• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zwolnienia w Stoczni Gdańsk i EPG, czyli program dobrowolnych odejść

Wioletta Kakowska-Mehring
27 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Państwo odkupiło Stocznię Gdańsk w 2018 r. Państwo odkupiło Stocznię Gdańsk w 2018 r.

Grupa Przemysłowa Baltic chcąc skuteczniej pozyskiwać kontrakty m.in. z sektora morskiej energetyki wiatrowej, skupiła stare aktywa Agencji Rozwoju Przemysłu, czyli Stocznię Gdańsk, GSG Towers, Baltic Operator i Energomontaż Północ Gdynia. Tych na razie nie widać, za to pracownikom zaproponowano program dobrowolnych odejść.



Jak poinformowano, spółki należące do Grupy Przemysłowej Baltic oraz Energomontaż Północ Gdynia od kilku miesięcy intensywnie pracują nad stabilizacją sytuacji biznesowej. Według zapewnień, decyzja o zmniejszeniu poziomu zatrudnienia była jedną z trudniejszych, jaką podjęły zarządy, ale w porozumieniu z organizacjami związkowymi, które podpisały regulamin programu dobrowolnych odejść. Program został przygotowany w oparciu o zapotrzebowanie produkcyjne wynikające z planów sprzedażowych i możliwości finansowych firmy.

Była "Stocznia Gdańsk 4.0 - nowy początek" jest "Stocznia OdNowa"



Przypomnijmy. Agencja Rozwoju Przemysłu w kwietniu tego roku podjęła decyzję o integracji podległych sobie spółek działających na rynku stoczniowym oraz offshore. W wyniku integracji spółek Stocznia Gdańsk, GSG Towers, Baltic OperatorEnergomontaż Północ Gdynia powstał nowy podmiot, czyli właśnie Grupa Przemysłowa Baltic. Celem integracji było przyspieszenie planowanego rozwoju Spółek i poprawa ich rentowności poprzez m.in. integrację i optymalizację sprzedaży, funkcji korporacyjnych oraz wspólne inwestycje w potencjał produkcyjny. Łączny kapitał zakładowy dla Grupy Przemysłowej Baltic to ok 600 mln zł (razem z EPG).

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



Planowano m.in. rozpoczęcie produkcji wież wiatrowych dla morskich farm wiatrowych, usprawnienie oraz wprowadzenie nowych procesów produkcyjnych. Optymalizację rozpoczęto jednak od cięć w kadrach. A problemy mają związek m.in. z... pandemią.

- Firma zmaga się z wyzwaniami, jakie niespodziewanie postawiła przed całą gospodarką pandemia. COVID-19 pogłębił trudną sytuację związaną w kryzysem w branżach offshore oraz okrętowej, szczególnie w segmencie bloków do wycieczkowców - mówi Andrzej Zienkiewicz, prezes zarządu Grupy.
Według zarządu dodatkowo zamówienia w segmencie offshore były już od dłuższego czasu niewielkie ze względu na spadek inwestycji w wydobycie ropy i gazu. Doprowadziły do tego niskie ceny tych surowców. Pandemia spowodowała skokowy spadek zamówień i sprawiła, że spółki nie są w stanie sprawnie funkcjonować - tak jak zakładały jeszcze na początku tego roku.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Z rozmów z potencjalnymi kontrahentami wynika dodatkowo, że nie spodziewają się oni szybkiego powrotu koniunktury. Z drugiej strony nasze analizy potwierdzają konieczność podniesienia konkurencyjności spółek, by móc skutecznie o zlecenia zabiegać. Niezbędne jest też wzmocnienie efektywności organizacyjnej oraz optymalizacja funkcji wsparciowych - podkreśla Andrzej Czech, wiceprezes zarządu Grupy, odpowiedzialny za obszar handlowy.
Program ruszył 20 listopada i potrwa do 4 grudnia br. Do skorzystania z oferty osoby zatrudnione w spółkach mają zachęcić atrakcyjne pakiety świadczeń finansowych. Do przewidzianej w ustawie odprawy Grupa dokłada dwa rodzaje odszkodowania: dobrowolne i dodatkowe. W zależności od stażu pracy odprawa może stanowić wielokrotność nawet do 11 miesięcznych pensji odchodzącego. Dzięki zapisowi w świadectwie pracy o rozwiązaniu umowy na zasadzie porozumienia stron z przyczyn leżących po stronie pracodawcy osoby ubiegające się o zasiłek dla bezrobotnych będą mogły od razu wystąpić o to świadczenie.

Miejsca

Opinie (127) 10 zablokowanych

  • Jak nowa nazwa wskazuje będą teraz produkować cukierki

    • 5 0

  • Kiedyś taki Pan Karol były dyrektor SG powiedział :

    Solidarność i demokracja w ich wydaniu zrobią to co Komunie się nie udało : spacyfikować i zaorać Stocznię Gdańską.
    I powiedzcie że nie miał racji.
    Patologia , nepotyzm, arbitralność i nastawienie na maksymalne rozkradzenie majątku Stoczni, nie mogło niczym innym zaowocować.
    Jak amerykanom opowiesz w takiej Luizjanie o Workers Trade Union , uznają że jesteś kryminalista. Związek zawodowy, który przejmuje kontrolę nad gospodarką i ją niszczy , wyprzedaje.
    Tylko w Polsce.
    Wynik obserwujemy teraz, po dekadach.
    Przemysłu już nie ma i nigdy nie będzie.
    Pozostały apartamentowce i biurowce, puste.
    Nie kumam tego kraju, jestem za głupi, powinienem urodzić się w Zimbabwe.
    Za mądre

    • 14 1

  • Jak to dobrze, że jest pandemia!! Jest na co zrzucać winę za brak pomysłu na biznes, nieudacznictwo i ideologiczne podstawy

    • 15 0

  • Wiecie jakich jest głównych 5 wrogów dobrozmianu? Tusk i wszystkie 4 pory roku...

    • 7 6

  • Gdzie NSZZ Solidarność?

    ZA gdzie pan Guzikiewicz? Może jakiś ,marsz na Warszawę?

    • 16 2

  • Szanowni Państwo! (1)

    Po co ta cała farsa z PDO? I tak wszystko już dawno wiadomo: kto ma odejść, kto zostać... Kolesiostwo i gangsterka nadal w takich firmach niestety jest! Takie firmy to się "wysadza w powietrze" (czytaj: zwalnia wszystkich powyżej 5 lat stażu) zatrudnia "świeżą krew" i próbuje zdobywać nowe kontrakty z ludźmi którzy mają chęć do pracy. Inaczej naleciałości komuny "czy się stoi czy leży to się należy" niezmiennie będą górować. Tego typu załogi są niereformowalne i tylko roszczeniowe. Tego systemu komuny już nie ma i takich zakładów też być nie powinno. Generują niestety tylko straty...

    • 13 2

    • masz rację

      niestety widziałem listę zwolnień. Kierownicy działów handlowych, projekt managerowie, kierownictwo hse, bhp, kadry - finanse, utrzymanie ruchu i inne ,,,,
      Trzeba było brać tą krotność pensji i mieć wakacje lub iść gdzie indziej nawet za połowę pensji. A i tak by wyszło na plus. Tylko ta "kadra" kompletnie nic nie potrafi i w tym problem że żadna firma ich nie zatrudni - dlatego ryzykują i siedzą dalej czekając na zwolnienie które zbliża się nieuchronne.

      • 0 0

  • uważam

    że upadek okrętownictwa to jak upadek motoryzacji do póki coś się tliło była i jest szansa na odbudowę a jak upadnie rozgrabią majątek firmy które będą dzierżawiły teren od syndyka czy jakiegoś przedstawicielstwa po syndykowego , majątek zostanie rozkradziony i zniszczony bez żadnych konsekwencji dla dzierżawcy. Uważam że w pierwszej kolejności powinni zacząć od zwolnień menadżerów którzy są albo żadni albo pociotki Zosi, Kasi czy Madzi z biura sama załoga ma wysokie kwalifikacje a kolejne zmiany organizacyjne to zwykłe wprowadzenie kolejnego pociotka do struktur płacowych, w obecnych stoczniach Europejskich i skandynawskich biuro i zarząd to kilkanaście do 25 osób sprawnie zarządzających i znających się na robocie tam nie ma pociotków a jak już się zdarzy to musi mieć kwalifikacje u nas jest inaczej POwinni zwolnić cały zarząd i tą nieszczęsną "kadrę" a w jej miejsce wstawić paru obrotnych znający sektor stoczniowy i jego wymagania w Europie i na świecie mających kontakty i znających funkcjonowanie targów czy imprez tego typu niezależnych menadżerów a do póki siedzą jakieś wujki guzikiewicze i inne barachło nic z tego nie będzie.

    • 10 0

  • Pan Andrzej Czech

    Pan Andrzej Czech był przed długi czas prezesem ST3-Offshore w Szczecinie. Jemu to głównie zawdzięczamy upadłość tej spółki w kwietniu 2020. Współczuję teraz EPG i zatrudnionym tam ludziom. Moim zdaniem są bez szans.

    • 14 1

  • Dno

    Czech łajdaku kazda firme ciagniesz na dno, potrafisz tylko malolaty zaczepiac!!!

    • 12 0

  • A miało być tak pięknie. Tak mówili przecież . Niech symbolem tych zmian będzie stępka za 5 mln.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane