• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zwiększy się ruch promowy w Trójmieście? Inwestycje w portach Gdynia i Gdańsk

Robert Kiewlicz
15 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obecnie promy na trasie Gdynia-Karlskrona, obsługiwanej przez Stena Line, kursują codziennie z bazy promowej zlokalizowanej przy Nabrzeżu Helskim II. Powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim pozwoli na dalszy rozwój tej linii i pozyskanie nowych operatorów. Obecnie promy na trasie Gdynia-Karlskrona, obsługiwanej przez Stena Line, kursują codziennie z bazy promowej zlokalizowanej przy Nabrzeżu Helskim II. Powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim pozwoli na dalszy rozwój tej linii i pozyskanie nowych operatorów.

Wyłoniono wykonawcę projektu nowego terminalu promowego w Gdyni. Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał w piątek umowę z firmą Tebodin Poland. Terminal ma powstać przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni gdyńskiego portu. To nie jedyna inwestycja, która ma zwiększyć ruch promowy w Trójmieście. W ubiegłym tygodniu port w Gdańsku ogłosił, że szuka chętnych na dzierżawę Terminalu Promowego Westerplatte.



Inwestycja obejmie - oprócz remontu nabrzeża - także budowę dworca promowego oraz magazynu dla ładunków o powierzchni ok. 450 m kw. wraz z częścią biurową i socjalną dla pracowników placowych. Przy terminalu powstanie ogólnodostępny parking dla stu samochodów osobowych.

Na nabrzeżu zachowane ma być połączenie kolejowe do torów pierwszej strefy Nabrzeża Francuskiego zobacz na mapie Gdyni. Obsługa statków w nowym terminalu ma trwać nie dłużej niż 120 minut (od momentu rozpoczęcia operacji cumowania do momentu odejścia promu).

- Zgodnie z umową podpisaną z firmą Tebodin, projekt terminalu promowego ma być przygotowany do grudnia 2014 roku. Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy wynosi ponad 3 mln zł brutto - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Do nowego terminalu zawijać będą promy Stena Line, a być może również innego armatora, jeśli uda się go pozyskać.

Obecnie promy na trasie Gdynia-Karlskrona, obsługiwanej przez Stena Line, kursują codziennie z bazy promowej zlokalizowanej przy Nabrzeżu Helskim II zobacz na mapie Gdyni, w Basenie VIII. Atutem nowej lokalizacji terminalu promowego na Nabrzeżu Polskim będzie bliskość centrum miasta, jak również usytuowanie nieopodal wejścia do portu. Nowe miejsce pozwoli również obsługiwać większe jednostki.

- Powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim pozwoli nam na dalszy rozwój linii Gdynia-Karlskrona. Infrastruktura nowego terminalu umożliwi prowadzenie operacji statkami o długości 240 m, które znajdują się we flocie Stena Line. Statki te mają pojemność frachtową 4,1 tys. metrów ładunkowych, co daje miejsce na około 250 ciężarówek w każdym rejsie. Jednocześnie każdy z tych statków może zabrać 1,3 tys. pasażerów - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Czy nowe inwestycje spowodują zwiększenie ruchu promowego?


Jak twierdzi Kiersnowski, umiejscowienie terminalu niedaleko wejścia do portu skróci rejs nawet o 30 minut. To z kolei może wpływać na oszczędność paliwa i energii. Połączenie kolejowe da możliwość rozwoju transportu intermodalnego na naszej linii. - Pasażerowie będą mogli korzystać z udogodnień, niedostępnych w obecnym miejscu. Liczymy też, że dzięki bliskości nowego terminalu do centrum Gdyni, jeszcze więcej turystów ze Szwecji będzie zainteresowanych naszą ofertą rejsów weekendowych połączonych z pobytem w Trójmieście - dodaje Kiersnowski.

Nacisk na zwiększenie ruchu pasażerskiego kładzie także port w Gdańsku. Jak informowaliśmy w tekście - Port szuka dzierżawcy Terminalu Promowego Westerplatte - spółka ogłosiła, że szuka chętnych na dzierżawę nieruchomości z dostępem do Nabrzeża Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska. W jej skład wchodzą magazyny i place z przeznaczeniem na prowadzenie terminalu ro-ro, drobnicowego lub masowego. Port szuka też nowego dzierżawcy dla Terminalu Promowego Westerplatte, który od lat świeci pustkami. Jednym z potencjalnych inwestorów może być Polska Żegluga Bałtycka, działająca pod marką Polferries. Obecnie PŻB korzysta z bazy promowej znajdującej się przy ul.Przemysłowej 1 zobacz na mapie Gdańska.

Obecnie promy na trasie Gdynia-Karlskrona, obsługiwanej przez Stena Line, kursują codziennie z bazy promowej zlokalizowanej przy Nabrzeżu Helskim II, w Basenie VIII.

Miejsca

Opinie (39) 1 zablokowana

  • No to szykuje się nam autostrada morska z centrum logistyczno-kulturalnym w Gdyni (9)

    Najwyższy czas, aby to miejsce zmieniło funkcję a wypełnią go centra logistyczne oraz gwarem turystów z wycieczkowców i promów zachwyconych pobliskim Muzeum Emigracji i gdyńskim modernizmem.

    Do tego okresu także przesunie się centrum Gdyni i oby tylko nie zabudowywać go małymi budynkami a min. dwudziestopiętrowymi obłożonymi z kamienia naturalnego i ładnej ciekawej bryle..

    • 26 24

    • ja pierd*&%$ jaki gdyniopata

      leczyć na nogi! bo na głowę już nie warto

      • 17 8

    • aż zwymiotowałem po przeczytaniu tych bzdur. (3)

      Na pewno tłum szwedów poleci do prowincjonalnego muzeum....
      Jednak na 100% port w Gdyni straci mozliwosci przeładunkowe w czesci nab Polskiego. Dzis przeładowuje sie tu śrutę, zboża i koks.
      No i zakorkuje sie ul Polska, bo wszyscy potencjalni turysci pognaja autokarami do Gdańska, zresztą tak jest i teraz.

      • 11 13

      • (1)

        Zdecydowanie nie wszyscy "poginają autokarami do Gdańska" tylko część. W Gdyni zostaje z 80% szwedzkich turystów. Jeśli siedzisz tylko w jednym miejscu to nie masz porównania....

        • 4 6

        • Tia, kupują wódkę w pobliskim monopolowym i wracają na prom.

          • 0 0

      • Już widzę te 250 ciężarówek stojące w korku chcąc wyjechać z portu.

        • 1 1

    • bezstronny - lecz się (2)

      I idz pogadac z tymi którzy stracą pracę na nab Polskim. Port w Gdańsku juz sie cieszy ze trafi do nich czesc tych towarów do przeładunku.W Gdyni zwyczajnie nie ma no to miejsca,bo MTM jest juz za mały, aby przejąć towary z nab Polskiego.

      • 8 7

      • nie przesadzaj

        budowane jest całe N.Bułgarskie z zapleczem

        • 9 6

      • może i Gdańsk się cieszy,

        ale PO tych decyzjach POlitycznych zamiast gospodarczych społeczeństwo będzie płakać. Bo kto się cieszy jak zwykle kibole, bo kiedyś nosili teczki a obecnie zasiadają w radach nadzorczych, są ministrami, posłami, ..... , a za ich błędy my zapłacimy wszyscy. Widzisz w Gdańsku na N. Westerplatte stoi nowy, nieużywany terminal promowy gdyby tak było w Gdyni oooo co by to było jaka niegospodarność.

        Po co było go tak na prawdę budować skoro jest i był terminal w Gdyni? Tylko jak nikomu, ale to nikomu nie potrzebne - jak już gdańszczanie i POwcy stwierdzili, przy terminalu i modernizowanym "lotnisku" w Gdyni jeszcze nie oddanego do eksploatacji?

        Już POkontach szepczą po co Gdyni nowy, budowany za ca 120 mil.? Ty też marudzisz, chodź za pewne wiesz, że powstanie wolne miejsce na Helskim, Bułgarskim,.. a w miejscu pozostawionego dworca można dobudować i postawić duży tak potrzebny w tym miejscu biurowiec do obsługi. A nawet hotel dla obsługi transportowej zmęczonych kierowców.

        Jestem krytyczny w stosunku do działalności gdyńskiego Portu, ale tu akurat jestem ZA pod warunkiem, że nowy budynek i rozwiązania infrastrukturalne Terminala Promowego będą na miarę XXI wieku(choć tak się zastanawiam, czy za tak małą przewidzianą kwotę mogą być??). Co oznacza, że część a może nawet cały (ponad 100 miejscowy P) parking wyląduje na dachu, drugi P samochodowy - taśmowy przenoszący samochody krokowo do góry niczym kontenery - najlepiej przy ścianie i trzeci podobny , ale rowerowo-motocyklowy - te dwa ostatnie sterowane automatycznie i zabezp.kodowo.

        A wszystko "ocieplone" tarasami zielonymi i innymi elementami ekologicznymi - musimy pamiętać, że w 90% to będą tu przebywać Skandynawowie lub ludzie związani z eko. Musi być także przewidziany zjazd i miejsce pod przyszły tunel łączący Oksywie ze Śródmieściem. Wtedy terminal w Gdyni będzie działał i przynosił zyski. Bo dobrze zaprojektowany z ciekawym dizajnem i nowatorskimi użytecznymi rozwiązaniami jest na pewno b.potrzebny. Byłoby bez sensu gdyby Gdynia postawiła tam nieprzydatny knot i zrezygnowała z zarobków na rzecz Gdańska. Po co było go budować skoro jest terminal w Gdyni?

        • 0 6

    • Co to znaczy, że przesunie się centrum Gdyni ? masz na myśli Śródmieście? Nabrzeże jest na terenie Śródmieścia już teraz i nic się nie musi przesuwać... chyba, że chodzi o rozszerzenie funkcji typowym dla dzielnic centralnych - to się zgodzę - te tereny na to zasługują.

      • 2 2

  • Powód jest inny (5)

    Na pewno nie zwiększy się eksport polskich towarów.Dzięki większej liczbie połączeń więcej ludzi będzie mogło podróżować zarobkowo do Skandynawii. To jest nasz towar eksportowy. Przykładem jest też budowa i rozbudowa portów lotniczych. Mamy latać , pracować i pieniądze tu wydawać. Utrzymywać tą pustynię przemysłową oraz gigantów handlowych wywożących zyski tam skąd je przywieźliśmy. Kółko się musi kręcić. A reszta pracować za 5pln/h. Niewolnictwo pod nową postacią. Najgorsze że nie mamy na to wpływu.

    • 50 15

    • Jestesmy podbici i skolonizowani (2)

      • 4 3

      • to (1)

        jedz do Moskwy i nie narzekaj..

        • 3 3

        • a ty do tel-avivu

          • 6 0

    • człowieku (1)

      puknij sobie jeszcze 2 lufy i idz spać jutro wracaj do pracy i przestań biedolić
      trzeba było się uczyć!

      • 2 4

      • sam się puknij i to 3 razy

        A rozpijanie narodu jest jednym ze sposobów zniewolenia. Co do mojego wykształcenia się nie wypowiadaj i sam zacznij się uczyć lub nie udawaj głupiego.

        • 1 0

  • ano właśnie,

    ruch pasażerski rośnie tam, dokąd Polacy jeżdżą do pracy
    jakoś do wakacyjnych kurortów pod palmami ruch nie wzrasta ...

    • 34 6

  • wie ktos (5)

    Czy rejsy z Gdyni do Finlandii jeszcze istnieja? Chyba Finnlines było operatorem

    • 13 0

    • raczej jest

      • 2 3

    • napewno nie

      • 5 2

    • . (2)

      gdynia-helsinki -> finnlines - oczywiście że są

      • 3 3

      • (1)

        Ruch pasażerski został zawieszony.

        • 4 1

        • szkoda...

          • 4 0

  • Przydałoby się więcej ruchu promowego z GDAŃSKA !!! Do Helskinej, Kpenhagi!!! (3)

    • 15 12

    • Przydałoby się więcej ruchu promowego z GDAŃSKA !!! Do Helsinek, Kopenhagi!!!

      • 7 9

    • jest,,, trzeba troche poszukac

      • 2 4

    • albo z Gdyni na Bornholm, Goetheborga, na Olandię...

      • 1 1

  • lepiej niech zrobią bazę przy molo w Sopocie będzie jeszcze szybciej a Szwedzi będą mieli więcej czasu w burdelu

    • 8 16

  • Bez sensu. Istniejący Dworzec Morski przerabia się na jakieś muzeum emigracji i buduje nowy terminal przy nabrzeżu gdzie przeładowywany jest węgiel. Gdzie tu logika?

    • 11 9

  • Uruchomić połączenie Gdańsk-Dover.

    • 15 6

  • Do redaktora naczelnego (2)

    Od czasu do czasu trzeba swoich podwładnych sprawdzać. Otóż na stronie głównej jest zdjęcie promu BALTIVIA niestety od już długiego czasu ów prom kursuje na trasie Świnoujście Ystad, natomiast baza promowa Polferries w Gdańsku posiada na trasie Gdańsk -Nynashamn tylko prom SCANDYNAVIE. Życzę rzetelnych informacji :)

    • 11 4

    • hmmm (1)

      a co to ma wspólnego z tekstem?

      • 1 3

      • Tekst powinien być zgodny z dołączonymi materiałami foto

        • 1 1

  • Polferies jest drogi (1)

    Stena jest lepsza..

    • 8 7

    • PŻB

      Ta firma, od dziesiątków lat źle zarządzana, jej managerami byli ZAWSZE dyletanci i karierowicze ! Tak upada spółka, która tak świetnie kiedyś prosperowała. To Jaroszewicz wymyślił,że w Kołobrzegu (?) powstanie firma żeglugowa ! Bzdura, aby w porcie,który może obsługiwać małe jednostki rybackie, tworzyć firmę promową ! Dlaczego Minister Nowak toleruje Taki stan rzeczy ? To spółka państwowa, która już dawno powinna przejść w prywatne ręce. Zmarnowany został jej majątek ! Sprzedano terminal Świnoujście, Gdańsk i prawie wszystkie promy. Zarządzający ZAWSZE lubili kupować i sprzedawać promy :) Może to sie komuś opłacało ?

      • 5 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane