• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kormoran wejdzie do służby w przyszłym roku

VIK
29 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 09:40 (2 listopada 2016)

ORP Kormoran na próbach morskich.


Przesunął się termin wejścia okrętu Kormoran do służby - poinformowało Ministerstwo Obrony Narodowej. Miał być listopad tego roku, będzie marzec przyszłego. A wszystko z uwagi "na trwający proces badań i prób, zarówno portowych jaki i morskich".



Aktualizacja, godz. 9:40 W związku z informacjami przekazanymi przez MON wykonawca postanowił przekazać swoje stanowisko w tej sprawie:

- Remontowa Shipbuilding oświadcza, że wszelkie dotychczas zrealizowane etapy budowy wykonane zostały zgodnie z przyjętym harmonogramem prac. Wkrótce rozpocznie się ostatni etap prób morskich, w ścisłym porozumieniu z zamawiającym (Inspektoratem Uzbrojenia) i przeprowadzony przy współudziale Sił Zbrojnych RP. Obecnie uzgadniane są szczegóły udostępnienia przez Marynarkę Wojenną RP niezbędnych środków technicznych koniecznych do skutecznego przeprowadzenia ostatniej fazy prób morskich. Dotrzymanie przyjętych terminów jest dla stoczni sprawą priorytetową. Stanowczo zaprzeczamy jakimkolwiek spekulacjom, iż Remontowa Shipbuilding nie wywiąże się z podjętych zobowiązań wobec zamawiającego. ORP "Kormoran" będzie gotów do przekazania zamawiającemu w terminie zgodnym z postanowieniami umowy. Zadanie MON: "Wykonawca zobowiązał się wykonać całość pracy rozwojowej w terminie do 31 marca 2017 r" dotyczy zakończenia umowy a nie przekazania jednostki - czytamy w komunikacie.



Kormorana dla Marynarki Wojennej RP zbudowało konsorcjum z Remontowa Shipbuilding na czele. Od połowy lipca okręt przechodzi próby morskie w różnych warunkach i różnych scenariuszach działania. Okręt miał zostać przekazany do służby w listopadzie tego roku. Wejdzie w skład 13. Dywizjonu Trałowców im. admirała floty Andrzeja Karwety. Dowódcą jednostki został kmdr ppor. Michał Dziugan. Niestety, tego terminu nie udało się dochować.

- Zapowiadany wcześniej termin wejścia okrętu Kormoran do służby najprawdopodobniej nie będzie mógł zostać dotrzymany z uwagi na trwający proces badań i prób, zarówno portowych jaki i morskich, które musi przejść okręt, zanim zostanie przekazany MW - poinformowała Katarzyna Jakubowska, cz. p. o. rzecznika prasowego Ministerstwa Obrony Narodowej. - Należy pamiętać, że okręt powstaje w wyniku realizacji pracy rozwojowej, dlatego też mogą zaistnieć sytuacje, których nie można było wcześniej przewidzieć. Wykonawca zobowiązał się wykonać całość pracy rozwojowej w terminie do 31 marca 2017 r. W chwili obecnej okręt przechodzi wstępne badania portowe i morskie. Po ich pozytywnym zakończeniu wykonawca będzie mógł przedstawić okręt do badań kwalifikacyjnych (państwowych) i dopiero po ich przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym okręt będzie mógł być przyjęty przez MW.
Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, faktycznie pojawiły się problemy, ale nie są one na tyle trudne do rozwiązania, aby termin oddania jednostki był aż tak odległy. Z kolei wykonawca nie komentuje sprawy i odsyła do zleceniodawcy, czyli Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Okręt Kormoran ma prawie 59 m. długości, 10 szerokości, a jego kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej. Przeznaczony jest do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Budowa jednostki rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r.

ORP Kormoran po raz pierwszy wychodzi ze stoczni na wody Zatoki Gdańskiej.


Wodowanie okrętu ORP Kormoran.

VIK

Miejsca

Opinie (88) 2 zablokowane

  • martwią słabe środki obrony przeciwlotniczej

    jakaś obrona przeciwrakietowa?
    nie widzę systemów ostatniej szansy?

    • 4 0

  • (4)

    Kiedy śmigłowce dla SAR? Kontrakt na Caracale był nieporozumieniem, ale nasze morze wymaga nowych jednostek dla SAR, nieudolnym wyborem Caracali nie można tego przysłaniać.

    • 33 13

    • W którym miejscu Caracale były nieporozumieniem? (3)

      Proszę napisz, bom ciekaw

      • 7 2

      • a np. w takim

        http://www.heraldscotland.com/news/homenews/14832969.Super_Puma_has__potentially_catastrophic__design_failure__report_claims/

        • 0 0

      • W takim, że zakup 50 śmigłowców o takich gabarytach jest nonsensem, powolne maszyny transportowe nie nadają się do wszystkiego, nawet jak podłączy się zasobniki, wciąż będą duże, powolne, żarłoczne w paliwo i mniej zwrotne od maszyn mniejszych.

        • 2 1

      • np. w tym miesjcu, które na okrętach jest przeznaczone do lądowania helikopterów

        • 1 2

  • (10)

    Co on taki " pognieciony " ? Zaznaczam ,że to nie żaden hejt . Pytam z ciekawości .

    • 22 5

    • prawda (2)

      Odpowiem Panu jako zwykły pracownik, w dużo procentach nie zachowano procedur spawalniczych i kowalskich a mianowicie nacisk Pana ,,Jawol" że za wolno się spawa i codziennie pretensję co tak mało to teraz jest efekt w postaci tych wgnieceń jak ludzie parametry zwiększali aby nie być ciągle nękani, a kowale to swoich pięknych młotow na używali a najlepsze jak gdzieś prostowali to w innym miejscu balon wychodził i tak cały czas !

      • 15 1

      • (1)

        Proponuje iść do lekarza. Zwykłym pracownikiem to jesteś ale biedronki chyba.

        • 4 8

        • Zgadzaja sie

          Zobacz lapki w gore 10:1 to kto ma racje

          • 1 1

    • szast (1)

      Spawany jest z blachy srebrzanki. Nie da się tego spasować na gładko. Przynajmniej stocznia nie dysponuje tak dobrymi spawaczami.

      • 3 4

      • spawacz

        guzik o czymkolwiek wiesz i o pracy najwidoczniej też tam spawali naprawdę dobrzy i doświadczeni spawacze i co to za nazwa srebrzanka widać że nie masz pojęcia o tym materiale

        • 3 1

    • Kiepskiej jakości blacha amagnetyczna (1)

      To, że blacha jest amagnetyczna nie oznacza, że ma się wyginać jak tektura. Po prostu przyżydzili na materiale i na sile roboczej. Zresztą zobaczcie kto pracuje w RSB - masa młodych Ukraińców (czy innych nacji zza wschodniej granicy) właśnie co oderwanych od pługa. Prawdziwych fachowców w RSB już nie ma.

      • 6 7

      • przy kormoranie nie pracował żaden obcokrajowiec

        a ci co budowali konrmorana byli wybrani jako najlepsi - nie wiesz to nie pisz

        • 4 4

    • antyradar, technologia stelth

      • 5 0

    • Pognieciony (1)

      Przy spawaniu wręgów do do blachy zawsze w ię wygina. To skórcze soawalnicE. Im blacha cieńsza, tym bardziej UK się wygina. Dużo z wa leży id techno!ogii spawania i umiejętności spawacza.

      • 9 2

      • A moze by tak automatyczna linia panelowa?

        • 2 2

  • barany (2)

    widać jak lewackie ścierwa kochały armię że tyle lat budowały im jeden statek

    • 4 6

    • "Budowa jednostki rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r."

      • 4 0

    • barany

      Barany to nazywają okręt statkiem

      • 5 0

  • najdroższy na świecie (4)

    tego nam nikt nie zabierze :)

    • 29 40

    • Pomyliłeś się znawco (1)

      Kormoran to nie Ślązak

      • 27 1

      • Choć robili co mogli :)

        Tym zawsze będzie się róznić firma państwowa od prywatnej - w państwowej koszty muszą być jak największe (wtedy więcej znajomych można zatrudnić, płacić zaprzyjaźnionym firmom, bardziej przeciągać terminy, więcej wywalczyć w następnym budżecie itp. itd. etc.) a w prywatnej jak najmniejsze koszty i krótsze terminy (bo liczy się zysk).

        • 3 3

    • widzisz znca tumanem jesteś i będziesz i jeszcze się tym chwalisz w necie

      • 7 2

    • To nie ten.

      • 24 1

  • to jest dramat

    jeden okręt ,reszta złomy po radzieckie i darowizny U.S.A .Robimy szum bo jeden okręt wejdzie do służby.Ten kraj nie ma czym się bronic na morzu .

    • 7 1

  • Przy obecnych nowych lodziach z USA czy nawet Rosji/Chin nasz polski stateczek wyglada jak ponton (5)

    • 27 6

    • I właśnie dzięki...

      ... takiemu podejściu nasza flota w 1939 skończyła tak, jak skończyła. Bo musieliśmy mieć flotę "światową". Na Bałtyku. Brakowało tylko lotniskowca...

      • 2 1

    • Od razu klęknij i zdejmij spodnie osiołku. (3)

      Każdy akwen i każde wojsko wymaga specjalizacji w określonych kierunkach. A ty dalej oglądaj Toma Cruise i ciesz się bajkami rodem z Hollywood.

      • 14 6

      • (2)

        ty natowski mitomanie nie ma czegoś takiego jak "specjalizacja" to wymysł ichnych urzędników w mundurkach którzy cieszą się że mają takich tanich askarisów
        wojsko powinno istnieć w jednym celu by zapewniać bezpieczeństwo własnemu narodowi - a do tego takie bzdurne jednostki do realizacji zobowiązań "sojuszniczych" są akurat zbędne

        • 2 7

        • Stąd budowa niszczyciela min nowego typu...

          Żeby zapewnić w razie W bezpieczeństwo żeglugi i szlaków zeglugowych.

          • 1 0

        • Tak, najlepiej od razu walnąć lotniskowiec, albo jeszcze lepiej ze 3, które będą "pływały" po bałtyku

          • 6 1

  • Tylko dozbroić!

    Ładnie prezentuje się ta korweta. Wygląda na to, że w środkowej części można by zamontować kilka wyrzutni pionowego startu dla rakiet balistycznych średniego zasięgu 2,5 tys km.

    • 2 4

  • (4)

    Jak wejdzie, to wtedy dajcie znać i będziemy się martwić, bo do tego czasu może się okazać, że pod stołem było załatwiane i jednak nie wyjdzie...

    • 14 6

    • ZA MIllera (3)

      za rządów Millera podpisano ten naj okręt który 2001 rospoczela sie bodowa zwodowano 2015 .......SMW tez idzie pod syndyka ........pis

      • 0 5

      • Ty pisiorski glabie (2)

        To nie ten statek i nie ta stocznia. W pisie sami znawcy od tanich weglowodanow

        • 10 3

        • Slazak (1)

          Ślązak za millera wiem o czy pisze......

          • 1 2

          • Ale tu mowa o Kormoranie...

            Niszczycielu min budowanym w Remontowej a nie patrolowcu Ślązak budowanym w SMW.

            • 4 0

  • Czyli to niejest ten najdrozszu na świecie budowany juz 15 lat super okret wojenny!! (2)

    to gdzie on jest moze jest niewidzialny i juz pływa:)

    • 5 7

    • Żeby budowano 15 lat to zadbała obca agentura w naszym wojsku. Jest nadzieją, że pójdzie na emeryturą a jednostka zostanie odpowiedni wyposażona.

      • 0 1

    • nie znca nie jest to ten okret

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...

Najczęściej czytane