• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura

Wioletta Kakowska-Mehring
11 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (100)
Pod względem przeładunku zbóż Gdynia jest nie tylko głównym polskim portem. Pod względem przeładunku zbóż Gdynia jest nie tylko głównym polskim portem.

W ubiegłym roku w trójmiejskich portach przeładowano 6,3 mln ton zboża, przy zdolnościach przeładunkowych na poziomie 7,5 mln ton. Jednak w kontekście problemów ze zbożem ukraińskim coraz częściej w dyskusji pojawiają się większe oczekiwania względem możliwości naszych portów w tym zakresie. Niestety zboże to nie węgiel i nie da się go przeładować bez odpowiedniej infrastruktury, której brak i w najbliższym czasie nic w tej sprawie nie zmieni.



W ostatnim czasie powrócił temat zboża. Polscy rolnicy alarmują, że magazyny zasypane są zbożem z Ukrainy, choć miało ono przejechać tranzytem. Niestety stało się to, przed czym ostrzegano kilka miesięcy temu. Teraz znów w komentarzach i dyskusjach pojawiły się polskie porty, które według rządzących poradzą sobie z przeładunkiem. Mówi się nawet o dopłatach dla polskich rolników do transportu zboża do polskich portów. Problem jednak w tym, że w sprawie infrastruktury portowej zdolnej do przeładunku zbóż przez ostatnie miesiące niewiele się zmieniło. A zboże to nie węgiel. Nie da się go ani przeładować, ani składować bez odpowiedniej infrastruktury.



Port Gdynia ma moce na przeładowanie 6 mln ton (w roku). Port Gdańsk ma tylko 1,5 mln ton, a do tego nie ma żadnego dedykowanego terminalu zbożowego. Szczecin-Świnoujście ma mocy na 2,5 mln ton, z czego krajowo wykorzystuje 1,7 mln. W ubiegłym roku w trójmiejskich portach przeładowano 6,3 mln zbóż. Wynika z tego, że nie wykorzystano zaledwie 1,2 mln ton.

Powstanie Powstanie "agrorurociąg" z Ukrainy do Portu Gdańsk?

Pod względem przeładunku zbóż Gdynia jest nie tylko głównym polskim portem, ale także największym portem bałtyckim. W 2022 r. w Porcie Gdynia przeładowano 4,7 mln t. zbóż, z czego najwięcej pszenicy, kukurydzy i śruty sojowej (nazwa zboża jako kategorii ładunkowej jest umowna, ponieważ przypisywane do tej kategorii są nie tylko zboża, ale także rośliny oleiste, jak rzepak czy bobowate jak śruta sojowa.). W Gdyni przeładunkami zbóż zajmują się 4 terminale: HES Gdynia Bulk Terminal, OT Port Gdynia, Speed, Mondry Terminal Gdynia.



Mondry Terminal Gdyni pracuje w oparciu o infrastrukturę po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. Ta jest obecnie osłabiona, ponieważ trwa przebudowa nabrzeża Indyjskiego. Przebudowa jest jednak konieczna, bo znacznie poprawi możliwości przeładunkowe. Nabrzeże na długości ok. 540 m będzie poszerzone o 6 m, teren inwestycji zostanie oczyszczony z niewybuchów i pogłębiony do rzędnej -15,5 m, tak aby umożliwić dostęp do nabrzeża masowcom przypływającym do portu. W przyszłości nowa konstrukcja nabrzeża będzie umożliwiała pogłębienie akwenu do -17 m.


Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże

W Porcie Gdańsk z kolei miał powstać terminal agro. A wszystko zaczęło się od wypowiedzi wiceministra Grzegorza Witkowskiego. Pod koniec 2021 r. powiedział on, że powstanie terminal i - co ciekawe - inwestorem ma być spółka powołana przez ministra rolnictwa o nazwie Agroport, która zainwestuje w ten projekt 500 mln zł.

Z kolei w lipcu 2022 r. rząd przyjął uchwałę w sprawie budowy terminalu produktów rolno-spożywczych w gdańskim porcie. Nie podano jednak, gdzie dokładnie ma powstać. Spekulowano, że najprawdopodobniej w Porcie Północnym przy tzw. Pirsie RudowymMapka. Nie podano też, kto właściwie będzie go budował. Poinformowano jedynie, że lokalizacja terminalu produktów rolno-spożywczych w Porcie Gdańsk realizuje założenia "Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej" i będzie działać w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego.

Zbożowa zmowa cenowa w portowych spółkach? UOKiK wszczął postępowanie Zbożowa zmowa cenowa w portowych spółkach? UOKiK wszczął postępowanie

O to, na jakim etapie jest projekt budowy terminalu produktów rolno-spożywczych w Porcie Gdańsk, zapytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury i w władze Portu Gdańsk.

- Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA prowadzi wstępne rozmowy z podmiotami zainteresowanymi budową terminala produktów rolno-spożywczych. Do czasu ich zakończenia MI nie komentuje ich przebiegu - poinformowało nas biuro prasowe resortu infrastruktury.
Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje

- Miniony 2022 rok okazał się nieprzewidywalny dla światowego rynku zbóż. Wiele wskazuje na to, że ten rok będzie również bardzo dynamiczny. Niejasna sytuacja geopolityczna, inflacja mogą doprowadzić do zmian wśród zbożowych liderów eksportu. Wciąż otwarte pozostaje pytanie, jak w najbliższej przyszłości, miesiącach czy latach, będzie wyglądać eksport drogą morską w regionie Morza Czarnego. Analizujemy różne scenariusze, ale obecnie trudno jest przewidzieć zachowanie rynku. Aktualnie prowadzone są rozmowy handlowe z podmiotami, które są zainteresowane taką inwestycją. Jednak to biznes musi zadecydować, czy jest to odpowiedni moment. Na terenie Portu Gdańsk dostępnych jest ponad 100 ha terenów inwestycyjnych. Ponadto Port Gdańsk jest właścicielem nieruchomości zlokalizowanej w głębokowodnej części portu, która posiada aktywne pozwolenie na budowę terminala zbożowego. Jest to bardzo atrakcyjny teren o powierzchni prawie 27 ha. Port Gdańsk stałe zwiększa swoje możliwości w zakresie przeładunku płodów rolnych. Obecni w porcie operatorzy pracują nad zwiększeniem zdolności przeładunkowych w ciągu najbliższych 2 lat, co powinno umożliwić zwiększenie przeładunku zbóż z 1,9 mln ton w 2022 r. do blisko 3 mln ton do 2024 r. - jeżeli rynek będzie w pełni wykorzystywać zdolności przeładunkowe. Bazując na aktualnych wolumenach poszczególnych terminali, szacujemy, że nowy terminal mógłby zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż o dodatkowe 3 mln ton. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA jest otwarty na nowych inwestorów, w tym również tych planujących przeładunki agro na duża skalę - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdańsk.
Tereny są, jakieś rozmowy są prowadzone, Port Gdańsk jest otwarty na inwestorów, którzy według resortu infrastruktury też są, ale to biznes zdecyduje. Za to sprawa państwowego Agroportu z wypowiedzi ministra Witkowskiego, który zainwestuje w ten projekt 500 mln zł, chyba już jest nieaktualna. A czas nieubłaganie płynie.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (100)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane