• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT podwyższa opłaty, przewoźnicy protestują. Czy jest szansa na parking buforowy?

Wioletta Kakowska-Mehring
19 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT. Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT.

DCT skraca dozwolony czas parkowania i za przekroczenia wprowadza horrendalne opłaty - alarmują kierowcy. Parking DCT jest jedynie operacyjny i nie jest przeznaczony do dłuższych postojów - odpierają zarzuty władze terminalu. Według kierowców rozwiązaniem byłby parking buforowy i rozmów na ten temat domagają się od Portu i samorządu.



Czy kierowcy słusznie domagają się powstania parkingu buforowego?

Władze DCT wprowadziły nowy regulamin dotyczący korzystania z parkingu zewnętrznego przez samochody ciężarowe obsługujące terminal kontenerowy. Dozwolony maksymalny czas parkowania pojazdu ciężarowego na terenie parkingu został skrócony z 12 do 2 godzin. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu postoju zostaje nałożona na kierowcę czy firmę transportową opłata w wysokości 406 zł92 zł za każdą rozpoczętą godzinę postoju. Przeciw takim zmianom protestuje Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych.

- Pomijając horrendalną wysokość kary jesteśmy w stanie zrozumieć i zaakceptować w/w rozwiązanie w przypadku zapewnienia samochodom ciężarowym odpowiedniego parkingu "buforowego" zlokalizowanego w pobliżu DCT. Mimo olbrzymich inwestycji zaangażowanych w rozbudowę bazy kontenerowej, kwestia zabezpieczenia przyzwoitych warunków parkingowych pojazdom (kierowcom) jest dalej nierozwiązana. Przesłaną przez DCT informację o pobliskich parkingach zlokalizowanych m.in. na stacjach paliw, mieszczących po 10-15 zestawów kontenerowych jako alternatywne rozwiązanie parkingowe przyjmujemy z dużym zdziwieniem - napisali w komunikacie przedstawiciele PSPD. - Również z dużym zdziwieniem przyjmujemy brak perspektywicznego myślenia oraz działania ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz władz miasta Gdańska. Samochody ciężarowe obsługują nie tylko DCT, ale całą infrastrukturę portową. Przerzucanie odpowiedzialności za zaniedbania w tym zakresie na kierowców, a co za tym idzie na firmy transportowe jest oburzające. Apelujemy o jak najszybsze udostępnienie parkingu mieszczącego kilkaset pojazdów ciężarowych z infrastrukturą, zapewniającą kierowcom odpowiednie warunki socjalne i sanitarne.
Co na to DCT?

- Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju. Z założenia ma on charakter operacyjny, co oznacza, że parking ten służy do wykonania niezbędnych czynności związanych z uzyskaniem dokumentów umożliwiających pobranie lub złożenie kontenera - wyjaśnia Jacek Grabowski, dyrektor operacyjny DCT Gdańsk. - Czas, który został wskazany w nowym regulaminie, tj. 2 godziny, jest wystarczający do wykonania tych czynności. Nie jest celem DCT, by zarabiać na usługach parkingowych - opłata została wyznaczona w takiej wysokości, by parking mógł spełniać funkcję, do której został przewidziany.
Jak wyjaśnia DCT, zmiana regulaminu parkingu samochodów ciężarowych związana jest bezpośrednio z planowanym na przełomie roku wdrożeniem systemu wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych - Truck Appointment System. Wprowadzenie ww. systemu jest zgodne z trendami obowiązującymi w terminalach na całym świecie i pozwala zminimalizować ryzyko zatorów, a także w znaczący sposób poprawia jakość działania łańcucha logistycznego.

- Przewoźnikom daje zaś możliwość lepszego zaplanowania czasu pracy kierowców. Dodatkowo, system wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych pozwala rozłożyć ruch pojazdów równomiernie w ciągu doby, co wpływa na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pragniemy podkreślić, że zdając sobie sprawę z faktu, iż zamiana systemu może wywołać utrudnienia dla kierowców uzgodniliśmy, że listopad jest miesiącem przejściowym, w którym kary finansowe nie będę egzekwowane. Taka informacja przekazywana jest także kierowcom, którzy przekraczają regulaminowy czas postoju na parkingu przy DCT Gdańsk - dodaje Jacek Grabowski.
Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych proponuje zorganizowanie w trybie pilnym spotkania przedstawicieli stowarzyszenia i Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, która wsparła ich protest z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, DCT oraz władzami Gdańska w celu omówienia i rozwiązania narastającego problemu. Port jest otwarty na takie rozmowy.

- W związku z wprowadzeniem przez DCT Gdańsk nowego regulaminu, dotyczącego korzystania z parkingu zewnętrznego przez samochody ciężarowe, obsługujące terminal kontenerowy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zadeklarował już chęć i gotowość do czynnego udziału w spotkaniu przedstawicieli stron, których dotyczy sprawa, w celu zdefiniowania powstałego problemu - otrzymaliśmy odpowiedź od ZMPG.
- Z zainteresowaniem przyjmujemy inicjatywę powstania parkingów buforowych i zwracamy uwagę, że temat ten dotyczy nie tylko DCT, ale i innych podmiotów działających w portach w Gdańsku oraz w Gdyni - mówi Jacek Grabowski. - Wielokrotnie wyrażaliśmy opinię, że istnienie dużego parkingu długoterminowego dla samochodów ciężarowych może sprzyjać rozwojowi portów w Polsce. Istotne jest także to, że nowy parking nie musi znajdować się na terenach portowych.
Jaki się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, do spotkania może dojść jeszcze w tym miesiącu.

Miejsca

Opinie (109) 3 zablokowane

  • panowie kierowcy sami widzicie jaki mamy zarząd. Operator RTG. (3)

    Ja proponuję zarządowi DCT żeby zlikwidował bocznice kolejową bo przecież po co ona? Niech miasto wybuduję. Wydaje mi się że to lekka kpina. Firma, która robi interes na obrocie kontenerami żąda od miasta, aby parking wybudować. Logiczne jest, że należy zapewnić zaplecze do robienia interesów. Musi być bocznica, nabrzeże i parking dla ciężarówek. Tyle, że prezesi zawsze mają racje. Ich racja jest najjaśniejsza i jaśniejszej już nie ma ;) Panowie z zarządu proponuje zrobić taką akcje. Tygrys atakuje, sowa nadlatuje a kierowca nie parkuje :D Pobieracie kasę z unii de facto z naszych podatków a czelność macie ludzi traktować jak przedmiot. Podwyżka NIE bo NIE. Kierowcy parkować nie będą bo NIE td itp.

    • 24 2

    • Info dla kierowców

      kierowcy

      http://dctgdansk.pl/pl/strefa-klienta/informacja-dla-kierowcow/

      • 0 2

    • Dla mnie to jest w ogóle śmieszne

      Jeden prywaciarz przepycha się ze stowarzyszeniem innych prywaciarzy, mimo że to ich wspólny biznes i jeden od drugiego zależy, a ogólnie wyciągają łapę do miasta - liberalizm liberalizmem, ale wyżebrać kasę od JST na budowę parkingu nie przeszkadza. Inna rzecz, że wydaje się być oczywistym, że Port powinien przeznaczyć tereny pod parking, jeżeli chce się rozwijać...

      • 3 0

    • Czytanie ze zrozumieniem

      Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych żąda parkingu darmowego, gratisowego. No bo kiermani za darmo jeżdżą.

      • 0 1

  • Brawo (1)

    Ja nie jestem w logistyce. Ale jak do cholery kierowca ma przyjechac z warszawy do gdanska majac tylko 2 godzinna rezerwe. Jak te statki sie spozniaja po 12 godzin? Wiekszej bzdury nie czytalem w tym tygodniu

    • 16 3

    • Info dla kierowców

      Postój DCT - informacja dla kerowców
      http://dctgdansk.pl/pl/strefa-klienta/informacja-dla-kierowcow/

      • 1 3

  • To ciekawe (1)

    A dlaczego poważne firmy które potrzebują dystrybucji kolejowej budują bocznice oraz miejsca załadunku i rozładunku na swój koszt ? Transport oraz rozładunek i załadunek powinien odbywać się mega sprawnie .

    • 42 5

    • Info dla kierowców

      Postój DCT
      http://dctgdansk.pl/pl/strefa-klienta/informacja-dla-kierowcow/

      • 1 1

  • tiry na tory (3)

    Zrobić jak jest na zachodzie.... Rozwiązania sprawdzone.
    A nie pauza na parkingu i sikanie pod ciągnik...

    • 35 25

    • Osobówki na tory

      Na zachodzie to nie jest tak dobrze, żeby towary jeździły pociągami!!!!! To jest tylo uzupełnienie transportu kołowego.

      • 2 3

    • Wszyscy sugerują się zachodem !!?

      A w Stanach i Australii to jest jeszcze lepiej :)

      • 11 3

    • Patrzysz na zachód a brak ci wiedzy na ten temat

      Chyba nie wiesz o czym mówisz gościu. DCT ma nadal za małą bocznice kolejową i nie wyrabia się również z obsługą wagonową!

      • 16 6

  • Znaczy się - ja rozumiem, że PSPD jest gotowe dorzucić się do Parkingu? (1)

    Bo przecież nie wyciągają tylko łapy do miasta/samorządu, żeby im sfinansować coś, co pozwoli im taniej prowadzić swój biznes?

    • 3 0

    • DCT również powinno dać coś od siebie

      Że o Porcie nie wspomnę

      • 3 1

  • DCT

    DCT to jest panstwo w panstwie to jak chiny co tam sie wyprawia ,pracownicy pracujacy pod stresem itp. Pracowalem wiem!!!

    • 13 4

  • Operator (1)

    A ja mam pytanie do prezesa czy nie widzi że ludzie mają coraz bardziej wywalane i czy jest tego świadomy że strajk się odbędzie prędzej czy później i będzie płacz a ludziom chodzi o godziwe pieniądze za ciężką prace w święta i w nocy LUDZIE NIE OCZEKUJĄ BÓG WIE CZEGO CHCĄ PO PROSTU GODZIWIE ŻYĆ

    • 20 6

    • Solidarność! Solidarność!

      • 7 1

  • Kierowcy by zrobili porzadek jak by jezdzili normalnie a nie odstoji 2h w kolejce a potem magnes lub tarczka za okno bo brak czasu ale co tu gadac jak wiekszosc to rolnicy wml etm i baca mruk ze swoim pupilen pawlowskim (mruk k***wo zacznij placic zaleglosciarczka za okno rozpinka spieta i w polske .widac kozakow jak stanie itd lub policja siedza cicho

    • 4 2

  • Chore i tyle jeszcze brakuje zeby ten wasaty pajac w szachownicy dawal upomnienia po jezdzie na parkingu

    • 5 1

  • Gdańsk-Gdynia

    W Gdyni jest ciasno bo porty i prom ale wiele lat i jakoś problemu nie ma a Gdańsk jak ze wszystkim terminal na odludziu ale trzeba zadymę zrobić żeby o tym badziewiu było głośno.

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane