stat

Zobacz, jak się zmienia Port Wewnętrzny

Port Wewnętrzny widziany z pokładu.


Projekty, kontrakty, a teraz już realne prace na nabrzeżach - Port Gdańsk realizuje ogromny projekt inwestycyjny, który do 2020 roku zmieni Port Wewnętrzny. Wiele nabrzeży zostanie zmodernizowanych, a te, które do tej pory były wyłączone zostaną przygotowane do eksploatacji.



Od planów do czynów. Od projektów do realizacji. Gdański Port Wewnętrzny zmienia się na naszych oczach. Widać to szczególnie dobrze, gdy płynie się kanałem portowym. W taką podróż zabrał nas Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Część nabrzeży jest gotowa, na wielu trwają prace remontowe, a jeszcze więcej nabrzeży zmieni się w już najbliższym czasie. Większość inwestycji uda się przeprowadzić dzięki środkom unijnym, o które ZPMG starał się już od 2013 roku.

- Za dwa lata, gdy znów udamy się na wycieczkę kanałem portowym, to zobaczymy zupełnie inny port. Chcemy, by już niedługo Port Gdańsk stał się kluczowym węzłem komunikacyjnym na południowym Bałtyku. Zmodernizowane, nowoczesne i dostosowane do potrzeb naszych kontrahentów nabrzeża to jeden z elementów tego planu - twierdzi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury, który pokazał nam Port Wewnętrzny, opowiedział, co się zmieniło i co się zmieni w najbliższych latach.

Z pomocą Unii



W 2017 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zrealizował inwestycje za łączną kwotę ponad 29 mln zł. Dzięki tym nakładom zmodernizowano m.in. linię odbojową na Nabrzeżu Wiślanym, przebudowano ul. Chodackiego i Nabrzeże Przemysłowe. W ramach prac na Nabrzeżu Szczecińskim zobacz na mapie Gdańska, które rozpoczęły się w lipcu 2017 roku, odbudowane zostały istniejące umocnienie brzegowe, a część nadwodna nabrzeża została rozebrana i zmodernizowana, wraz z umocnieniem skarpowym. W 2018 roku skala wykonywanych prac znacznie się poszerzyła. Największe inwestycje to te współfinansowane w 85 procentach przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF. Zostanie pogłębiony tor wodny i rozbudowane nabrzeża: Obrońców Poczty Polskiej zobacz na mapie Gdańska i Mew zobacz na mapie Gdańska, Nabrzeże Oliwskie zobacz na mapie Gdańska , Zbożowe zobacz na mapie Gdańska , Wisłoujście oraz Dworzec Drzewny zobacz na mapie Gdańska. Szacunkowa wartość całego projektu to ok. 470 mln zł.

Kolorem pomarańczowym zaznaczono nabrzeża już modernizowane lub przeznaczone do modernizacji.
Kolorem pomarańczowym zaznaczono nabrzeża już modernizowane lub przeznaczone do modernizacji.

Tyko 40 mln zł ma zamiar wydać ZMPG na modernizację Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej zobacz na mapie Gdańska i Nabrzeża Mew. Prace mają zostać zakończone w 2020 roku. Zakres dotyczący Nabrzeża OPP ma objąć: wbicie nowej ścianki szczelnej na długości 328 m, wykonanie nowego oczepu i umocnienie dna. Głębokość przy nabrzeżu ma zostać zwiększona do 11,2 m (dopuszczalne zanurzenie statków wynosić będzie 10,6 m). Nabrzeże wydłużone zostanie z obecnych 345 metrów do 391 metrów i zostanie przygotowane do przyjmowania statków o długości 250 m. 

Modernizacja Nabrzeża Mew zobacz na mapie Gdańska obejmuje przebudowę nabrzeża na długości 230 metrów. W obecnym stanie nie mogą przy nim cumować jednostki. Po zakończeniu inwestycji i zmianie konstrukcji nabrzeża pełnić będzie ono funkcję postojową dla małych jednostek o zanurzeniu do 5,3 m.

Dworzec Drzewny wróci do eksploatacji



Z kolei projekt rozbudowy i modernizacji Nabrzeża Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska obejmuje remont niemal 1200 m linii przeładunkowej. Ma być zrealizowany do 2020 roku. Główną grupą towarową przeładowywaną na Nabrzeżu Oliwskim jest zboże. Obsługiwane są tam także jednostki z drobnicą oraz ro-ro. Jego atutem są dogodne połączenia z siecią dróg kołowych, kolejowych i wodnych. Prace na nabrzeżu obejmą m.in. roboty budowlane w zakresie nabrzeży, budowy wodociągów i rurociągów ściekowych, prace rozbiórkowe czy wodne roboty budowlane. W ramach tego projektu zmiany zajdą też na Nabrzeżu Zakręt Pięciu Gwizdków i Nabrzeżu Ziółkowskiego zobacz na mapie Gdańska wraz ze stanowiskiem dawnej bazy promowej PŻB.

Kolejnym dużym projektem jest rozbudowa Dworca Drzewnego zobacz na mapie Gdańska. Zgodnie z projektem za 153,7 mln zł zostanie rozbudowane ok. 1200 m nabrzeża. Wykonawca przeprowadzi m.in. roboty rozbiórkowe, ziemne, czerpalne i umacniające dno, prace sanitarne oraz drogowo-kolejowe. Dworzec Drzewny, który dziś nie jest wykorzystywany, ma się stać nabrzeżem uniwersalnym.

- Powstanie nowa ścianka szczelna, nowe linie odbojowe i cumownicze. Dzięki temu przy Dworcu Drzewnym będą obsługiwane największe jednostki, które wchodzą do Portu Wewnętrznego - o zanurzeniu do 10,6 metrów - tłumaczy Marcin Osowski.

Port Gdańsk na zakupach



Oprócz projektów z unijnym dofinansowaniem Port Gdańsk zrealizuje też zadania z własnych środków. W najbliższych planach jest modernizacja Nabrzeża Wiślanego zobacz na mapie Gdańska. Koszt prac to 110 mln zł. W dalszej przyszłości wyremontowane zostanie Nabrzeże Węglowe zobacz na mapie GdańskaRudowe zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Nowe życie budynku dawnej Poczty Morskiej

ZMPG nie tylko modernizuje nabrzeża w Porcie Wewnętrznym, ale także inwestuje w nieruchomości na tym obszarze. Na początku czerwca tego roku Port Gdańsk przejął od firmy Orange prawo do użytkowania wieczystego zabytkowego budynku Poczty Morskiej, znajdującego się na styku Kanału Kaszubskiego i Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Kwota transakcji wyniosła 1,65 mln zł. Po remoncie budynek ma pełnić funkcję centrum biurowo-magazynowego.

Ostatnio odkupiono też obiekty od grupy Zakładów Tłuszczowych Kruszwica SA, które kilkanaście lat temu przejęły gdańską spółkę ZPT Olvit ( ul. Wiślna 19) zobacz na mapie Gdańska. Oprócz części produkcyjnej przejęto też nową instalację rurociągową dla eksportu oleju jadalnego, łączącą zakład z Nabrzeżem Szczecińskim. Firma z Kruszwicy wygasiła produkcję w gdańskim zakładzie kilka lat temu.

Co, gdy powstanie Port Centralny?



Czy jednak warto inwestować w Port Wewnętrzny aż tak duże środki, skoro tempa nabiera budowa Portu Centralnego? Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. Budowa Portu Centralnego ma zakończyć się do 2027 r. Docelowo na ok. 500 ha powstanie kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Mówi się, że w konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu.

- Port Centralny ma być gotowy w 2027 roku. Port Wewnętrzny ma być zmodernizowany do 2020 roku. Nawet na tych kilka lat warto poprawić jakość infrastruktury. Pamiętajmy też, że ewentualny proces wyjścia części działalności portowej z Portu Wewnętrznego będzie trwał, to się nie stanie nagle. Ta zmodernizowana infrastruktura może jeszcze posłużyć nam 20 czy 30 lat. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu - mówi Marcin Osowski.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (67)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane