• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT Gdańsk. Rekordowy wynik i pierwsze miejsce na Bałtyku

VIK
21 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Terminal DCT obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. Terminal DCT obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.

W gdańskim terminalu DCT przeładowano w ub. roku ponad 2,1 mln TEU, czyli kontenerów 20-stopowych, co stanowi wzrost o ok. 5 proc. i sprawia, że był to rekordowy rok dla największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim. Stało się tak pomimo trwającej pandemii, która utrudnia sprawne działanie transportu.



Rok 2021 był szczególny dla DCT. W kwietniu poinformowano, że terminal od momentu otwarcia w 2007 r. obsłużył już 15 mln TEU, a w lipcu odnotowano rekord liczby TEU obsługiwanych w jednym zawinięciu statku (20 207 TEU). Z kolei w  listopadzie terminal obsłużył rekordową liczbę statków w ciągu miesiąca, było ich aż 70.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Pomimo wyzwań związanych z pandemią COVID-19, powodujących zawirowania w globalnej logistyce oraz łańcuchach dostaw, przeładowaliśmy w 2021 r. ponad 2 092 432 TEU. Ten wynik pokazuje raz jeszcze, że jesteśmy prawdziwym bałtyckim hubem transportowym i  bramą transportową do Europy Środkowo-Wschodniej - mówi Charles Baker, dyrektor generalny DCT Gdańsk.

Suwnice w DCT.



Wynik 2 mln przeładowanych TEU DCT osiągnął też w grudniu 2019 r., tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Tym samym stał się pierwszym terminalem na Morzu Bałtyckim, który przekroczył granicę 2 mln TEU obsłużonych w ciągu jednego roku. W 2020 r. z powodu zakłóceń w łańcuchach dostaw wynik spadł nieznacznie poniżej 2 mln (1,91 mln TEU), ale do końca kwietnia 2020 r. odbicie było już widoczne, a jesienią 2020 r. wolumeny wróciły do poziomów z 2019 r.

Baltic Hub 3, czyli DCT zbuduje trzecie nabrzeże



W lipcu 2021 r. oficjalnie ogłoszono, że DCT Gdańsk zbuduje trzecie nabrzeże głębokowodne, tzw. Baltic Hub 3, co po zakończeniu inwestycji zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro (ok. 2 mld zł), powstanie nabrzeże (zlokalizowane na wschód od istniejącego nabrzeża T1) o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha, którego otwarcie planowane jest na 2024 r.

- Dzięki tej inwestycji jesteśmy w stanie systematycznie poprawiać nasze wyniki, co nas bardzo cieszy. Ponadto zakończyliśmy rozbudowę bocznicy kolejowej z trzema dodatkowymi torami - DCT ma teraz siedem torów - każdy po 750 m. Będziemy cały czas inwestować w rozwój technologiczny naszego terminalu - mówi Charles Baker.

Zobacz, jak pracuje operator suwnicy bramowej



DCT jest też zainteresowane dzierżawą tzw. Deepwater, czyli 27 ha w głębokowodnej części portu. Terminal jest jednym z dwóch oferentów, którzy zgłosili udział w przetargu. DCT będzie rywalizować z CM Partner A/S z siedzibą w Kopenhadze.

DCT Gdańsk jest jedynym głębokowodnym terminalem na Morzu Bałtyckim posiadającym nabrzeże o głębokości 17 m, co umożliwia przyjmowanie największych kontenerów na świecie. Jest też największym terminalem kontenerowym na Bałtyku pod względem przeładunków. DCT jest własnością PSA International (40 proc.), IFM Investors (30 proc.) i Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.).
VIK

Miejsca

Opinie (136) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Nie chce mi się pisać (3)

    Powiem tylko po raz enty :to nie jest pisowska inwestycja ,ich jest Narodowy Rów z Wodą do portu którego nie ma. Może ktoś pamięta co wybudowali?

    • 5 3

    • już jest (2)

      w 30%...
      Od kilku lat.
      Poza tym, zawsze jest to inwestycja takiego czy innego rządu. Problem w tym, że nie bardzo świadoma... Na całe szczęście, szczególnie w tym przypadku. Bo niespecjalnie szkodzono.

      • 2 0

      • (1)

        Tak ale to w normalnych warunkach ,teraz to Mateusz podstawia kopyta do kucia.

        • 0 0

        • w każdych warunkach

          Porty to infrastruktura strategiczna, co do której decyzyjność zawsze jest po stronie rządu.
          Jak wspomniałem, może być on niekompetentni i nieświadomy. W naszych warunkach to nic dziwnego. Na pewno PSL, który w czasach decyzji na temat DCT zarządzał tą działką, świadomy za bardzo nie był. I całe szczęście...
          Wiec pozwolili się "bawić" Angolom na "polach ryżowych", wcześniej goniąc ich z Gdyni, bo tam już byli "poukładani".
          Chociażby z powodu "ciągłości prawnej", podstawianie nogi do kucia jest uzasadnione. Tym bardziej, że przejęcie udziałów jest naprawą inicjalnych błędów, dzięki którym Angole z Australijczykami zrobili wyśmienity interes.
          Ale może bez tego błędu nic by się nie wydarzyło?

          Więc ten sukces jest w zasadzie przypadkowy.
          Należy mieć nadzieję, że nie zostanie to zepsute przez partykularyzmy i plemienne waśnie.

          • 0 0

  • Zarobki ? (2)

    Ile zarabiacie na suwnicach ?

    • 0 0

    • Po 10 latach na suwnicy RTG masz szanse na 4 tyś netto

      • 0 0

    • Miska Ryżu

      Ale to nie Wina Tuska

      • 0 0

  • pensje (2)

    A te wypłaty śmiechu warte

    • 5 1

    • He he (1)

      7 i mu mało

      • 0 2

      • 7 brutto to tak

        • 1 0

  • Rekordy (4)

    Rekordy a gdzie bezpieczeństwo. Od dwóch dni przez całą dobę holowniki dopychały do kei statek oceaniczny. Cumy się zrywały ale to nic przeładunek musi być. Statek przesuwał się metr w lewo w prawo. Jestem ciekawy co by się stało jakby ocean się zerwał całkowicie z cum i położył burtą suwnice STS. Myślę, że wszystkie suwnice położyły by się jak klocki domino. Zarządzie brawo za podejście do życia operatorów. A nadmienie, że teraz jest w DCT kampania chroniąca życie ludzkie.

    • 37 2

    • Jakoś inni nie narzekali i pracowali cały czas (2)

      Trzeba było przerwać pracę i iść do domu.Płomyk chętnie ciebie zmieni i dokończy to czey nie chciałeś zrobić.

      • 6 3

      • Chorych ludzi trzeba leczyć, bo mogą zrobić krzywdę sobie lub innym

        • 3 0

      • Taki cwany jesteś, ze publicznie ksywkami rzucasz? Zwróć się bezpośrednio do kolegi albo do przełożonych z ta uwaga wyrażona nie wprost.

        • 4 2

    • "co by się stało jakby ocean się zerwał całkowicie z cum"

      Poszukaj na YT...
      Jest wiele takich obrazków...

      • 6 0

  • Pracownik (7)

    Może jakiś artykuł ktoś napisze na temat firm które świadczą usługi mocowanie i rozmocowanie i cumowanie tych rekordowych wyników kontenerowych ile ci ludzie zarabiaja i jak pracują???? To dopiero bedzie rekord nie tylko na Bałtyku

    • 30 3

    • Całe 18 zł na godzinę (5)

      Netto na rękę za rozwożenie kontenerów po placu jako podwykonawca w zewnętrznej firmie, na umowę zlecenie. Dno!

      • 22 0

      • Ktoś Cię przywiązał do ciągnika ? (4)

        Masz umowę z lojalką na piętnaście lat czy co ?

        • 11 9

        • nie, na szczęście nie przywiązał (3)

          dlatego mogę spokojnie rozglądać się za inną pracą.
          a myślałem że ten cały DCT to taka światowa firma, na poziomie. a tymczasem stare, niewygodne, rozlatujące się IMV, dziury w nawierzchniach. trzęsię to wszystko, buja, rzuca..a idź w p....u! Przerost formy nad treścią. A jeszcze co jakiś czas mówią Ci że jutro wolne bo nie ma pracy, albo zwalniają szybciej do domu. i weź tu zarób. Tylko zysk się dla nich liczy, a najbradziej oszczędzają na ludziach

          • 6 0

          • To idź gdzie indziej, droga wolna :) zobaczymy czy będziesz zadowolony, (1)

            • 1 2

            • rozumiem , że Ty to jeden z tych którym dobrze się żyje kosztem ciękiej pracy innych?

              pewnie gdybys mógł to jeszcze zaniżyłbyś stawki o połowę? pewnie taka Twoja mentalność? żerowanie na innych, żeby samemu się wzbogacić

              • 2 0

          • W chinach osoba bez kwalifikacji idąc do pierwszej lepszej fabryki

            dostaje wyżywienie, zakwaterowanie, minimum 13 zł na rękę i nieograniczoną możliwość targania nadgodzin 7 dni w tygodniu. Uwzględniając bardzo niskie koszty życia to taki łepek świeżo po szkole zarabia lepiej niż niejeden Polak po studiach. I kto tu robi za miskę ryżu ?

            • 2 0

    • Zawsze możesz wracać do siebie

      nikt cię tu nie trzyma i tylko zaniżasz stawki

      • 2 2

  • tak patrzę na tę drugą bocznicę kolejową (1)

    i zastanawiam się jak te IMV będą tam wjeżdżać i wyjeżdżać

    • 0 0

    • Przez Bct

      • 0 0

  • A u nas w Gdyni ...... Toniemy. (4)

    Ss

    • 1 5

    • Opinia wyróżniona

      Gdynia (2)

      powinna zapomnieć o rozbudowie swojej bazy kontenerowej. Gdansk ma idealne warunki do dalszego rozwoju. W Gdyni trzeba pomyśleć o inwestowaniu w morską turystykę i ruch pasażerski .

      • 6 7

      • Gdynia ma takie same, jeśli nie lepsze warunki hydrologiczne

        To czego nie ma, to szczęścia do zarządców...

        • 3 0

      • i po co cały basen Morza Północnego utrzymuje swoje porty

        skoro wystarczy Hamburg?

        Takie trujące "pierdzenia" są powodem dusznej atmosfery na Wybrzeżu...
        Centralizm już przerabialiśmy, a nauki żadnej nie wyciągnięto.
        Szczególnie w Gdańsku...

        • 3 3

    • to nie my...

      W. Szczurek

      • 2 0

  • W Gdyni ma być port zewnętrzny, ambicje by zwiększyć możliwości przeładunkowe o wiele % (1)

    A jak infrastruktura drogowa? estakada Kwiatkowskiego i hutnicza zmory miasta wiecznie zablokowane. Wystarczy 1 wypadek na estakadzie i paraliż całego miasta

    • 2 0

    • co po ambicjach,

      jak zadek goły?

      • 1 0

  • Brawo DCT Gdańsk (12)

    ale z tych ciężkich miliardów pln zarabianych dla Skarbu Państwa / 12 mld rocznie/ przynajmniej 5-10% powinno zostawać w budżecie Miasta Gdańska

    • 103 38

    • bo ?

      pytam serio, co miasto ma do tego ? Ta grupa nieudaczników nie była w stanie zrealizować wielu inwestycji związanych z portem a teraz ma dostawać kasę ? Nie żartuj gościu. Wiele prac było przez x czasu dziwnym trafem blokowanych pomimo że nikoś dyzma vel budyń siedział w radzie nadzorczej Portu Gdańsk przez x lat. W ciągu ostatnich kilku lat wpompowano tam więcej kasy niż w ciągu ostatnich 25 razem wziętych.

      • 4 0

    • Nic w gdanski (2)

      Żeby dulkiewicz kupiła rydwan

      • 16 9

      • Lepszy rydwan pozłacany niż telefon hakowany ! (1)

        • 7 13

        • w punkt

          • 0 3

    • Dlaczego ? Na parady LGBT ?

      • 5 2

    • Polski model rozwojowy jest prosty-Warszawa żeruje na reszcie kraju

      to taki wariant ruskiej Moskwy,ktora buduje szklane wieżowce za kase zarabianią na prowincji.Prowincja dostaje smród z rafinerii i olej w wodzie z DCT, a stolyca dostaje kasę z tych zakładów.Piękny podział.Tylko tak dalej.

      • 6 3

    • 63 komunistów poparło tą opinię (1)

      • 2 7

      • tam zaraz komunistow...

        Polaki-swojaki to, co sie ciesza jak sasiadowi krowa zdechnie... Bo nie podzialkowal.. A ze z tego powody wszyscy nie beda miec mleka, tego nie widza...

        • 8 1

    • Żeby zmarnowali na kupno następnego rydwanu lub ochronę Krówki?!

      • 26 8

    • zarabia właściciel

      zapamiętaj to sobie...

      • 19 2

    • Niech miasto dorzuci może zatem do rozbudowy (1)

      z pół miliarda a nie na promocję dziwnych oraz niesmacznych wydarzeń społecznych i kulturowych.

      • 42 24

      • Niesmaczny i dziwny kacper nieudacznik znowu kwiczy

        • 22 36

  • (2)

    Zamknąć, zamknąć wszystko lub sprzedać, przecież w Niemczech wszystko jest.

    • 7 0

    • Dlaczego dopuszcza sie durniow do glosu.

      • 0 0

    • K6 li.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane