Znamy przebieg Drogi Czerwonej

Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.



Droga Czerwona powstanie w ciągu najbliższych siedmiu lat?

tak, na pewno 20%
nie sądzę, będą opóźnienia 36%
nie powstanie nawet za 10 lat 44%
zakończona Łącznie głosów: 2423
W lipcu tego roku premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie nie tylko lotnisko, ale też linie kolejowe i drogi. Także łączące CPK z portem.

- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.

Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK



Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd.
Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd. graf. Trojmiasto.pl

Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat



Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.

- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.

- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona?



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Opinie (379) ponad 10 zablokowanych

  • (34)

    Ależ plany....czy będą miały pokrycie w rzeczywistości?Dlaczego nie zaczęli tego budować 20 lat temu....i okazuje się że tak nielubiany przez 3city rząd ma to zbudować....ot chichot historii i ironia dziejowa moi drodzy i kochani.

    • 203 76

    • Z tego co wiem kwiatkowskiego trase budowali prawie 40 lat : P

      • 22 1

    • taaaak rząd, z funduszy europejskich... (6)

      • 34 16

      • no właśnie... weto (5)

        • 13 7

        • aby wyszarpać więcej (2)

          bez pojęcia o funkcjonowaniu w systemach "demokratycznych" i przedstawicielskich...

          • 6 3

          • Czyli... Polska powinna dostać mniej, bo berlinowi nie podoba się to co robi polski rząd? (1)

            • 1 1

            • polityka

              divide et impera.

              • 1 0

        • Wstań z kolan folksdojczu (1)

          • 4 2

          • moze jakby pis wstal z kolan to zobaczylby wiecej

            • 2 2

    • rząd też nie przepada za Trójmiastem, ale skoro wymyślili CPK (moim zdaniem wątpliwy biznesowo, nie widziałem żadnych analiz), to już są konsekwentni i chcą mieć co wozić do tego CPK

      • 8 10

    • bo to nie jest droga powiatowa ani gminna, tylko wojewódzka. Tym się samorząd nie bardzo zajmuje (4)

      • 21 4

      • estakada jest...

        powiatowa.

        • 3 0

      • i całe

        szczęście...

        • 3 2

      • No to całe szczęście, bo wszystkie inwestycje samorządów w Polsce to tragedia! (1)

        wykonuje "firma szwagra", w zamian samorządowcy dostają mieszkania itp., a firma-krzak buduje z 10 letnim opóźnieniem i za pięciokrotnie większą kwotę niż deklarowana wstępnie

        • 4 5

        • WaKoz z Luzina...

          firmująca budowę południową w Gdańsku... ;)
          A faktycznie - Bilfinger Beger...

          • 1 0

    • Narazie tylko obiecują, nie ma się co cieszyć.. (1)

      • 12 3

      • horala przy okazji wyborow kilka razy juz obiecywal

        • 1 2

    • (10)

      Jeśli Pisiory dalej będą rządzić to droga powstanie, jeśli nie będą rządzić to nie powstanie bo przecież mamy porty w Niemczech...

      • 19 26

      • (3)

        drogi też mamy w Niemczech, a w Polsce powstają - co to za argument

        • 17 12

        • kiepska analogia (2)

          a ty nie umiesz myśleć odpowiednimi kategoriami...
          Polskie (polskiej gospodarki) towary mogą (teoretycznie) robić obroty niemieckim portom i tam zostawiać opłaty i cła.
          Polskie samochody nie bardzo mogą jeździć po niemieckich drogach... Bo po co?
          Dlatego drogi sa potrzebne aby polskie towary przewieźć z niemieckich portów.
          I to się klei -> Frasyniuk.

          • 7 8

          • (1)

            Oczywiście, ale wystarczy popatrzeć z których portów europejskich korzystają Czesi, Ukraińcy, Białorusini... Czy to przypadek, że jako pierwsze autostrady budowane przez PO, to były autostrady wschód-zachód?

            • 6 4

            • dlatego w DCT powolano pełnomocnika

              dla rynku czeskiego.
              Trudno z Łabą konkurować ale co szkodzi próbować?

              • 0 0

      • (5)

        a w Polsce tylko durnych fanatyków? Ofiary propagandy TVPiS. Na szczęście nie tylko. A jak spadniemy z Unii to będzie ścieżka czerwona (zbudowana przy współudziale Putina)

        • 12 9

        • Jakie spadanie z Uni?Ty bys nawet ochlapy od nich wziął bez negocjacji ot cala opozycja....wyłącz tvn

          • 14 16

        • to nie propaganda

          a obserwacja i analiza faktów.
          Często autopsja...

          • 4 6

        • Spadniemy z Unii? (2)

          Na to nie pozwolą Niemcy. Gdzie będą robić lepsze biznesy...

          • 13 3

          • Dowiedz się (1)

            o skali eksportu do Niemiec. Ostatnio jeden mądry inaczej udowadniał, że po wyjściu z Unii zarobimy na cłach. Po ew. zablokowaniu granicy z Niemcami gospodarka Polski wróci do późnego Gomułki. Czego życzę wszystkim pisiorom.

            • 6 9

            • Eksportu Opla, Volkswagena i innych n i e m i e c k i c h firm! Wszystkie zyski idą do Niemiec!

              • 2 1

    • PO (2)

      Nielubiany przez 3city rząd ma to zbudować. PO mogło zamknąć stocznie to może zastopować drogę czerwoną, przekop juz chyba nie.

      • 6 6

      • "to może zastopować drogę czerwoną"

        już raz to zrobiło:

        "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.
        Odpowiedzi na apel posłów ostatecznie udzielił nie premier, a podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki. Jak podało centrum informacyjne rządu, to dlatego, że premier Donald Tusk przekazał to zadanie na ręce właśnie tego ministerstwa."

        • 1 1

      • Przekop sam się zastopuje. Juz dziś ma kosztowac 2 mld zamiast 800 mln, a co będzie za rok?

        • 2 1

    • Jedzie

      zabuziolem...

      • 1 0

    • Za 8 lat ten nielubiany w Trójmieście rząd tej nielubianej partii będzie już tylko koszmarem z dalekiej przeszłości .

      • 4 2

    • Trójmiasto

      A co za wytwór 3 sity

      • 0 0

    • 20 lat temu...

      ...nie było nawet autostrad. Może dlatego. I zbudował je w większości tak nie lubiany rząd po tym jak PiS 1.0 zbudował ich przez 2lata...500 metrów. Ot chichot historii drogi suwerenie.

      • 0 0

  • Termin wykonania 2345 (8)

    • 152 39

    • Nie bez kozery dodajmy że marzec,obstawiam drugą połowę)

      • 16 6

    • Optymista...

      • 7 4

    • ale rano czy wieczorem? bo chciałbym być na otwarciu tylko rano mam wizytę u lekarza umówioną

      • 23 1

    • Wtedy pojedziemy naszym 100% samochodem (1)

      elektrycznym....

      • 14 4

      • Po co nam w przyszłości polskie auta elektryczne?

        Przecież mamy niemieckie...

        • 5 3

    • Nie wiadomo czy uda sie zdobyc tyle farby

      Szczor

      • 5 4

    • Czyli zaraz po zwodowaniu nowego promu....

      hahahahahahahaha "Trzy lata od podłożenia stępki, a nie ma nawet planów promu." Wyborcom PiS gratulujemy !

      • 4 4

    • Nie bój się. Horała wybuduje to tak samo jak wybudował Via Maris.

      Przypominam, że twierdził że projekt specustawy jest już w sejmie.... a jest wiceministrem Infrastruktury w tym właśnie rządzącym rządzie, który miał to budować - wspaniały sukces wiceministrze.

      • 4 0

  • (12)

    Czyli przebieg już znamy...
    Jako że inwestycja dotyczy Gdyni to czas na konsultacje, wizualizacje i makiety. Potem przetarg na dokumentację prztargową a potem to już nasze wnuki będą się martwić :D

    • 206 19

    • (1)

      a jaka inwestycja warta 1,5 miliarda nie ma wizualizacji, czy konsultacji? Polska to nie Chiny, tu warto przynajmniej poinformować ludzi, że tu gdzie dziś jest ich sypialnia za kilka lat będą jeździły TIRy, trzeba będzie wykupić działki etc.

      • 13 0

      • teren jest przygotowany

        od lat conajmniej 70tych ubieglego wieku. A na prawde, znacznie dluzej, bo "od zawsze" taka droge przewidywano...

        • 9 0

    • (5)

      Budowa drogi i to takiej to nie jest budowla z klocków lego, którą uskuteczniasz z pijanym wujkiem na urodzinach cioci. Taka inwestycja wymaga, projektu, wizualizacji, konsultacji itp.

      • 10 5

      • Wymaga jeszcze jednego drobnego szczegółu: (1)

        budowy...

        • 12 2

        • Budowa nastepuje jako ostatnia, po tym jak droga zostanie zaprojektowana i nikt tego projektu nie oprotestuje. Ale juz ci pisalem wczesniej, ze to nie domek z klockow lego u cioci na urodzinach.

          • 7 2

      • No i w Gdyni kończy się na tym itp (2)

        • 9 8

        • (1)

          Gdybys rozumial to co czytasz to bys wiedzial, ze inwestycje bedzie prowadzil skarb panstwa w postaci Vateusza, a nie Gdynia.

          • 9 1

          • i Opatrznosci dzieki

            Magistrat trzymac od portu na odleglosc kija.
            I to solidnego!

            • 3 0

    • Zapomniałeś wspomnieć o pomniku

      Najpierw za 4 miliony zbudują 4 -metrowy pomnik za torami w krzakach a później zastanowią się czy mają na to pieniądze.

      • 1 3

    • Gdynia-tu nic sie zdarzyc nie moze

      • 7 4

    • Gdynia tego nie realizuje i nawet jakby chciała to jej nie stać, to koszt kilku lotnisk

      Stać było na na pół jednego.

      • 5 2

    • z tego filmiku wynika, że...

      ...droga będzie przebiegała przez skrzyżowanie Morska - Swarzewska -Wiejska (28 sekunda filmu), rozumiem , że operator drona lub montażysta filmiku nie są z Gdyni i jest im wszystko jeno co wstawiają w film , "znaczy się " znów "bylejakość" . Jakoś to będzie, ch..j tam kilometr w prawo czy w lewo -drogowcom też będzie wszystko jedno.

      • 1 0

  • Nie mogli zrobić tak od razu, zamiast robić połączenie kwatkowskiego z obwodnicą? (29)

    krócej, taniej, po ziemi, bez ingerencji w las...

    • 81 71

    • Te rozpadające się dylatacje na estakadzie (9)

      to jest właśnie kara za niszczenie przyrody. Każdy, kto niszczy przyrodę czyni zło a za zło prędzej czy później się płaci. Korki na estakadzie i wieczne jej remonty to jest właśnie kara dla miasta. Ciekawe jak kara będzie za obwodnicę Witomina? Oby bardzo dotkliwa...

      • 11 48

      • eee tam... ja myślę, że to nie żadna kara, tylko fuszerka, powszechna na budowach za czasów komuny (6)

        • 32 3

        • (3)

          Bardziej technologia wykonania w tamtych czasach.

          • 19 1

          • (1)

            technologia była opanowana, w końcu ludzkość na Księżycu lądowała wcześniej niż zaczęto budowę tej estakady

            • 8 6

            • Faktycznie jedno ma duzo wspolnego z drugim.

              • 7 3

          • estakada uszkadzana jest przede wszystkim przez przeciazone tiry i inne ciezarowe, czesto nie moga podjechac z tego powodu pod gore, a te zjezdzajace z gorki maja problem z hamowaniem

            • 1 0

        • "przecinka" nie była budowana

          za komuny.

          • 8 0

        • trzymaj sie zdala od ipeenwskiej propagandy a unikniesz pisania glupot

          • 1 2

      • Przesadzasz z twardymi narkotykami.

        • 11 3

      • Dla kogo ta kara?

        Bo chyba nie dla wykonawcy który ma zapewnione kontrakty na naprawy przez wszystkie kadencje samowładców.

        • 1 0

    • Ci, którzy wówczas walczyli (11)

      o las, byli wyśmiewani i nazywani oszołomami. Uparto się jednak na widowiskową przecinkę przez las, w dniu otwarcia wozili nawet specjalnymi autobusami, aby podziwiać estakadę 30 metrów nad ziemią. Po kilku latach - bodaj sześciu, wiceprezydent stwierdził, że i tak Droga Czerwona jest potrzebna, bo stan estakady od Morskiej do Obłuża jest katastrofalny. Po kolejnych dwóch latach, ten sam wiceprezydent oświadczył, że Droga Czerwona "nie rozwiązuje problemu mieszkańców". Mamy rok 2020 i okazuje się, że jednak znowu jest potrzebna. Zaprawdę powiadam, zanim trzeci kur zapieje, droga będzie znowu niepotrzebna.

      • 40 7

      • Nie pamiętam,aby w 1972 roku ktoś protestował o obwodnicę przez las. (10)

        • 19 2

        • jakim 1972 roku? (6)

          • 2 11

          • wtedy zaczeli budowę obwodnicy (4)

            • 13 0

            • tu nie o obwodnicy (3)

              mowa...

              • 1 3

              • (1)

                Ale droga zaczyna się w porcie i biegnie obwodnica do autostrady .A zaczeli od budowy obwodnicy , pozniej wybudowali autostrade , to czas na dokończenie planów z 1972 roku

                • 1 0

              • jak ktoś podał w tej dyskusji do wiadomości

                to plany w 1948 roku...
                A mozna się doszukać "korzeni" w przedwojennych planach przemysłowej zabudowy doliny Redy.
                Ten wątek, dotyczący "przecinki" i sprzeciwów leśników i ekologów na temat jej powstania nie bezpośredniego związku z obwodnicą. Obwodnica już istniała i jest "złem koniecznym". "Przecinka" nie musiała powstawać, bo były alternatywne propozycje, które rozwiązałyby znacznie więcej problemów w układzie komunikacyjnym Gdyni.

                • 3 0

              • ale lasy wycinali wszedzie gdzie kolidowal z trasa

                • 0 0

          • Wiosną 1972 przekazano oficjalnie "plac budowy".

            • 0 0

        • Ja też nie pamiętam... (2)

          A chwila... Nie było mnie na świecie. A serio pisząc. Najpierw czytamy wpis, a potem go komentujemy. To zwykle dodatnio wpływa na jakość komentarza...

          P.S. Protestujemy przeciwko czemuś, a nie o coś.

          • 4 2

          • Można strajkować o coś np: pół litra i zagrychę. (1)

            • 1 1

            • syneczku, komuna upadła, bo robolom w Ursusie

              na zakładowej stołówce, mielonego z 3,20 na 4,60 zrobili

              • 0 0

    • (3)

      przecież dla ruchu osobowego kierującego się w stronę Gdańska to istotna różnica - po co nadkładać kilka a może i kilkanaście km do Chyloni, skoro można wjechać na Obwodnicę na przedłużeniu Kwiatkowskiego

      • 21 5

      • Nie ma takiej pary miejsc (start, meta) we wszechświecie (1)

        dla której przedłużenie kwiatkowskiego skracałoby drogę o więciej niż 2,5 km.

        A pozatym nie istnieje punkt w Gdyni dla którego najkrótsza droga do Gdańska wiodła by przez przedłużenie kwatkowskiego

        • 3 15

        • Najkrótsza a optymalna to taka różnica jak

          picie w Szczawnicy a szczanie w piwnicy. I tak, chociażby z Pogórza na gdańską Osowę najkrótszą trasą jest przedłużenie Kwiatkowskiego, więc duby smalone waść pleciesz.

          • 21 1

      • odległość 2-4km nie ma znaczenia dla ruchu ciężarowego

        a nie ma roku bez informacji o piruetach na przedłużeniu estakady.

        Znaczenie mają natomiast parametry użytkowe i odporność konstrukcji. I tu Gdynia, forsując "dokończenie" estakady, strzeliła sobie nie tylko w kolano ale w głowę.

        Przedłużenie obwodnicy, to znacznie krótsze budowle drogowe i większość przebiegu po gruncie. Jeden z wariantów wręcz przewidywał tunel. To również możliwość kontynuacji w dolinie Redy i dalej. A estakada kończy się na cmentarzu, bo parafia nie chce się posunąć... sic!!!

        • 6 7

    • to długa i smutna historia (1)

      jak paru ambicjonerów postanowiło dokończyć estakadę... To nic, że ma wady konstrukcyjne i nie spełnia norm, "dzieło" trzeba dopiąć.
      I dopięto.
      Pomimo oporu drogowców, którzy zamiast tej górskiej premii chcieli realizowac... właśnie przedłużenie obwodnicy. Władze miasta wzięły na ambit i z własmych środków zrealizowały "przecinkę". Macie świadomość, że "Droga Czerwona" mogła istnieć już z 15 lat?!
      W tym czasie powstał DCT w Gdańsku i Gdynia straciła Maersk. Co przełożyło się na katastrofalne tąpnięcie w przeładunkach kontenerów,

      Niestety, stanowisko "miasta" spotkało sie z retorsją i drogi nie przejęto na stan "dróg krajowych" i do dzisiaj estakada stanowi poważny (główny?) punkt w budżecie miasta Gdyni a jej istnienie przez wiele lat stanowilo pretekst do odmowy podjecia zadania "przedlużenia" obwodnicy.
      Obiektywnie rzecz biorąc, obie drogi sa potrzebne. Jednak przepychanka przy priorytetach nie wyszła Gdyni na zdrowie. Co skutkowało:

      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany. Odpowiedzi na apel posłów ostatecznie udzielił nie premier, a podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki. Jak podało centrum informacyjne rządu, to dlatego, że premier Donald Tusk przekazał to zadanie na ręce właśnie tego ministerstwa."

      "Bo porty mamy w Niemczech."
      Moze to i fałszywe hasło ale jak w świetle takich wydarzeń nie zastanowić się nad ich sensem?

      • 14 4

      • Niemal wszyscy byli zapatrzeni we Franciszkę jak w obrazek, niestety

        • 8 2

    • Niestety inżynier Cegielska się uparła wtedy i nic do niej nie docierało

      • 4 3

  • I to jest w końcu sensowny pomysł (5)

    Przedłużenie obwodnicy jest ok bo wywala ruch z Chylonii i Hutniczej. Do tego powstaje tak ważny, nowy przejazd przez tory w Chylonii, szybki i bezkolizyjny. To jest dużo lepsze niż tunel na Puckiej co zakorkuje Chylońską i ruch tranzytowy skieruje na osiedlowe drogi. Zróbcie tą czerwoną drogę jak najszybciej żeby ten tunel na Puckiej nie zdążył powstać.

    • 148 10

    • Gdynia potrzebuje dwa tunele !!! (3)

      Na puckiej i na północnej !!!

      • 13 3

      • Potrzebuje do czego? (2)

        Żeby zakorkować Chylońską chyba. Przecież to jest wąska droga lokalna. Sens inwestycji w tunele ją łączące z terenami przemysłowymi jest żaden. Tylko połączenie obwodnicy z Hutniczą ma sens.

        • 1 3

        • Hutnicza to za mało

          zapoznaj się z mapą...

          • 3 0

        • Choćby po to aby autobusy które łączą bieg na Krzywoustego..

          Mogły jechać dalej na Cisowa... Nie mówiąc o tym.ze szybciej się dojedzie dzielnice północne. Czym więcej tuneli tym to mniejszy i bardziej równomierne rozłożenie ruchu...

          • 3 0

    • postęp prac w pl to jest kosmos, ileż to ludzi nie dożywa takich prostych rzeczy

      • 4 2

  • No skoro Morawiecki obiecał to na pewno będzie (31)

    Tak jak mój polski elektryczny samochód.
    -3 miliony mieszkań.
    -koniec Civid przed wyborami, itd.

    • 209 66

    • Biedni ci mieszkańcy Gdyni (12)

      Muszą liczyć na łaskę Matołusza, bo od szczurzej bandy to się co najwyżej wymalowania buspasa doczekają.

      • 24 15

      • w przypadku tak dużych drogowych inwestycji - tak. To normalne (9)

        • 13 6

        • Aleja Adamowicza (8)

          Trasa Sucharskiego.
          Obwodnica Pruszcza z dużym wiaduktem kolejowym.

          To wszystko projekty samorządowe.

          • 9 10

          • (2)

            tzn. Szczurek ma budować obwodnicę Pruszcza?

            • 2 12

            • (1)

              Nie zrozumiałeś. Ale próbuj dalej...

              • 14 4

              • a ty odróżniasz samorząd Gdyni i województwa? nie? to walnij się w ścianę i kombinuj dalej

                • 6 1

          • Pogoogluj zanim napiszesz głupoty na forum publicznym (4)

            I porównujesz Aleje Adamowicza za ok 0,25 mld zł za Drogą Czerwoną za 1,5 mld zł? A Miasto Gdańsk jest 2 razy większe od Gdyni.

            • 8 3

            • Tunel pod Martwą Wisłą (3)

              1,45 mld zł. Cieszę się, że mogłem pomóc.

              • 5 3

              • Inwestycja centralna, miał powstać w Świnoujściu

                • 7 0

              • Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1.45 mld zł, z czego z UE.1.15mld. (1)

                Cieszę się, że mogłem sprostować...

                • 6 1

              • a droga czerwona tez pewnie powstanie z doplata unii jak wiekszosc odcinkow budowanych u nas drog szybkiego ruchu i nie tylko, no ale do tego czasu moze juz nie bedziemy w unii a putin nie wiadomo czy bedzie chcial chojna reka doplacac do naszych drog

                • 2 0

      • gdyby Szczurek z kasy miejskiej budował to, co ma budować państwo, to byłby frajerem i mieszkańcy by g dawno pogonili (1)

        • 5 1

        • ale przedluzenie estakady do obwodnicy bardzo odciazylo gdynskie ulice szczegolnie w rejonie chylonii i leszczynek

          • 1 0

    • donald mówił że tu będzie druga Irlandia (9)

      nie wypaliło. przez 7 lat zapożyczył Polskę na 500 miliardów i uciekł do Brukseli

      • 22 33

      • Przebijam (2)

        900 miliardów

        • 19 3

        • Ale te 500 to przeciez prawda, oficjalne dane. Trzeba przeciez wziac pod uwage 150 miliardow z OFE. (1)

          • 6 2

          • lykasz pisia propagande nalogowo

            • 1 2

      • Zapozyczyl na 500mld? Ostatnio centrala kazala wam pisac, ze ukradl 300mld. Ta zamiana to strach przed ewentualnym procesem karnym o znieslawienie?

        • 24 9

      • A na Ile zaporzyczył nas PIS??? Bo mamy chyba nowy rekord nawet Tusk tyle nie wymarzył ile PIS nas zadłużył (2)

        • 22 10

        • kup sobie

          słownik, oczy bolą

          • 5 9

        • nad ortografią popracuj... ale masz racje. jak ktoś chce to wystarczy sprawdzic ile obligacji w ciągu ostatnich dwóch lat sprzedaliśmy na zachód... podpowiem więcej niż PO przez całą kadencję... te rzeczy można sprawdzić i wiedzieć a nie pitolić bo w tvpis kazali...

          • 7 1

      • A PiS w samym 2020 r. zabraknie 110 miliardow, choc juz dodrukowali 100 miliardow. Niezle, co? (1)

        A te 110 to plany sprzed miesiaca, wiec zapewne zabraknie im ze 150.

        • 6 1

        • ale piski zapatrzone w swoich przywutcuf jak w stalina wierza we wszystko co ci wybelkoca, lemingi tak maja, nie poradzisz nic na to

          • 0 0

    • Najlepszy premier! Nawet ma swoją tablicę pamiątkową. (3)

      Można sobie wyobrazić, jak trudna do opisania była wdzięczność proboszcza za udział premiera Morawieckiego we mszy i wizytę na plebanii kościoła w Łebczu na Kaszubach. Każdy teraz może przeczytać kościelną tablicę pamiątkową ze złotymi literami -

      "W tym kościele w Łebczu Pw. Św. Marcina w niedzielę, dnia 16 sierpnia 2020 r. uczestniczył we mszy świętej o godz. 12
      Pan premier najjaśniejszej Rzeczypospolitej Polskiej Mateusz Morawiecki.
      Był też gościem na plebanii.
      Łebcz - Anno Domini - 2020"

      Autentyk!

      • 10 6

      • nie ma takiej rzeczy której Morawiecki by nie obiecał (1)

        jak tam prom ze Szczecina ?? Stępka zardzewiała.

        • 7 2

        • bez zmian

          prom bez zmian. obiecany to obiecany:) na szczęście wirus juz w odwrocie i nie trzeba się go bac wiec na pewno prace rusza z kopyta...

          • 4 0

      • kaszubi uchodzili za rozsadnych i racjonalnych ale i u nich jak widac zaczadzenie sie rozprzestrzenia, czy proboszcz z pochodzenia kaszub bo moze by to cos wyjasnialo?

        • 0 0

    • Mateuszek święcił budowę promu pasażerskiego, pokazał nawet stępkę. Inna spraw że była to stępka od wiatraka, w zamyśle fermy wiatrowej na Bałtyku. Efekt jest taki, że promu nie będzie.

      • 3 1

    • (1)

      Wybudowanie promu też obiecał. Pinokio.

      • 3 1

      • ma gosc problemy z prawdomownoscia

        • 1 0

    • Budowę promu też obiecał.

      • 2 1

  • Oby podpisali umowę na budowę / projektowanie + budowę za tej kadencji rządu (18)

    Czy się lubi czy nie rząd, to jeśli się władza zmieni za 3 lata, to wszystko zostanie wstrzymanie. Ludzie będą wymieniani i nie wiadomo co dalej z tą inwestycją.
    Tak jak PIS po objęciu władzy spowolnił/okroił Trasę Kaszubską i dalej S6 oraz obwodnicę Łodzi S14, która po ,,optymalizacji'' bez dwóch węzłów wyszła w ponowionym przetargu drożej niż 2 lata wcześniej.

    • 73 25

    • (7)

      W czym Kaszubska została okrojona??Za 3 tyg będzie zakończony przetarg na kolejny odcinek Leborskiej ogłoszony tj obw. leborka

      • 6 9

      • Mu chodzi chyba o zablokowanie obwonicy metropolitalnej (4)

        przez burmistrza Kolbud i jeszcze paru ludków (wszyscy z PO)
        Tylko, że przetarg jest ogłoszony.
        A sorry w GW nic nie pisali to skąd ma wiedzieć

        • 10 15

        • Nie czytam GW, tylko portale branżowe jak już (3)

          I mówię o tym co się działo na po przejęciu władzy przez PIS. Odcinki od Koszalina na zachód były tylko tygodnie/miesiące do przodu w papierologii od tych na zachód do Lęborka.
          Ponadto Trasa Kaszubska została okrojona z odcinka Lębork - Boże Pole i opóźniona o 2 lata. Takie są fakty. Dobrze, że teraz ruszyło i wykorzystamy środki z UE.

          • 9 2

          • "tylko tygodnie/miesiące do przodu w papierologii" (2)

            I wystarczyło.
            To sprawa zero-jedynkowa. I kwitów nie przygotowano a usiłowano z tego zrobić sprawę polityczną i "świnkę" podłożoną następcom...
            Stąd wstrzymania i opóźnienia, bo oborę trzeba było wysprzątać.
            Zachodnio - pomorskie, po prostu, w tym zakresie działało znacznie lepiej. Drastycznym tego przkładem było przekroczenie granicy województwa w najbardziej zapyziałym zakątku pomorskiego, w Szczecinku. Gdy przyjeżdżał pociąg z zachodniego, to tak, jak kiedyś z Zachodu...
            Pomorskiemu dobrze zrobi mniej histerii i głupiej polityki a więcej rozsadku i organicznej pracy. Nie tylko skupionej na Gdańsku...

            • 1 3

            • (1)

              nie wysilaj sie, po prostu niska pobudka, msciwosc decydenta za tym stoi

              • 0 1

              • to taka łatwa wymówka - zawsze te one...

                I nie pochlebiaj sobie - sądzisz że ktoś się przejmuje grupą pyskaczy z północy?
                Reszta robi swoje a jak ktoś ma ochotę robić za outsidera, to droga wolna...

                "mściwość decydenta"
                2.5 mld w system komunikacyjny portów
                1 mld w rewitalizację linii 201
                9 mld na S6
                uruchomienie Kaszubskiej i Żukowskiej (metropolitalna nie przejdzie mi przez gardło)
                most do Sobieszewa
                rewitalizacja linii gdańskich kolejowych na prawym brzegu (Martwej) Wisły

                ...bo dzieciątko lizaka nie dostało...

                • 1 0

      • Przetargi zostały opóźnione o 2 lata i wycięty został odcinek Boże Pole - Lębork (1)

        Ponadto Koszalin - Lębork trafił do zamrażalki. Teraz na szczęście zostają te przetargi odmrażane, bo brakuje innych dróg w kraju z gotową dokumentacją, która też też ma swój termin ważności. Ponadto budżet z UE jest na dany termin i jak się go nie wyda, to dana pula przepada.

        • 9 1

        • "budżet z UE jest na dany termin"

          Największy zysk ze wstapienia do Unii i realne zastosowanie "gospodarki planowej",
          Ukrócenie sobiepaństwai i pilnowanie formalizmów oraz efektów.

          • 1 0

    • zgoda

      • 4 0

    • Chyba coś Ci się pomyliło (7)

      To PIS wstrzymuje inwestycje drogowe i wyrzuca pieniądze na poronione pomysły jak elektrownie weglowe, przekopy oraz lotnisko gigant. Za PO budowano drogi. Jasne, że mozna było więcej i szybciej ale przynajmniej coś powstało. Popatrz co powstaje teraz.

      • 18 9

      • To moze teraz jakis pomnik bestii z Wadowic..

        • 4 5

      • Skąd Pani czerpie wiedzę? Jakieś liczby? (1)

        Tak, budowa dróg szybkiego ruchu było czymś co naprawdę ruszyło za rządków PO (kosztem kolei poniekąd).
        Pis po objęciu władzy wstrzymał podpisywanie nowych umów na ponad rok, a wszystko co poprzednia władza miała w części gotowe było niedobre. Teraz się sytuacja ustabilizowała, urzędnicy się nauczyli tej roboty i też jest całkiem dobrze w tej materii.
        Jest coś takiego jak Budżet Spójności z UE, który w mniej więcej połowie sponsoruje budowę dróg krajowych. Każdy rząd stara się go wykrozystać, bo inaczej to bylby strzał w kolano.
        Megalomańskie inwestycje jak przekopy, CPK, itd. to już inna bajka i pula środków.

        • 8 3

        • Cyt. "Urzędnicy nauczyli się tej roboty". Cóż gdyby nie filozofia, że wszystko co poprzednicy to be, to nie musielibyśmy czekać, aż nowi urzędnicy będą się na nowo uczyć jakiejś roboty.

          • 9 0

      • a wiesz, że z budzetu CPK zostanie wybudowana droga z artykułu? (3)

        plus inne drogi oraz sieć kolei? ludzie narzekają na koszt CPK bo nie wiedzą jakie inwestycje on zawiera. Tak samo jak powiększenie budżetu odnośnie Mierzei - jeden NOWY most plus przebudowa starego

        • 3 5

        • (2)

          bierzesz cos??? to moze zacznij. mierzeja od początku była przewidziana na dwa mosty. a jakis stary most tam był?? byłeś tam wogle kiedys?? i przekop mierzei 900m 2mld zł, przekop drugiej nitki kanału sueskiego 74km 7mld dolarów... z mostami i 6cioma tunelami . potrafisz to porównać?? CPK - od dwóch lat prezes i kilku dyrektorów bierze pensje za coś co nawet na papierze nie istnieje... wydano juz miliony a nie zrobiono nic... a nie wroc wybrano lotnisko na doradce w ładnej okolicy zeby fajnie się w delegacje latało...

          • 2 3

          • za to ty powinienes odstawic leki. (1)

            Nowy most w Nowakowie przy zlikwidowaniu mostu pontonowego oraz most zwodzony obrotowy zamiast zwodzonego podnoszonego. Widać dla Ciebie lepiej łyknąć chwytliwe nagłówki zamiast przeczytać coś z branżowej prasy. Inwestycja wokół Mierzei to nie tylko przekop. A jeśli już porównujesz (sic!) do Kanału Sueskiego bzdurnymi wymienionymi przez Ciebie liczbami to przelicz sobie ile te dolary kosztowały złotówek na ówczesne czasy (2 poł XIX wieku) :). Plus tempo inwestycji, podobnie jak kanał Panamski. Do CPK i dyrektorów się zgadzam - obsadzanie stołkami niepotrzebnych stanowisk działa w pełni od 30 lat i tu długo się to pewnie nie zmieni (a już na pewną za kadencji tego rządu). Pozdrawiam

            • 4 0

            • XIX wiek?

              otwarcie najnowszego przekopu: 6 sierpnia 2015 r.

              • 0 0

    • Wybuduja--to nie rzad Nowaka od drog,co to powstawaly,tylko ludzie kasy nigdy nie widzieli,

      • 0 0

  • szczurek mówił ze droga czerwona nie jest potrzebna mieszkancom (33)

    • 63 26

    • To mówił wiceSzczurek...

      • 6 2

    • Ona nie jest budowana dla mieszkańców (sąsiednich) gmin (8)

      aby mogi sobie z domku pośrodku niczego dojechać do cywilizacji, psiocząc po drodze na brak bezpłatnych miejsc parkingowych wszędzie. Ona jest dla wyprowadzaniu tranzytu, bo w Trójmieście mieliśmy do niedawna ewenement na skalę światową, gdzie obsługa granicy państwowej (w postaci obu portów) była przeprowadzana po drogach gminnych i na koszt gmin. Sucharskiego i czerwoną projektowano właśnie po to, aby to curiosum odkręcić.

      • 23 4

      • Drogi służą także mieszkańcom Gdyni (6)

        49% z nich dojeżdża na co dzień samochodem.

        • 9 14

        • Nie 49% i nie w tej relacji (4)

          Wszystko inne się zgadza

          • 12 6

          • Z badania "Preferencje i zachowania komunikacyjne mieszkańców Gdyni 2018" (3)

            "Udział samochodów osobowych w realizacji podróży miejskich (bez taxi) wynosi 48,9%".

            Cieszę się, że mogłem pomóc...

            • 7 6

            • Szkoda tylko, że nie sprawdziłeś jak jest w 2020 roku (2)

              Rzucasz twierdzenie dotyczące teraźniejszości, popieraj aktualnymi danymi.

              • 7 8

              • Jeżeli masz aktualne badania preferencji (1)

                To rzuć na stół. Zapewniam, miasto nie robiło później żadnych sensownych badań w tym kierunku. A jeżeli chodzi o trendy, to od 2015 (poprzedni raport) do 2018 udział samochodów w podróżach po mieście wzrósł, natomiast udział rowerów stał w miejscu. Dziękuję za uwagę.

                • 2 5

              • Jak Ci nie pasują, to nie są sensowne ;)

                Jakie to polskie.

                • 6 0

        • To niech w koncu wybuduja kolej Chylonia-Oksywie to przestaną!

          • 8 4

      • ten ewenement nadal trwa

        i zlikwiduje go dopiero realizacja "drogi czerwonej".
        A "ewenement" to zadanie dla posłów "tej ziemi" - na ten przykład Śniadka i Aziewicza.
        Ile kadencji pełnią "posługę"?

        Sucharskiego sfinansował Gdańsk z budżetu miasta, podobnie jak tunel. Ale w perspektywie mieli DCT i wplywy do kasy miasta.
        Opłacało się?
        Zapewniam, że tak.

        • 2 1

    • chyba horala jak byl radnym (8)

      • 7 13

      • horała nigdy nie rządził w Gdyni. Szczurek siedzi przy korycie od 25 lat (6)

        • 16 4

        • Horała był radnym. (3)

          • 10 7

          • był radnym, zawsze w opozycji czyli nie rządził (2)

            zresztą jako radnego wspominam go dobrze, a dziś nie mogę słuchać :(

            • 10 4

            • A ja go wspominam z bardzo głupich i kąśliwych pOmysłów (1)

              nigdy nic merytorycznego i konstruktywnego jak dotąd dla Gdyni nie zrobił. No chyba 2014 r,(przed wyborami do Sejmu) jak razem z innymi PiS-owcami łopatami OPAT kopali :)))

              • 2 3

              • A czyja to robota

                wpisanie inwestycji wokół portu w Gdyni do zadań państwa?
                Śniadka może? Albo Aziewicza?

                • 1 0

        • Wybieracie, to i siedzi (1)

          A jakby siedział i od pół wieku, to i tak jest nieistotne dla sprawy. Za budowę dróg krajowych odpowiada GGDKiA, a nie samorządy.

          • 6 3

          • jakos Elblag przekop wyszarpal

            To kwestia motywacji i determinacji.

            • 3 4

      • Sprawdź zanim napiszesz nieprawdę.

        • 2 2

    • Ten kawalek drogi kolo elektrocieplowni by sie przedal

      Odciążyl by polnocna gdynie

      • 6 0

    • nie Szczurek ale blisko - kończąc przepychani, warto zapytać Googla. (8)

      Jednak Szczurek to firmuje i daje twarz, taki job...

      "- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z punktu widzenia miasta i gdynian ważniejsze są inwestycje kolejowe - przyznaje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, który spotkał się z unijnymi komisarzami i przedstawicielami portu w sprawie planowanych inwestycji wartych 12 mld zł."

      Czy widzicie kwoty i audytorium tej wypowiedzi?!
      Udowodnił całkowita nieznajomość zagadnienia.
      Podobnie jak przez zaniechanie udziału w inicjatywie TEN-T
      A ten człowiek odpowiadał za rozwój!!!

      • 9 1

      • Miasto postapilo słusznie (7)

        Nie wydało miejskiej kasy na budowę drogi dla portu

        • 4 5

        • czy ktos oczekiwał takiej deklaracji w tym czasie i formie?

          Po pierwsze, jest nieprawdziwa, bo to przedsięwzięcie rozwiązuje podstawowy problem komunikacyjny północy miasta i rozwiązanie konflików z infrastrukturą transportowa portu.

          A to jest problem mieszkańców miasta. Choć to mieszkańcy Północy, do której magistrat nie bardzo się przyznaje...

          Po drugie. Gdynia wydaje na to kasę corocznie remontując estakadę. I tylko to boli magistrat a nie potrzeba czy perspektywa gospodarcza. Wydała ją też na dokończenie estakady i przekopanie lasu, przez co straciło szansę na realizację propozycji drogowców, którzy ciągnąć obwodnicę chcieli "na przełomie wieków". Zdajesz sobie sprawę, że tego problemu mogło nie być od 15lat?
          Więc realizacja "drogi czerwonej" odciąży budżet miasta, a przez to mieszkańców. Bo estakada faktycznie stanie się drogą miejską i przstanie być masakrowana tysiącami przeładowanych TIR'ów. Więc zdecydowanie również w ten sposób rozwiąże problemy mieszkańców, które obecnie czekają na "święty nigdy" z powodu braku kasy pochloniętej przez permanentny remont.

          Nawet jeśli to próba ochrony miejskiego budżetu, to w polityce nie ma miejsca na "brutali" i taka wypowiedź, przed takim gronem jest polityczną deklasacją i wykazaniem, ze gra się w innej drużynie.

          Dobrze że jeszcze nie zaczął opowiadać o "gondolach"...

          • 2 1

        • słusznie? (4)

          Gdańsk wybudował tunel i Sucharskiego w miejskiego budżetu.
          Bo perspektywą był DCT i wpływy do kasy miasta.
          DCT, którego nie chciała budować Gdynia.
          Zapewniam Cię, opłacało się.

          Gdynia woli konflikt z portem i jego stopniową kanibalizację.
          Oraz "strefę muzealną" w "centrum".

          • 3 1

          • Nawet łgarstwa muszą mieć swoją miarę. (3)

            Tunel i Sucharskiego były dotowane, i to wysoko, z funduszy UE.
            A tak z ciekawości, gdzie w Gdyni miałoby powstać DCT? W Orłowie?

            • 1 4

            • Jak się nie umie pisać wniosków (1)

              To się nie dostaje dotacji.

              • 3 1

              • się nie umie

                i ma długi bez dochodów.

                • 1 0

            • a wiesz, że dotacja wymaga wkładu własnego?

              po drugie, trzeba chcieć i mieć "przełożenia" aby takie przedsięwzięcia zaplanować, obronić i przepchnąć przez formalistyczny i układowy tor przeszkód.

              Gdańsk i Elbląg znalazły furtki.

              DCT mogło powstać w Gdyni, bo do niej najpierw zwrócili się Australiczycy z Brytolami.
              Ale nie zostali przyjęci przychylnie. To poszli szukać dalej. Dlaczego do Gdyni? Bo "na przełomie wieków" było to miejsce, które najwięcej wiedziało i znaczyło w kontenerach. Pewnie nie wiesz, że PLO było prekursorem w tym rodzaju transportu?

              Gdzie miałoby powstać?
              Pewnie w tym samym, mniej więcej, miejscu, co Zewnętrzny. Bo te plany również z końca ubiegłego wieku.

              • 1 0

        • ale wpływy z portu

          to już chętnie?

          • 3 0

    • Noo Nooo (1)

      A Horala wybuduje .

      Noooooo

      • 4 5