• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
18 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni.


Ma prawie podwoić obszar Portu Gdynia i ma być gotowy na przyjmowanie kontenerowców przyszłości o pojemności 30 tys. TEU. Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił harmonogram prac. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki.



Centralną częścią Portu Zewnętrznego ma być terminal kontenerowy z możliwością przeładunku w pierwszym wariancie 2 mln TEU - zdecydował Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W przygotowywanym projekcie przewiduje się rezerwę terenu na kolejne 0,5 mln TEU.

- Dla Portu Gdyni nie będzie przyszłości, jeżeli ten projekt nie zostanie zrealizowany - powiedział obecny na konferencji Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Czytaj też: Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

- Dziś Port Gdynia zajmuje obszar 240 hektarów. Nowy terminal będzie miał 180 hektarów. Dzięki temu prawie podwoimy swoją wielkość. Inwestycja wzmocni potencjał przeładunkowy i zapewni konkurencyjność Portu Gdynia z innymi portami basenu Morza Północnego i Adriatyckiego - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Port Zewnętrzny - "Otwarty na przyszłość"



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2500 m i szerokości 700 metrów, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Na razie największy mierzy niemal 400 m długości i ma 58,8 m szerokości. Może zabrać maksymalnie na pokład 21413 TEU. Tej wielkości jednostki mają zanurzenie co najmniej 16 metrów i na ich przyjęcie będzie gotowy nowy terminal w Gdyni.

- Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma postać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz - zapowiada prezes Adam Meller.

Projekt z prywatnym partnerem



Port Zewnętrzny ma powstać jako inwestycja realizowana w procedurze partnerstwa publiczno-prywatnego, dlatego o jego ostatecznym kształcie zdecyduje ZMPG po rozmowach z konkretnym partnerem.

- Do końca października zakończymy tzw. dialog techniczny, potem rozpoczniemy tzw. konkurencyjny. Mam nadzieje, że partnera projektu pozyskamy w przyszłym roku - mówi prezes Meller.
Według harmonogramu wybór wykonawcy ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku. Gotowy i wyposażony Port Zewnętrzny ma przyjąć pierwsze statki w 2026 roku. A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

- Port Zewnętrzny według naszych szacunków dla 700 nowych miejsc pracy, ale w tzw. otoczeniu biznesowym szacujemy, że będzie to ponad 4 tys. miejsc pracy - zapowiada Adam Meller.

Droga Czerwona



- Bezpośrednio z największą inwestycją, jaką jest budowa Portu Zewnętrznego związany jest temat budowy Drogi Czerwonej - powiedział Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.- Dzisiaj Droga Czerwona ma priorytetowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej z i do Portu Gdynia. Budowa Drogi Czerwonej to wsparcie inwestycji stymulujących nowoczesną produkcję, usługi okołoportowe oraz działania na rzecz nowych połączeń żeglugowych, zwłaszcza w basenie Morza Bałtyckiego.

Port Centralny w Gdańsku



Czytaj też: Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Port "na wodzie" buduje też Port Gdańsk. Port Centralny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.

Miejsca

Opinie (241) 4 zablokowane

  • U nich bez zmian

    Super lotnisko , super port , co jeszcze wymyślą pisowcy mężowie i żony stanu ?

    • 3 0

  • Pieknie

    Wszystko cudownie i wygląda całkiem obiecująco :) Niestety jednak czas pomyslec o drogach Nie da rady to co w tej chwili jest przy takim natężeniu ruchu i rozbudowie Północnych dzielnic
    Wezcie sie opamiętajcie i nie zaczynajcie od du...strony tylko najpierw drogi a potem rozbudowa portu i inwestycje i budowanie nowych dzielnic

    • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Port Gdynia - Port Zewnętrzny

    Rak (2)

    Co powoduje raka na terenach nadmorskich? Spaliny z siłowni okrętowych.

    • 0 5

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Port Gdynia - Port Zewnętrzny

      absurd...

      to najmniejszy z czynników zanieszczyszczających środowisko.
      Znacznie mniejszy niż to co spływa rzekami z całej Polski i osadza sie w pobliżu ujścia oraz pływa rozpuszczone w wodzie.
      Myslę, że również mniejsze niż dzienna porcja piardów wszystkich gdańszczan...

      • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Port Gdynia - Port Zewnętrzny

      Byłeś ostatnio w siłowni okrętowej?

      Raczej nie, więc nie wypowiadaj się o czymś o czym nie masz pojęcia!

      • 2 0

  • Po co port w Gdyni? (4)

    Ja rozumiem historyczne uwarunkowania, które w początkach XX wieku tak ukształtowały Gdynię, która po prostu wyrosła wokół budowanego portu.

    Ale dziś mamy XXI wiek, gdzie po pierwsze należy odzyskać dla miasta najcenniejsze tereny centrum zajmowane obecnie przez stocznie i porty, włącznie z powtórnym zasypaniem basenów portowych.

    Port należy wybudować poza miastem i prawdę mówiąc w Gdyni nie ma na to miejsca.
    Niepotrzebne są w jednym trójmieście dwa konkurencyjne porty.

    Port należy rozbudowywać jako jeden, z doskonałą lokalizacją jaką są Stogi, a nie Gdynia.

    Dziś jest XXI wiek, pracownicy do portu nie muszą iść do pracy piechotą (co uzasadniało w latach 20-tych budowę miasta bezpośrednio wokół zakładów przemysłowych), a każdy ma samochód, jest komunikacja i nie ma dziś przeszkód żeby mieszkańcy Gdyni pracowali w porcie na Stogach.

    Port należy przenieść w oddalenie od osiedli, gdzie ani hałas, ani zapachy nie będą nikomu przeszkadzać.
    Gdzie ruch kołowy do i z portu nie będzie przebiegał drogami w mieście (jak Estakada), czy trójmiejską trasą średnicową (nazywaną historycznie obwodnicą).

    A budując się za miastem, jest miejsce i na węzły drogowe i centra logistyczne, magazyny, firmy, przemysł. Na który w Gdyni nie będzie miejsca niezależnie czego by nie kombinować z umiejscowieniem samego portu, choćby miał być na sztucznej wyspie na środku zatoki.

    • 3 10

    • ad vocem

      "odzyskać dla miasta najcenniejsze tereny centrum" - dyskusyjna i subiektywna ocena. Są cenne, bo uzbrojone i oplątane siecią interesów. Nic faktycznie "cennego" tam się nie znajduje.
      "jednym trójmieście dwa konkurencyjne porty" - konkurencja tkwi jedynie w głowach plemiennych kacyków, podsysających animozje w celu "zarządzania" krótką kołdrą i odpędzenia wyimaginowanej konkurencji. Wypisz-wymaluj, myślenie "gdańskiej spółdzielni". Mamy z kim konkurować, bo "rekordowe" wyniki DCT to zaledwie 10% Hamburga.
      "Port należy wybudować poza miastem" - to miasto powinno budować się poza portem a nie pasożytować na uzbrojonych terenach. Od tego jest miastem i od tego jest urbanistyka.
      "doskonałą lokalizacją jaką są Stogi" - powiedz to mieszkańcom Stogów, również zasypywanych węglowym pyłem i dręczonych hałasem
      "pracowali w porcie na Stogach" - dojedź na Stogi z Gdyni i opłać tego koszty.
      "nie muszą iść do pracy piechotą" - jesteś nie na czasie, właśnie w XXI wieku do pracy chodzi się piechotą albo w ogóle nie chodzi.
      "Port należy przenieść w oddalenie od osiedli" - port jest nad wodą, nie w Radomiu. To osiedla powinny być budowane w odpowiedni sposób, z zapewnieniem izolacji i strefy buforowej a nie tam gdzie opłaca się developerowi i gdzie ma zachciankę robić kasę. Oczywiście, są odwrotne sytuacje. Ale w tych przypadkach, nowy port buduje się PRZED oddaniem terenu miastu. Tak tworzone m.in Hamburg, często powoływany jako przykład.
      "Gdyni nie będzie miejsca niezależnie" - w Gdyni jest cała dolina wokół Oksywia. Jej zagospodarowanie hamowane jest partykularyzmami miejscowych kacyków i gerontów, którzy wolą stworzyć SOBIE spokojne habitaty, kosztem żyjących tu ludzi. Zachęcając ich do wędrówek do pracy na Stogi. Albo na emigracji.

      Więc demagogia czystej wody te tezy.

      • 6 0

    • O widzę tu dewelopera który chce podnieść wartość planowanego do wybudowania nowego wieżowca w rejonie portu :P
      Ironizując: "zlikwidujmy port i postawmy mieszkania, centra handlowe i biurowce, przecież usługi związane z portem to samo zło..."

      • 7 0

    • (1)

      Poniekąd słusznie odniosłeś się do kryterium czasowego. Obecnie budowa portu gdyńskiego nie miałaby sensu, skoro lepsze warunki są w okolicach odzyskanego po wojnie Gdańska. Chodzi mi głównie o dostępność morską i lądową tamtego portu, a właściwie portów. To głównie dlatego tam umiejscowiło się DCT, czego zdają się nie zauważać opluwacze poprzedniego zarządu portu. Niemniej, nie da się nie zauważyć, że port w Gdyni jest, i to dosyć nowoczesny i stale się modernizujący. Jego potencjał przeładunkowy jest dla Polski niebagatelny i nie można tego zlekceważyć i zaprzepaścić. Poza tym, istotą i gospodarczym kołem napędowym dla miasta Gdyni i okolic jest właśnie ten port, dzięki któremu to miasto powstało i osiągnęło rozwojowy sukces. Gdyby zlikwidować port, to z Gdyni zrobiłaby się głównie sypialnia dla Gdańska i trochę apartamentów dla przysłowiowej "warszafki". Osobiście nie zgadzam się na marginalizację portu gdyńskiego, ale też uważam, że między bajki należy włożyć obietnice jego znacznej rozbudowy, w szczególności na zatoce, o ile wcześniej nie znajdą się niepaństwowi poważni inwestorzy do budowy i eksploatacji ewentualnego rozbudowanego portu, jak to ma miejsce np. w przypadku gdańskiego DCT, który stał się hubem dla międzynarodowych gigantów przewozów oceanicznych.

      • 2 0

      • jajko czy kura?

        Do tego można sprowadzić te dywagacje na temat sensu istnienia Gdyni.
        Okoliczności sprawiły, że w np. Europie Zachodniej istnieje wiele portów. Teoretycznie, mogłoby ich być przynajmniej połowę mniej. Ale istnieją i dają sobie radę.
        Podobnie jest z Trójmiastem.
        Należy sobie jedynie życzyć, aby koniunktura pozwoliła na dalszy rozwój a długofalowa polityka (o ile taka istnieje) na tym terenie spowoduje, że będzie on bardziej zrównoważony. Oraz, że rozsądek przeważy nad partykularyzmami i ambicjami dla których wybiera się jedynie rozwiązania "tu i teraz".
        Niewątpliwie jest sukcesem dct. należy jednak mieć na względzie fakt, że to nie jest port gdański (będzie może nim za 16 lat) a jego rekordy to i tak okolice 10% Hamburga, tylko jednego z niemieckich portów.
        Więc jest z kim się ścigać a dywagacje "po co nam Gdynia" są, mówiąc wprost, mało rozsądne i stronnicze.
        Najnowsza historia pokazuje, że łatwo oddajemy potencjał, który posiadamy. Również miało to miejsce w Gdyni.

        • 2 0

  • zanurzenie 16m na baltyku? ok;) (1)

    • 1 0

    • paragmatyka określa je na max. 15m

      więc meterek zapasu jet na miejscu

      • 2 0

  • Czego czepiacie się władz miasta ? (1)

    T są pomysły obecnego Zarządu Portu Gdynia który nie ma nic wspólnego z władzami miasta a większość pracowników pochodzi wprost z nadania miłościwie nam panującej partii.

    • 1 3

    • tak, władze miasta nie mają/miały nic wspólnego z portem

      oprócz stanowisk w radzie nadzorczej i udziałów.
      Nadanie dla pracowników portu są różne - miejskie też. Mówimy tu o ostatnich 20 latach "wielkiej smuty" w tej instytucji.

      • 3 0

  • Port (3)

    A jak będzie wyglądał transport tych kontenerów w głąb Kraju? Którędy?

    • 1 4

    • przejrzyj zamieszczone pod tym artykułem opinie. (2)

      Metody zasadniczo sa cztery:
      a. feedery
      b. kolej
      c. ciężarówka
      d. samolot

      Feedery to oczywistość.
      Linia (praktycznie dedykowana) kolejowa jest budowana.
      Największy problem dla Gdyni to transport drogowy, bo tu zaniedbania są wielkie. Jednak do czasu uruchomienia, zostanie nadrobione. Gdzie było S7, Sucharskiego, tunel w 2004 roku, gdy ruszała budowa DCT?
      Lotnisko jest niedaleko.

      • 2 1

      • (1)

        Chodzi ci o feedery wiślane? :) i samoloty kontenerowe? :)

        • 0 2

        • oczywiście, masz zamiar sobie poturlać bekę

          Celowo umieściłem wszytkie możliwości, nawet marginalne i niezbyt dorzeczne.
          Ale to zawsze zalezy od klienta. Ma potrzebę, ma kasę, ma usługę.
          I w tym miejscu można mu ją dostarczyć.
          Faktycznie jesteśmy chyba bandą narzekaczy i niewolników, którzy widzą tylko przeszkody a nie zadania i szanse...

          • 1 1

  • Kiedy i gdzie ten film będzie wyświetlany? W budowę jakoś nie wierzę.

    • 0 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Port Gdynia - Port Zewnętrzny

    Idiotyzm

    • 0 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Port Gdynia - Port Zewnętrzny

    Głupota tych ludzivprzekracza wszelkie granice

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane