Zmodernizowana lokomotywa manewrowa Lotos Kolej

Najnowszy artukuł na ten temat

Nowe lokomotywy gdańskiej spółki kolejowej

Zmodernizowana lokomotywa spalinowa typu 6Dg przeznaczona jest do prowadzenia lekkich pociągów towarowych oraz prac manewrowych.

Spółka Lotos Kolej modernizuje swój tabor. W Gdańsku pracuje już pierwsza z trzech lokomotyw manewrowych typu 6Dg. Nowa lokomotywa to zmodernizowany przez spółkę Newag spalinowóz serii SM42. Kolejne dwa pojazdy trafią do Gdańska jeszcze w lipcu.



Zmodernizowana lokomotywa spalinowa typu 6Dg przeznaczona jest do prowadzenia lekkich pociągów towarowych oraz prac manewrowych.
W ramach moder­ni­za­cji ze sta­rej loko­mo­tywy pozo­sta­wiono jedy­nie ostoję, wózki z sil­ni­kami trak­cyj­nymi i zbior­nik paliwa, które prze­szły naprawę główną. W opar­ciu o nową doku­men­ta­cję kon­struk­cyjną zabu­do­wane zostało cał­ko­wi­cie nowe nad­wo­zie. W loko­mo­ty­wach 6Dg zasto­so­wany został nowy agre­gat prą­do­twór­czy. Dotych­cza­sowy sil­nik a8c22 zastą­piony został dwunastocylindrowym wyso­ko­pręż­nym sil­ni­kiem spa­li­no­wym C27 pro­duk­cji ame­ry­kań­skiej firmy Cater­pil­lar o mocy 708 kW (962 KM) połą­czo­nym przez ela­styczne sprzę­gło z zespo­łem prąd­nic syn­chro­nicz­nych (prąd­nica główna i pomoc­ni­cza).

Zasto­so­wano mikro­pro­ce­so­rowe ste­ro­wa­nie i dia­gno­stykę loko­mo­tywy. Agre­gat prą­do­twór­czy wypo­sa­żono w nowo­cze­sną chłod­nicę sil­nika i powie­trza doła­do­wa­nego, cał­ko­wi­cie nowy układ dolo­towy i wyde­chowy. Powyż­sze roz­wią­za­nia wpły­nęły na zna­czące zre­du­ko­wa­nie zuży­cia paliwa i oleju sil­ni­ko­wego oraz zwięk­sze­nie nie­za­wod­no­ści pojazdu.

Loko­mo­tywy wypo­sa­żone są w nowo­cze­sny układ hamul­cowy z zasto­so­wa­niem zin­te­gro­wa­nej tablicy pneu­ma­tycz­nej, sprę­żarki śrubo­wej oraz sprę­ży­no­wego hamulca posto­jo­wego. Napędy pomoc­ni­cze (napęd wen­ty­la­to­rów sil­ni­ków trak­cyj­nych oraz napęd sprę­żarki) reali­zują sil­niki asyn­chro­niczne zasi­lane z prąd­nicy pomoc­ni­czej poprzez falowniki. Zasi­la­nie sil­ni­ków trak­cyj­nych reali­zuje prąd­nica trak­cyjna poprzez dio­dowy zespół prostowników.

Dla loko­mo­tywy zapro­jek­to­wano cał­ko­wi­cie nową kabinę maszy­ni­sty wypo­sa­żoną w dwa ergo­no­miczne sta­no­wi­ska maszy­ni­sty, wypo­sa­że­nie socjalne, pano­ra­miczne szyby czo­łowe, kli­ma­ty­za­cję i wydajne ogrze­wa­nie oraz kom­for­towe, regu­lo­wane i obro­towe fotele moco­wane na pro­wad­ni­cach do ścian bocz­nych, umoż­li­wia­jące cał­ko­wite scho­wa­nie pod pul­pit. Kabina posa­do­wiona jest na ostoi poprzez ele­menty metalowo-gumowe, które redu­kują jej drgania. Loko­mo­tywy przy­sto­so­wane są do jed­no­oso­bo­wej obsługi trak­cyj­nej oraz mogą być wypo­sa­żone w układ ste­ro­wa­nia radiowego.

Lotos Kolej - spółka zależna Grupy Lotos - jest drugim największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, z ponad 8 proc. udziałem w rynku (wg. pracy przewozowej). Lotos Kolej koncentruje się nie tylko na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej Lotos. Spółka wykonuje również usługi przewozowe dla klientów zewnętrznych zarówno w komunikacji krajowej, jak również we współpracy z przewoźnikami zagranicznymi w ruchu międzynarodowym. Lotos Kolej eksploatuje ok. 100 lokomotyw różnych typów, w tym pojazdy Bombardiera na platformie TRAXX oraz lokomotywy E6ACT Dragon gliwickiego Newagu.

Zobacz, jak wygląda najnowocześniejsza lokomotywa towarowa w kraju - lokomotywy E6ACT Dragon.

Opinie (31)

  • Newag i PESA (3)

    Mamy dwóch dużych producentów taboru kolejowego, a kupujemy g..a typu Pendolino!

    • 49 21

    • Tylko... (2)

      ..gdy rozpisywano przetarg na tabor dla kolei dużych prędkości, to Pesa budowała pudła dla Bombardiera a Newag szlifował wózki w starych EU07 i nie tylko. Ale tego to już Prezes chyba nie powiedział? :):))

      • 19 4

      • (1)

        i do dzis ani newag ani pesa nie posiadaja w ofercie skladow potrafiacych jechac pow. 160km/h.
        faktycznie albo prezes albo belzebub z torunia, takich informacji edwardowi nie przekazal.

        • 18 4

        • A po co? Więcej jak 160 ten pociąg nie pojedzie nie ma pudła wychylnego

          Zresztą Newag wyciągnął 220 km/h... Prasa branżowa już dawno o tym pisała

          • 0 0

  • (1)

    Mamy takie bezrobocie,czemu nie produkujemy w Polsce,,,bo komuś zależy ???

    • 16 11

    • Bo nie umiemy!!!

      • 7 0

  • (2)

    Dach kabiny to chyba 2latek projektował.

    • 21 8

    • to nie 2latek

      tyko dali kaczyńskiemu jako wodzowi do zaprojektowania hehehehe

      • 0 6

    • Też mnie zastanowiło, czemu taki wysoki dach - można by zatrudnić maszynistów po 2,20 m wzrostu i jeszcze dać im cylindry z XIX wieku na głowę, a i tak by był luz. Może tam jest klima?

      • 0 0

  • Tylko te kolory... (2)

    takie paskudne! Co jest złego w zieleni?

    • 7 17

    • Teraz jest w barwach firmowych.

      • 9 0

    • mi się bardzo podoba

      zarówno pomysł, jak i wykonanie. jestem pod wrażeniem bo jednak jak się chce, to można.

      • 5 1

  • (1)

    Nie chcę narzekać, ale nowy look lokomotywy przypomina prace na ZPT w podstawówce. A może pochylone płaszczyzny tego pojazdu sugerują wykorzystanie technologii Stealth???

    • 20 3

    • Warsztat

      Nie wszędzie jeszcze zatrudniają projektantów form przemysłowych. A szkoda.

      • 0 0

  • Zdaje się, że nawet kuchenkę z piekarnikiem w tej lokomotywie mają. (1)

    Po drodze murzynki i baby wielkanocne można piec!

    • 15 1

    • to jest wersja lokomotywy dla kobiet. jest tam tez zmywarka, wiec z kuchni do pracy do kuchni na lokomotywie.

      • 4 3

  • Ten dach...

    To jak jakoś grzyb...

    • 9 1

  • Stonka na sterydach :)

    • 9 1

  • Wygląd ... (3)

    ta lokomotywa ma pracować i zarabiać a nie ładnie wyglądać. To nie obiekt muzealny . Dlaczego ma być koloru zielonego? Jest w barwach LOTOS Kolej i większości się to podoba. Co do Pendolino to już pierwsza próba na trasie W-wa - Gdynia odbyła sie w latach 90 i faktycznie że ani Pesa ani Newag nie produkowali szybkich lokomotyw ponieważ zajmowali sie naprawami lokomotyw i ewentualnie modernizacja (ZNLE Gliwice) . W tej chwili Polskie firmy maja w ofercie lokomotywy co pojada 160 a nawet 200 km/h ale nie mamy wagonów co pojadą 200 km/h . Dlaczego Pendolino ponieważ w tym pociągu zastosowano innowacyjne rozwiązanie wychylnego pudła ale wiadomo że miało być dobrze a wyszło jak zwykle i z chęci oszczędności zakupiono bez wychylnego pudła z szybkością max 200 km/h. Dlatego można sie zastanowić po co było za duże pieniądze kupować ten pociąg ? Po co budować całkiem nowe zaplecze techniczne? jak można było zakupić Griffina z Newagu i zmodernizowane wagony i pociąg spokojnie "śmignie" 160 km/h . I tak by było to tańsze i lepsze rozwiązanie ponieważ średnia prędkość na trasie Gdynia -W-wa to 80 km/h

    • 16 4

    • (1)

      To prawda, że lokomotywa ma pracować i zarabiać...ale co stoi na przeszkodzie żeby jeszcze wyglądała przyjemnie dla oka???...i nie chodzi tu o kolory.

      • 6 1

      • eee tam na zywo i tak jest fajowa, rzuca sie w oczy, odrazu ja zauwazylam na "parkingu" jak sie tylko pojaiwla na torach LK.

        • 3 0

    • plastuś

      Widzisz, nawet w najdawniejszych czasach, pradawny człowiek starał się, aby jego otoczenie było ładne. Dekorował siekierki, gliniane dzbanki, szyje swoich kobiet, a nawet ściany jaskiń.Taka jest siła oddziaływania estetyki! Tylko prymitywny osobnik tego nie widzi.

      • 0 0

  • Powinna się nazywać Borewicz albo Polonez

    Przez te lampy na zderzaku :)

    • 11 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...