• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejki na redzie, place wyładowane węglem. Porty pękają w szwach

Wioletta Kakowska-Mehring
28 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (159)
W trójmiejskich portach w tym roku spodziewane są rekordowe przeładunki produktów węglowych. Węgiel przeładowywany jest w imporcie, a koks w eksporcie. W trójmiejskich portach w tym roku spodziewane są rekordowe przeładunki produktów węglowych. Węgiel przeładowywany jest w imporcie, a koks w eksporcie.

Tylko od początku tego roku do października w trójmiejskich portach przeładowano 12,2 mln ton węgla. To już więcej o 6,2 mln niż w całym 2021 r. Ten wzrost przeładunków to duże wyzwanie dla załóg portowych spółek. Na początku 2022 r. mało kto spodziewał się takiego ruchu na rynku węgla sprowadzanego drogą morską.



Tylko od stycznia do października tego roku w Porcie Gdańsk przeładowano 9,7 mln ton produktów węglowych. Już jest rekord, a będzie jeszcze więcej, kiedy dojdą dane z listopada i grudnia. Prawdziwy skok nastąpił w czerwcu, a potem z każdym miesiącem było coraz więcej. Podobnie ma się sytuacja w Porcie Gdynia. Tam od stycznia do października przeładowano 2,5 mln ton. Duży skok odnotowano we wrześniu.


W sumie w trójmiejskich portach przeładowano już 12,2 mln ton węgla, choć według szacunków ekspertów sprzed kilku miesięcy możliwości przeładunkowe obu portów w tym zakresie wynosiły tylko 10,2 mln ton rocznie. Udało się dzięki pracy załóg spółek przeładowujących i zarządom portów, które awaryjnie organizowały nowe powierzchnie składowe. Dużo więcej pracy mają też agencje celne, ponieważ jest to towar akcyzowy i nie może być odprawiany w procedurze uproszczonej, tylko w zwykłej.

Port Gdańsk wystawił działki na przetarg Port Gdańsk wystawił działki na przetarg

Te miliony to głównie import, ale jest też i eksport. Ten dotyczy jednak koksu. Od stycznia do października z Portu Gdynia w sumie wyeksportowano ok. 515 tys. ton koksu. W Porcie Gdańsk eksport koksu stanowi od 95 do 100 proc. W tym roku od stycznia do lipca eksport wyniósł prawie 544 tys. ton, z czego ponad 490 tys. ton to koks.

W Porcie Gdańsk przeładunkiem węgla i koksu zajmują się głównie dwie firmy - Port Gdański Eksploatacja (jedyna państwowa, należąca do Portu Gdańsk) i Sea Invest, czyli Port Północny, który specjalizuje się w przeładunku tego towaru. W Porcie Gdynia przeładunkiem "czarnego" surowca zajmują się trzy terminale - HES Gdynia Bulk Terminal, Speed oraz Bałtycka Baza Masowa. Dla tych terminali jest to jedna z grup przeładowywanych towarów.

Sprawdzą, czy składy nie mają zmowy cenowej na węgiel Sprawdzą, czy składy nie mają zmowy cenowej na węgiel

Węgiel w portach Trójmiasta z bardzo egzotycznych kierunków nie jest niczym niezwykłym. Od lat przeładowuje się statki z tym surowcem z Australii, Kolumbii, Chile, RPA czy USA. Nigdy jednak w takich ilościach. Najdłużej, bo 7-8 tygodni, trwa transport węgla z Australii, a najkrócej, bo tylko 3 tygodnie, z Kolumbii czy USA. Najbardziej preferowany jest jednak węgiel kolumbijski, bo jego parametry są najbardziej zbliżone do surowca rosyjskiego, który w ostatnich latach był sprowadzany dla gospodarstw domowych.


Węgla jest dużo, ale niestety nie każdy nadaje się do spalania w domowych kotłach. Okazuje się, że z tego, co przypływa do portów, tylko ok. 30-40 proc. to węgiel opałowy dla gospodarstw domowych. Reszta to miały dla energetyki, ciepłownictwa i przemysłu. Niestety przez tzw. sztormowania (a prawie każdy ze statków trafia na sztorm, czasem na kilka) węgiel po drodze się rozpada. Dlatego kiedyś węgiel z egzotycznych kierunków zamawiał głównie przemysł i elektrociepłownie. W najbardziej optymistycznym scenariuszu tylko 4,9 mln ton z tych 12,2 mln ton nadaje się dla klientów indywidualnych.

Niestety wąskim gardłem jest też dystrybucja na etapie wywiezienia surowca z portu samochodami i pociągami. Tu zdarzają się zatory. Jeden pociąg w terminalu może być wypełniony w ciągu 1,5-2 godzin. Takich transportów może wyjechać z portów kilkanaście, ale brakuje taboru. Jak twierdzą eksperci, polska logistyka nie była gotowa na nasilone transporty morskie węgla. Dlatego coraz częstszym widokiem są też stojące na redzie kolejki statków, nie tylko z węglem. W portach wciąż trwa przeładunek innych towarów.

Miejsca

Opinie (159) 7 zablokowanych

  • Hehe (2)

    Niech kierują statki przez przekop do Elbląga. Tak się chwalili inwestycją, a teraz co? Popyt jest, a jednak nie chcą robić? Jak to możliwe ;) :D

    • 50 38

    • inwestycja jak te ławki narodowe - kasa poszła do kogo trzeba ławki można zwijać 1 600 000 rozdzielone

      • 15 6

    • tam jeszcze trzeba pogłębić tor wodny. Podejście do Północnego jest już pogłębione

      • 4 2

  • Opinia wyróżniona

    Wczoraj nad morzem (1)

    Z Jelitkowa był wspaniały widok na oświetlone słońcem statki na redzie.
    Dosłownie były jak na wyciągnięcie ręki...

    • 7 3

    • A w tvn.........e tak trąbili od miesięcy że ludzie będą umierać z zimna.

      • 1 2

  • I co na to lewaccy poslowie? (4)

    Wegla mialo nie byc wg PO*ebow i ich tepego wodza z Sopockowa.

    • 10 6

    • Szczucie i ujadanie to ich program wyborczy. (3)

      Myślą, że tak zdobędą dodatkowe głosy. Niestety w internecie zostało sporo kłamstw np. o węglu niskiej jakości na łopacie TVN. Pamiętajcie, węgiel kupujemy z certyfikatem a nie gdzieś za miastem na placu u rudego.

      • 1 3

      • Wiadomo... certyfikaty z Venezueli to 100% pewnosci (1)

        • 2 1

        • Nie wiem gdzie kupujesz z wenezuelskim certyfikatem, ale to wiele tłumaczy.

          • 0 1

      • Certyfikat Sasin Co&Ltd

        Węgiel Okej i ołrajt

        • 1 0

  • Zabezpieczeń nie przed pyleniem (2)

    Czy któryś port w Gdańsku stosuje cojolwiek zabezpieczajacego przed pyleniem?
    Nowy Port wygląda tragicznie.
    Współczuję mieszkańcom.

    • 8 0

    • NIC nie stosują (1)

      To jest skandal !!!!!!
      Nie liczą się z ludźmi, od rządu do samorządu tacy sami. Od czasu tej wojny poszaleli jak knutin, tylko wojna, wojna

      • 5 2

      • Koszty

        Powinni który sztami obciążyć zarządy tych portów. Dzięki zamydlamiu oczu wielkimi otwarciami budowy t3 na BH, unikają problemów.
        Kto tym zarządza i za to odpowiada?

        • 2 0

  • Właśnie przeczytałem że ruszyła akcja sprawdzania kto czym pali w piecu . (2)

    Ciekawe czy za palenie czarnym błotem z Kolumbii będzie mandat ????

    • 9 2

    • Będzie mandac za brak certyfikatu i opowiadanie bredni z TVN. (1)

      Jak ktoś jest rudy cwaniak, to kupuje gdzieś na lewo kolumbijskie błoto zamiast pełnowartościowego węgla z certyfikatem.

      • 2 2

      • Pod każdym komentarzem będziesz pisał brednie o certyfikacie?

        • 0 1

  • Brakuje taboru towarowego. Będzie brakować taboru pasażerskiego, bo stary złomują, a nowego nie kupują.

    W dniu 24 listopada br. przewoźnik Polregio ogłosił postępowanie na sprzedaż aż 103 pojazdów kolejowych.

    Jest to jeden z większych przetargów złomowych w ostatnich latach.

    Na złom mają iść:
    1 lokomotywa SM42,
    3 lokomotywy SP32,
    3 lokomotywy SU42,
    5 lokomotyw SU45.

    Z wagonów przeznaczonych do kasacji:
    6 wagonów przedziałowych 112A,
    5 bezprzedziałowych wagonów klasy 2 typu 120A (bonanzy), aż 19 wagonów piętrowych serii Bdhpumn, 1 wagon bagażowy typu 209Ca.

    Do kasacji wyznaczone są też 53 jednostki EN57, 3 jednostki EN71 oraz po jednej sztuce EN57AL, a także pojazd SN81 i ED72.

    • 5 1

  • Co?! To my zamykamy kopalnie węgla i importujemy węgiel?! (4)

    Czy ktoś łaskawie wyjaśni mi o co tu chodzi?

    • 6 0

    • Niestety unia zabrania nam wydobycia w naszym własnym kraju. (1)

      • 3 2

      • Ale nie zabrania upolityczniania sadow ..... he he he

        • 2 0

    • taki PiSplan

      • 2 3

    • Poczytaj w tygodniku Angora artykuł o--Czarnym złocie ?

      • 1 1

  • Cos tu sie niezgadza według propagandy POKOwskiej wungla niema :) wszedzie go brakuje a jak jest to kosmicznie drogi (4)

    A jak Powska władza Gdańska twierdze to samio i oddaje ze oni niebeda do Krakowa po wungiel jechac bo nigdzie blizej go niema :)

    • 3 3

    • A tani jest pis mingu? (3)

      miał być po 996/tona

      • 3 1

      • Czy na TVN kryzys jest tylko w Polsce? (2)

        Bo mam wrażenie, że się zatrzymaliscie na 2020r. Jeśli chodzi o świat...

        • 0 2

        • Pisflacja jest tylko w Polsce

          • 2 2

        • Skup sie... czy pinokio znowu kłamał?

          A tani jest pis mingu?

          miał być po 996/tona

          • 2 1

  • Czarne złoto? to ciekawy artykuł na temat węgla w tygodniku Angora.

    • 1 0

  • (1)

    To nie wegiel tylko mial weglowy. Jak jedzie pociag z rym syfem to cala okolica czarna

    • 5 2

    • Czyli wg. standardów uni europejskiej.

      Gorzej jakby cała okolica była biała...

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Szpilman

Prezes zarządu i właściciel firmy Rubo. Firma działa od roku 1991. Początkowo jako spółka...

Najczęściej czytane