• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znów opóźnienie w realizacji projektu EFRA

Robert Kiewlicz
1 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt EFRA jest kluczowym projektem inwestycyjnym Grupy Lotos i kontynuacją technologicznego unowocześniania rafinerii rozpoczętego w ramach Programu 10+. Projekt EFRA jest kluczowym projektem inwestycyjnym Grupy Lotos i kontynuacją technologicznego unowocześniania rafinerii rozpoczętego w ramach Programu 10+.

Projekt EFRA z kolejnym opóźnieniem. Uruchomienie instalacji powinno nastąpić do końca maja 2019 roku, a efekty ekonomiczno-finansowe, wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji projektu, pojawią się w wynikach finansowych Lotosu w czwartym kwartale 2019 roku. To już trzeci raz, kiedy Grupa Lotos informuje o opóźnieniach w realizacji swojej największej, w ostatnich latach, inwestycji. Pierwotnie instalacje projektu EFRA miały działać w drugim kwartale 2018.



- Zakończono właśnie rozmowy, których efektem jest uzgodnienie treści projektu aneksu do umowy na projektowanie techniczne, dostawy oraz budowę głównych instalacji projektu EFRA, zawartej pomiędzy spółką zależną Grupy Lotos, Lotos Asfalt oraz Kinetics Technology (głównym wykonawcą projektu EFRA) - poinformował Lotos.
Spółka KT przedstawiła ofertę zawarcia aneksu na uzgodnionych przez strony warunkach. Chodzi o nowy termin uzyskania statusu gotowości do uruchamiania instalacji opóźnionego koksowania - DCU. Według nowych ustaleń powinno to nastąpić do końca maja 2019 roku. Pełne planowane efekty ekonomiczno-finansowe, wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji projektu EFRA, pojawią się w skonsolidowanych wynikach finansowych Lotosu w czwartym kwartale 2019 roku. Nie zmieni się natomiast całkowity budżet inwestycji.

Kluczowa inwestycja Lotosu opóźniona



To już trzeci raz kiedy dowiadujemy się o opóźnieniach jednej z kluczowych inwestycji Lotosu. W styczniu 2018 roku spółka poinformowała, że inwestycja nie zakończy się w terminie. Jednocześnie spółka twierdziła, że przesunięcie w czasie zakończenia projektu EFRA nie wpłynie w negatywny sposób na bieżącą kondycję finansową Lotosu. Lotos nie podał wówczas, jak duże jest opóźnienie i jaki jest przewidywany termin zakończenia prac.

W lipcu 2018 roku zarząd Grupy Lotos oszacował, że efekty ekonomiczno-finansowe, wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji projektu, będą widoczne w wynikach Lotosu nie wcześniej niż w drugim kwartale 2019 roku. Spółka podkreślała jednocześnie, że opóźnienia powstały z przyczyn od niej niezależnych. Problemy z zakończeniem inwestycji ma włoska firma Kinetics Technology.
Podstawowe instalacje projektu EFRA. Podstawowe instalacje projektu EFRA.

Miliardowa inwestycja w gdańskiej rafinerii



Projekt EFRA (Efektywna Rafinacja) jest kluczowym projektem inwestycyjnym Grupy Lotos i kontynuacją technologicznego unowocześniania rafinerii i dopełnieniem konfiguracji pogłębionego przerobu ropy naftowej osiągniętej w ramach Programu 10+. Głównym celem projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy. Nowe instalacje projektu EFRA umożliwią zastąpienie produkcji niskomarżowych produktów większą ilością paliw silnikowych.

Dzięki realizacji projektu (wartego 2,3 mld zł) zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej. Z produkcji wyeliminowany zostanie niskomarżowy i nieekologiczny ciężki olej opałowy. W jego miejsce Lotos będzie w stanie wyprodukować rocznie nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw, głównie oleju napędowego i paliwa lotniczego. Powstanie również nowy produkt - koks naftowy.

Na 30 września 2018 roku całkowity postęp prac projektu EFRA uwzględniający projektowanie, zakupy oraz prace budowlano-montażowe wyniósł 96,3 proc.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (54)

  • Szacun (4)

    Brawo dla pracowników duże wyzwanie

    • 21 8

    • Lotos petrobaltyk (3)

      Tu to dopiero dzieją się cyrki.

      • 5 4

      • (2)

        Jakie cyrki? Co się dzieje?

        • 2 2

        • platforma (1)

          nawet nie trzeba komentowac.

          • 5 4

          • petrobaltyk tu nikt za nic nie odpowiada ma być drogo to jest

            • 0 0

  • Super!

    Tylko się ciszyć.

    • 9 5

  • O. To cena oleju (1)

    opałowego poszybuje w górę.

    • 9 6

    • czerwonego nie, ale czarny zniknie wreszcie z rynku i przerobią go na koks ponaftowy

      • 4 1

  • bajzel (1)

    opoznienia wynikaja z bajzlu jaki tam jest i jakosci pracy wykonywanej przez pracownikow z Ukrainy.To jest czysta prawda a myslcie co chcecie.

    • 37 13

    • bajzel jest bo pissuary wsadzily tam do zarzadzania misiewiczow ktorzy nic nie umieja

      • 12 2

  • teraz paliwo jest gufnianej jakości.. (2)

    ....a niedługo zamiast oleju napędowego będziecie tankować szlam....

    • 7 22

    • paliwo jest coraz lepsze, nie tankuj na kaszubskich stacjach ani u Zenka pod garażem

      • 9 1

    • Biokomponenty

      Problemy sprawiają teraz głównie biokomponenty psujące paliwo z rafinerii.

      • 1 0

  • Dlatego (4)

    Szkoda że w artykule zabrakło informacji dlaczego jest opóźnienie ?

    • 26 4

    • przyczyn jest wiele: (2)

      1.inż z "d*py" -zadnego doswiadczenia
      2.brak wykwalifikowanych pracownikow
      3.brak ciaglosci i plynnosci finansowej : gen wykonawca-firmy-podwykonawcy
      4.generalnie jeden wielki burdel

      p.s dziwi mnie ,ze wloskie firmy zostaja u nas generalnymi wykonawcami nie majac praktycznie zadnego zaplacza ani kadrowego jak i technicznego .przykladem Astaldi -praktycznie bankrut porzuca projekty w calek europie.

      • 7 3

      • Zapomniałeś dodać że z góry

        Termin bym nierealny do wykonania

        • 0 5

      • Pracownicy są, tylko źle opłacani i zbieranina z łapanki - kto za najmniej przyjdzie pracować. Pracuję czasem na Lotos gdy wracam z kontraktu zza granicy. Jako monter nie jest źle, ok 30-32 zł netto / h ale mnóstwo osób przyjezdnych z innych województw czy wsi robią za 17 zł. A godzina robocza podobno ok 105 zł pobierana od KT (główny wykonawca). Ukraina za jeszcze mniej. Gdzie ma być wydajność czy jakoś w takim razie?

        • 1 0

    • Informacja z artykułu: "Problemy z zakończeniem inwestycji ma włoska firma Kinetics Technology."

      • 6 0

  • Nie mają się kogo zapytać, będą dwie spółki będzie większy dostep do wiedzy i technologii :)

    • 4 1

  • Dyletanci (9)

    Jak zarząd przejęli ludzie z nadania PiS to usunęli całą dyrekcję EFRA i inwestycji.. Ci którzy są teraz nie ogarniają tematu i dają się dymać przez makaroniarzy z KT. Ot cała "dobra zmiana". A najlepsze, że to dopiero początek nowych standardów zarządzania PiSiorów. Po przejęciu zakładu przez Orlen dopiero będzie cyrk!

    • 79 12

    • kto podpisał kontrakt z Kinetics Technology ??? (2)

      inwestycja od początku była ponad możliwości KT, nigdy wcześniej nie budowali instalacji koksowania anie też nie mieli tak dużego kontraktu.
      Kontrakt był "pod klucz", a klucza nie ma

      • 14 6

      • Ja Ci kupię nowy samochód a ty nim wjedziesz w inny to będzie moja wina ? (1)

        Jakoś z 10+ nie było problemów.
        Co się zatem zmieniło skoro KT (zasadniczo ci sami co budowali 10+ tylko nazwę zmieniają co jakiś czas).
        Sorry, ale Włosi w budowie to międzynarodowy potentat. Jak Microsoft w systemach operacyjnych.

        • 3 1

        • Co się zmieniło, że było 1,5 miliarda straty a jest prawie 1,5 miliarda zysku?

          • 0 0

    • tu sie mozesz bardzo zdziwic bo wikszosc pracownikow jest za polaczeniem z orlenem. (4)

      d*pa trzesa o swoje stolki wlasnie tylko prezesi i dyrektorzy nie wiadomo od czego ,kadra z technologi ,technicy ,aparatowi nie maja o co sie bac ,najwiecej beda kwiczec "nieroby " z "pentagonu ".

      • 9 29

      • tylko prezesi i ich kooperanci dodałbym troszeczkę ;)

        • 6 1

      • taaaa, ta większość to z "niezależnego" związku Solidarność, która tylko przebiera nogami, aby połączyć się z większym bratem z Orlenu. Ci, którym leży dobro firmy (a nie własnej d....y) są bardzo przeciwni połączeniu

        • 13 5

      • Dobrze gada polejcie mu:-)

        • 2 0

      • Tu se pyknij

        Głupi troll. Po 1 nikt nie chce połączenia, po 2 bez "pentagonu" już by tą rafinerię dawno zaorali.

        • 7 4

    • Główny eknonom POpaprańców

      Widzę że masz dużą wiedzę na temat zarządzania i podejmowania decyzji w koncernach naftowych... Gdzie się szkoliłeś, w tefałenie? Żal mi takich znachorów co wszystko potrafią przypisać Pisiorom i ogólnie rządzącym.

      • 4 23

  • PiS wymienia zarząd co parę miesięcy (3)

    to inwestycji nikt nie ogarnia, tylko doi kasę. Z resztą jak przypadkowi ludzie z przypadkowym wykształceniem mogą się na tym znać?

    • 66 9

    • zarzad nic nie musi ogarniac. (2)

      w kontrakcie mamy wpisana date np przejecia instalacji i wszystko w temacie,instalacja jest nie skonczona lub nie dziala "lotos"zaczyna naliczac kary np 500k zlotych dziennie od KT.KT zbankurutuje ,nie zaplaci wykonawca ,wykonawcy -podwykonawca itd.
      Najwiecej kwicza na forum osoby ktore nie maj pojecia o co chodzi .

      • 8 6

      • I ty wiesz że tam są kary?

        Pewnie powiesz nam na czyjej licencji jest zbudowana instalacja? Czy tylko tak popiardujesz.

        • 4 5

      • Taa, kary powiadasz. Są, ale celem jest zbudowanie a nie karanie.

        1) Zawsze jest limit kar, UE określa na 15% kontraktu.
        2) Jak dowalisz kary to firma schodzi z budowy i sam se kończ.
        3) Nowy (jeśli znajdziesz chętnego do dokończenia), wypnie się całkowicie z odpowiedzialności i gwarancji (może będzie działać, może nie chyba że zapłacisz drugie tyle tj. jak za budowę od zera).
        4) Główny wykonawca schodzi z budowy, ale sprzęt ma nieuregulowaną własność. Nie ty za niego zapłaciłeś więc dostawcy są dalecy od mieszania się w temat.
        5) Pojawia się problem uruchomienia. Kto ma ponieść odpowiedzialność za to, że na rozruchu maszyna za kilka mln nie padnie w kilka minut (oj często się tak zdarza, a potem generalny remont za grubą kasę).

        Podsumowując ściągniesz 500k dziennie (max 15% kontraktu), a dołożysz 50% + stracony czas. Dalego skorzystanie z kar to ostateczność.

        • 2 0

  • (3)

    Wiadomo, Pis i wszystko jasne.

    • 32 12

    • Czego się dotkną to spie***ą

      • 9 3

    • Wiadomo platformiacy wybrali Włochów i mamy problem. Tak jak z innymi inwestycjami prowadzonymi przez Włochów których również preferowali Ci umiłowani na Pomorzu

      • 3 4

    • Przywrócić rząd PO!

      Będzie miliard rocznie na Lotos, przeniesienie stolicy do Gdańska, wóda i dz... dla każdego!

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane