• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT podwyższa opłaty, przewoźnicy protestują. Czy jest szansa na parking buforowy?

Wioletta Kakowska-Mehring
19 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT. Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT.

DCT skraca dozwolony czas parkowania i za przekroczenia wprowadza horrendalne opłaty - alarmują kierowcy. Parking DCT jest jedynie operacyjny i nie jest przeznaczony do dłuższych postojów - odpierają zarzuty władze terminalu. Według kierowców rozwiązaniem byłby parking buforowy i rozmów na ten temat domagają się od Portu i samorządu.



Czy kierowcy słusznie domagają się powstania parkingu buforowego?

Władze DCT wprowadziły nowy regulamin dotyczący korzystania z parkingu zewnętrznego przez samochody ciężarowe obsługujące terminal kontenerowy. Dozwolony maksymalny czas parkowania pojazdu ciężarowego na terenie parkingu został skrócony z 12 do 2 godzin. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu postoju zostaje nałożona na kierowcę czy firmę transportową opłata w wysokości 406 zł92 zł za każdą rozpoczętą godzinę postoju. Przeciw takim zmianom protestuje Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych.

- Pomijając horrendalną wysokość kary jesteśmy w stanie zrozumieć i zaakceptować w/w rozwiązanie w przypadku zapewnienia samochodom ciężarowym odpowiedniego parkingu "buforowego" zlokalizowanego w pobliżu DCT. Mimo olbrzymich inwestycji zaangażowanych w rozbudowę bazy kontenerowej, kwestia zabezpieczenia przyzwoitych warunków parkingowych pojazdom (kierowcom) jest dalej nierozwiązana. Przesłaną przez DCT informację o pobliskich parkingach zlokalizowanych m.in. na stacjach paliw, mieszczących po 10-15 zestawów kontenerowych jako alternatywne rozwiązanie parkingowe przyjmujemy z dużym zdziwieniem - napisali w komunikacie przedstawiciele PSPD. - Również z dużym zdziwieniem przyjmujemy brak perspektywicznego myślenia oraz działania ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz władz miasta Gdańska. Samochody ciężarowe obsługują nie tylko DCT, ale całą infrastrukturę portową. Przerzucanie odpowiedzialności za zaniedbania w tym zakresie na kierowców, a co za tym idzie na firmy transportowe jest oburzające. Apelujemy o jak najszybsze udostępnienie parkingu mieszczącego kilkaset pojazdów ciężarowych z infrastrukturą, zapewniającą kierowcom odpowiednie warunki socjalne i sanitarne.
Co na to DCT?

- Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju. Z założenia ma on charakter operacyjny, co oznacza, że parking ten służy do wykonania niezbędnych czynności związanych z uzyskaniem dokumentów umożliwiających pobranie lub złożenie kontenera - wyjaśnia Jacek Grabowski, dyrektor operacyjny DCT Gdańsk. - Czas, który został wskazany w nowym regulaminie, tj. 2 godziny, jest wystarczający do wykonania tych czynności. Nie jest celem DCT, by zarabiać na usługach parkingowych - opłata została wyznaczona w takiej wysokości, by parking mógł spełniać funkcję, do której został przewidziany.
Jak wyjaśnia DCT, zmiana regulaminu parkingu samochodów ciężarowych związana jest bezpośrednio z planowanym na przełomie roku wdrożeniem systemu wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych - Truck Appointment System. Wprowadzenie ww. systemu jest zgodne z trendami obowiązującymi w terminalach na całym świecie i pozwala zminimalizować ryzyko zatorów, a także w znaczący sposób poprawia jakość działania łańcucha logistycznego.

- Przewoźnikom daje zaś możliwość lepszego zaplanowania czasu pracy kierowców. Dodatkowo, system wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych pozwala rozłożyć ruch pojazdów równomiernie w ciągu doby, co wpływa na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pragniemy podkreślić, że zdając sobie sprawę z faktu, iż zamiana systemu może wywołać utrudnienia dla kierowców uzgodniliśmy, że listopad jest miesiącem przejściowym, w którym kary finansowe nie będę egzekwowane. Taka informacja przekazywana jest także kierowcom, którzy przekraczają regulaminowy czas postoju na parkingu przy DCT Gdańsk - dodaje Jacek Grabowski.
Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych proponuje zorganizowanie w trybie pilnym spotkania przedstawicieli stowarzyszenia i Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, która wsparła ich protest z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, DCT oraz władzami Gdańska w celu omówienia i rozwiązania narastającego problemu. Port jest otwarty na takie rozmowy.

- W związku z wprowadzeniem przez DCT Gdańsk nowego regulaminu, dotyczącego korzystania z parkingu zewnętrznego przez samochody ciężarowe, obsługujące terminal kontenerowy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zadeklarował już chęć i gotowość do czynnego udziału w spotkaniu przedstawicieli stron, których dotyczy sprawa, w celu zdefiniowania powstałego problemu - otrzymaliśmy odpowiedź od ZMPG.
- Z zainteresowaniem przyjmujemy inicjatywę powstania parkingów buforowych i zwracamy uwagę, że temat ten dotyczy nie tylko DCT, ale i innych podmiotów działających w portach w Gdańsku oraz w Gdyni - mówi Jacek Grabowski. - Wielokrotnie wyrażaliśmy opinię, że istnienie dużego parkingu długoterminowego dla samochodów ciężarowych może sprzyjać rozwojowi portów w Polsce. Istotne jest także to, że nowy parking nie musi znajdować się na terenach portowych.
Jaki się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, do spotkania może dojść jeszcze w tym miesiącu.

Miejsca

Opinie (109) 3 zablokowane

  • Będzie w końcu grosz w budżecie DCT na podwyżki (4)

    I panie prezesie znalazł pan możliwość sfinansowania na podwyżek, żartowałem. Ale podwyżki wynagrodzenia by się przydały bo od 5 lat nic nam pensję nie wzrosły. Ja powoli już dziękuję z 2800 netto na suwnicy zgięty w pół, nocki, święta, bez żadnych perspektywy przyszłość. :-(

    • 77 11

    • koncze, ale nie koncze (2)

      Kazdy z was mowi, ze juz powoli konczy pracowac w dct, a jakos dalej pracuje i pracuje. Jak sie nie podoba to szukac innej pracy, przeciez nie macie obowiazku pracowania akurat w dct.

      • 5 10

      • Pal gumę (1)

        W ostatnim czasie się paru doświadczonych operatorów zwolniło. Będą się powoli kolejni też zwalniać.

        • 10 2

        • najlepiej się Waszych prezesików w radiu np gdańsk słucha, piep.sza trzy po trzy jak to się ich firmy rozwijają jak to ludzie

          dobrze mają, jak im paru doświadczonych pracowników pójdzie, zaczną się obsuwki, niewywiązywanie z założonego czasu co poleci po wizerunku
          ci co robią powinni zarabiać a nie ci co po biurach siedzą i pier.dzą w stołki

          • 10 1

    • Jak ci tam źle przenieś się do nas tzn PGEksploatacja.
      U nas za praktyczne nicnierobienie 3500 na rękę
      i wypić można w pracy i ukraść co nieco :)

      • 16 5

  • W tym państwie się tylko żąda i wymaga gratis.

    ten system szybko upadnie, ostatni zgasi światło.

    • 1 4

  • co to sie wyprawia (1)

    Rozwiązanie obecnie proponowane kierowcom spowoduje wysyp dzikich parkingów w okolicy. To nie jest zrównoważony rozwój, gdzie liczy się tylko mój zysk a koszta działalności próbuje się przerzucić na inne podmioty, obojętnie czy są nimi firmy transportowe czy społeczeństwo. Parkingi dla oczekujących kierowców wraz z minimalnym zabezpieczeniem socjalnym powinny zostać wybudowane przez wszystkie podmioty zarabiające na ruchu w porcie i stanowić obowiązkowy element infrastruktury portowej. Nie może być tak, że buduje się terminal, ogradza go i nic mnie więcej nie obchodzi, to nie jest biznes prowadzony odpowiedzialnie i z poszanowaniem praw wszystkich elementów w nim uczestniczących. Proszę mi przypomnieć, jakie podmioty finansują drogę do portu i budowę nowego mostu kolejowego. W obliczu takich inwestycji, udostępnienie cywilizowanego parkingu dla podmiotów obsługujących terminal nie jest wygórowanym żądaniem.

    • 19 3

    • Przewoźnicy też zarabiają

      ale na parking, drogę o to to nie, powinno być gratis. Paliwo kupują bo muszą, ale walczą ile mogą i lali by to lewe.
      Polska żądaniami stoi.

      • 1 1

  • Banderowcy (4)

    Panowie kierowcy lepiej zachowajcie większą czujność na terminalu, bo całą masa Ukraińców którzy już jeżdżą w kadrach CTO za 10zl nie ma pojęcia o bezpieczeństwie. Zresztą niedługo zastąpią nas wszystkich.

    • 21 3

    • Ukraińcy szybko się uczą (2)

      • 0 9

      • Jak się zapytasz ruskojęzycznego o zawód, to masz jednakową odpowiedż od każdego:

        JA UMIEJU WSIO .

        • 10 0

      • Chyba jak walić w chu..a jeżdżąc do okoła,

        • 8 1

    • Dzięki za uświadomienie .

      To się nazywa podnoszenie przez DCT jakości usług :-)
      Pozdrawiam

      • 9 1

  • typowe (1)

    i potem przez krawaciaży jest jeżdżenie na magnesach, i inne kombinacje krawaciaże

    • 5 9

    • W języku ojczystym piszemy : krawacieRZe .

      • 2 1

  • (1)

    Wasze pretensje to czysty populizm

    • 4 3

    • idź sobie z..al

      • 0 4

  • (1)

    Nawet zwykly cieć potrzebuje czasem wiecej szkol niz tepy kierowca ktorego moze zastapic szympans.

    • 8 13

    • Idz już spać

      • 1 1

  • Prowident

    Oddajcie mi 100 zł

    • 9 0

  • (2)

    W gdansku sa doswiadczeni operatorzy? Po tych kilku statkach? Chyba pekne. Banda amatorow.

    • 2 11

    • Marna prowokacja

      Sprawdź ilości przeladowanych kontenerów w Polsce i wróć z odrobionymi lekcjami. Myślę że kierowcy najlepiej będą wiedzieć. Pozdrawiam

      • 4 3

    • Idz już spać

      • 5 0

  • 80 zł dodatku za pracę w święta. Śmiech na sali

    • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane