- 1 Nasze stocznie jachtowe docenione na targach w Singapurze (44 opinie)
- 2 Unimot rozbuduje bazę w Gdańsku (49 opinii)
- 3 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (78 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (119 opinii)
- 5 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (61 opinii)
- 6 Gra Manor Lords światowym hitem (47 opinii)
Trojmiasto.pl zaprasza do dyskusji na temat przyszłości Lotosu
Ograniczenie konkurencji na rynku paliw, głównie polskim, czy szansa na powstanie dużego konkurencyjnego podmiotu na rynku europejskim? W każdym zakątku kraju, oprócz Pomorza, dyskusja o połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos opiera się głównie na wymianie opinii na temat rynku czy konkurencji. W Trójmieście emocji jest więcej, bo chodzi o podatki, miejsca pracy, lęk przed utratą gospodarczej lokomotywy, jaką jest Lotos. Jak ma wyglądać ta wspólna przyszłość Orlenu i Lotosu? O tym porozmawiamy na debacie z ekspertami, a pytania zadamy w imieniu mieszkańców Trójmiasta.
Dyskusja o wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu w kraju toczy się głównie na poziomie merytorycznym, czasem politycznym. Rynek, konkurencja, stabilność gospodarki krajowej, to terminy, które często padają, choć ostatecznie mieszkańca Katowic czy Lublina i tak interesuje głównie to, ile zapłaci za paliwo.
Lotos i Orlen - razem, czy osobno. Emocje i argumenty
- W biznesie skala ma znaczenie. Rozumieją to wszyscy znaczący europejscy i światowi gracze w branży paliwowo-energetycznej, którzy procesy konsolidacyjne mają dawno za sobą. Jeden silny podmiot to możliwość skutecznego konkurowania na wymagającym rynku, większa stabilność krajowej gospodarki, również w obszarze cen paliw, a także intensyfikacja inwestycji ukierunkowanych na rozwój - twierdzi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Jednak na Pomorzu, w Trójmieście, rozmowa o przyszłości Orlenu i Lotosu to bardziej złożony temat. Dla trójmiejskiej społeczności połączenie Orlenu z Lotosem to coś więcej niż dywagacja na temat gospodarki krajowej i pozycji naszych firm na globalnym rynku paliwowym.
- Brak informacji dotyczących formuły organizacyjno-kapitałowej Grupy Lotos po przekształceniach budzi obawy dotyczące dalszego znaczenia i roli odgrywanej przez Lotos w systemie gospodarczym regionu. Brak konkretnej wiedzy, szczególnie w zakresie skutków finansowych i rozwojowych dla regionu w zakresie procesu połączenia wzbudza obawy, które mogą być rozwiązane tylko przez przekazanie rzetelnych informacji i wiedzy dotyczącej proponowanych działań - alarmują członkowie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Gdańsku.
W ankiecie zapytaliśmy naszych czytelników, co dla nich oznacza połączenie Lotosu i Orlenu. Dla 11 proc. jest to dobra decyzja. Dla 22 proc. w skali kraju może i dobry pomysł, ale dla regionu tragiczny. Jednak dla 67 proc. jest to czysto polityczna decyzja, bez żadnych pozytywnych efektów. Dlatego uznaliśmy, że rozmowa na temat wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu jest bardzo potrzebna.
Debata z udziałem Lotosu, Orlenu, ekonomistów i przedsiębiorców
Już we wtorek 27 sierpnia w siedzibie portalu Trojmiasto.pl odbędzie się debata, na którą razem z Orlenem zaprosiliśmy ekspertów, którzy reprezentują różne poglądy na temat połączenia spółek paliwowych.
W debacie wezmą udział:
- Krzysztof Nowicki, prezes zarządu Lotos Oil,
- Artur Cieślik, doradca zarządu PKN Orlen,
- Andrzej Sadowski, polski ekonomista, publicysta gospodarczy, prezydent Centrum im. Adama Smitha,
- Zbigniew Canowiecki, prezydent Pracodawców Pomorza,
- Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska
- Bogdan Kucharski, prezes BP Polska.
Dobór gości gwarantuje ciekawą i merytoryczną dyskusję, niepozbawioną trudnych pytań.
Czekamy na pytania naszych czytelników
Do tej dyskusji chcemy też zachęcić naszych czytelników. Za naszym pośrednictwem będziecie mogli zadać pytania gościom uczestniczącym w debacie. Swoje propozycje należy wysłać na adres biznes@trojmiasto.pl
Na pytania czekamy do niedzieli 25 sierpnia.
Relację ze spotkania zamieścimy w piątek 30 sierpnia. Do obejrzenia będzie też m.in. pełen zapis video ze spotkania.
W najbliższym czasie odbędzie się też debata na temat spraw, które przede wszystkim nurtują pracowników obu koncernów i spółek zależnych. Na spotkanie zaproszeni zostaną przedstawiciele związków zawodowych.
Miejsca
Opinie (113) 6 zablokowanych
-
2019-08-20 21:49
Teraz nowa promocja na szklanki :-)
Obszarowe laski szaleją:-)
Znowu konkurs mają:-)- 2 0
-
2019-08-20 20:43
odwaga (1)
gdzie byli ci teczowi kodomici jak tusk chciał sprzedać Lotos ruskim
- 8 13
-
2019-08-20 21:00
Jak to gdzie, na tęczowej demonstracji.
- 2 3
-
2019-08-20 15:43
Gdyby ta dyskusja miała... (1)
Coś zmienić, to by jej zakazano. O przyszłości Lotosu nie zdecydujecie Wy, ani Jarek Kaczyński, ani jakiś tam prezes z Orlenu czy ktokolwiek inny kogo nastręczaja media 'głównego scieku'. O przyszłości firmy z tzw sektora strategicznego decyzję podejmie Prawdziwy Suweren obszaru Wisły, tj. Rosja, Izrael, Niemcy i USA.
- 8 0
-
2019-08-20 20:58
No to czas zrobić kolejny krok.
Wyprowadź się, Stary danzigerze, do dowolnego kraju który wymieniłeś, skoro uważasz się za ich wasala.
- 0 1
-
2019-08-20 19:42
Zapytajcie sie agenta obcych interesow z ministerstwa skarbu panstwa a nie nas.
On podejmuje kluczowe decyzje.
- 4 0
-
2019-08-20 19:41
Myśmy już sprzedali wszystko co było można (za przysłowiową złotówkę)
Ci co kupili pławią się w luksusie a nam pozostało g....,
- 5 0
-
2019-08-20 19:02
Hehe
Będzie połączenie i zwolnią z odprawą polowe załogi , stac ich , wtedy będzie taniej i sie opłaci hehe
- 5 1
-
2019-08-20 19:00
Najwyższy czas na fuzję
cały świat to robi od dawna, Gdańsk na tym nie straci
- 5 14
-
2019-08-20 10:54
trzeba było sprzedać i byłby spokój (3)
"Nie ma żadnej ideologicznej przesłanki, by mówić kategorycznie "nie" inwestorom z jakiegokolwiek kraju, także z Rosji. Nasi sąsiedzi są również od tego, abyśmy robili z nimi wspólne interesy" - oznajmił Donald Tusk. "Ze względu na pozycję surowcową Rosji i na nasze częściowe uzależnienie od strony rosyjskiej, wskazana jest pewna ostrożność i powściągliwość" - dodał premier.
Premier zagwarantował, że wspólnie z ministrem skarbu Aleksandrem Gradem i prezesem Grupy Lotos Pawłem Olechnowiczem będą czuwać nad prawidłowym przebiegiem transakcji. To nie będzie rewolucyjna czujność, ale wystarczająca, żeby nie popełnić żadnego błędu - podkreślił Tusk.- 20 47
-
2019-08-20 11:07
no i nie sprzedali bo sytuacja geopolityczna się zmieniła. (2)
Za to Pis mimo zmiany sytuacji geopolitycznej uwiazał nas do rosji i wegla na całe lata.
- 8 11
-
2019-08-20 11:19
(1)
nie na całe lata i nie tylko od Rosji, poza rosysjkim węglem importujemy amerykanski, australijski, kolumbijski, czeski, kazachski a nawet afrykanski
- 4 2
-
2019-08-20 18:46
a którego najwięcej ?
- 2 1
-
2019-08-20 18:43
Niestety w dyskusji nie ma żadnej osób, która podejmuje decyzje o przyszłości Lotosu.
Nikogo z Nowogrodzkiej i z Brukseli
- 8 0
-
2019-08-20 18:01
Ograniczenie konkurencji na rynku paliw, głównie polskim, czy szansa na powstanie dużego konkurencyjnego podmiotu na rynku
Odpowiedź na część drugą pytania - NIE! To jest niemożliwe. W Europie są potężne koncerny naftowe i nie ma szans oraz miejsca dla jeszcze jednego. Nie porywajmy się z motyką na Słońce. Pierwsza część pytania ma tyle możliwych odpowiedzi, ilu jest czytających ten tekst. Ale moim zdaniem łączenie nie ma sensu i jest szkodliwe dla regionu.
- 10 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.