• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porty szykują się na zwiększone przeładunki węgla

Wioletta Kakowska-Mehring
15 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Węgiel z Kolumbii, Chile czy Australii na pokładach masowców w trójmiejskich portach to nic nowego. Węgiel z Kolumbii, Chile czy Australii na pokładach masowców w trójmiejskich portach to nic nowego.

Węgiel w portach Trójmiasta z bardzo egzotycznych kierunków nie jest niczym niezwykłym. Od lat przeładowuje się statki z tym surowcem z Australii, Kolumbii czy Chile. Ten węgiel był, jest i będzie - pytanie, czy może być go więcej. Czy porty dadzą radę zastąpić cały import, który do tej pory w większości zasilany był drogą lądową. Porty zapewniają, że moce przeładunkowe są.



Czy wiedziałe(a)ś, że Polska importuje węgiel nie tylko z Rosji?

Kilka dni temu minister klimatu i środowiska Anna Moskwa poinformowała, że do polskich portów już płyną statki z Kolumbii, USA, Australii, RPA i Indonezji. Tylko spółka PGE Paliwa oczekuje na osiem statków z ponad 700 tys. ton. Dla ludzi z branży to nic nowego.

W kwietniu 2020 r. informowaliśmy o przybyciu do Gdańska rekordowo dużego statku, czyli największego jak dotąd masowca obsługiwanego w polskich portach. Na pokładzie "Agia Trias" był węgiel z Kolumbii. Zamówił go koncern energetyczny PGE, m.in. do trójmiejskich elektrociepłowni. O takich rekordowych wpłynięciach kolosów z węglem z Kolumbii, Chile czy Australii informujemy od lat, bo węgiel czy koks z takich kierunków na pokładach masowców w polskich portach to nic nowego.

Kiedyś temat był trudny, bo mówiło się o zalegającym na hałdach polskim węglu. Firmy zamawiające, w tym PGE, tłumaczyły, że o imporcie węgla decydują względy jakościowe, m.in. wysoka wartość opałowa przy jednocześnie niskiej zawartości siarki oraz popiołu. A dostępność węgla o takich parametrach na rynku krajowym jest ograniczona. Od lat tematem był też zalewający nas węgiel z Rosji, wożony głównie transportem kolejowym, choć były też statki z tym towarem.

Zobacz rozładunek węgla w Porcie Północnym.


We wszystkich trójmiejskich terminalach przeładunki mogą odbywać się zarówno w imporcie, jak i eksporcie. Zwykle jednak więcej statków z węglem wchodziło do portów, niż z nich wychodziło. Dziś już nikt nie pyta skąd, chyba że z Rosji, a za ile i czy w ogóle. Już wiadomo, że statków z węglem z egzotycznych kierunków będzie więcej. Droższy będzie na pewno, bo ceny frachtu też biją rekordy. Czy porty udźwigną zwiększony ruch?

- Jeżeli chodzi o import węgla, to odcinamy ok. 10-12 mln ton importu rosyjskiego rocznie. A jeśli nie z Rosji, to skąd? Z krajów dalekich, takich jak Australia, Kolumbia czy RPA. A jak? Oczywiście statkami, a to daje nowe możliwości portom. Węgiel z tych kierunków od dawna sprowadzamy, tylko nie w takich ilościach. Oczywiście jest pytanie, jak zareagują terminale, czy będziemy w stanie obsłużyć taką ilość importu węgla z rynków światowych - mówi Bogdan Ołdakowski, prezes Actia Forum, sekretarz generalny Organizacji Portów Bałtyckich.

W Porcie Gdańsk przeładunkiem węgla i koksu zajmują się dwie firmy - Port Gdański EksploatacjaSea Invest, czyli Port Północny, który specjalizuje się w przeładunku tego towaru. W ubiegłym roku przeładowano w Gdańsku 4,8 mln ton, ale były lata, kiedy przeładowano nawet 6,8 czy 7,2 mln ton. Jak twierdzą władze gdańskiego portu, terminale są w stanie przeładować nawet 12 mln ton materiałów sypkich różnych rodzajów, m.in. węgla i rud. Na terenie portu organizowane są już nowe powierzchnie płacowe i magazynowe. A skoro w ub. roku przeładowano ok. 5 mln ton, to mamy zapas ok. 7 mln ton.


W Porcie Gdynia przeładunkiem "czarnego" surowca zajmują się trzy terminale - HES Gdynia Bulk Terminal, Speed oraz Bałtycka Baza Masowa. Dla tych terminali jest to jedna z grup przeładowywanych towarów. W ub. roku w Porcie Gdynia w sumie przeładowano 1,2 mln ton. Moce przeładunkowe wynoszą jednak ok. 3,2 mln ton. Jest więc jeszcze spory zapas. Podobnie jak w Gdańsku władze portu zdecydowały o zabezpieczeniu dodatkowego placu składowego.

Zobacz w akcji potężną wywrotnicę, która przewraca i opróżnia wagony z węglem.

Miejsca

Opinie (77) 3 zablokowane

  • I tymi 70 letnimi Ganzami będą rozładowywać? (1)

    Litości, rata przeładunkowa z tego jest żadna. Nie ma się czym chwalić tylko wstydzić!

    • 1 3

    • Były

      Kiedyś były w dobrym stanie.
      Teraz tyłka są przestoje przez awarie.

      • 0 0

  • A Śląsk

    To tylko popis potrafi tak zrobić w Polsce tyle węgla wystarczy wydobywać i można jeszcze sprzedawać to oni się podniecają że będą eksportować . PiS to stan umysłu ale co można chcieć po slugusach Ukrainy

    • 0 1

  • Gdyby właściciel piekarni jeździł sto kilometrów ........ (1)

    ..... do innego miasta aby kupić bułki to chyba uznany by został za niepoczytalnego . Czy Polska już nie ma węgla ? A może ten sprowadzany to jest jakaś odmiana ekologiczna ?

    • 7 7

    • To nie tak

      Właściciel piekarni odziedziczył ją po ojcu. Była przestarzała ale ludzie jeść muszą. Żeby nie było zamieszek mops dotował ten chleb. Właściciel dodatkowo dostał zakaz inwestycji w piekarnie. W końcu w piekarni wybuchł pożar i zostało pogorzelisko. I teraz trzeba wozić chleb z sąsiednich miast i trzeba płacić za transport i nadgodziny piekarzy w tamtych piekarniach

      • 0 0

  • Kiedys mowiono nam,ze polski wegiel to" czarne zloto" (1)

    i,ze my jestesmy jednym z wiekszych swiatowych producentow i exporterow.Podobno za PiS- u juz oplaca sie to co nie oplacalo sie za PO.Wegiel,ktorego mamy pod dostatkiem i ktory kupowal od nas Swiat sie dalej nieoplaca?

    • 14 1

    • Nie opłaca się

      Bo nie inwestowani w nowe kopalnie tylko w spokój z górnikami

      • 0 0

  • (1)

    A gdzie nasz węgiel? Czyżby ktoś POlikwidował kopalnie?

    • 3 3

    • PiS

      Tak jak i stocznie

      • 1 1

  • W tym kraju nigdy nie będzie dobrze.

    Polska stoi węglem, kopalnie zamykane, mamy czym kopcić, ale trzeba importować. Bareja w wersji lux.

    • 5 2

  • Co z tego ze moga wyładowac 12mln ton jak nieudolna kolej nie będzie w stanie tego przewieźć (7)

    kolej - to stan umysłu i nie tylko pkp

    • 41 14

    • Podziękuj naszym genialnym rządzącym, którzy od 30 lat orają kolej. (2)

      • 1 0

      • Kolej sama się orze

        Czy to rząd czy kolejarze robili przebudowy: Gdańsk-Warszawa, Kraków-Wrocław, Łódź-Warszawa i inne. Na kolej poszło sporo piniędzy (no nie tyle co na drogi) a efekty mizerne, przepustowości brak.

        • 1 0

      • DB a nie Polska kolej

        jaka polska kolej? chyba nie wiesz że wiekszość szlaków jest własnością DB

        • 0 5

    • (3)

      Kolej w tej chwili przewozi amerykanskie zboze z Ukrainy. Jest tak obciazona, ze robi to nawet kosztem kruszywa - stad wiele inwestycji w Polsce po prostu stoi. Aha, kolej robi to z budzetu panstwa, a nie z portfela USA, czyli pracuje za frajer na koszt obcego biznesu.

      • 11 7

      • Polska to teraz kolonia usraelska a ukraina nasz ,,bratni"narod stara sie byc kolonia wiec mamy im pomagac

        • 1 5

      • nie robi tego za frajer

        • 7 0

      • Usraele & polin to jedna wielka rodzina .

        • 6 5

  • Cos od suwerena moze?

    Dziś urodziny Jarosława Kaczyńskiego. Wykorzystajmy ten dzień.
    Żądajmy od Kaczyńskiego, żeby wyjaśnił nam swoje regularne spotkania z Anatolijem Wasinem w latach 1989-90.
    Wasin był wtedy głównym wywiadowcą sowieckich służb specjalnych KGB w Polsce.

    • 4 2

  • Moj Tata

    pracowal na weglowym od 45 do 81.Wlasnie na dzwigu,na trzy zmiany,tylko ze wegiel szedl w druga strone.

    • 7 0

  • Temat żyje !

    A cały czas mówi się o odchodzeniu od węgla , a tu... ten temat będzie chyba żył wiecznie o "eko" nie wspominając...

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane