Według przepisów, emisja pyłu i hałasu musi być ograniczona na terenie firmy- terminalu tak, aby na granicy działki emisja była niska, tj. zgodna z przepisami ochrony środowiska.
- 10 4
-
2023-04-11 18:45
To ich problem (1)
Widziały gały co brały
- 4 4
-
2023-04-11 20:44
Ci co mieszkają przy Wałowej
Według ciebie ci co mieszkają od dziesięcioleci przy Rybaki Górne i Dolne, Wałowej, itd. są winni, nie terminal, który powstał niedawno, kurzy i nie przestrzega przepisów ochrony środowiska. Dobre rozumowanie
- 4 1
-
2023-04-11 20:24
(1)
Sam sobie odpowiadasz na pytanie; niestety zastosowano tanie rozwiązania, które nie likwidują zapylenia.
- 2 1
-
2023-04-11 20:38
Odpowiadam - wyjaśniam czytelnikom
Nie sobie.
- 2 0
-
2023-04-11 16:06
Elewator w Gdyni z lat 30tych jest zabytkiem
Aby terminal zbożowy w Gdyni był nowoczesny, to najpierw minister Gliński powinien się zgodzić na rozbiórkę starego elewatora - zabytku z lat 30 tych. Poza tym powinien być kategoryczny zakaz załadunku samochodów prowizorycznie: przejezdnym przenosnikiem lub ładowarką kołową z łyżką. ZMPG powinien tego pilnować.
- 8 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.