• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Związkowcy z portowej spółki piszą do prezesa PiS i premiera

Wioletta Kakowska-Mehring
18 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Port Gdański Eksploatacja obsługuje przeładunki: węgla, koksu, drobnicy, drewna, nawozów, wyrobów stalowych, złomu, konstrukcji, maszyn, pojazdów, ale także sprzętu wojskowego. Port Gdański Eksploatacja obsługuje przeładunki: węgla, koksu, drobnicy, drewna, nawozów, wyrobów stalowych, złomu, konstrukcji, maszyn, pojazdów, ale także sprzętu wojskowego.

Związkowcy ze spółki Port Gdański Eksploatacja skierowali list do prezesa Jarosława Kaczyńskiego i premiera Mateusza Morawieckiego, w którym wyrazili zaniepokojenie obecnym stanem prywatyzacji spółki należącej do Portu Gdańsk. Wątpliwości budzi m.in. podmiot, który przeszedł do kolejnego etapu procesu. Władze Portu odpierają zarzuty i tłumaczą, że każdy z potencjalnych inwestorów był wnikliwe badany, a podmiot, który otrzymał wyłączność, złożył najkorzystniejszą ofertę.



Czy sprzedaż udziałów PGE wpłynie na wzrost konkurencyjności spółki?

Na początku marca ubiegłego roku Port Gdańsk oficjalnie rozpoczął procedurę poszukiwania inwestora dla spółki Port Gdański Eksploatacja. Jest to największy, uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części portu i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, na ostatniej prostej w "wyścigu" po Port Gdański Eksploatację jest firma Lebal z Poznania, która dostała wyłączność na negocjacje.

Prywatyzacja w Porcie Gdańsk. Na "ostatniej prostej" firma z Poznania?



Przypomnijmy, że na ofertę Portu Gdańsk odpowiedziało siedem podmiotów. Niestety do dziś nie podano ich nazw. Poinformowano jedynie, że były wśród nich zarówno podmioty krajowe, zagraniczne mające siedzibę w Unii Europejskiej, jak i podmioty zagraniczne spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego. W lutym tego roku Zarząd Portu podjął decyzję o zakwalifikowaniu dwóch potencjalnych inwestorów do kolejnego etapu procedury, tj. do etapu negocjacji. Ostatecznie w czerwcu jednemu podmiotowi udzielono czasowej wyłączności na udział w negocjacjach. Na początku do 7 sierpnia 2022 r., ale ostatecznie termin przedłużono do 31 sierpnia.

Zobacz, jak się zmienił Port Wewnętrzny



- Po upływie okresu wyłączności możliwe jest przystąpienie do negocjacji z drugim z inwestorów - na zasadzie wyłączności lub negocjacji równoległych. Drugi z inwestorów jest na bieżąco informowany przez ZMPG o statusie procedury. Termin związania ofertą obu potencjalnych inwestorów, którzy pozostali w procedurze, upływa 31 grudnia 2022 r. - poinformowała nas Anna Drozd, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Tereny i nabrzeża, na których operuje PGE. Tereny i nabrzeża, na których operuje PGE.

Podmiot, który ma wyłączność, prowadzi obecnie rozmowy m.in. ze związkami zawodowymi. Niestety związkowcy mają obawy, m.in. dlatego, że dotychczasowy profil działalności oferenta nie wskazuje na wystarczające doświadczenie w branży portowej lub przeładunkowej. Firma zajmuje się przede wszystkim sprzedażą wyrobów hutniczych i skupem złomu stalowego oraz żeliwnego. Dlatego związkowcy wyrazili swój niepokój w liście otwartym skierowanym do prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego i premiera Mateusza Morawieckiego.

- Niepokój tym większy, iż inwestor nie jest potentatem w branży, a uważamy wręcz, że nie posiada odpowiedniego doświadczenia w prowadzeniu tego typu działalności. Wątpliwości budzi też struktura właścicielska całego holdingu (konstrukcje stalowe Hyżyk), którego częścią jest Lebal, oraz czy firma posiada odpowiednie środki na finansowanie zakupu, czy też włączą się inne podmioty wchodzące w skład holdingu. Liczymy, że pańskie, osobiste zaangażowanie rozwieje nasze obawy, a sam proces zbycia akcji odbędzie się w sposób transparentny z poszanowaniem interesów Państwa Polskiego i pracowników Port Gdański Eksploatacja - napisali w liście związkowcy.

Porty szykują się na zwiększone przeładunki węgla



Co ważne, list podpisali przedstawiciele zarówno Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdański Eksploatacja, jak i NSZZ Solidarność w PGE.

W liście poruszają jeszcze jeden wątek, dziś - w kontekście sytuacji geopolitycznej - bardzo istotny. Powołują się na słowa prezesa Jarosława Kaczyńskiego z 27 lipca tego roku, który w swoim wystąpieniu w Gnieźnie mówił o "trudnościach we współpracy z prywatnymi terminalami portowymi w realizacji strategicznych dla Polski przeładunków surowców energetycznych". Według związkowców "sprzedaż ostatniego terminalu portowego, gdzie 100 proc. akcji posiada Skarb Państwa, prywatnemu podmiotowi w obecnej sytuacji geopolitycznej budzi niepokój". Port Gdański Eksploatacja jest chyba jedyną spółką, która może przeładować nie tylko surowce, ale też towary "wrażliwe", ważne dla naszych sojuszników.

Zarządy portów wrócą do przeładunków



Co na to władze Portu Gdańsk?

- Zgodnie z procedurą jednym z elementów odpowiedzi na zaproszenie do negocjacji były "dane na temat przedmiotu i stref działalności potencjalnego inwestora lub podmiotów wchodzących w skład struktury kapitałowej/organizacyjnej potencjalnego inwestora, ze szczególnym uwzględnieniem branży i działalności na terenie Polski", a także "istotne założenia i plany, które w opinii potencjalnego inwestora miały wpływ na fakt złożenia przez niego odpowiedzi na zaproszenie". Jednocześnie wraz z ofertą ZMPG żądał złożenia "deklarowanego przez potencjalnego inwestora poziomu nakładów inwestycyjnych w Spółce, rodzaju tych nakładów, harmonogramu ich realizacji oraz sposobu zabezpieczenia wykonania tych nakładów. Następnie w oparciu o dane przedstawione w odpowiedzi na powyższe żądania oraz bezpośrednie rozmowy z potencjalnymi inwestorami ZMPG oceniał zasadność proponowanych inwestycji oraz plany co do dalszego funkcjonowania Spółki, które ukazywały nie tylko przyszły spodziewany kierunek rozwoju Spółki, ale też umiejętność i doświadczenie potencjalnych inwestorów co do właściwej oceny potrzeb spółki operatorskiej i właściwych kierunków jej dalszego rozwoju - poinformowało nas biuro prasowe ZMPG.
ZMPG tłumaczy też, że jest nie tylko akcjonariuszem Spółki Port Gdański Eksploatacja, ale także jest z nią związany wieloletnią umową dzierżawy, z której realizacji - jak twierdzi - uzyskuje wysokie wpływy zarówno jako wydzierżawiający (czynsz dzierżawny), jak i podmiot zarządzający portem morskim (przychody związane z ruchem statków i realizowanymi przeładunkami).

"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują



- Zatem w interesie ZMPG jest nie tylko sprzedaż akcji po maksymalnej możliwej do uzyskania cenie, ale także wybór inwestora, który będzie dawał gwarancję trwania i rozwoju spółki na terenach portowych i przy takich założeniach dokonywano oceny złożonych ofert - poinformowało nas biuro prasowe ZMPG.
Poza tym według Zarządu Portu związki zawodowe powinny skupić się jedynie na... negocjowaniu pakietu socjalnego.

- W ocenie ZMPG zwrócić uwagę należy, w żadnym zakresie nie odmawiając organizacjom związkowym praw do reprezentowania interesów pracowniczych, iż organizacje związkowe tak co do zasady, jak i w przedmiotowym postępowaniu nie uczestniczą w całym procesie sprzedaży ani nie dokonują własnej oceny złożonych ofert (poza zapisami pakietu socjalnego), ani także nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za wybór potencjalnego inwestora. O ile zrozumiałym jest troska o prawa pracowników, to zadania organizacji związkowej jako nieponoszącej odpowiedzialności prawnej i korporacyjnej za wybór potencjalnego inwestora winny oscylować wokół wynegocjowania gwarancji pracowniczych w ramach pakietu socjalnego, co też sprzedający w ramach procedury zagwarantował - czytamy w odpowiedzi ZMPG.

Miejsca

Opinie (134) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Nie mogę słuchać związkowców, niech oni zrozumią że prywatyzacja to szansa! (8)

    Czekam niecierpliwie na powrót do władzy premiera Tuska, on sprzeda wszystko bez mrugnięcia okiem i wreszcie będzie spokój z tymi roszczeniowymi związkowcami.

    • 43 104

    • Nie znasz szczegółów to nie pisz proszę....

      • 20 6

    • zrozumią

      albo nie zrozumią
      cokolwiek to słowo oznacza

      • 10 2

    • (2)

      Nie podpuszczaj!! Myślisz że trafiłeś na głupków!! Właściciel skópu złomu,kupi port!!Ciekawe za co?? Portowcy!!! Nie dajcie się oszukać!! Będzie cieńko jak z lotosem,tylko patrzeć jak się zawali!! A mądrale z zarządu wezmą odprawy a was kopną,wiecie gdzie!!! Goñcie to towarzycho złodzieji!!!!!!!!!!!

      • 32 1

      • Mądrale nie wezmą odprawy (1)

        Obecnie w PGE jest tylko prezes po powołany do pełnienia obowiązków, z rady nadzorczej. Jemu żadna odprawa nie przysługuje.

        • 0 5

        • Nieprawda. Jest już na stałe, a jeszcze etat w zarządzie ciągnie

          • 11 0

    • nie prowokuj obrzydliwy pisuarze

      • 12 0

    • ok

      ale nie jakis skup zlomu co ma 3 koparki i 50 ludzi.

      • 14 0

    • Nie ma to jak straszenie Tuskiem

      Od razu czuję się młodo

      • 10 0

  • ,, (1)

    W Gdyni w porcie jak prywatyzowali to tam u nikogo nic nie budziło niepokoju prykas z góry i jedziemy z koksem wymarsz połowy ludzi taka zabawa w chowanego .

    • 15 7

    • O

      Związki zawodowe wszędzie to taki organ jak mówią wedle przysłowia pokorne cielę dwie matki ssie.

      • 4 8

  • Trole z ZMPG (1)

    Trole z ZMPG brać się za robotę a nie pisać peany pod adresem swoich z Zarządu ZMPG.
    Doicię tą spółkę już tyle lat - możą wystarczy.

    • 46 29

    • Zająć się administrowaniem

      Skoro "specjaliści" z ZMPG są tacy ambiwalentni, nie zajmą się zmasakrowanym drgami na swoim terenie.

      • 6 5

  • (1)

    eksploatacja to sa ci co luzem przeladowywali na oliwskiej nawozy sztuczne,dobrze ze od ruskich juz nie ma nawozow.

    • 14 8

    • nie

      to inni

      • 6 1

  • ZZ = ZŁO (5)

    zaczęli negocjować pakiet, brakuje argumentów to czas na szantaż przyszedł i pisanie pisemek aby "wystraszyć" inwestora. kolejny raz rozjedzie się przez ZZ bo zaczynają wnikać w sprawy, które nie są w ich kompetencjach. sam widok "tych dwóch" - mówi wszystko.

    • 56 55

    • No tak (2)

      Najlepiej zgadzać się na wszystko, pocałować w rękę, że chcą kupić, brać co łaska, pozwolić na redukcję załogi, wprowadzenie pracy tymczasowej, rozdrapanie tego co zostało. Jeśli działalność ZZ boli tzn., że jest skuteczna. Zarząd i inwestor oburzają się, że ZZ napisały list otwarty? Co mają do ukrycia?

      • 21 29

      • Dobre (1)

        A kto by się wami przejmował? Zero odpowiedzialności za swoje decyzje. Zz działają jak wujek dobra rada. Wiecznie się niepodoba, wszystko źle. A PGE jak się zmienia każdy widzi.

        • 23 19

        • Tak

          Tak na gorsze.

          • 11 3

    • Pani Redaktor (1)

      A Pani Redaktor pod rękę z dwoma Panami z ZZ bo wypisuje co jej doniosą

      • 23 15

      • Kto z kim chodzi pod rękę w ZMPG to spuśćmy na to litościwą zasłonę milczenia.

        • 15 17

  • Portowiec (3)

    Szkoda, że przedstawione zdjęcie nie przedstawia terenów dzierżawionych przez spółkę PGE...

    • 22 4

    • Ale za ten transport/rozładunek (duńskie wozy bojowe) odpowiadała spółka PGE. Razem z Schultz Shiping

      • 6 0

    • Ale statek widoczny na zdjęciu był obsugy przez PGE na terenach ZPGE

      • 1 0

    • Sprawdze u Czesia Nowaka i dam znac. Przeciez on to dzielil.

      • 4 0

  • Chłopi piszą do cara.

    • 37 10

  • CO?/? (1)

    Piszą do kaczyńskiego? Zwykłego posła nie z tego regionu????

    • 59 10

    • Podobno ma dojścia.

      • 18 1

  • (7)

    Panie premierze srebra narorodowe wyprzedaja za bezcen - a ty co ?NIc?

    • 41 7

    • Bo to oni sprzedają, im wolno

      • 12 1

    • (5)

      Jak PO wyprzedawało całe porty zagranicznym inwestorom, to nie pisałeś że to srebra, a teraz na oczy przejżałeś?

      • 2 18

      • No to PiS teraz za to sprzedał ,, złoto ''. Stacje benzynowe Lotosu Węgrom. Firmie, w której udziały maja Rosjanie. Lepiej ci?

        • 21 1

      • Niech mnie ktoś oświeci, które porty były wyprzedane

        • 14 1

      • tak

        ale skup zlomu jeszcze nie kupil ani jednego portu.

        • 9 1

      • Hójała i Meiza

        Jesteś tak cyniczny czy głupi to ustawa powstała za AWS zabrania mieć zarządom portów spółki eksploatacyjne i słusznie mają zarządzać ternem portowym i tego nie można nigdy sprzedać
        Spółkę BTC sprzedał AWS za 50 milionów, bo kasa była pusta ,stocznie Gdańską PIS .poczytaj, pomyśl ,czego nie rozumiesz ?

        • 7 1

      • Port nalezy do panstwa

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane