• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejki na redzie, place wyładowane węglem. Porty pękają w szwach

Wioletta Kakowska-Mehring
28 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (159)
W trójmiejskich portach w tym roku spodziewane są rekordowe przeładunki produktów węglowych. Węgiel przeładowywany jest w imporcie, a koks w eksporcie. W trójmiejskich portach w tym roku spodziewane są rekordowe przeładunki produktów węglowych. Węgiel przeładowywany jest w imporcie, a koks w eksporcie.

Tylko od początku tego roku do października w trójmiejskich portach przeładowano 12,2 mln ton węgla. To już więcej o 6,2 mln niż w całym 2021 r. Ten wzrost przeładunków to duże wyzwanie dla załóg portowych spółek. Na początku 2022 r. mało kto spodziewał się takiego ruchu na rynku węgla sprowadzanego drogą morską.



Tylko od stycznia do października tego roku w Porcie Gdańsk przeładowano 9,7 mln ton produktów węglowych. Już jest rekord, a będzie jeszcze więcej, kiedy dojdą dane z listopada i grudnia. Prawdziwy skok nastąpił w czerwcu, a potem z każdym miesiącem było coraz więcej. Podobnie ma się sytuacja w Porcie Gdynia. Tam od stycznia do października przeładowano 2,5 mln ton. Duży skok odnotowano we wrześniu.


W sumie w trójmiejskich portach przeładowano już 12,2 mln ton węgla, choć według szacunków ekspertów sprzed kilku miesięcy możliwości przeładunkowe obu portów w tym zakresie wynosiły tylko 10,2 mln ton rocznie. Udało się dzięki pracy załóg spółek przeładowujących i zarządom portów, które awaryjnie organizowały nowe powierzchnie składowe. Dużo więcej pracy mają też agencje celne, ponieważ jest to towar akcyzowy i nie może być odprawiany w procedurze uproszczonej, tylko w zwykłej.

Port Gdańsk wystawił działki na przetarg Port Gdańsk wystawił działki na przetarg

Te miliony to głównie import, ale jest też i eksport. Ten dotyczy jednak koksu. Od stycznia do października z Portu Gdynia w sumie wyeksportowano ok. 515 tys. ton koksu. W Porcie Gdańsk eksport koksu stanowi od 95 do 100 proc. W tym roku od stycznia do lipca eksport wyniósł prawie 544 tys. ton, z czego ponad 490 tys. ton to koks.

W Porcie Gdańsk przeładunkiem węgla i koksu zajmują się głównie dwie firmy - Port Gdański Eksploatacja (jedyna państwowa, należąca do Portu Gdańsk) i Sea Invest, czyli Port Północny, który specjalizuje się w przeładunku tego towaru. W Porcie Gdynia przeładunkiem "czarnego" surowca zajmują się trzy terminale - HES Gdynia Bulk Terminal, Speed oraz Bałtycka Baza Masowa. Dla tych terminali jest to jedna z grup przeładowywanych towarów.

Sprawdzą, czy składy nie mają zmowy cenowej na węgiel Sprawdzą, czy składy nie mają zmowy cenowej na węgiel

Węgiel w portach Trójmiasta z bardzo egzotycznych kierunków nie jest niczym niezwykłym. Od lat przeładowuje się statki z tym surowcem z Australii, Kolumbii, Chile, RPA czy USA. Nigdy jednak w takich ilościach. Najdłużej, bo 7-8 tygodni, trwa transport węgla z Australii, a najkrócej, bo tylko 3 tygodnie, z Kolumbii czy USA. Najbardziej preferowany jest jednak węgiel kolumbijski, bo jego parametry są najbardziej zbliżone do surowca rosyjskiego, który w ostatnich latach był sprowadzany dla gospodarstw domowych.


Węgla jest dużo, ale niestety nie każdy nadaje się do spalania w domowych kotłach. Okazuje się, że z tego, co przypływa do portów, tylko ok. 30-40 proc. to węgiel opałowy dla gospodarstw domowych. Reszta to miały dla energetyki, ciepłownictwa i przemysłu. Niestety przez tzw. sztormowania (a prawie każdy ze statków trafia na sztorm, czasem na kilka) węgiel po drodze się rozpada. Dlatego kiedyś węgiel z egzotycznych kierunków zamawiał głównie przemysł i elektrociepłownie. W najbardziej optymistycznym scenariuszu tylko 4,9 mln ton z tych 12,2 mln ton nadaje się dla klientów indywidualnych.

Niestety wąskim gardłem jest też dystrybucja na etapie wywiezienia surowca z portu samochodami i pociągami. Tu zdarzają się zatory. Jeden pociąg w terminalu może być wypełniony w ciągu 1,5-2 godzin. Takich transportów może wyjechać z portów kilkanaście, ale brakuje taboru. Jak twierdzą eksperci, polska logistyka nie była gotowa na nasilone transporty morskie węgla. Dlatego coraz częstszym widokiem są też stojące na redzie kolejki statków, nie tylko z węglem. W portach wciąż trwa przeładunek innych towarów.

Miejsca

Opinie (159) 7 zablokowanych

  • Przestój statku kosztuje !!!

    • 5 1

  • Co z tego jak to i tak do Niemiec idzie.

    • 2 6

  • Filozofia PiS (4)

    Bardzo wysokie ceny węgla, energii itd. są wynikiem masowego dodruku pieniądza dla kupienia wyborców, którzy nie znają się na ekonomii. Inflacja jest skutkiem tego. Kiedy na rynkach ceny surowców dawno spadły to w Polsce nie, dlatego, że wszyscy płacą podatek inflacyjny. Ta zasada bicia monet jest znana od średniowiecza, powodowała masowe ubożenie społeczeństw. Ta sytuacja jest tylko wynikiem działania tego rządu. xxxxx xxx i putina.

    • 46 18

    • ***** KOD i putina.

      • 6 9

    • ceny wungla, energii itp jak przejrzysz sobie wykresy kontraktów na nie, to szybko połapiesz się, że ta cała propaganda związana z tym, że to przez wojnę ceny są takie to ma tyle co świnie z lataniem

      • 11 2

    • Wzrost cen wszystkiego jest spowodowany wyłącznie wysyłaniem kasy i towarów na wschód ! (1)

      • 4 5

      • Oczywiście

        Przecież utrzymujemy tę wojnę finansowo, razem z USA i GB

        • 3 1

  • Miał zabraknąć węgla i co!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (6)

    • 7 9

    • No i jest miał węglowy! (3)

      • 6 3

      • Kupujemy ten z certyfikatem państwowym. (2)

        A nie gdzieś u rudego za miastem.

        • 0 2

        • "z certyfikatem państwowym."

          Buahaaaahaaaa

          • 2 0

        • Maseczki z Chin tez miały certyfikat państwowy

          Maseczki Okej ołrajt

          • 1 0

    • jak nie palisz weglem to nie zabieraj glosu,dla ciebie wszystko co czarne to wegiel!.

      • 4 2

    • Węgiel jest ale w porcie.

      I co z tego?

      • 2 1

  • kurcze (1)

    Polska śpi na węglu, a zamiast go wykopywac to sprowadzamy ehhh

    • 12 4

    • Unia by nas za to zagłodziła.

      A nie czekaj, to już było. Coś by wymyślili.

      • 2 2

  • No to tej zimy na wschodzie będzie ciepło .

    • 6 1

  • DOBRA!!! (4)

    Ja tylko pytam.???? Cz wiecie gdzie występuje najwększy .???? To wam odpowiem. Największy jest wielkim zapyleniem w Nowym Porcie.!!! Rządzący nas poduszą, jak tak dalej będzie.!!!

    • 5 6

    • Podziękowanie do Putina należy zanosić a nie do rządzących pretensje. (2)

      Zorganizuj "na kolanie" taką wielką akcję, też jestem niezadowolony.

      • 2 5

      • Nie bredź.

        • 1 1

      • To Putin zakazał węgla kupować od siebie?

        • 1 0

    • Nowy Port węglem ubrudzony

      TV Polsat News pokazywał,jak wygląda dzielnica Nowy Port po składowaniu węgla,na składowiskach do tego miału zagranicznego nieprzygotowanych.Wszędzie brudno,miał i czarny pył.Ludzie już chorują.

      • 3 0

  • 30 lat rządów tych samych ludzi doprowadziło do braku piasku na pustyni. (3)

    Polska posiadająca 90% zasobów węgla w Europie importuje go z Kolumbii, Mozambiku itp. do tego bardzo mocno przepłacając za towar wątpliwej jakości. Poza tym co w latach następnych!?
    Jednocześnie zamyka się poprzez dewastację Kopalnię Makoszowy posiadającą 140 mln ton udostępnionego do wydobycia węgla.
    Poza interwencją Najwyższego nie widzę wielu szans na poprawę naszej sytuacji. Róbmy swoje, ostatecznie oni wszystkiego nie zniszczą np. miłości w naszych rodzinach, tego co się nauczymy , co poprawimy w najbliższym otoczeniu.
    Aha, nie wierzę, że żadne wybory coś zmienią. Oni już wszyscy byli, rządzili i są dogadani. Poza tym niewiele sami mogą.

    • 10 4

    • "wątpliwej jakości" (2)

      Węgiel kupujemy z certyfikatem państwa a nie od rudego za miastem. Przestań powielać kłamstwa i dezinformację....

      • 1 6

      • "z certyfikatem państwa"

        buahaaahaaaaahaaaaa

        • 4 1

      • Nawet z 3 certyfikatami...

        • 2 1

  • Głupkowaty anżej (5)

    twierdził, że mamy węgla na 200 lat. No ale jak ktoś się daje kolejny raz wkręcić przez ruskie onuce to trudno o powagę urzędu.

    • 14 10

    • Głupkowata unia twierdzi, że Polska nie ma prawa go wydobywać. (1)

      Gdybyśmy to zrobili to by nas zagłodzili, a nie czekaj to juz było....wymyślą coś nowego.

      • 2 1

      • Od kiedy zkolanwstanięta słucha UE?

        Dalej pis i 0 blokują fundusze UE

        • 2 2

    • Masz rację. (2)

      W Brukseli zdecydowana większość to ruskie onuce. Gdyby było inaczej, to Putin nie odważyłby się ruszyć na Ukrainę. Ułożył ich sobie, jak dobry pan psa...

      • 2 2

      • Jesteśmy zdezorientowani, o kim PiSzesz? (1)

        Kaczyszenko, Orban, Le Pen, Salvini, Mordazdradziecki i inni proputinowcy

        • 1 1

        • Kaczyński nie chodzi z putinem za rączke i nie buduje rurociągów.

          merkel, donald i putin tak....

          • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    Okolice składowania ogromnych hałd węgla to katastrofa ekologiczna:( (20)

    Wystarczy przejechać się ulicą Sucharskiego w stronę Terminala Promowego lub troszkę dalej na mały spacer po bulwarze i z powrotem to zaskoczenie nikogo nie ominie. Samochód czarny, oklejony sadzą węglową zarówno karoseria jak i felgi, klamki. To nie pył kurzy bo jest powietrze mgliste ale ten pył uniesiony wysoko spada z mgłą na wszystko co jest wokół. Kiedyś okolica była żółta od siarki, teraz już nie widać koloru trawy:(

    • 52 29

    • Dokladnie, wczoraj bylem na spacerze, pobocza drogi wzdłuż Sucharskiego czarne od pyłu. Samochód po przejeździe tez brudny.

      • 11 8

    • Policja się ustawi i będzie łowić mandaty za brudne auta

      Po jednym przejechaniu do Westerplatte i z powrotem, samochód znowu do mycia. Jasna choleerra by wzięła ten pył węglowy

      • 8 2

    • (2)

      Zapraszamy na ul.Handlową i Sniężną w NP.

      • 5 1

      • Po co?

        • 1 1

      • Pooglądać zmiany na składach,tam gdzie było drewno,obecnie wysokie na kilka pięter hałdy węgla,które pylą na NP.

        • 0 0

    • (1)

      przed świętami zdążysz umyć

      • 2 3

      • Codziennie ma myć?

        • 1 0

    • No ale Kolumbijski węgiel to błoto i nie kurzy . (6)

      • 4 3

      • (4)

        Miałem to nieszczęście pracować na statku który przewoził kolumbijski węgiel ładowany w porcie Santa Marta.

        Szuflowanie resztek węgla w ładowni, zamiatanie, potem mycie ładowni po tym tłustym węglu w drodze do następnego portu po następny ładunek - zboże.

        Z ładowni nie wychodziliśmy, po 18-20 godzin zapierdzielania bez przerwy na obiad czy kolację.

        Statek 190 metrów, 9 ładowni.

        Wtedy, w 2012 roku pensja marynarza (AB) wynosiła 1500 dolarów za miesiąc pracy. Płatne tylko w czasie pobytu na statku.
        ZUSy i NFZety nieopłacone.
        Po kontrakcie w domu na bezpłatnym urlopie.

        Do dziś mi się ten węgiel śni.

        • 8 1

        • Kłamiesz,statki masowce 190 metrów mają 5 ładowni (3)

          • 6 4

          • (2)

            Ale to nie był typowy masowiec!

            Drobnicowiec/semikontenerowiec z chińskiej stoczni.
            9 ładowni, 4 krany.
            Trochę ponad 188 metrów. Tonaż: 24918 GT, 35079 DWT.

            Woził wszystko. Jednym razem w ładowniach węgiel z Kolumbii, drugim razem zboże z USA, pulpa czy miedź z Chile, itd. Na klapach kontenery.

            Z resztą, spytaj kogoś kto pracował u armatora FH Bertling przez agencję KGA (Grono).
            Sporo Polaków tam się przewineło, bo w jeszcze w 2007 Bertling miał chyba z 12 takich statków, na każdym 25 Polaków.
            Jeden 5.5 miesięczny kontrakt zrobiłem i uciekłem z tej firmy.

            • 3 1

            • Jak się nazywał statek? (1)

              • 2 0

              • MS Jarosław Polski Wielki

                • 3 1

      • Suchy-tak.

        • 0 0

    • Do tego pył węglowy degraduje instalacje elektryczne (3)

      Silniki, komutatory, alternatory, kostki, czujniki itd. Samo mycie samochodu to tylko wizualnie sprawia, że jest "czysty". Sedno zawiera się w tym, że podwozie jak i wszystkie podzespoły są czarne od pyłu. Trzeba, aby co jakiś czas przedmuchiwać z pyłu węglowego wirujące części elektryczne. Niestety, ale mało kto to robi.

      • 3 1

      • (2)

        A u mieszkańców NP osadza się pył w płucach.

        • 1 0

        • W Trójmieście od dzisiaj? (1)

          Tak zawsze było a mieszkam tu 34 lata.

          • 4 2

          • Nie,węgiel nie był składowany tak blisko zabudowań,tylko po drugiej stronie kanału.

            • 0 0

    • Napisz do Putina skargę (1)

      • 2 2

      • Nie bredź.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane