• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zwolnienia w Stoczni Gdańsk i EPG, czyli program dobrowolnych odejść

Wioletta Kakowska-Mehring
27 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Państwo odkupiło Stocznię Gdańsk w 2018 r. Państwo odkupiło Stocznię Gdańsk w 2018 r.

Grupa Przemysłowa Baltic chcąc skuteczniej pozyskiwać kontrakty m.in. z sektora morskiej energetyki wiatrowej, skupiła stare aktywa Agencji Rozwoju Przemysłu, czyli Stocznię Gdańsk, GSG Towers, Baltic Operator i Energomontaż Północ Gdynia. Tych na razie nie widać, za to pracownikom zaproponowano program dobrowolnych odejść.



Jak poinformowano, spółki należące do Grupy Przemysłowej Baltic oraz Energomontaż Północ Gdynia od kilku miesięcy intensywnie pracują nad stabilizacją sytuacji biznesowej. Według zapewnień, decyzja o zmniejszeniu poziomu zatrudnienia była jedną z trudniejszych, jaką podjęły zarządy, ale w porozumieniu z organizacjami związkowymi, które podpisały regulamin programu dobrowolnych odejść. Program został przygotowany w oparciu o zapotrzebowanie produkcyjne wynikające z planów sprzedażowych i możliwości finansowych firmy.

Była "Stocznia Gdańsk 4.0 - nowy początek" jest "Stocznia OdNowa"



Przypomnijmy. Agencja Rozwoju Przemysłu w kwietniu tego roku podjęła decyzję o integracji podległych sobie spółek działających na rynku stoczniowym oraz offshore. W wyniku integracji spółek Stocznia Gdańsk, GSG Towers, Baltic OperatorEnergomontaż Północ Gdynia powstał nowy podmiot, czyli właśnie Grupa Przemysłowa Baltic. Celem integracji było przyspieszenie planowanego rozwoju Spółek i poprawa ich rentowności poprzez m.in. integrację i optymalizację sprzedaży, funkcji korporacyjnych oraz wspólne inwestycje w potencjał produkcyjny. Łączny kapitał zakładowy dla Grupy Przemysłowej Baltic to ok 600 mln zł (razem z EPG).

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



Planowano m.in. rozpoczęcie produkcji wież wiatrowych dla morskich farm wiatrowych, usprawnienie oraz wprowadzenie nowych procesów produkcyjnych. Optymalizację rozpoczęto jednak od cięć w kadrach. A problemy mają związek m.in. z... pandemią.

- Firma zmaga się z wyzwaniami, jakie niespodziewanie postawiła przed całą gospodarką pandemia. COVID-19 pogłębił trudną sytuację związaną w kryzysem w branżach offshore oraz okrętowej, szczególnie w segmencie bloków do wycieczkowców - mówi Andrzej Zienkiewicz, prezes zarządu Grupy.
Według zarządu dodatkowo zamówienia w segmencie offshore były już od dłuższego czasu niewielkie ze względu na spadek inwestycji w wydobycie ropy i gazu. Doprowadziły do tego niskie ceny tych surowców. Pandemia spowodowała skokowy spadek zamówień i sprawiła, że spółki nie są w stanie sprawnie funkcjonować - tak jak zakładały jeszcze na początku tego roku.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Z rozmów z potencjalnymi kontrahentami wynika dodatkowo, że nie spodziewają się oni szybkiego powrotu koniunktury. Z drugiej strony nasze analizy potwierdzają konieczność podniesienia konkurencyjności spółek, by móc skutecznie o zlecenia zabiegać. Niezbędne jest też wzmocnienie efektywności organizacyjnej oraz optymalizacja funkcji wsparciowych - podkreśla Andrzej Czech, wiceprezes zarządu Grupy, odpowiedzialny za obszar handlowy.
Program ruszył 20 listopada i potrwa do 4 grudnia br. Do skorzystania z oferty osoby zatrudnione w spółkach mają zachęcić atrakcyjne pakiety świadczeń finansowych. Do przewidzianej w ustawie odprawy Grupa dokłada dwa rodzaje odszkodowania: dobrowolne i dodatkowe. W zależności od stażu pracy odprawa może stanowić wielokrotność nawet do 11 miesięcznych pensji odchodzącego. Dzięki zapisowi w świadectwie pracy o rozwiązaniu umowy na zasadzie porozumienia stron z przyczyn leżących po stronie pracodawcy osoby ubiegające się o zasiłek dla bezrobotnych będą mogły od razu wystąpić o to świadczenie.

Miejsca

Opinie (127) 10 zablokowanych

  • czech analizuje jak położyć kolejną spółkę

    vistal offshore, st3 teraz czas na epg......

    • 37 0

  • tak wygląda repolonizacja stoczni wg pis

    czas wstac z kolan, zgasic swiatlo i udac sie do posredniaka po robote

    • 27 3

  • Pięknie (1)

    A od kiedy oni robili wycieczkowce ?

    • 15 0

    • Robili bloki dla innych stoczni

      • 4 1

  • (5)

    Za 11 miesięcy sytuacja może być już dobra na rynku, więc po co zwalniać dobrego pracownika z długim stażem?

    • 11 7

    • Tysiące wycieczkowców i nie tylko (3)

      i to prawie nowych jest złomowanych .

      • 4 6

      • to gdzieś trzeba

        je rozebrać

        • 3 0

      • Jak narazie to kilka, ma być kilkanaście przez Carnival Corp, rccl tez jakieś chce wiec bez przesady. Jednocześnie budowa nowych jest opóźniana/wydluzana ale nie anulowana. Na 2022r największe firmy maja juz 40% obłożenia tak wiec 1.5roku przetrzebi branze ale ludzie juz są spragnieni takich wakacji

        • 4 1

      • Teraz zarabia 5-6tysi po kryzysie 4-5tysi za ta sama robote

        Ekonomista

        • 4 1

    • Epg

      Żeby się pozbyć pracowników na umowę o pracę i zatrudniać spółki

      • 2 0

  • Ciekawe co teraz robi Aziewicz obrońca stoczniowców (1)

    • 14 7

    • Aco na to Solidarność i palacz opon.

      Cisza jak makiem zasiał. Przewodniczącego Solidarności bardziej interesuje niedziela handlowa 6 grudnia niż Stocznia i pracownicy.

      • 9 0

  • Najlepsze że o grupowych zwolnieniach w Naucie cichosza (1)

    Nawet Trójmiasto.pl boi się poruszać tematu

    • 26 0

    • a kto ci powiedział że będą zwalniać,nie słuchaj plotek

      • 1 5

  • Czarno na białym pokażcie jak wygląda reforma przemysłu stoczniowego (1)

    • 10 1

    • A o jakiej reformie mówisz? Kupno st gdańskiej od Ukraińców a zamknięcie w swinousciu razem z zardzewiala stepka?

      • 4 0

  • Chciał ungar gdynię? Chciał. Nie daliscie mu bo woleliście po 50tys od ryżego. Teraz dostaniecie po 40 tys i oddacie gdansk. Miehcie pretensje do siebie

    • 8 10

  • Podatnik

    I wszyscy zapłacimy przez Agencję za odprawy dla stoczniowców a przemysł miał wstać z kolan Panie Morawiecki

    • 23 1

  • A na grzyba komuś stocznie. (5)

    W Azji robią lepiej,taniej,szybciej.Jak nie wierzysz to kup se chińskiego smartfona albo inną pralkę i porównaj z rodzimymi wykwitami techniki.Ze statkami to samo.

    • 7 21

    • (2)

      Lepiej to nie, ale szybciej i taniej a to wystarczy. Niedoróbki sie poprawi i i tak będzie taniej

      • 13 1

      • Lepiej, lepiej. Kazdy, kto robi jakiekolwiek statki, robi to lepiej od polskich stoczni.

        • 2 5

      • Jeśli chodzi o Stocznię Gdańską ...

        to trzeba otwarcie powiedzieć, iż ta firma już dawno temu utraciła kompetencje do kompleksowej budowy statków, żaden armator zdrowy na umyśle w obecnym stanie tego tworu nie powierzy budowy nowej jednostki.

        • 1 0

    • A co z ludźmi, którzy stracą pracę? (1)

      Gdzie mają się wszyscy podziać?

      • 3 0

      • Tam gdzie sie podziewaja pozostali ludzie.

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane