• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT podwyższa opłaty, przewoźnicy protestują. Czy jest szansa na parking buforowy?

Wioletta Kakowska-Mehring
19 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT. Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT.

DCT skraca dozwolony czas parkowania i za przekroczenia wprowadza horrendalne opłaty - alarmują kierowcy. Parking DCT jest jedynie operacyjny i nie jest przeznaczony do dłuższych postojów - odpierają zarzuty władze terminalu. Według kierowców rozwiązaniem byłby parking buforowy i rozmów na ten temat domagają się od Portu i samorządu.



Czy kierowcy słusznie domagają się powstania parkingu buforowego?

Władze DCT wprowadziły nowy regulamin dotyczący korzystania z parkingu zewnętrznego przez samochody ciężarowe obsługujące terminal kontenerowy. Dozwolony maksymalny czas parkowania pojazdu ciężarowego na terenie parkingu został skrócony z 12 do 2 godzin. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu postoju zostaje nałożona na kierowcę czy firmę transportową opłata w wysokości 406 zł92 zł za każdą rozpoczętą godzinę postoju. Przeciw takim zmianom protestuje Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych.

- Pomijając horrendalną wysokość kary jesteśmy w stanie zrozumieć i zaakceptować w/w rozwiązanie w przypadku zapewnienia samochodom ciężarowym odpowiedniego parkingu "buforowego" zlokalizowanego w pobliżu DCT. Mimo olbrzymich inwestycji zaangażowanych w rozbudowę bazy kontenerowej, kwestia zabezpieczenia przyzwoitych warunków parkingowych pojazdom (kierowcom) jest dalej nierozwiązana. Przesłaną przez DCT informację o pobliskich parkingach zlokalizowanych m.in. na stacjach paliw, mieszczących po 10-15 zestawów kontenerowych jako alternatywne rozwiązanie parkingowe przyjmujemy z dużym zdziwieniem - napisali w komunikacie przedstawiciele PSPD. - Również z dużym zdziwieniem przyjmujemy brak perspektywicznego myślenia oraz działania ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz władz miasta Gdańska. Samochody ciężarowe obsługują nie tylko DCT, ale całą infrastrukturę portową. Przerzucanie odpowiedzialności za zaniedbania w tym zakresie na kierowców, a co za tym idzie na firmy transportowe jest oburzające. Apelujemy o jak najszybsze udostępnienie parkingu mieszczącego kilkaset pojazdów ciężarowych z infrastrukturą, zapewniającą kierowcom odpowiednie warunki socjalne i sanitarne.
Co na to DCT?

- Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju. Z założenia ma on charakter operacyjny, co oznacza, że parking ten służy do wykonania niezbędnych czynności związanych z uzyskaniem dokumentów umożliwiających pobranie lub złożenie kontenera - wyjaśnia Jacek Grabowski, dyrektor operacyjny DCT Gdańsk. - Czas, który został wskazany w nowym regulaminie, tj. 2 godziny, jest wystarczający do wykonania tych czynności. Nie jest celem DCT, by zarabiać na usługach parkingowych - opłata została wyznaczona w takiej wysokości, by parking mógł spełniać funkcję, do której został przewidziany.
Jak wyjaśnia DCT, zmiana regulaminu parkingu samochodów ciężarowych związana jest bezpośrednio z planowanym na przełomie roku wdrożeniem systemu wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych - Truck Appointment System. Wprowadzenie ww. systemu jest zgodne z trendami obowiązującymi w terminalach na całym świecie i pozwala zminimalizować ryzyko zatorów, a także w znaczący sposób poprawia jakość działania łańcucha logistycznego.

- Przewoźnikom daje zaś możliwość lepszego zaplanowania czasu pracy kierowców. Dodatkowo, system wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych pozwala rozłożyć ruch pojazdów równomiernie w ciągu doby, co wpływa na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pragniemy podkreślić, że zdając sobie sprawę z faktu, iż zamiana systemu może wywołać utrudnienia dla kierowców uzgodniliśmy, że listopad jest miesiącem przejściowym, w którym kary finansowe nie będę egzekwowane. Taka informacja przekazywana jest także kierowcom, którzy przekraczają regulaminowy czas postoju na parkingu przy DCT Gdańsk - dodaje Jacek Grabowski.
Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych proponuje zorganizowanie w trybie pilnym spotkania przedstawicieli stowarzyszenia i Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, która wsparła ich protest z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, DCT oraz władzami Gdańska w celu omówienia i rozwiązania narastającego problemu. Port jest otwarty na takie rozmowy.

- W związku z wprowadzeniem przez DCT Gdańsk nowego regulaminu, dotyczącego korzystania z parkingu zewnętrznego przez samochody ciężarowe, obsługujące terminal kontenerowy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zadeklarował już chęć i gotowość do czynnego udziału w spotkaniu przedstawicieli stron, których dotyczy sprawa, w celu zdefiniowania powstałego problemu - otrzymaliśmy odpowiedź od ZMPG.
- Z zainteresowaniem przyjmujemy inicjatywę powstania parkingów buforowych i zwracamy uwagę, że temat ten dotyczy nie tylko DCT, ale i innych podmiotów działających w portach w Gdańsku oraz w Gdyni - mówi Jacek Grabowski. - Wielokrotnie wyrażaliśmy opinię, że istnienie dużego parkingu długoterminowego dla samochodów ciężarowych może sprzyjać rozwojowi portów w Polsce. Istotne jest także to, że nowy parking nie musi znajdować się na terenach portowych.
Jaki się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, do spotkania może dojść jeszcze w tym miesiącu.

Miejsca

Opinie (109) 3 zablokowane

  • Brawo DCT (1)

    Na zachodzie tak jest od dawna i tam jakoś przewoźnicy nie protestują

    • 30 52

    • Bo na zachodzie wkoło portu jest pełno perkingów dla ciężarówek, a w Gdańsku brak

      • 21 3

  • Może tak zrobić parking na murawie stadionu za drobną opłatą? (1)

    Stadion i tak stoi nieużywany przez jakieś 340 dni w roku więc może by trochę zarobił przez ten czas. Do DCT będzie niedaleko po otwarciu tunelu, infrastruktura sanitarna też już jest - same plusy tego rozwiązania.
    Drużyna piłkarska z powodzeniem może grać mecze na Traugutta bo i tak nie zapełni stadionu

    • 70 16

    • Stadion lepiej przeznaczyć na ekspozycję wraku tupolewa którego
      Maciarewicz niebawem sprowadzi do ojczyzny :/

      • 8 3

  • Normalne rozwiązanie tylko za późno.

    Czyli generalnie tak jak to jest w innych portach na zachodzie. Wszyscy kierowcy dobrze wiedzą że przerwa musi być zrobiona wcześniej. Ale pomieszczenia sanitarne nawet za "drobną" opłatą to minimum. A czytając ten artykuł wnioskuję że takich brak albo jest ich za mało. Oczywiście gdyby miasto miało miejsce i mogło zapewnić na obrzeżach większy parking to było by to świetne rozwiązanie. W tym kraju zawsze jest na odwrót. Deweloper stawia najpierw budynek a później kłopot z dojazdem bo nie ma w miarę porządnej drogi. I w tym przypadku jest podobnie. Port się rozwija a o reszcie zapomniano.

    • 56 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane