• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
18 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni.


Ma prawie podwoić obszar Portu Gdynia i ma być gotowy na przyjmowanie kontenerowców przyszłości o pojemności 30 tys. TEU. Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił harmonogram prac. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki.



Centralną częścią Portu Zewnętrznego ma być terminal kontenerowy z możliwością przeładunku w pierwszym wariancie 2 mln TEU - zdecydował Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W przygotowywanym projekcie przewiduje się rezerwę terenu na kolejne 0,5 mln TEU.

- Dla Portu Gdyni nie będzie przyszłości, jeżeli ten projekt nie zostanie zrealizowany - powiedział obecny na konferencji Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Czytaj też: Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

- Dziś Port Gdynia zajmuje obszar 240 hektarów. Nowy terminal będzie miał 180 hektarów. Dzięki temu prawie podwoimy swoją wielkość. Inwestycja wzmocni potencjał przeładunkowy i zapewni konkurencyjność Portu Gdynia z innymi portami basenu Morza Północnego i Adriatyckiego - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Port Zewnętrzny - "Otwarty na przyszłość"



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2500 m i szerokości 700 metrów, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Na razie największy mierzy niemal 400 m długości i ma 58,8 m szerokości. Może zabrać maksymalnie na pokład 21413 TEU. Tej wielkości jednostki mają zanurzenie co najmniej 16 metrów i na ich przyjęcie będzie gotowy nowy terminal w Gdyni.

- Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma postać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz - zapowiada prezes Adam Meller.

Projekt z prywatnym partnerem



Port Zewnętrzny ma powstać jako inwestycja realizowana w procedurze partnerstwa publiczno-prywatnego, dlatego o jego ostatecznym kształcie zdecyduje ZMPG po rozmowach z konkretnym partnerem.

- Do końca października zakończymy tzw. dialog techniczny, potem rozpoczniemy tzw. konkurencyjny. Mam nadzieje, że partnera projektu pozyskamy w przyszłym roku - mówi prezes Meller.
Według harmonogramu wybór wykonawcy ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku. Gotowy i wyposażony Port Zewnętrzny ma przyjąć pierwsze statki w 2026 roku. A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

- Port Zewnętrzny według naszych szacunków dla 700 nowych miejsc pracy, ale w tzw. otoczeniu biznesowym szacujemy, że będzie to ponad 4 tys. miejsc pracy - zapowiada Adam Meller.

Droga Czerwona



- Bezpośrednio z największą inwestycją, jaką jest budowa Portu Zewnętrznego związany jest temat budowy Drogi Czerwonej - powiedział Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.- Dzisiaj Droga Czerwona ma priorytetowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej z i do Portu Gdynia. Budowa Drogi Czerwonej to wsparcie inwestycji stymulujących nowoczesną produkcję, usługi okołoportowe oraz działania na rzecz nowych połączeń żeglugowych, zwłaszcza w basenie Morza Bałtyckiego.

Port Centralny w Gdańsku



Czytaj też: Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Port "na wodzie" buduje też Port Gdańsk. Port Centralny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.

Miejsca

Opinie (241) 4 zablokowane

  • Bardzo dobrze. Podoba mi sie taki plan rozwoju Gdyni. (8)

    Gdynia to nie miejsce na wypoczynek dla turystow i sielanke dla mieszkancow. Gdynia jest miastem byznesowym i wszyscy musza to zaakceptowac. Tylko zeby ten port mogl by byc sprawnie obsluzony to potrzebny jest takze rozwoj transportu drogowego i kolejowego. Trzeba wiedziec ze dziennnie wyjezdzac bedzie z Gdynskiego portu kilkaset ciezarowek z 40-stopowymi kontenerami. Nie wyobrazam sobie aby odbywalo sie to przez miasto. Ponadto trzeba wzbogacic siec kolejowa o dodatkowe linie aby sklady pociagow towarowych nie kolidowaly z pasazerskimi. A to z koleji musi wzbudzic zainteresowanie innych wojewodztw po ktorych pociagi towarowe i transport drogowy bedzie przechodzil az na Slask, na Ukraine, Bialorus i Czecho_Slowacji. Bo Niemcy maja swoje porty. Poglebienie wod przybrzeznych bedzie takze musialo byc wziete pod uwage. Ta planowana inwestycja nie bedzie gotowa wczesniej niz za jakies 15 lat. Tak mi sie wydaje. I skoro Wojtek Szczurek zaciera rece ogladajac te plany to napewno chce aby wszystko odbywalo sie pod jego osobista kontrola jako Prezydenta Gdyni. Innymi slowy Szczurek nie mysli o emeryturze... niech te plany zostana zrealizowane w rzeczywistosci a nie pozostaly tylko na papierze i hard drive w komputerach projektantow...

    • 6 3

    • znając i widząc działania UM związane z portem (7)

      Szczurek and Co. powinni myśleć nie tylko o emeryturze ale i o nowej robocie.

      • 4 1

      • To jest zadanie rzadu federalnego (odpowiedniego Ministerstwa) w (1)

        Warszawie a nie tylko Gdynskiego Urzedu Miejskiego. Ale Prezydent Gdyni musi sprawowac osobista kontrole bo to jego gospodarstwo. Panstwo natomiast jako investor bedzie go rozliczalo z zaawansowania prac wykonawczych.

        • 0 6

        • niestety/szczęście to tak nie działa

          Administracja rządowa (wojewoda) i państwowa (samorząd) mają rozdzielne kompetencje i zakresy działania. Mniej-więcej, gdzie kończy się rząd, zaczyna się samorząd. Pewna dwuwładza występuje na poziomie województwa (marszałaka i sejmiku) i "nieco" te osoby depczą sobie po palcach.
          I o to obecnie idzie gra...

          • 2 0

      • Chcesz Szczurka do więzienia wysłać??? (4)

        Bo z funduszy publicznych nie powinien finansować biznesu portowego, chyba że ma zamiar po urzędowaniu na stanowisku prezydenta zacznie robotę w porcie.

        • 4 0

        • miasto miało/ma bardzo silne narzędzia do wpływu na podmiot gospodarczy jakim jest port. (2)

          I bardzo niekorzystnie dla portu z tych narzędzi korzystało. Nie chodzi tu o fundusze, miasto nigdy nie miało zamiaru czegokolwiek portowi finansować. Wręcz przeciwnie.
          Z tego, między innymi, powodu, obecny prezydent nie powinien nadal pozostawać naszym przedstawicielem. Taka fucha, nawet jeśli nie jesteś bezpośrednio odpowiedzialny, dajesz twarz.
          Poszukaj sobie szczegółów. Łatwo je znaleźć w necie.

          • 4 1

          • Pomyliłeś Gdynię z Gdańskiem (1)

            Tam Adamowicz jest przewodniczącym Rady Nadzorczej i bierze z tego tytułu ogromne uposażenie.

            • 0 4

            • nie pomyliłem

              Ale blisko jesteś. To ten sam "myk", co w Gdyni i innych miastach portowych. Tylko w Gdyni prezydent nie był na tyle odważny (głupi, pazerny, nierozsądny, ...) jak gdański aby pchać się na takie stanowisko, nie mając zaplecza i poparcia u właściciela (struktury centralne). Ale miał/ma od tego ludzi. I pomimo braku zaangażowania w działania portów, miasta miały/mają dziwnym trafem opanowane Rady Nadzorcze.
              I starannie to wykorzystano, o mały włos nie doprowadzając do zaduszenia i zmarginalizowania portu w Gdyni.
              Teraz jest, niewielka bo niewielka ale szansa, że zacznie on lepiej i dynamiczniej funkcjonować...

              • 2 1

        • Jakoś przy okazji lotniska finansowanie mu nie przeszkadzało

          • 3 0

  • Jedynie słuszne rozwiązanie cz.II (1)

    Kolejna propozycja przedwyborcza.W Gdyni należy wybudować Kopalnię Węgla. Czy jest węgiel? Nie wiadomo.Ale jak kopalni nie Wybudujemy,to się nie dowiemy.

    • 9 4

    • nie wiem czy wiesz ale przed wojną planowano w Gdyni budowę huty

      Węgiel ze Śląska miał sie na Moscich Błotach spotykać się w rudą ze Szwecji. A Oksywie miało być wyspą. To nie są zarty, to były realne plany, które zmieniła wojna.
      Więc jeśli istnieje sprzyjające otoczenie gospodarcze, to i kopalnię się wybuduje.
      Byle się opłacało...
      Biorąc pod uwagę masowy przepływ węgla przez Gdynię i Gdańsk, moze warto wrócić do pomysłu huty? Skoro Hindusom sie opłaca i potrafią, to dlaczego Polak nie miałby dać rady?

      • 4 3

  • Zastanawiam sie czy taki terminal mozna bylo by (4)

    zaprojektowac jako plywajacy a nie stacjonarny? Gdzies czytalem ze gdzies na swiecie sa proby z takim rozwiazaniem technicznym. Kadre inzynierska mamy. Politechnika Gdanska z checia wlaczyla by sie w taki projekt.

    • 0 6

    • Politechnika? Gdańska?

      Właśnie likwiduje OiO.
      Może Budownictwo? Ale ono Lądowe. Hydrotechnika? Raczej szli w kierunku "szmbonurków".

      • 3 0

    • Bardzo dobry pomysł-niech terminal pływa po kontenery a nie statki z nimi do terminalu! (2)

      • 3 0

      • Terminal byl by przegubowo zlaczony z (1)

        polnocnym koncem obecnego terminalu. A nie plywal jak tratwa pomiedzy statkami na redzie zbierajac z nich kontenery. Ja juz widzialem takie rozwiazanie chociaz o bardzo malej skali. Nawet statki RoRo opuszczaja brame na nabrzeze. Cos w tym rodzaju...

        • 0 2

        • A nie lepiej od razu latający?

          Unoszony przez potężne balony na wszystkie strony

          • 3 0

  • Takie gdynskie metoo

    • 1 1

  • Budować, budować

    A nie tylko piep.... o tym. Droga czerwona najpierw bo jesli nawet zaczna ten port budowac to rozjada cale miasto. A milionerzy z dalmoru beda mieli folklor zycia nad morzem.

    • 4 1

  • Czy to nie za późno ?

    Czy nir może PiS przyspieszyć cały proces inwestycyjny. Bo w tym tempie to jest porażka !

    • 3 1

  • Z tego wszystkiego to obawiam sie ze caly projekt bedzie (4)

    zlecony raczej projektantowi i glownemu wykonawcy gdzies za granica. Prawdopodobnie w Holandii. Poniewaz tamtejsi spece sa bardzo doswiadczeni w tej dziedzinie... polscy inzynierowie obejda sie tylko smakiem... naszym pozostanie tylko ciezka fizyczna praca. To jest bardzo smutne...

    • 7 0

    • no cóż (3)

      Jak się zaorało Hydrobudowę, PRC oddało za darmo jakiemuś pachciarzowi, zlikwidowało OiO na PG, to kto ma to zrobić?
      To sa skutki doktryny Lewandowskiego, że trzeba oddawać za tyle ile chcą zapłacić.
      A jest wiadomo, że chcą jak najmniej.

      Na pocieszenie, moge dodać, że przy budowie DCT pracują polscy wykonawcy. Jest więc szansa, że sie czegoś nauczą. Może ProjMors urośnie?

      • 2 1

      • Holendrzy ze wzgledu na swoje skomplikowane (2)

        tereny nadmorskie maja bardzo duze doswiadczenie i sa bardzo cenieni po za granicami swojego kraju. Budowali nawet pare obiektow w usa. ale chcial bym aby taki projekt powstal w Polsce tylko przy udziale naszych ludzi. Naucza sie i nikt juz nam tego nie zabierze.

        • 2 0

        • głównym wykonawcą DCT jest firma z...

          Belgii.

          • 2 0

        • z tego co pamiętam, Holendrzy pomagali po wojnie w tworzeniu PRCiP

          oraz Ratownictwa Morskiego. Byli pod wrażeniem tempa odgruzowania portów oraz umiejętności pracujących przy tym ludzi.
          Ale to już przeszłość.

          • 2 0

  • Budujcie pisowcy tylko szybko (1)

    Jak wrócą lewacy z liberałami to opędzlują znowu filipinczykom albo chinczykom

    • 3 7

    • Trójmiasto bez PiS!

      Trójmiasto bez PiS!

      • 6 2

  • Koniec Gdyni .

    A tiry ruszą Wiśniewskiego a potem Kwiatkowskim na zakorkowaną obwodnicę - powodzenia .

    • 3 3

  • Przyjdzie sztorm i port odplynie w morze....

    .... przy tak glebokim wysunieciu.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane