• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto w sieci handlowych sieci

Wioletta Kakowska-Mehring
21 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
W ostatnich latach najwięcej powstało sklepów samoobsługowych. W ostatnich latach najwięcej powstało sklepów samoobsługowych.

W gdyńskim Klifie przestrzeń po Bomi w upadłości przejęła sieć delikatesów Alma. Otwarcie w połowie maja. Pod koniec marca w gdańskiej Krewetce - też po gdyńskiej sieci Bomi - rozpoczęła działalność kolejna, w sumie 42. Biedronka w Gdańsku. Cóż, natura nie znosi próżni. Na trójmiejskim rynku trwa walka o klienta i robi się coraz gęściej od handlowych sieci. Roi się od Biedronek, Żabek, Groszków i Stokrotek, a ostatnio pojawiły się nawet Małpki w Czerwonych Torebkach. To nie koniec. Jak zapowiadają przedstawiciele sieci, mają one dalsze plany względem Trójmiasta.


Co decyduje o wyborze przez ciebie placówki handlowej?


O tym, że działalność gdyńskiej sieci Bomi skończy się upadkiem, spekulowało się od dawna. Skąd wzięły się kłopoty spółki, która jeszcze kilka lat temu prowadziła delikatesy spożywcze na terenie prawie całego kraju? Jak twierdzą analitycy, zarząd Bomi przyjął zbyt optymistyczne założenia swojego modelu biznesowego i przeinwestował, finansując się w dużej mierze długiem. W okresie zwalniającej gospodarki i problemów sektora bankowego, wiele przedsiębiorstw nie radzi sobie pod ciężarem kredytów, które trzeba na bieżąco obsługiwać. Spółka nie do końca trafiła też ze swoim pomysłem na sklepy do odbiorców. Lekiem na kłopoty miała być też sprzedaż przez internet. Plany były, ale rynek chyba nie uwierzył, bo akcje cały czas spadały. Dziś w Trójmieście spółka ma zaledwie trzy umowy franczyzowe na działanie sklepów pod logo Bomi Smaki Tradycji.

Jednak zmiany dotknęły nie tylko Bomi. W ub. roku również znana od lat Sieć Zatoka zniknęła z rynku. Została przejęta przez firmę Żabka Polska. Aż 21 sklepów Zatoka w Trójmieście przeszło zmiany i rozpoczęło działalność pod marką Freshmarket. Wcześniej, bo już w 2011 roku 12 placówek Zatoki przejęła spółka Jeronimo Martins Dystrybucja, czyli Biedronka.
W ostatnim czasie z rynku zniknęła stara, trójmiejska marka handlowa, Sieć Zatoka. W ostatnim czasie z rynku zniknęła stara, trójmiejska marka handlowa, Sieć Zatoka.

Zmiany dotknęły też innej znanej trójmiejskiej marki, czyli Sieci 34, która była tzw. grupą zakupową. Dziś jest ona częścią LD Holding SA, która po konsolidacji ze spółkami, które zarządzały Siecią 34 oraz Livio stała się operatorem ogólnopolskiej sieci sklepów spożywczych, działających w formule franczyzowej. W Pruszczu jest oddział, ale centrala w Jastrzębiu Zdroju.

Sklepy spożywcze w Trójmieście

Jedni odchodzą, czasem upadają, drudzy szybko przychodzą na ich miejsce. Jak np. Spółka Detal Pomorze, która powstała w 2009 roku w Gdańsku. Założyło ją 10 właścicieli 14 sklepów osiedlowych województwa pomorskiego. W ciągu 2 lat istnienia systematycznie przybywało sklepów przynależnych do sieci. W chwili obecnej jest już ponad 70 placówek. Sieć działa pod marką ABO. W niedługim czasie spółka planuje przyjęcie kolejnych placówek z terenu województwa pomorskiego. Przejęła zresztą kilka miesięcy temu obiekt po upadłym Bomi, w Gdańsku przy ul. Wawelskiej zobacz na mapie Gdańska.

Również inne lokalizacje po gdyńskiej spółce Bomi znalazły chętnych. Od końca marca w gdańskiej Krewetce funkcjonuje Biedronka zobacz na mapie Gdańska. Portugalska sieć zdecydowała się na najem tego obiektu, choć parę ulic dalej w budynku NOT od kilku lat z powodzeniem działa market tej sieci. Z kolei obiekt po Bomi w gdyńskim Klifie zobacz na mapie Gdyni przejęła sieć delikatesów Alma. Otwarcie placówki przewidziane jest na połowę maja. Jak one poradzą sobie w tych lokalizacjach?

Handel sieciowy można podzielić na kilka segmentów w zależności od asortymentu i wielkości. Są to sieci handlowe, są sklepy franczyzowe, czyli prowadzone pod czyjąś marką przez prywatnych przedsiębiorców, ale także tzw. grupy zakupowe.

Markety i supermarkety w Trójmieście
Wśród marketów pod względem ilości placówek prym wiedzie Biedronka. Wśród marketów pod względem ilości placówek prym wiedzie Biedronka.

Kto "rządzi" w segmencie marketów? Oczywiście Biedronka. W sumie w Trójmieście działają już 63 sklepy pod tą marką, w tym 42 w Gdańsku, 3 w Sopocie i 18 w Gdyni. Drugie miejsce zajmuje Lidl, jednak ma zaledwie 16 placówek (10 w Gdańsku, 1 w Sopocie i 5 w Gdyni). Na podium jest jeszcze Lewiatan z 8 placówkami - 3 w Gdańsku, 2 w Sopocie i 3 w Gdyni. Potem plasuje się Carrefour Market z 7 sklepami (4 w Gdańsku, 1 w Sopocie i 2 w Gdyni). W Trójmieście "zakwitło" już 6 Stokrotek - 2 w Gdańsku i 4 w Gdyni, mamy też 5 sklepów Netto z sympatycznym czarnym psiakiem w logo - 4 w Gdańsku i jeden w Gdyni. Potem "łeb w łeb" sieci delikatesów, które celują w bogatszych klientów. Co ciekawe spółki podzieliły się rynkiem. Piotr i Paweł ma 4 sklepy w Gdańsku, a Alma 3 w Gdyni i jeden w Sopocie. Kto pierwszy "naruszy" granicę? Na rynku wciąż walczą 3 sklepy franczyzowe Bomi. Do tego mamy 3 sklepy PoloMarket (2 w Gdańsku i 1 w Gdyni), 2 Społem (1 w Sopocie i 1 w Gdyni) oraz 2 Kauflandy w Gdyni. Sieci jednak nie powiedziały ostatniego słowa.

- Zamierzamy otwierać kolejne sklepy, oczywiście również w Trójmieście, mając na uwadze potencjał tego regionu. Jednak zgodnie z polityką firmy informacje o nowych placówkach naszej sieci udostępniamy dopiero po ich uruchomieniu - poinformowano nas w biurze prasowym Jeronimo Martins Polska. - Każda lokalizacja naszego sklepu jest wybierana indywidualnie, a przy jej wyborze kierujemy się różnym czynnikami, ale przede wszystkim zapotrzebowaniem na sklepy naszej sieci wśród lokalnej społeczności. Staramy się być dla naszych klientów sklepem "w zasięgu ręki".

Biedronki faktycznie "obsiadły" Trójmiasto. Nic więc dziwnego, że Jeronimo Martins Polska, buduje ogromne centrum dystrybucyjne.

- Wstępnie zakończenie prac planujemy na III kwartał 2013 r. Termin ten jednak może jeszcze ulec zmianie. Dokładna data otwarcia będzie zależała od przebiegu inwestycji (np. warunków pogodowych) oraz procedury odbiorczej prowadzonej przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Docelowo centrum będzie obsługiwało ok. 150 sklepów w Trójmieście i okolicach. Inwestycja ta wygeneruje docelowo ok. 300 miejsc pracy, wliczając w to zarówno osoby zatrudnione bezpośrednio w Centrum Dystrybucyjnym, jak i pracowników zatrudnionych pośrednio jako podwykonawcy - takich jak firmy ochroniarskie, sprzątające, cateringowe i logistyczne, w tym kierowców ciężarówek dostarczających towar z Centrum do sklepów - dowiedzieliśmy się w biurze prasowym Jeronimo Martins Polska.
W Trójmieście prężnie rozwija się też sieć sklepów Żabka, jest ich już 74. W Trójmieście prężnie rozwija się też sieć sklepów Żabka, jest ich już 74.

Konkurencja też nie śpi. Lidl obserwuje nasz lokalny rynek. - Poszukując nieruchomości pod budowę nowych placówek, każdą ewentualną lokalizację uważnie analizujemy pod kątem jej potencjału inwestycyjnego - powiedziała Anna Biskup, PR Manager Lidl. - Według przyjętych założeń, jesteśmy zainteresowani działkami o powierzchni nie mniejszej niż 4000 m kw. oraz budynkami, których powierzchnia użytkowa wynosi od 800 do 1500 m kw., a przy obiekcie istnieje możliwość realizacji parkingu na minimum 50 miejsc postojowych. Ważna jest nie tylko sama nieruchomość, ale także infrastruktura drogowa w jej otoczeniu, a także czynniki demograficzne oraz miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

- Do końca tego roku zamierzamy otworzyć kolejne dwie placówki - na razie nie mogę podać konkretnych informacji: ani gdzie, ani kiedy. Oczywiście, jesteśmy bardzo zainteresowani pozyskiwaniem atrakcyjnych nieruchomości, zarówno w centrum, jak i na nowych osiedlach - mówi Mariola Skolimowska, PR & Communications Manager Netto. - Trójmiasto to bardzo atrakcyjny rynek. Docelowo chcielibyśmy mieć w Trójmieście 10 sklepów w Gdyni i Gdańsku oraz jeden w Sopocie.

- Planujemy otwarcia wszędzie tam, gdzie widzimy potencjał, a strategia naszego rozwoju nie ogranicza się tylko do centrów handlowych - mówi z kolei Joanna Przybylska, kierownik ds. marketingu Piotr i Paweł. - W każdym jednak przypadku zwracamy szczególną uwagę na to, aby nasz każdy klient mógł dokonywać zakupów w maksymalnie komfortowych warunkach. Lokalizacje, które rozpatrujemy pod kątem nowych placówek pod supermarket, zawsze poddawane były wnikliwej analizie. Biorąc pod uwagę nasze wymagania i standard jaki chcemy zaoferować naszym klientom, wybór dobrych lokalizacji nigdy nie należał do najprostszych. W pierwszej kolejności skupiamy się na rozwoju w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, jednak dopuszczamy możliwość powstawania naszych placówek także w innych, mniejszych, ale atrakcyjnych miejscowościach. Jakie są dalsze plany dotyczące "ekspansji" na trójmiejskim rynku? Kolejny sklep w Gdańsku otworzymy za ok. 2 lata. Cały czas trwają poszukiwania nowych lokalizacji.

Hipermarkety w Trójmieście

Zmiany szykują się też w segmencie super- i hipermarketów. Pod koniec ub. roku Grupa Auchan podpisała umowę w sprawie kupna sieci hipermarketów Real w Europie Centralnej i Wschodniej. Tym samym dwa gdańskie sklepy Real i jeden w Gdyni zmienią logo. Tak czy inaczej na razie pierwsze miejsce w tym segmencie zajmuje Tesco z 7 obiektami w Trójmieście - 4 w Gdańsku i 3 w Gdyni. Już po fuzji drugą lokatę zajmie Auchan z 4 sklepami (1 Auchan i 3 Real) w tym 3 w Gdańsku i jeden w Gdyni. Potem Carrefour z 3 obiektami w Gdańsku, z tym, że sieć ma także mniejsze placówki, czyli markety (Carrefour Market) i małe sklepy (Carrefour Express). Na końcu z dwiema placówkami w Gdańsku lokuje się Intermarche i z 1 w Gdańsku E.Leclerc.

Na skalę super i hiper najwięcej placówek w Trójmieście ma Tesco. Na skalę super i hiper najwięcej placówek w Trójmieście ma Tesco.

Najwięcej sieciowych sklepów jest jednak w segmencie średnich i małych sklepów. Są to zarówno sklepy należące do sieci zagranicznych, obiekty franczyzowe, jak i grupy zakupowe. Pierwsze miejsce zajmuje Żabka, która ma 74 sklepy w Trójmieście, a jak do tego doliczy się jeszcze markę Freshmarket, która należy do tej samej firmy z 23 placówkami, to trudno będzie innym walczyć o pierwsze miejsce w Trójmieście. Kolejną pozycję zajmuje sieć ABC z 57 sklepami. Po piętach depcze jednak gdańska sieć ABO z 54 placówkami, różnej wielkości, także samoobsługowymi. Tuż za podium jest ODiDO z 44 sklepami. Potem długo, długo nic i Groszek z 10 sklepami, Małpka Ekspress z 7 i Carreefour Expres z 3.

W segmencie małych obiektów Trójmiasto zostało też zauważone przez firmę sieciową, budującą małe osiedlowe centra handlowe. Takie małe pawilony stawiały kiedyś spółdzielnie mieszkaniowe. Chodzi o Czerwoną Torebkę, firmę notowaną na warszawskim parkiecie. Na razie działają dwa pasaże handlowe w Gdańsku. Wśród najemców znajdują się m.in. apteki, sklepy mięsne, sklepy Małpka Express czy kawiarnie. W budowie jest kolejny, ale tym razem w Gdyni. Za przedsięwzięciem tym stoi bardzo znane w sieci handlu nazwisko, czyli Mariusz Świtalski, współtwórca sukcesów Biedronki i Żabki. Sieć nie wyklucza dalszej ekspansji na naszym rynku.

Czy w tej sytuacji jest jeszcze miejsce dla małej, niezrzeszonej pod wspólnym logiem inicjatywy handlowej? Na Oruni w sąsiedztwie ciągu ulic Podmiejska, Małomiejska zobacz na mapie Gdańska, Świętokrzyska i Platynowa zobacz na mapie Gdańska działają aż 2 Lidle, 2 Biedronki, 1 PoloMarket i 1 duży samoobsługowy sklep ABO, do tego powstał pasaż Czerwona Torebka. Wydaje się, że w tym gąszczu nie ma już miejsca, a jednak między tymi tuzami rynku wciąż działają małe osiedlowe sklepy. Co więcej, zdarza się, że powstają nowe. Dlaczego? Bo do nich faktycznie można w kapciach, w niedzielę i święta, czasem przez całą dobę, ale co najważniejsze przy okazji można też pogadać, bo przecież znamy się od lat.

Opinie (94) 5 zablokowanych

  • A tak na marginesie to chyba Polakom nie dogodzisz - PRL i centralne sterowanie bez możliwości wybierania, co dla ciebie najlepsze - źle. Wolny rynek i możliwość wybierania, gdzie chcesz żyć, pracować, z kim chcesz się trzymać i czy pracować dla Polaka, czy Portugalczyka, czy Niemca czy Francuza - też źle....

    • 3 2

  • Polacy!

    Bierzmy się więc do roboty miast utyskiwać na niesprawiedliwość dziejową.

    • 3 0

  • Auchan!!!!!!!!!!! (1)

    W Auchan jak sie przechodzi od mięsa do serów po jogurty to po prostu śmierdzi!!!

    • 3 1

    • i to jak!!!

      na tylu klientów jeden z dobrym węchem a sanepid nic nie czuje

      • 1 0

  • Z jednego się cieszę

    że zlikwidują śmierdzącego, brudnego, syfiastego Reala.

    • 2 1

  • Kasa kasa kasa

    Kasa kasa kasa

    • 0 0

  • Mogę pracować dla Niemca lub Anglika

    ale chciałbym też zarabiać jak w Niemczech lub w Anglii. Po kiego czorta miałbym wtedy jechać za granicę, płacić tam podatki, kupować tamtejsze produkty, rodzić dzieci, które utrzymają tamtejszy system emerytalny?

    • 2 0

  • (1)

    a wynajac lokal i otworzyc zabke,groszek stoi lokal 80m2ale po co lepiej niech ludzie dadza zarobic na innych osiedlach

    • 1 2

    • ą sam sobie wynajmij i otwórz żabke albo co innego

      • 0 0

  • Za duzo juz tych Biedronek i Lidl'ow , jedne przy drugich i w kazdym to samo. Wladze miejskie powinny ograniczyc ich ilosci, bo nie bedzie juz miejsca dla lokalnych przedsiebiorcow z polskim kapitalem. Jednak ludzie wola pojsc tam, bo tanie sie tam zrobilo j niz w sklepie osiedlowym czy Hipermarkecie.

    • 2 1

  • konina, stara padlina, przeterminowane mięcho

    z biedry, 60% chemii w produktach spożywczych z lidla. Rak, otyłość, cukrzyca. A ludzie i tak będą tam kupować sami sobie mydląc oczy że sanepid ich ochroni, a są sprytniejsi od innych bo kupują markowe odpady.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane