• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański port szuka oszczędności, a portowi strażacy szykują się do protestu

Robert Kiewlicz
27 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Optymistyczne wyniki gdańskiego portu
Morska Straż Pożarniczo-Ratownicza w Gdańsku przez 20 lat zabezpieczała przed pożarami, skutkami eksplozji i rozlewami olejowymi wody portowe oraz redy. Teraz zarząd portu rozwiązał z tą spółką umowę. Morska Straż Pożarniczo-Ratownicza w Gdańsku przez 20 lat zabezpieczała przed pożarami, skutkami eksplozji i rozlewami olejowymi wody portowe oraz redy. Teraz zarząd portu rozwiązał z tą spółką umowę.

Od 1 marca port gdański może zostać pozbawiony ochrony przeciwpożarowej. Likwidacja grozi spółce Morska Straż Pożarniczo - Ratownicza w Gdańsku, która zabezpiecza przed pożarami, skutkami eksplozji i rozlewami olejowymi wody portowe oraz redy. O połowę ma być też ograniczone zatrudnienie w Portowej Straży Pożarnej Florian. Zarząd portu twierdzi, że obydwie spółki działają samodzielnie i świadczą usługi kilkunastu podmiotom. Port nie jest więc odpowiedzialny za ich trudną sytuację ekonomiczną.


Portowa Straż Pożarna Florian zajmuje się ochroną przeciwpożarową i ekologiczną portu, spółek portowych oraz przylegających do portu części miasta. Na wyposażeniu posiada 9 samochodów bojowych oraz sprzęt i samochody pomocnicze. Portowa Straż Pożarna Florian zajmuje się ochroną przeciwpożarową i ekologiczną portu, spółek portowych oraz przylegających do portu części miasta. Na wyposażeniu posiada 9 samochodów bojowych oraz sprzęt i samochody pomocnicze.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA wypowiedział spółce Morska Straż Pożarniczo - Ratownicza umowę z 2003 roku. Zadania strażackiej spółki ma przejąć firma Straż Ochrony Portu Gdańsk, pilnująca bram i obiektów na terenie portu.

- Od 20 lat, bez rewaloryzacji, spółka otrzymywała miesięcznie ryczałtem z zarządu portu po 185 tys. zł. Dziś kwota ta straciła na wartości i stanowi jedynie niewielką część funduszu płac czy składek ZUS oraz innych wydatków - mówi Andrzej Bukowski, dyrektor MSP-R. - Ale spółka płaci też podatki, a ZMPG pobiera opłaty za wynajmowanie nabrzeża, przy którym cumują statki pożarnicze i za energię elektryczną. Jej przychodami są opłaty za asysty i różne usługi, w tym prace podwodne. Zarząd uznał więc, że to nie zarząd portu powinien dopłacać MSP-R, a straż portowi.

Zarząd portu ogłosił też przetarg na usługi pożarnicze. - Startować w nich miały spółki zagraniczne - z Rotterdamu i Amsterdamu - dodaje Bukowski. - Przetarg szybko odwołano, choć nasza spółka chciała w nim uczestniczyć. Okazało się, że spółki zagraniczne zaoferowały za swoje usługi ok. 600 tys. zł miesięcznie.

Rezultatów nie przyniosły także próby negocjacji z ZMPG. - Mimo obowiązywania do 29 lutego umowy z 2003 roku, spółka nie otrzymuje już opłaty ryczałtowej, co uniemożliwia wypłacenie odpraw jej 86 pracownikom - dodaje Bukowski. - Marynarze z Morskiej Straży Pożarniczo - Ratowniczej nie otrzymują też wypłat od początku 2012 roku.

W podobnej sytuacji są strażacy z Portowej Straży Pożarnej Florian. Jej załoga ma być ograniczona o połowę. Obecnie w jednostce pracuje ok. 100 strażaków. Wyremontowana została remiza. Florian dysponuje też dziewięcioma specjalistycznymi wozami. - Port każdego roku informuje, że ma coraz większe przeładunki i w tym roku wypracował ok. 40 mln zysku. W czasach kryzysu są to bardzo dobre wyniki - mówi Konrad Rozwadowski, przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ "Solidarność" Portowej Straży Pożarnej Florian w Gdańsku. - Nie stać go jednak na utrzymanie straży pożarnej. Koszty jakie ponosi zarząd z tego tytułu wynoszą ok. 100 tys. miesięcznie.

Jak twierdzi Rozwadowski ograniczenie załogi portowych strażaków odbije się na bezpieczeństwie nie tylko w porcie, ale także w pobliskich dzielnicach. - Nie wyobrażam sobie, że nad bezpieczeństwem ładunków niebezpiecznych w Naftoporcie i Porcie Północnym będą czuwać niewyszkoleni pracownicy - dodaje Rozwadowski. - Strażacy to twardzi ludzie, ale kiedy pojawiła się informacja o zwolnieniach to wielu z nich płakało.

Czy port w Gdańsku powinien oszczędzać na spółkach związanych z ochroną pożarową?


Co na to Zarząd Morskiego Portu Gdańsk? - Morska Straż Pożarniczo - Ratownicza oraz Portowa Straż Pożarna Florian działają jako spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. I zarząd i obydwie spółki muszą działać na zasadach przewidzianych przez Kodeks Spółek Handlowych - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Jako firma nie możemy sobie pozwolić na dotowanie działalności innych spółek.

Jak twierdzi Kasprowicz, MSP-R od 2003 roku świadczy usługi nie tylko portowi, ale także kilkunastu innym podmiotom. Wykorzystuje do tego statki będące własnością Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Po analizie stwierdziliśmy, że musimy dostosować usługi nam świadczone do naszych potrzeb - twierdzi Kasprowicz. - Stąd decyzja o zmniejszeniu zapotrzebowania na usługi Floriana i MSP-R. Obowiązki tego ostatniego przejmie z dniem 1 marca Straż Ochrony Portu Gdańsk. Pracę zachowają zapewne marynarze pracujący dotychczas na statkach obsługiwanych przez MSP-R.

Na wyjaśnienie konfliktu pomiędzy strażakami, a zarządem czeka też Naftoport. Spółka zarządzająca Bazą Paliw Płynnych oczekuje na odpowiedź na pismo skierowane do ZMPG SA w sprawie wyjaśnienia, jak ma być rozwiązany problem zabezpieczenia przeciwpożarowego bazy.

Zgodnie z konwencjami międzynarodowymi zbiornikowce z ropą i paliwami muszą mieć asystę statków pożarniczych już na redzie, a później w porcie, podczas przeładunków. Przez 20 lat zadania te wykonywała MSP -R. Nie można ich powierzyć z dnia na dzień innej spółce, która tylko dysponuje statkami pożarniczymi, a nie posiada wymaganych przepisami uprawnień.

Trojmiasto.pl dotarło do pisma jakie w sprawie zmian w jednostkach straży pożarnej w porcie przesłał do zarządu portu pomorski komendant Państwowej Straży Pożarnej. W piśmie przypomniano, że MSP-R działa w oparciu o decyzję ministra spraw wewnętrznych i administracji z 2005 roku. Morska straż stanowi więc integralny element Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego na terenie województwa pomorskiego. Brak tej formacji naruszy stan ochrony przeciwpożarowej na Pomorzu. Tym bardziej, że jednostki PSP nie są przygotowane do prowadzenia działań na wodach portowych. Obszarem zabezpieczanym przez straż państwową są wyłącznie tereny lądowe kraju, do morskiej linii brzegowej i wody śródlądowe.

Teraz statki dzierżawione przez MSP-R mają być przekazane SOPG, która nie posiada uprawnień jednostki gaśniczej, upoważnionej do działań na wodnym obszarze portu. Uzyskanie takich uprawnień jest długotrwałe i wymaga uzyskania zgody ministerstwa i pomorskiego wojewódzkiego komendanta Państwowej Straży Pożarnej.

- W rezultacie bez nas, od 29 lutego, wody portowe pozostaną bez osłony przeciwpożarowej. Ma to szczególne znaczenie wobec zbliżających się mistrzostw Euro 2012, które odbywać się będą praktycznie obok wód portowych - dodaje Bukowski. - Na wodach tych niewątpliwie nastąpi wzmożony ruch statków pasażerskich i związany z tym wzrost zagrożenia pożarowego i życia ludzkiego. W tej sytuacji manipulowanie w służbach ratowniczych na pewno nie przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa.

Portowi strażacy przygotowują się do manifestacji pod Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. Odbędzie się ona w piątek 2 marca o godzinie 9.

Miejsca

Opinie (222) 1 zablokowana

  • Ubezpieczenia tańsze od prewencji. (1)

    Pan Prezesowi policzono, że tańsza od prewencji będzie polisa. Jak się spali to się wybuduje nowe, przecież nowe nie będzie budowane z portfela ZMPGdańsk tylko z portfela ubezpieczyciela, mieszkańców i reszty obywateli tego kraju.

    Piękny kraj, naprawdę aż chce się wyjechać, autostrady dziurawe, na drogach, których nie ma są radary. Na stacjach paliw zamiast oktanów podaje się zawartość akcyzy w paliwie 98%, 95%... Platforma rzęzi coraz bardziej... oooops miało być rządzi, ach te chochliki.

    • 18 0

    • Oni spadnę na cztery łapy, to znaczy ci co ich tu przytargali wywindują ich do góry, bo tak się zasłużyli w zapychaniu... im kabzy.

      • 2 0

  • Zobaczymy kto poniesie odpowiedzialność jak coś się stanie i okaże się, że jest za mało strażakó

    • 12 0

  • zotanie strażaki . liwidaja biurokrata

    ZOTANIE STRAŻAKI POSZEBY TAK O BO BESPIESZNY . JA WOLE LIWIDAJA BIUROKRATA I TEZ SEJM KANIERANIA PREMIERA MISTRUW TAK I TEZ UDZEDNICY NIE POSZEBNY

    • 3 0

  • Wstyd !!!! (2)

    Do czego to prowadzi pierw zniszczono przemysł stoczniowy, później flotę handlową , marynarkę wojenną , rybołówstwo a teraz kolej na porty !!!! Przecież rząd,władze PO i PiS są z wybrzeża - rozliczmy wrteście ich jak w 1956,1970,1980 r.

    • 13 1

    • (1)

      rozprzedawają cały kraj!

      • 1 1

      • To

        już tylko resztki zostały ????

        • 0 0

  • cypisp

    prezes
    pgg
    z
    pocaluj
    mnie
    wiesz
    gdzie
    zwolniony

    • 6 0

  • nieznajomy

    PAN PREZES ROZBIJA SIE NOWYMI VOLVO A OBOK ZWALNIA LUDZI A MOZE BY TAK SAM SIE ZWOLNIL?PANIE PSEUDO PREZESIE KONCZ WASC WSTYDU OSZCZEDZ!!!!!!POZA TYM KTO PANU DORADZIL POLACZENIE SOPG I MORSKIEJ STRAZY POZARNEJ?A GDZIE PRAWO I PRZEPISY?CIEKAWE CZY O TYCH PORONIONYCH POMYSLACH PREZIA WIEDZA ODPOWIEDZIALNI MINISTROWIE?NAPRAWDE PANIE PSEUDO PREZESIE CZAS NA PANA BO MAM TAKIE WRZENIE ZE PRACOWNICY PODLEGLYCH SPOLEK SZYKUJA WIELKA TACZKE DLA PANA!!!!!!!!!!!!!

    • 16 0

  • ZMPG

    PANIE PSEUDO PREZESIE SPRZEDAJ PAN SWOJE LIZMUZYNY MARKI VOLVO A POTEM DOPIERO ZWALNIAJ PAN LUDZI..POZA TYM KTO PANU PODPOWIEDZIAL POLACZENIE SOPG I MORSKIEJ STRAZY?CHYBA JAKIS MATOL PO ZAWODOWCE,CZY ODPOWIEDZIALNI MINISTROWIE WIEDZA O PANA PORONIONYCH POMYSLACH?KONCZ WASC WSTYDU OSZCZEDZ!!!!!!!!!1ODEJDZ PAN SAM BO LUDZIE Z PODLEGLYCH SPOLEK SZYKUJA TACZKE DLA PANA I TO JEST ODPOWIEDNIA FURA DLA PANA,PSUJOKU!!!!!!!!

    • 13 0

  • PREZES (1)

    WYWALILI PANA Z GDYNI A TERAZ ROZWALASZ PAN GDANSK?TEGO PANA UCZYLI PSEUDO PREZESIKU?OD KIEDY OCHRONIARZE MAJA GASIC POZARY?A MOZE PAN PREZESIK WEZMIE SIKAWKE I BEDZIE GASIL POZARY?TYLKO ZE JAK NIE BEDZIE STRAZY TO SKAD PAN WEZMIE SIKAWKE?CZYZBY SWOJA NATURALNA?TOTALNE DNO I WODOROSTY PANIE PSEUDO PREZESIKU!!!!!!WSTYDZ SIE PAN!!!MOZESZ PAN SPOJRZEC SMIALO W LUSTRO?CZY RACZEJ JUZ WSZYSTKIE PAN POTLUKLES?

    • 13 0

    • To

      ten "zdolny" prezesio już w gdyńskim porcie strażaków rozwalił czy go wyje..li z Gdyni ????

      • 0 0

  • Panowie,prezesi,dyrektorzy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.OPAMIĘTAJCIE SIĘ !!!!! Pozbawiliście Strażaków Portowej Straży Pożarnej "FLORIAN" wszystkich przywilejów np.przejścia na emeryturę po 15 latach tak jak to mają strażacy w Portowej Straży Pożarnej!!!!!! To dla nas narażają swoje życie pracując za psie pieniądze!!!!! A teraz potraktowaliście ich jak śmieci!!!! WSTYD!!!! CHYBA NIE WIECIE CO ROBICIE!!!!! RĘCE PRECZ OD STRAŻY!!!!!

    • 18 0

  • Bezduszny zarząd ZMPG SA

    Tak traktują prezesi ludzi którzy przepracowali i narażali życie dla dobra portu

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane