• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielony dźwig KONE "przełamany" na pół

Wioletta Kakowska-Mehring
22 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (114)

Wymiana łożysk w dźwigu KONE.

Po tym, jak Karstensen Shipyard Poland przeprowadziła się na tereny po Stoczni Gdańskiej, zielone dźwigi KONE znów pracują. Jeden z nich właśnie przechodzi gruntowny remont. Po latach pracy wymienione zostanie łożysko. Operacja jest bardzo skomplikowana, dlatego przygotowywano się do niej od dłuższego czasu.



W październiku ub. roku udziały w spółce Synergia 99 kupiła duńska stocznia Karstensen Shipyard Poland. Stroną sprzedającą była Polska Grupa Zbrojeniowa. Udziały to właściwie majątek spółki, czyli działka z infrastrukturą, która kiedyś należała do Stoczni Gdańskiej przy ul. Jana z KolnaMapka w Gdańsku, czyli m.in.: hala produkcyjna, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.

Zielone dźwigi KONE znów będą budowały statki Zielone dźwigi KONE znów będą budowały statki

- Będziemy budowali statki, dźwigi KONE będą pracowały i już dziś zapraszamy mieszkańców oraz turystów na pierwsze wodowania - mówią przedstawiciele stoczni Karstensen.


Grupa siedmiu dźwigów KONE w rejonie pochylni B1-B5 jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów panoramy Gdańska. Są to dźwigi zarówno najwyższe na terenach stoczniowych, jak i położone najbliżej ogólnodostępnych ciągów komunikacyjnych. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985. Dźwigi dostarczyła fińska firma KONE, będąca wówczas europejskim liderem w budowie żurawi portowych i stoczniowych. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 m. Choć są w rejestrze wojewódzkiego konserwatora zabytków, to dalej są sprawne i dopuszczone do użytkowania.


Zielone dźwigi KONE są jednym z ulubionych elementów zdobiących pamiątki z Gdańska. Są na kubkach, magnesach, T-shirtach, a nawet na skarpetkach, które bardzo chętnie kupują turyści.

Dziś rozpoczął się generalny remont jednego z nichMapka, jakiego jeszcze nie było. Dźwig zostanie rozłożony (w połowie) i wymienione będzie łożysko, które waży ok. 7 ton. Do jego montażu zostanie użytych 200 śrub. Aby to zrobić, trzeba pół tego obiektu podnieść przy pomocy innego dźwigu. Z uwagi na gabaryty tej konstrukcji i jej wiek jest to bardzo skomplikowana operacja.

Miejsca

Opinie (114) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Wspaniała wiadomość. (5)

    Będzie można znów podziwiać stoczniowe żurawie w ruchu przy budowie statków.

    • 152 5

    • (2)

      teraz ,,zurawie",a caly czas piszesz ze Gdansk jest niemiecki,czyli?,krany.

      • 2 5

      • jak mówił Niemiec: po co nam stocznie i porty skoro są w Hamburgu (1)

        • 10 9

        • ruscy z pis wyją

          • 4 8

    • Statki developerki

      Statki z betonu takie będą

      • 3 3

    • Nie doczytałeś że złodziejski Pis sprzedał w październiku 2022 teren z majątkiem stoczni Duńczykom ?

      • 5 6

  • Ja pierd.... (9)

    Czy my nie potrafimy sami nic zrobić. Tylko sprzedawać wszystko zachodniemu kapitałowo ?!

    • 60 19

    • takie czasy (4)

      co pis weźmie w ręce, to spier...

      • 9 11

      • (2)

        A to nie przypadkiem członkowie PO mówili ze nic Polsce nie jest potrzebne bo już jest w Berlinie?

        • 10 8

        • nie,nie to bylo we wladaniu skarbu panstwa!,nie spychaj wszystkiego na PO i Dulkiewicz!!.o kranach pisalem wczesniej.

          • 7 3

        • Przeciez tusk zamykal stocznie

          Merkel mu kazała, a piesek posłusznie robił

          • 8 7

      • każdą rzecz

        czyli odwrotność Midasa

        • 0 3

    • Potrafimy!

      1 mln samochodów elektrycznych, 1 mln mieszkań, CPK, Ostrołęka, elektrownie atomowe, rewitalizacja Odry, przekop dla jachtów sfinansowany z wydobycia bursztynu. Wymieniać dalej?

      • 2 3

    • jacy my? Chcesz państwowych przedsiebiorstw? (2)

      Taki system już był i na szczęście odszedł w niepamięć.

      • 0 4

      • system (1)

        Właśnie taki system wraca

        • 0 4

        • na szczęście nie aż tak szybko i może coś się zmieni

          niemniej bawi mnie utyskiwanie jak to nie możemy nic zrobić. Nie my tylko ten narzekający bo my jako przedsiębiorstwo nie istniejemy.

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Cieszę się, że w stoczni coś się dzieje i teren nie poszedł pod deweloperke (9)

    • 182 6

    • ato dobre trolku wlasnie ze poszedł pod deweloperke ale POkemon zyje w matrixie

      • 9 20

    • Kwestia czasu i będą tam mieszkania i sklepy.

      • 9 9

    • Dzwigi piękne. (2)

      Żadnych statków budować nie będą i dobrze dla dzwigów.Niech odpoczywają i cieszą oczy turystów.Buduje statki Korea PŁd i Chiny.Narze rządy nigdy gospodarka morska nie interesowała i mamy efekt Port Elbląg.Śmiech i złośc w jednym.

      • 3 14

      • ktoś kto krytykuje port w Elblągu i pośrednio między wierszami przekop ma to samo w głowie jak ci co krytykują CPK

        • 6 11

      • juz buduja

        I to na dwoch pochylniach rownoczesnie.

        • 6 0

    • To się dzieje że złodzieje z Pis sprzedali teren stoczni Żurawie i pochylnie do wodowania statków Duńczykom !!!!!!!!!! (3)

      • 4 9

      • chyba słabo orientujesz się w temacie kto i co sprzedał oraz kiedy (2)

        W sieci krąży film Wincentego Komana w którym jest wątek poruszony. Niektóre z wymienionych firm nadal istnieją, niektóre zmieniły tylko nazwy i lub udziałowców i teraz zajmują się deweloperką.

        • 5 0

        • Źródło Wikipedia mówi wyraźnie kto i w którym roku sprzedał stocznie Ukraińcom . Zgadnij kto był u władzy w 2006 roku ? (1)

          W grudniu 2006 5% akcji Stoczni Gdańsk objęła spółka ISD Polska (której właścicielem jest ukraiński ISD Związek Przemysłowy Donbasu), zaś w listopadzie 2007 objęła ona akcje nowej emisji o wartości 300 mln złotych, stając się w ten sposób właścicielem 83% (z kwoty 405 mln zł) akcji.
          Marzec 2008: spółka ISD zażądała od państwa polskiego 400 milionów złotych gotówkowej pomocy, w związku ze stanowiskiem Komisji Europejskiej. Komisja oczekiwała przyjęcia planu restrukturyzacji zakładu, który będzie rokował efektywność finansową przedsiębiorstwa, pod rygorem zwrotu pomocy publicznej udzielonej stoczni przez państwo, co doprowadziłoby przedsiębiorstwo do bankructwa. Według Komisji pomoc publiczna (to jest: gwarancje bankowe, pożyczki, umorzenia długów itd.) udzielona stoczni wyniosła 760 milionów złotych. Warunkiem wstępnym komisji było zamknięcie przez stocznię m.in. dwóch (z trzech działających) pochylni. Stocznia Gdańsk zatrudniała wówczas ok. 2200 pracowników.

          • 0 1

          • poczytaj sobie o sprawach, które ci się wręcz podsuwa

            deal z Ukraińcami to resztki oskrobanego szkieletu.
            Pozamiatane było już dawno. A strategiczne tereny nie należały już do stoczni, bo zostały z niej wydzielone. Stocznia musiała płacić, aby z nich korzystać. Działo się to na blisko dziesięć lat przed ukraińskim dealem. Wtedy rozparcelowano tereny "młodego miasta".
            Cała historia gdańskiej stoczni od czasu gdy stała się "kolebką" to obraz żerowiska i szemranych interesów, na których wyrósł również "układ gdański".
            Jeśli chcesz wskazać jednego "winowajcę", to się lecz człowieku, bo masz problem.

            • 2 0

  • Kone (2)

    Brawo. Rozpoznałem że działa Janek i Krzysiu Pozdrawiam i sukcesów.

    • 12 1

    • ... i Antek jak zawsze (1)

      • 4 0

      • Kone2

        Na nowych zdjęciach poznaje jeszcze Dzidka. Pozdrowienia dla całej ekipy.

        • 1 0

  • Kiedy będę miała w końcu tam swoje mieszkania? (3)

    • 18 47

    • Jeszcze chwile.

      Prezydentka

      • 17 3

    • Mieszkania i doki.

      Poczytaj sobie o mieszkańcach Doków w Hamburgu, Belfaście czy Liverpoolu, to szybko zapragniesz mieszkania w okolicach Szadółek.

      • 5 0

    • Nigdy

      • 3 0

  • Widzę że zniknął budynek śrutowni, czy nowa firma będzie tam stawiać nową halę czy zostawi teren pod plac/łoża?

    • 5 1

  • (2)

    Przejażdżka tramwajem 10 z Węzła Kliniczna do Placu 3 Krzyży - z 12 lat temu to była epicka sprawa. Tramwaj skakał na krzywym torowisku wzdłuż ul. Jana z Kolna, w tle panorama zaniedbanej i zmęczonej stoczni, dźwigów Kone na horyzoncie, do tego malunki Krik Konga i M-city na wiaduktach lub dawnym murze stoczni, specyficzne budynki z czerwonej cegły, ciągnące się wzdłuż szyn tramwajowych i specyficzny klimacik w tramwaju, wielu zmęczonych życiem pasażerów wracających z pracy, którzy co kilka przystanków otwierali kolejną puszkę Specka;) Epckie doświadcznie.

    • 46 5

    • czerny specek to kult a nie jakies hipsterskie krafty

      • 14 1

    • Ale nie było PO

      Więc nie było komu skłócic narodu

      • 3 6

  • Nie dźwig tylko żuraw, dźwigi są w blokach, wożą między piętrami (8)

    Aż wstyd się podpisać pod artykułem

    • 25 32

    • kolejny czepialski (1)

      w slangu na motocykl mówimy motor, a na lekki samolot jednosilnikowy - awionetka. Nie wiem czy wiesz ale awionetki nie latają już po niebie od parudziesięciu lat. Na cichobiegi mówimy adidasy nawet jeśli nie są tej marki. Przyjęło się to w mowie potocznej więc tego używam. A że nie jest to literalnie tym jak to nazywamy... no i? Każdy wie o co chodzi. Język się rozwija, nie jest sztywno ustalony.

      • 14 8

      • Przyjęło się...

        ... ponieważ nnaczytali się takich przykładów jak w tym artykule.

        • 0 0

    • a gdzie są windy? (1)

      czy żurawie latają?

      • 5 2

      • Nazewnictwo.

        Tak to jest prawda że żurawie latają. Po niemiecku żuraw to kran, jak będziesz miał okazje obserwować przelatujące te ptaki, usłyszysz na pewno ich odgłosy od których wywodzi się ta nazwa. A i spacerujące też mają podobieństwo do tych urządzeń, które nazywamy dżwigamy czy żurawiami.

        • 0 1

    • i nie w blokach a w budynkach, ,
      w blokach są konie ... startowych

      • 8 0

    • Jak się nie ma czym zabłysnąć to się nie odzywa (1)

      Dźwig urządzenie podnoszące obsługujące określone poziomy, wyposażone w podstawę ładunkową poruszającą się wzdłuż sztywnych prowadnic, nachylonych do poziomu pod kątem większym niż 15 stopni, lub urządzenie podnoszące poruszające się po określonym torze.

      Dźwigi dzielą się na:

      dźwigi szybowe potocznie zwane windami
      dźwigi budowlane pionowe
      dźwigi pochyłe
      dźwigi okrężne
      dźwigi portowe zwane też żurawiami portowymi
      Potocznie określenia dźwig używa się do całej grupy dźwignic.

      • 8 1

      • I na pewno dźwigowy... Dźwignicowy

        W dobrych czasach TDT wtedy zwanego GUM za powiedzenie na kursie na żuraw dźwig,z automatu było się oblanym.

        • 2 2

    • Operator

      Ja zawsze mówię tak : Dzwigowy ch..jowy towarowy lub osobowy .
      Ale ma prawo nie wiedzieć ;)

      • 0 0

  • Smutne jest to ze dopiero kiedy zachodnia stocznia przejmuje ta infrastrukture (20)

    to musi zaczynac od remontow zurawii, pewnie jeden za drugim potem odmalowac naprawic nabrzeza. Wyremontowac hale odnowic zaplecza socjalne itp. itd. Nasza polska wizytowka to skrajna dewastacja.
    Dobrze ze to sie teraz zmieni, skoro zainwestuja miliony w remonty to szybko nie odejda.

    • 104 8

    • No przeciez tak z wszystkim zrobili (1)

      Sowiety się wycofały, a Janusze (jaki przypadek, heh) biznesu zrobiły deale życia na dzikiej prywatyzacji, bo nie opłacało się inwestować.

      • 20 1

      • myślisz że mogłeś jako Janusz wejść w układ i coś kupić ?

        chyba sobie żartujesz, żeby coś kupić lub zrobić musiałeś zapłacić komu trzeba lub przysłużyć się komu trzeba. Podobnie rozparcelowywali ziemie po PGRach. Zwykli rolnicy nawet jak zarobili na zachodzie i chcieli kupić wtedy ziemię nie mieli często nawet wstępu na przetarg, zazwyczaj wygrywała jakaś partyjna k która zarządzała tym.

        • 15 0

    • remontu nie robią z powodu dewastacji tylko dlatego że się resurs skończył na łożysko (2)

      takie rzeczy są dużo wcześniej planowane. Jak się kończy resurs to się przestaje używać i tyle.

      • 14 3

      • Tak? To proste pytanie, kiedy konczyly sie poprzednie resursy? (1)

        Jacy poprzedni wlasciciele robili tego typu remonty?

        • 3 2

        • Zadzwoń do właściciela i zapytaj. Ma to wszystko w dokumentacji.

          Podejrzewam że raczej inżynierem budowy maszyn to ty nie jesteś skoro cię to tak dziwi.

          • 2 0

    • Klasyka (8)

      Podziękujmy za upadłość i likwidację naszych stoczni biurwom z unii a w szczególności szwabskiej komisarz Steibach.A niemieckie stocznie mają się dobrze dzięki dotacjom.

      • 22 13

      • Fałszywy stoczniowiec siejący rządową propagandę? (1)

        Nowe, nie znałem. Młodszym przypominam: Stocznia Gdańska / Stocznia Gdańsk jako spółka państwowa była niszczona przez każdą kolejną władzę, obsadzana aparatczykami i reanimowana tylko po to, żeby dalej doić kasę na marzeniach zwykłych ludzi o prężnie działającej stoczni. Podobnie było z chyba każdą państwową stocznią. A trąbienie o likwidacji stoczni kłóci się z istnieniem Remontowej, Wisły, Marine Projects czy wszystkich pomniejszych zakładów typu Aluship czy Sunreef.

        • 22 5

        • stocznie to ty na obrazkacxh widziałes

          • 9 3

      • Klamiesz

        Po wielu niemieckich stocznniacch nie ma już śladu ,jak np dwóch stoczniach w Hamburgu w których pracowałem . Wiele przeszło restrukturyzację a w Wismundzie i Weimarze stocznie wykupił kapitał rosyjski za pół darmo. W styczniu br.stocznia Bremenhaven ogłosiła upadłość.

        • 7 6

      • Stocznię Gdańska sprzedawał narodowy PIS

        • 12 9

      • przeciez to politycy na ktorych glosowales nie ue

        • 2 3

      • (1)

        podziękuj swojej wspaniałej Polskiej Zjednoczonej Prawicy Razem która przy pomocy sierot po Solidarności najpierw wszystko zniszczyła a potem sprzedała . Przecież z tymi wiecznie i o wszystko strajkującymi solidaruchami nikt nie chciał poważnie rozmawiać a potem sprzedali Ukraińcom i innym typom. Teraz "suweren" za wszystko wini Unię. Głupich nie sieją, sami się rodzą

        • 7 6

        • bylo pozamiatane

          Dlugo przed interesami z Ukraina.
          Doucz sie...
          No chyba, ze na zoldzie jestes...

          • 3 0

      • Oczywiście, a te tysiące "pracowników" wynoszących po druciku, blaszce, pręcie i rzeczach które w stoczni i tak się nie przydadzą, to pewnie ręki nie przyłożyło do upadku. Śmieszy mnie to gardlowanie byłych stoczniowców, jak to zła unia zamknęła im stocznie, a że tysiące chałup pobudowano na blaszkach, srubkach, narzedziach i wszystkim co dało się ukraść ze stoczni, to nie powiedzą. Proste rozkradliście stocznie, byliście nierentowni, zamknieto was. Zero magii, trzeba było traktować stocznie jak dobro wspólne, a nie jak frajera do obgolenia.

        • 0 0

    • Lepiej w ten sposób

      Bo często było tak ze remont robiono z kasy państwa i wtedy sprzedawano za nie wiele

      • 7 0

    • (1)

      Nasza polska wizytówka to polska stocznia Ship Building Remontowa SA . A nie padła bo była prywatna a rządził rachunek ekonomiczny a nie kombatanci!

      • 7 5

      • rzadzil wlasciwy czlowiek na wlasciwym miejscu

        Stosunki wlasnosciowe maja niewielkie znaczenie.

        • 3 0

    • Jak to leiało?

      Dobre bo polskie...

      • 0 0

    • to wizytówka wzajemnych powiązań i biznesów

      wystarczy poczytać jakie firmy jeszcze za działania stoczni ustawiały się w kolejce aby kupić ziemie na terenach działającej jeszcze stoczni. Zmieniły się nazwy, wizytówki ale wszystko idzie zgodnie z planem.

      • 7 0

    • Karstensen shipyard Poland niewiem czy dadzą radę to wszystko wyremontowac

      • 1 0

  • No świetny artykuł (1)

    dźwig KONE "przełamany" na pół
    gratulacje

    • 28 2

    • no świetny, fakt

      bzdura. to zwykłe hydrauliczne podnoszenie, nic specjalnego jak się umie to robić.

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane