• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny Uber od czwartku w Trójmieście. Zapowiada zmiany na lokalnym rynku

Borys Kossakowski, Robert Kiewlicz
24 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Opłaty będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju. Opłaty będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju.

Od czwartku w Trójmieście będzie można skorzystać z oferty firmy Uber. Jej działalność wzbudza jednak wiele kontrowersji, ponieważ wykorzystuje lukę w prawie. Pierwsze kursy z kierowcami Uber w Trójmieście będzie można zamówić już przed południem.



Uber to:

Uber to amerykańska korporacja założona w 2009 roku w San Francisco. Zrewolucjonizowała rynek transportu osobowego wprowadzając nową ofertę dla klientów taksówek. Działa to tak: w smartfonie na mapie sprawdzamy, gdzie jest najbliższa taksówka i kto siedzi za jej kierownicą. Jeśli odpowiada nam kierowca i prognozowany czas dojazdu, klikamy, by zamówić auto. Później aplikacja za pomocą GPS'u mierzy przejechaną odległość, a płatność dokonuje się przez system komputerowy. Aplikacja podaje cenę za kurs jeszcze przed rozpoczęciem jazdy.

Od trzech tygodni w Trójmieście w Business Link w budynku Olivia Gate A oraz w Gdyni przy ul. Świętojańskiej odbywały się spotkania szkoleniowe dla kierowców Ubera. Kandydaci powinni dysponować własnym autem (rocznik 2005 lub młodszy), zaświadczeniem o niekaralności i zaświadczeniem o Wykroczeniach w Ruchu Drogowym. Zarejestrować się można nadal korzystając z tego linku.

Co ciekawe, od niedawna na rynku działają też dwie firmy korzystające z aplikacji internetowych: iTaxi i gdyński LYNK.

Opłaty w Uberze będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju. 20 proc. rachunku idzie na konto pośrednika, czyli firmy Rasier Operations BV zarejestrowanej w Holandii. Uwaga dla potencjalnych kierowców Ubera: zgodnie z umową, w razie konfliktu miedzy właścicielem samochodu a pośrednikiem, strony będą korzystać z Sądu Arbitrażowego w Amsterdamie, a językiem arbitrażu będzie angielski.

Przepisy były tworzone dawno temu, gdy nie było technologii umożliwiającej działanie takiej platformy jak Uber. Nikomu się nie śniło, że będzie internet czy smartfony - szef Ubera na Polskę.
Uber wzbudza wiele emocji, ponieważ wykorzystuje lukę w polskim prawie. Zgodnie z ustawą, każdy kierowca samochodu osobowego, który oferuje usługi transportowe, musi korzystać z licencji taksówkarskiej. Część kierowców używająca 8-9-osobowych aut omija ten przepis i "jeździ na" licencji do przewozu osób lub przewozu towarów.

Uber teoretycznie od kierowców wymaga spełnienia wszystkich przepisów ustawodawcy (tak wynika z umowy), ale w praktyce kierowcy Ubera nie mają ani licencji, ani taksometrów, ani kas fiskalnych. Nieoficjalnie mówi się, że kierowcy Ubera, w razie problemów, mogą liczyć na prawników pracujących dla firmy. Co to oznacza w praktyce - dopiero się przekonamy.

Nie wystawiają też rachunków: po kursie klient otrzymuje maila z wyliczeniem płatności. Płatność jest obsługiwana przez aplikację Uber, a kierowca otrzymuję wypłatę należności raz w tygodniu.

Założyciel Ubera Travis Kalanick podkreśla, że przepisy rzadko nadążają za rzeczywistością i również teraz będą musiały się dostosować po fakcie. Przedstawiciele Ubera deklarują chęć współpracy z ustawodawcą. Do ustawodawców również apelują przedstawiciele korporacji taksówkowych, którzy żądają wprowadzenia bardziej restrykcyjnych przepisów.


Trójmiasto potrzebuje zmiany

Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, rzecznikiem prasowym Uber Polska.

Uber funkcjonuje w setkach miast na całym świecie. W Polsce obecny jest od 2014 roku. Wszędzie jego działalność wzbudza spore kontrowersje. Przeciwko Uberowi protestują szczególnie tradycyjne korporacje taksówkowe. Zarzucają spółce nieuczciwą konkurencję.

Kacper Winiarczyk: - Do rynku trójmiejskiego przymierzaliśmy się od dłuższego czasu. Obserwujemy duże zainteresowanie naszymi usługami ze strony użytkowników. Zanim weszliśmy do Trójmiasta zanotowaliśmy ok. 10 tys. prób zamówienia Ubera z tego rejonu. Pierwsze kursy z kierowcami Uber w Trójmieście będzie można zmówić już w czwartek przed południem. W różnych krajach nasza obecność wzbudza pewnego rodzaju kontrowersje wynikające w większej mierze z niezrozumienia tego czym tak naprawdę jesteśmy i jaką nową jakość wprowadzamy na rynek, który od dziesięcioleci się nie zmienia. Trudno mi spekulować jaka będzie odpowiedź na nas środowisk taksówkarskich. Widać, że w Trójmieście jest potrzebna zmiana i Uber ją oferuje. Nasze usługi są bezpieczne i ich jakość jest sprawdzona, a klient zapłaci rozsądną ceną za dany kurs. Ze strony korporacji taksówkowych od dawna słyszymy rożne groźne głosy, zapowiadające rożnego typu akcje. Dla nas najważniejsze jest nie to co myślą na nasz temat dane środowiska, ale jaki jest odzew klientów, a jest on bardzo pozytywny.

Uber odbiega od tradycyjnego modelu korporacji taksówkowej. Co możecie zaoferować klientom?

- Dzięki naszej technologii i sposobowi prowadzenia biznesu jesteśmy w stanie dostarczyć auto wyjątkowo szybko. W Warszawie, kiedy zaczynaliśmy, średni czas oczekiwania na auto wynosił kilkanaście minut. Obecnie udało nam się zejść poniżej pięciu minut. W Trójmieście należy się spodziewać tego samego. Są to przejazdy tanie. Kierowcy mało stoją, mają większe obroty i zarabiają większe pieniądze nawet po niższych stawkach. W Trójmieście będziemy na razie oferować jedną usługę - Uber Pop, czyli usługę ekonomiczną. To są przejazdy autami miejskimi, które mają maksymalnie 10 lat i są zarejestrowane na 5 osób. Cena płacona przez naszych klientów jest stała przez całą dobę i nie ma dopłat za wyjazdy poza granice miasta. Na niektórych kursach, najbardziej popularnych, będą obowiązywały sztywne stawki. W nocy będą to ceny nawet o 50 proc. tańsze w stosunku do tradycyjnej taksówki.

Kto może zostać waszym kierowcą?

-Każdy kierowca zanim rozpocznie współpracę z Uber musi przedstawić komplet dokumentów, w tym zaświadczenie o niekaralności oraz zaświadczenie o wykroczeniach w ruchu drogowym. Jeśli miał on dużo mandatów tonie ma szans na pracę z nami.

Ilu kierowców w Trójmieście będzie z wami współpracować?

- Nie podajemy takich takich danych. Dodatkowo liczby te cały czas się zmieniają. Kierowcy Uber jeżdżą kiedy chcą i ile chcą. Na początku naszej działalności w Trójmieście potrzebujemy oczywiście dużej ilości kierowców dlatego też oferujemy im atrakcyjne zachęty finansowe. Nie przyjmujemy nieskończenie wielu kierowców. Zwracamy uwagę na opłacalność. Jeśli widzimy, że zarobki kierowców idą w dół, czyli mamy zbyt wielu kierowców w stosunku do bazy klientów,to przestajemy na pewien czas przyjmować nowych pracowników.

Opinie (311) ponad 10 zablokowanych

  • TAXI (4)

    Uber to szara strefa opodatkowania. Nie mają kas fiskalnych, nie mają liczników kilometrów

    uber to szara strefa. Rachunku za kurs nie dają. Kartą płacić nie można.

    uber to oszustwo. Pojadą bez licznika kilometrów, bez kasy fiskalnej, nie dadzą rachunku za kurs, ale zapłatę wezmą.
    a kartą też nie można zapłacić.

    • 14 10

    • Sęk w tym...

      ..że tylko kartą. Spróbuj się zarejestrować, musisz podać dane do karty bankowej.

      • 3 0

    • przewozy

      Mozna bedzie placic karta bo wczesniej trzeba zalozyc konto w aplikacji ubera i tam podac nr karty, oplata bedzie pobierana automatycznie z karty. Minusem tego jest zbieranie informacji o uzytkownikach przez zagraniczna firme. Ciekaw jestem kiedy beda pierwsze kradzieze z kont ;p

      • 4 1

    • ale'ś ty głupi (1)

      Rachunek dostajesz mailem a płatność jest ściągnięta z twojej karty. A czy zawożąc żonę do pracy i dziecko do szkoły odprowadziłeś podatek? Pewnie powiesz, że zrobiłeś to za darmo.......bzdura. Żona Ci płaci w naturze, gotuje....czyli przyjmujesz "korzyści". Podatek się należy. Oczywiście według twojego złamanego sposobu myślenia.

      • 0 0

      • uber zabierze pracę taksowkarzom

        Taksówkarze płacą podatki, a kierowcy Uber nie. Ale niektórzy są zbyt ślepi, aby zobaczyć różnicę między wozeniem ludzi zarobkowo bez podatku, a pracą żony....

        • 0 0

  • AS TAXI (4)

    Jest w Gdańsku kilka firm TAXI , Biorą za 1 km 2,80
    AS bierze 1.80

    • 9 9

    • mastepny lizus prezesa w sandałach

      • 3 2

    • oraj oraj,podobno od lipca bedzieszdymał za 1.50

      • 5 1

    • klamiesz! (1)

      Ja jeżdżę Komfortem za 1,82 (mega drożej od ASa) a dajan tez ma 1,80.

      Odrazu widac gdzie pracujesz :P

      • 4 0

      • Pracujesz w Komforcie. Taka prawda.

        • 0 0

  • Ja taksówkarz. (3)

    Dlaczego mam się przejmować wejściem solidnej konkurencji ? Jeżeli się sprawdzi to chętnie przejdę do Ubera i pominę parę zbędnych kosztów po drodze.
    Życzę powodzenia na tym rynku na którym jest miejsce i dla Skorpiona i Gold Taxi .

    • 23 4

    • TY Taksówkarz! (2)

      Pierwszy rozsądny głos w tej dyskusji. To popyt napędza podaż. Gdyby nie było klientów na tą usługę, to padłaby bardzo szybko. Ludzie uważają, że to dobra sprawa więc Uber jeździ i zarabia.
      Taksówkarze niech przejdą do Ubera i po sprawie.
      Pozdrawiam

      • 1 0

      • Gdyby nie było chętnych na szybki zysk w Amber Gold to....

        • 1 0

      • Dokładnie. Jakoś nikt nie krzyczy że blabla car wygryza PKS

        • 0 1

  • no pacz pan, przepisów nie ma, bo sejm nie zdążył uchwalić :D

    jedno jest pewne, zanim sejm uchwali, technologia znów pójdzie do przodu i całe uchwalanie na nic :D

    • 10 0

  • Lipa (4)

    1. Ludzie narzekają a sami będą oszukiwać państwo pomagając wyprowadzić te 20% za granice przez firmę Uber bez rachunków.

    2. Nieuczciwa i niemoralna konkurencja względem osób legalnie działających.

    3. Brak kontroli nad kierowcami, brak uprawnień i przeszkoleń kierowców. Ciekawe kiedy pierwsze wydarzenie będzie miało miejsce i poszkodowany pasazer fige z makiem zobaczy i kolejke do szpitala :D

    4. Sąd w Amsterdamie na pewno będzie rozpatrywał wszystko na korzyść Ubera, takze kierowcy beda dymani na kazdym kroku. Szczególnie na wyliczeniach z GPSa, który gubi zasięg na Słowackiego, Spacerowej, Sopockiej itd Ale to plus dla pasażerów ;)

    5. Kierowcy beda ponosic ogromne kary finansowe od ITD bo to nie bedzie problemem zamowic transport, pojechac, zaplacic a w miedzy czasie zawiadomic ITD i przeprowadzic kontrole. Delikwent podany na talerzu. 10 tys zl dostanie taki driver to mu sie odechce pakowac w ten uber-syf.

    Podsumowujac spostrzezenia: Jedna wielka lipa. Niedzielni kierowcy i patole beda swiadczyc profesjonalne uslugi transportowe zlomowozami bez uprawnien a gawiedz bedzie sie cieszyla, szczegolnie ta z za granicy.

    • 21 11

    • puknij się (2)

      nie płacisz kierowcy więc mogą Ci .

      • 1 4

      • nie płacisz nikomu - wypisujesz czek in blanco na wysokość limitu swojej karty kredytowej jakiemuś złodziejowi z Amsterdamu, który sobie z niej ściągnie ile będzie uważał :) o żadne płacenie pytać nie będzie.

        • 2 1

      • Zawsze mozna poinformowac skarbowke ze jest przychod a nie ma odprowadzanych podatkow.
        Podejzewam ze i tak wiekszosc kierowcow to bedzie tylko dorabiac do pensji albo emerytury

        • 1 2

    • odp

      Piszesz o kwalifikacjach kierowcy.Ja mam A BCDETM i doswiadczenie w kraju i za granica na autobusach ciezarowych itp.Pracowalem przez kilka lat na taxi .W czym mozesz byc lepszy?Licencji kiedys nie bylo ale to nie znaczy ze kierowcy byli gorsi.

      • 0 0

  • czemu w artykule pojawia się słowo "taksówkarz"

    Skoro potem jest napisane, że nie mają licencji i to nie taksówki?

    • 17 3

  • w koncu jakas normalna praca

    W Urzedzie Pracy dalej bede jako bede jako bezrobotny, zusu 1060 zl co miesiac nie place, podatek za taxi 300 zl odpada, przeglady kasy fiskalnej odpadaja. Pracuje kiedy chce AMERYKA

    • 13 5

  • Panie Winiarczyk...

    "Przepisy były tworzone dawno temu...". i bardzo dobrze, ze byly stworzone. np. likwidacja niewolnictwa.
    to co robi uber to czyste oszostwo kazdego podatnika w danym kraju. nie na darmo w wielu krajach europy i swiata uber zostal juz prawomocnymi wyrokami ZABRONIONY i wycofuje sie z rynkow, po wielu protestach.

    uber to poprostu banka mydlana i piramidka finansowa, ktora prysie i padnie, jak nie znajdzie dalszych masowych doplywow nowych pieniedzy.
    kierowcy to nie zadna "taksowka" jak podano w tekscie (wstyd za taka oczywista nieoznakowana reklame), ale prywatne osoby bez rozsadnego ubezpieczenia.

    mam dosc duzy krag znajomych, ktorzy na wstepie ubera na rynki niemieckie z tego korzystali. teraz 90% zrezygnowalo z tych "swiadczen" prywatnych osob. afer z udzialem ubera tez juz bylo dosyc. np. logowanie i wizualizowanie calego profilu poruszania sie danego klienta, bez informowania go o tym.

    uber? nie, dzeki.

    • 19 7

  • Jak wyglada platnosc w uber? (2)

    Jadac zwykla taksowka, jak nie zaplace kierowca wzywa policje i jestesmy spisywani. Aby dostac kase kierowca musi oskarzyc pasazera z cywilnego. Ciekawe jakby to wygladalo z uberem.

    • 9 2

    • (1)

      Z tego co rozumiem to kierowcy nic nie płacisz. Uber ściąga Ci tą kasę z Twojego konta, czy też karty kredytowej, którą masz połączoną z kontem.

      • 4 0

      • a ty modlisz się, żeby GPS działał jak trzeba, bo szukaj wiatru w polu jak ci cwaniacy z Amsterdamu wyczyszczą kartę do zera :)

        • 5 2

  • Czakam z niecierpliwością

    Tylu cwaniaków jeździ na lewo ,że jeszcze jeden lewus bez licencji nie robi różnicy. Jezeli będzie sie opłacało w co szczerze wątpię to taksówkarze przejdą do UBER i nie będą placili ZUS ponad 1000 zł ,.350 zł korporacja ,80 zl terminal płatniczy i innych np serwis taksometru i kasy fiskalnej droższe badania i OC . Nie będą za to wozili śmierdzących meneli bo ktoś taki nie podpisze umowy z firmą i nie udostępni konta bankowego co jest konieczne chcą skorzystać z Ubera.

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane