• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone dźwigi KONE znów będą budowały statki

Wioletta Kakowska-Mehring
3 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Statek rybacki dla firmy Sille Marie o numerze 471 budowany przez Karstensen Shipyard Poland zostanie wykończony już w Gdańsku.
  • Duńska stocznia przejęła m.in. halę produkcyjną, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.
  • Statek rybacki dla firmy Sille Marie o numerze 471 budowany przez Karstensen Shipyard Poland zostanie wykończony już w Gdańsku.
  • Statek rybacki dla firmy Sille Marie o numerze 471 budowany przez Karstensen Shipyard Poland zostanie wykończony już w Gdańsku.
  • Duńska stocznia przejęła m.in. halę produkcyjną, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.
  • Duńska stocznia przejęła m.in. halę produkcyjną, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.

Będziemy budowali statki, dźwigi KONE będą pracowały i już dziś zapraszamy mieszkańców oraz turystów na pierwsze wodowania - mówią przedstawiciele stoczni Karstensen, która już jest właścicielem stoczniowej działki i infrastruktury przy ul. Jana z KolnaMapka w Gdańsku, w tym słynnych zielonych dźwigów.



Czy widziałe(a)ś kiedyś wodowanie statku?

Jak już informowaliśmy, udziały w spółce Synergia 99 kupiła Karstensen Shipyard Poland. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek, 17 października. Stroną sprzedającą była Polska Grupa Zbrojeniowa. Udziały to właściwie majątek spółki, czyli działka z infrastrukturą, która kiedyś należała do Stoczni Gdańskiej, czyli m.in.: hala produkcyjna, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.

- Do końca tego roku umowę na dzierżawę tego terenu ma stocznia Crist. Jednak z uwagi na nasze dobre relacje biznesowe pozwolono nam już powoli rozpocząć przygotowania do przeprowadzki. Kilka dni temu przyholowaliśmy jeden z naszych statków, którego budowę rozpoczęliśmy w Gdyni, a dokończymy w Gdańsku. Za kilka dni z kolei już w gdańskiej hali rozpoczniemy budowę sekcji na kolejną jednostkę - powiedział nam Tomasz Mulica, dyrektor zarządzający Karstensen Shipyard Poland.
Słynne stoczniowe dźwigi KONE sprzedane. Nabywcą inna stocznia Słynne stoczniowe dźwigi KONE sprzedane. Nabywcą inna stocznia

Przypomnijmy, że polski oddział duńskiej stoczni pojawił się w Trójmieście w 2018 roku i zajmuje się produkcją dużych jednostek rybackich. Do tej pory produkcja odbywa się w Gdyni w hali dzierżawionej od firmy VistalMapka, na terenie Portu Gdynia.

Statki rybackie wyglądające jak luksusowe jachty



- W Gdyni mamy umowę do połowy przyszłego roku i mniej więcej w tym okresie postaramy się opuścić ten zakład. Nie wykluczamy jednak, że zajmie nam to więcej czasu ze względu na dokończenie projektów, które tam realizujemy. W Gdyni mamy do zwodowania jeszcze cztery jednostki. Równolegle zaczynamy prace w Gdańsku - mówi Tomasz Mulica.
Stocznia specjalizuje się w budowie statków rybackich. Są to bardzo nowoczesne jednostki, które swoim wyglądem bardziej przypominają luksusowe jachty niż kutry cumujące w Ustce czy Orłowie. Swój nowoczesny wygląd zawdzięczają głównemu projektantowi Kentowi Damgaardowi. To duże jednostki o długości od 63 do 89 metrów. Są to trawlery RSW, czyli statki, które po złowieniu ryb (trałem lub okrężnicą) w sieć przeładowują je do specjalnych zbiorników i żywe transportują do przetwórni na lądzie. Nie są to statki przetwórnie, choć wersje kombinowane, czyli z małymi przetwórniami - stocznia Karstensen też już je budowała. Okazuje się, że duńska stocznia w tej chwili ma 60 proc. udziału w europejskim rynku RSW. A kto kupuje takie statki? Są to głównie wielopokoleniowe firmy rodzinne ze Szwecji, Norwegii, Islandii i Wysp Owczych.

- W tej chwili mamy w portfelu 15 statków zamówionych na najbliższe dwa lata. W planach mamy jednak zwiększenie produkcji. A jest to możliwe właśnie dzięki przeprowadzce do Gdańska. Mając to miejsce i własne nabrzeże, możemy zwiększyć moce produkcyjne. W Gdyni bardzo mocno ograniczał nas właśnie brak nabrzeża, bo hala, którą tam wynajmujemy, nie jest zlokalizowana bezpośrednio przy wodzie. Aby zwodować statek, musieliśmy dodatkowo wynajmować nabrzeże. To wiązało się z problemami logistycznymi i nie pozwalało na większy zakresu prac - mówi Tomasz Mulica.

W Karstensen Shipyard Poland powstaje częściowo wyposażony kadłub. Cała część tzw. ładowniana ze wszystkimi systemami jest wykonana "pod klucz". Montowane są wszystkie główne rurociągi, a także układ napędowy, śruba, wał, maszyna sterowa, ster. Z kolei silnik główny, przekładania i pozostałe urządzenia w siłowni są wstawiane na swoje miejsce, ale nie podłączone. Wykonywane są prace malarskie części zewnętrznej kadłuba, jak również wszystkich pomieszczeń i zbiorników. Montaż urządzeń połowowych, montaż całej części elektrycznej, czyli okablowania wszystkich urządzeń elektrycznych i wykończenie pomieszczeń mieszkalnych, odbywa się w duńskiej stoczni należącej do Karstensen.

W Gdańsku będzie więcej wodowań



- Dzięki przeprowadzce do Gdańsk będziemy mogli znacząco powiększyć zakres prac, ale nie wykonamy wszystkiego. Po pierwsze, dlatego że stocznia w Danii też musi pracować, a po drugie - oni naprawdę bardzo się wyspecjalizowali w pewnych obszarach i nie ma sensu, aby to zmieniać. My jesteśmy jedną firmą, która ma dobrze podzielone zadania - dodaje Tomasz Mulica.
Do tej pory w zakładzie w Gdyni wodowano od 5 do 8 statków rocznie.

- Mamy nadzieje, że w Gdańsku będzie więcej. Na początku listopada na pochylni w Gdańsku zaczynamy montaż kadłuba statku rybackiego, niewielkiego, bo będzie on miał zaledwie 43 metry długości. Zostanie zwodowany w lutym lub w marcu przyszłego roku. Pierwsze wodowanie dużej jednostki w Gdańsku planujemy w sierpniu, najpóźniej we wrześniu przyszłego roku. Na każde już zapraszamy. Nasz nowy zakład położony jest praktycznie w centrum, a to daje nam możliwość świętowania każdego wodowania z mieszkańcami Trójmiasta i z turystami - mówi Tomasz Mulica.

Dźwigi KONE, pochylnie i hala prefabrykacji na terenach po Stoczni Gdańskiej.


Przed nowym właścicielem sporo wyzwań. Teren po Stoczni Gdańsk wraz z infrastrukturą jest wpisany w rejestr zabytków. Każda zmiana czy inwestycja musi być uzgadniana z konserwatorem. W sąsiedztwie powstaje projekt Młodego Miasta, który tę poindustrialną przestrzeń ma przeistoczyć w tkankę miejską. Władze Karstensen Shipyard Poland liczą na dobrą współpracę zarówno z konserwatorem zabytków, jak i z nowymi sąsiadami.

Nowy właściciel liczy na współpracę



- Teraz mamy dwie pochylnie i halę do prefabrykacji. Wiadomo, że brakuje nam pomieszczeń na warsztaty. Mamy nadzieję, że uda nam się wypracować jakąś koncepcję rozbudowy stoczni, że otrzymamy zgodę na postawienie budynków, które moglibyśmy wkomponować bez szkody w istniejącą zabudowę. Wiemy, że to będzie zadanie na najbliższe lata, mamy jednak nadzieję, że te relacje ułożą się dobrze. Podobnie jak z najbliższymi sąsiadami. Tu mają powstać głównie biura, może jakaś część handlowo-usługowa. Mamy nadzieję, że przy tej skali produkcji, jaką mamy tu wykonywać i przy tej wielkości terenu, oczywiście po odpowiednich inwestycjach, być może wybudowaniu zadaszenia na pochylni, uda nam się ograniczyć uciążliwość naszej działalności. Należy jednak pamiętać, że to produkcja była w tym miejscu od dawna, to są tereny przemysłowe. Wszyscy, którzy chcieliby tu zamieszkać, muszą się z tym liczyć - mówi Tomasz Mulica.
W najbliższym czasie nowy właściciel planuje remont części socjalno-biurowej, a także placów i ciągów komunikacyjnych, które są w złym stanie.

- Potem czeka nas poważny remont hali produkcyjnej, łącznie z wymianą okien. Odświeżenia wymagają też zielone dźwigi KONE, które - mogę wszystkich uspokoić - zostaną na swoim miejscu. Jednak już niedługo cała siódemka będzie miała więcej pracy, więc częściej będzie można obserwować je w ruchu - zapewnia Tomasz Mulica.

Miejsca

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Kadłub tutaj

    Najgorszy syf tutaj zrobiony reszta w skagen w obozie pracy w którym głównym podwykonawca jest firmą Timo Tim dramat nawet tam z godnością nie chcą płacić i majster który złapał Boga za ręce czemu nikt nie napiszę że ta firma to obozowisko pracy i wyzysk pracownika w oddziale w dani

    • 0 0

  • Hula wiatr w RSB !

    A w Północnej wiatr huuuuuuuuuuuuulaaaaaaaaaaaaa ! I huuuuuuuuuuuuuuuuuulllaaaaaaaaaaaałłłłłłłłłłłłł będzie jeszcze długo ! Żadnego statku do budowy :-) . 350 osób siedzi i czyta gazety ! I podatnicy muszą prywatną firmę utrzymywać ! Ale dobrze, że nie robią, bo jak robią to jest to tak przewalone przy podpisaniu, że wychodzi 6-8 razy drożej na stratach niż płacić im za nic nie robienie ! :-) . "Prywatny biznes" . Tak to każdy może być biznesmenem jak podatnicy dopłacają :-) .

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Nieopłacalność (3)

    Tylko w pełni wyposażone statki są opłacalne i przynoszą zyski. Budowa kadłubów to tylko tania siła robocza o przyzwoitej jakości !

    • 38 15

    • Opłacalność

      W Polin opłaca się tylko wyłudzać VAT i PFRON ! Pomimo że kadry całkiem nie głupie i zarabiaja 30 % tego co w Europie ! Ale jakby firma zarobiła to musiałby zapłacić CIT, a jak przynosi straty to Solidaruchy wyłudzą przepłacone zlecenie ! I o to chodzi :-) ! i na tym się zarabia :-) ! Dlatego POPISydy z międzynarodową masonerią bankową nie da tak łatwo upaść zarówno naszym "prywatnym" i "narodowym" stoczniom oraz całemu Ukropolinowi ! Najpierw wyssssią co się da, a potem wyrzucą do słowiańskiej ojczyzny Rossiji Putina z długami do spłacenia tanią ropą i gazem ! Na pożegnanie powiedzą, patrząc na 12 zer na koncie krzykną "AJ Waj wy głupie Ukropolińskie goje" ! C.. Wam wszystkim w d... ! Bo wojna to biznes i my zarabiamy ! Głosujcie dalej na ..ydów z POPISu. Spór pozorny. Kogo nie wybierzesz to i tak rządzi ta sama finansowa masoneria albo z Nowgo Jorku albo Brukseli. Ci "wybrani" tylko tu stanowią zarząd komorniczy.

      • 0 0

    • skorupki a nie statki ! - najcięższą i najbrudniejszą robotę wykonają w Gdańsku

      • 1 0

    • opłacać się ma właścicielowi

      A ten własnie optymalizuje koszty, delegując robotę do tańszych regionów.
      Przypadkiem ten region jest kilkaset kilometrów od własnej siedziby i na dodatek, też należy do tego właściciela... Bo tanio kupił możliwości a drogo sprzeda wyroby.

      Przypadkiem również kupił tereny, które były siedzibą jednego z głównych konkurentów. W kraju, który był w stanie budować statki do 500k DWT...

      "Jednak wkrótce Polak nowe przysłowie se kupi...
      Że i przed, i po szkodzie głupi..."

      • 16 0

  • (26)

    byla stocznia gdanska ,wlascicielem byla Grupa Zbrojeniowa,jest shiping kto sprzedaje PO Tuska!,oczywiscie.

    • 10 40

    • Stocznia Gdańska (19)

      Upadała wiele razy i nigdy nie była rentowna.
      I kto sprzedał i co zrobił to historia popatrzmy co było jeszcze dalej ?
      Słucham?

      • 14 5

      • (5)

        prosze bardzo,tylko czytaj: towarzysz Jaworski z PZPPiS zgasil swiatlo w resztkach stoczni gdanskie(ojciec dyrektor przytulil ,,cegelki"),bo sztandar wyprowadzila PZPR, stocznia gdynia swiatlo gasil Towarzysz Smolinski, a jakze PZPPiS.przeczytales.

        • 10 8

        • bardzo wybiórczo cytujesz gremia, które pożywiały się przy stoczni... (4)

          Choć raczej to towarzystwo było z gatunku padlinozerców... Bo za Jaworskiego czy Smolińskiego to były wyssane wydmuszki... A i tak Jaworskiemu tę wydmuszkę udało się sprzedać... Czego nie mozna powiedzieć o Tusku.

          Stocznią Gdynia to zawiadywał "geniusz z Radomia", on to przejął stocznię gdańską i on założył firmę Synergia, która tak wyrosła na gdańskich teranach. A gdańskie society razem z nim...

          Poszukaj o Stoczniowym Funduszu Inwestycyjnym jak kasa pływała między kieszeniami...

          • 6 5

          • (3)

            jak Sojka Remontowa by tak zarzadzal jak towarzysze Smolinski I Jaworski(zyli caly czas w PRLu),to o grupie Remontowa nikt by nie slyszl.

            • 5 2

            • zadanem tych ludzi nie bylo zarzadzanie a rozsmarowanie resztek (2)

              Tluste kaski rozdrapano wczesniej...
              Odnos sie do merytoryki a nie tworz niezbyt wiarygodnej narracji aby tylko przyp...ic.
              Sojka jest jedynym przykladem czlowieka, ktory na tej robocie sie znal i, co wazniejsze, chcial to robic. Nie dopuscil do dzialan podobnych do Synergi (ta nazwa to kpina z ludzi i branzy), a przechwycil firme kompletna i sprawna...
              Nie porownuj Sojki do Szlanty, bo obrazasz pamiec o tym czlowieku...

              • 3 2

              • Sztama

                Skąd wziął pieniądze na kupno państwowego majątku ? Czy to spłacił ? Jak dał się wkręcić i jak spłacił opcję ? Czy stoczniowymi pieniędzmi czy podatników ? Jakie są wyniki Holdingu ? Ile jest miliardów strat ! Ile jest aktualnie w kasie ? Czy zapłacone są wymagalne faktury ? Biznesowe fakty i dane proszę, a nie jakieś poddańcze farmazony. Ja myślę, że Janusz przybił sztamę z Solidaruchami i ich rodzinami, że bedą tu wiecznie panować, a inni będą na nich robić. On za to chce z tego wyssać dole (niemałą) dla siebie, a straty oni "marketingiem polityczno-narodowo-solidarnościowo-niepodleglosciowo itp pierdoły" będą spłacąć kasą podatników poprzez przepłacone kilkakrotnie zlecenia na fest..ujowe produkty typu Kormoran. Dziki naród potrzebuje złotego cielca. W innych krajach nie takie stocznie upadały i nie takie statki budowały, ale jak przynosiły straty musiały upaść. Przejmował to później ktoś inny który miał inny pomysł na biznes na infrastrukturze i ludziach. Prawidłowa gospodarka rynkowa, a nie jak w Polin ciągle działa to jak w "MISiu" Bareji tylko jest pokolorowane. "Kapitaliści" za pieniądze podatników Buahahahah. A ten dzikie ruskie jeszcze pomniki carowi stawiaja, pieśni, wiersze :-) . Ludzie ! XXI wiek, a nie XVII ! Czy wy musicie mieć okrutnego oszukańczego Pana, zamiast pracodawcy i kontrahenta ?

                • 0 0

              • przeczytaj jeszcze raz co napisalem, o szlancie ani slowa, a ci dwaj panowie to nawet do wiazania butow Sojce sie nie nadaja.

                • 1 0

      • (7)

        to dlaczego mienie po stoczniowe sprzedawla Grupa Zbrojeniowa Skarbu Panstwa?. czekam na odpowiedz. tusk wszystkiego nie sprzedal?.

        • 7 6

        • Ta stocznie powinni (6)

          Już dawno zrównać z ziemią nie rentowna ,nie modernizowana po prostu stary trup na mapie.
          Tylko sentyment RP do bramy do wolności.
          I jeden wielki polityczny przekręt

          • 0 10

          • (5)

            PZPR po 1980roku stocznie Gdanska im. Lenina oral i PZPPiS z ojcem dyrektorem dzielo dokonczylo.

            • 7 5

            • a nie wiesz, że stocznie gdańską przejęła Stocznia Gdynia i Stoczniowy Fundusz Inwestyczyjny?

              Sprawdź sobie, jakie były konsekwencje.

              • 1 0

            • czytelnik chyba wyborczej. (2)

              • 5 8

              • wew ,,gosciu niedzielnym" o tym pisali.

                • 1 5

              • Nie każdy czyta Trybunę PiS

                • 8 4

            • W międzyczasie zarobili na cegiełkach

              • 2 0

      • nic co jest państwowe nie jest rentowne (3)

        jeśli przez 24/h nie patrzy się na ręce pracownikom / zarządzającym

        • 6 7

        • "patrzenie na ręce" jest podstawą jakiegokolwiek przedsięwzięcia. W tym i gospodarczego. To stanie z pałą a organizacja

          Która wie co, jak i po co robi i jest w tym spójna. W której nie ma partykularyzmów.

          Polski przemysł stoczniowy funkcjonujący na granicy światów był i jest do cna przeżarty korupcją i brakiem odpowiedzialności. Nie na szczeblach robotniczych czy inzynierskich.
          Zło było w kontraktacji, finansowaniu i nadzorze. "Nieudane" kontrakty, gdzie armator brał łajbę z sowitym upustem na karach umownych stały się wręcz wzorcem gospodarcym miedzy Polską a Skandynawią. Teraz nie ma kogo w "rogi walić, to przynajmniej mają tanio tereny, sprzęt i robotników...

          • 4 0

        • tak faktycznie było, dopóki nie przyszedł PiS. (1)

          dane ogólnodostępne.

          • 5 9

          • To tylko propaganda że jest lepiej.

            Wszystko wyjdzie po zmianie władzy.

            • 4 2

      • równia pochyła bez trzymanki...

        Zaczęła się chyba od przejęcia przez Stocznię Gdynia i stworzenia przez "prezesa" Szlantę firmy Synergia.
        Do której wydzielono starategiczną infrastukturę oraz tereny.
        I oczekiwano, że funkcjonująca stocznia będzie płacić za korzystanie z tych zasobów.

        Te właśnie tereny, odkupione/dzierżawione przez Duńczyków, to resztki po tym numerze.
        Choć "kolebka" nie miała szczęścia do zarządzających.
        Sojka był tylko jeden...

        • 4 0

    • pis i tzw solidarnosc sprzedała (3)

      stocznie w Gdansku oligarchowi z Ukrainy, który kupił ja dla córki( PO była przeciw).
      Teraz Morawiecki odkupił ja za horendalne pieniadze, jakie nie wiadomo- tajemnica handlowa.
      ile ktos wziął do kieszeni ?Tulko bankster wie

      • 22 9

      • jak sie nazywał ten PISowiec co sprzedawał stocznię? (2)

        bo nie chce mi się sprawdzać łacha, a to znana morda, która potem wrzeszczała że to opozycja

        • 10 8

        • Szlanta

          i Synergia

          • 3 0

        • Balcerowicz i Lewandowski

          • 10 8

    • Jaka krótka pamięć... (1)

      Już zapomniałeś jak Kaczyńscy razem z Rydzykiem zbierali na ratowanie stoczni?

      Tylko jak już uzbierali, nagle pieniądze zniknęły, ale kto by się przejmował?

      • 12 11

      • w 1997 roku rządził AWS a premierem był Buzek

        • 4 5

  • (2)

    Zaraz, zaraz czy to oznacza, że partia rządząca sprzedała kawałek stoczni? Przecież tak bardzo krzyczeli, że odkupua stocznie którą Tusk sprzedał i będzie ona prężnie działała...

    • 5 6

    • To nie partia sprzedała tylko rządzący Gdańskim

      • 0 0

    • Maja tez ponoc repolonizowac BMW co by narodowymi autami rzad w koncu jezdzil

      A nie niemieckimi

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    Super! Jak widać musi wejść zagraniczny kapitał, aby przemysł w polsce ruszył jak należy.

    • 55 13

    • (2)

      kapitał piękna nazwa . niee nowy właściciel kupił za grosze i będzie robił kasę na tępym biednym narodzie , ale ciesz sie bedziesz robił za miske ryzu może buraka dostaniesz jak zasłużysz.

      • 10 8

      • Cały pis (1)

        Polski przemysł.... Za PO sprzedawali obcym..... Hahaha

        • 5 6

        • durniu z PO... masz mentalność niewolnika... najgorszy odruch to .... do wlasnego gniazda...

          • 0 0

    • nie kapitał, bo to kosztowało go grosze

      Wchodzi organizacja i celowość działnia.
      Wchodzi nadzór nad "manażerią", która ma realizować cele a nie dziargać wziątka na boku.

      Mam nadzieję, że wchodzi technologia, wiedza i świadomość...

      • 5 1

  • tzn. że gdyby nie duńczycy to nie budowalibyśmy statków...

    • 0 0

  • Chodzą (1)

    Słuchy że teren kupiony, żeby coś tam porobić przez jakiś czas a potem developerowi się odsprzeda...

    • 9 6

    • i na tym to polega......bo większy i pewny dochód !

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Niezależnie od tego czy będą w użyciu czy nie, te dźwigi MUSZĄ pozostać jako stały element krajobrazu Gdańska!

    • 75 8

    • To może zamiast pitolić farmazony przejmiesz choćby jeden na utrzymanie ??

      • 1 0

    • Gdańsk to jedna wielka atrapa i udawane miasto, (1)

      modlę się żeby te chociaż te dźwigi znów zaczęły pracować i rozwijać przemysł.

      • 15 4

      • Grunt ze nie pisowskie!

        • 4 2

    • Szkoda, że kilkanaście lat temu nie potrafiono należycie wykorzystać potencjału stoczni. Teraz robi to za nas ktoś inny. (2)

      • 16 0

      • Ależ potrafiono, tylko scenariusz był inny. (1)

        A gdzie napisany, to chyba wiadomo.

        • 7 3

        • no gdzie?

          Gdzie napisano scenariusz Szlancie, aby przejmował Gdańsk?

          • 4 0

    • Powinny pozostać w użyciu

      • 8 0

  • To ta repolonizacja po pisowsku? (11)

    Z reszta pozostale stocznie pismani zlikwidowali

    • 13 15

    • PiS zlikwidował Szczecin, Świnoujście, Gdańsk, Gdynię. (9)

      Taka prawda.
      Na koniec dnia ich działania cieszą Moskwę, to nie przypadek

      • 4 10

      • widać ruska propoganda jeszcze podryguje, ale (8)

        muszą to już robić chyba tylko charytatywnie :)

        • 5 4

        • (3)

          przyjmij do wiadomosci, po czerech latach prezesury Smolinskego stocznia gdynia upadla,nawet pomoc rzadu Tuska nic nie pomogla,towarzysz Smolinski zgasil swiatlo w 2017roku syndyk skonczyl sprzedaz majatku.a dzisiaj propaganda PZPPieSu obchodzi stu lecie stoczni gdynia.

          • 1 3

          • przyjmij do wiadomości, że emeryt Smoliński dostał fuchę na gaszenie światła w wydmuszcze... (2)

            Bo tylko tyle zostało po stoczniach Gdańska i Gdyni po latach rządów "prezesa z Radomia", któremu stocznie oddano zgodnie z doktryna Lewandowskiego, "za złotówkę"...
            Poczytaj o Stoczniowym Funduszu Inwestycyjnym i korzeniach firmy Synergia wielu odmian...

            • 1 1

            • (1)

              widze ze z Pcimia o tym piszesz, o stoczniach Warskiego,Parnica, Komuny,lenina Polnocnej, GSR tylko z prawicowej propagandy wiesz,albo nawet nie ze tye ich bylo i piec z nich za pierwszych rzadow PiS upadlo.

              • 0 2

              • kojarzysz fakty i daty??

                Stoczniowy Fundusz Inwestycyjny, Synergia.
                Jakie to lata?
                A wtedy sprawa się rozegrała i jest "pozamiatane"...

                • 0 0

        • Zesr... się a nie napiszecie historii od nowa. (3)

          TW balbina

          • 3 2

          • spokojnie, wyłapiemy was wszystkich, ruskie kundle (2)

            • 1 2

            • Zaczniecie od pinokio, piotrowicza czy samego Kaczyszenko?

              Wywiad Kornela Morawieckiego dla Do Rzeczy pełen jest kuriozów. Oto wybór cytatów:

              Rosjanie od czterech lat bronią się rękami i nogami, żeby tylko nie zająć Doniecka, to cóż dopiero mówić o agresji na Polskę.
              Nasza polityka zagraniczna sprowadza się niestety do odgrywania roli marionetki Waszyngtonu.
              Europa traci swoją moc. Mogłaby ją odzyskać, gdyby połączyła się z Rosją. () Tylko w połączeniu z Rosją i jej ogromnym potencjałem Europa może stać się światową potęgą w sensie duchowym, gospodarczym, militarnym.
              To powinna być po prostu Unia Europejska z Rosją w składzie () Wspólnym mianownikiem są korzenie, kultura chrześcijańska.

              • 3 4

            • Łapanka samych siebie?

              No w sumie PiS już gnije od środka. 0, pinokio, s asin

              • 3 1

    • Gdynia ci tego nie zapomniała donald.

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane