- 1 Unimot rozbuduje bazę w Gdańsku (39 opinii)
- 2 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (76 opinii)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (156 opinii)
- 4 Gra Manor Lords światowym hitem (47 opinii)
- 5 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 6 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
Lotos chce miłości wszystkich Polaków
Lotos walczy o klienta w całym kraju, dlatego musi budować wizerunek firmy ogólnopolskiej. Porzucenie Lechii na rzecz reprezentacji ma mu w tym pomóc. Ale jest w tym też pewne ryzyko.
Jeden rzut oka na logo największego konkurenta Lotosu i już wiadomo, że chodzi o narodowego championa: czerwono-białe barwy, głowa orła nawiązująca do godła Polski, nazwa wywołująca skojarzenie z branżą energetyczną. Choć słowo "Orlen" dotąd nie padło, wiadomo przecież, o kogo chodzi.
A co wiemy po przyjrzeniu się logo Lotosu? Hm, niewiele. Piękny kwiat, ale nie polski, kojarzący się raczej z kulturą dalekiego wschodu. Potentat na rynku sadzonek?
Specjaliści od zarządzania marką w Lotosie wiedzą, że mają twardy orzech do zgryzienia. Dlatego konsekwentnie od lat zmieniają barwy i zewnętrzny wizerunek gdańskiego koncernu, by bardziej kojarzył się z Polską - i to całą, a nie tylko z Pomorzem.
Pierwszym krokiem było porozumienie z Polskim Związkiem Narciarskim i finansowanie akcji "Szukamy następców mistrza". Co ma spółka znad morza do skoków, dyscypliny uprawianej w kilku górskich miasteczkach? Nic, ale o to chodzi. Lotos nie chce się kojarzyć jako firma znad morza, ale chce być identyfikowany jako firma wspierająca pasję (prawie) wszystkich Polaków, którzy 15 lat temu zakochali się w Adamie Małyszu, a rok temu w mistrzu olimpijskim Kamilu Stochu.
Czytaj także: Lotos już oficjalnie sponsorem reprezentacji Polski
Podobnie jest ze sponsorowanym przez koncern Robertem Kubicą. Pochodzący spod Krakowa kierowca traktowany jest jak ogólnonarodowe dobro, któremu kibicuje - w reklamie Lotosu nawet "kubicuje" - się od morza do Tatr. Dodatkowym plusem jest to, że sport motorowy wiąże się z podstawową działalnością Lotosu, a więc produkcją paliw.
Budowanie skojarzeń nowych wymaga jednak odcięcia się od skojarzeń starych. Dlatego firma wycofała się ze sponsorowania gdańskich żużlowców, z którymi była związana przez lata, bo ktoś w Lotosie wreszcie zrozumiał, że potentat nie może kojarzyć się z wiecznymi przegranymi i niejasną sytuacją w klubie.
Ofiarą tego odcinania stała się Lechia Gdańsk. Klub bardzo popularny w regionie, lubiany w kilku innych miastach, ale - jak to w subkulturze kibiców jest w zwyczaju - nielubiany bądź nawet nienawidzony w kilku innych ośrodkach. A na nielubienie nie może sobie pozwolić firma, która sprzedaje paliwa w całej Polsce, nie tylko na Pomorzu i w kilku innych miastach.
Dlatego pozostając przy tej samej grupie odbiorców, czyli fanach piłki nożnej, ale jednak zarazem radykalnie zwiększając ich grono i odcinając się od międzyregionalnych animozji, Lotos zrobił duży krok w stronę budowy ogólnopolskiej tożsamości firmy.
Czytaj także: Lotos będzie wygraszać współpracę z Lechią
Z tej perspektywy krok koncernu należy ocenić pozytywnie.
Jest też jednak małe "ale".
Dołączając do grona sponsorów reprezentacji Polski, Lotos stawia się w jednym rzędzie z takimi markami jak Biedronka i Cinkciarz.pl. Największej w Polsce sieci sklepów spożywczych nikomu przedstawiać nie trzeba, z kolei Cinkciarz.pl to internetowy kantor ułatwiający zdobycie franków czy euro na spłatę długów hipotecznych tysiącom Polaków.
Obie firmy świadczą swoje usługi masowemu odbiorcy, obie są liderami w swojej branży, obie oferują produkty, których używa się na co dzień. Te skojarzenia są Lotosowi na rękę.
Ale też żadna z tych firm nie kojarzy się z produktami z górnej półki, dodatkowo nazwa kantoru budzi niekoniecznie pozytywne skojarzenia.
A to już nie może być Lotosowi na rękę.
Miejsca
Opinie (38)
-
2015-02-20 09:46
Jakie przelozenie na ceny paliwa maja miliony wydane na sportowcow.?Lotos jest chyba spolka Skarbu Panstwa, wiec sponsorujemy wszyscy, placac więcej za paliwo.Czym to się rozni od praktyk znanych z PRL gdzie sportowcy byli na lewych etatach a kluby na garnuszku zakladow pracy/
- 2 0
-
2015-02-19 15:32
Paliwo do kitu
Nigdy nie tankuje na lotosie a ten dynamik to kicha chyba lepiej dolać tigera do baku to lepiej pojedzie niż ten dynamic-shel v power +100 tego spróbujcie albo na orlenie
- 0 6
-
2015-02-18 15:29
Jak zostawią LG ja zrezygnuje ze wszystkich ich produktów jakich używam (3)
Ktoś wie na jakich stacjach w Gdańsku można kupić paliwo nie produkowane w LOTOSIE? Po ile teraz jest ON w obwodzie Kaliningradzkim?
- 20 35
-
2015-02-19 15:29
Jedynie na Orlenie
- 0 0
-
2015-02-18 15:40
Fajnie, że wspierają reprezentacje szkoda, że kosztem własnego regionu (1)
LG proponuje rozpocząć negocjację z Orlenem. Pewnie z chęcią dołożą te kilka milionów na LG w mieście gdzie mieści się lotos. Wydatek jak dla nich nieduży a jaki zysk wizerunkowy kosztem Lotosu
- 15 9
-
2015-02-19 11:56
Szykuje się awans Wisły Płock do ekstraklasy...a zatem...
- 1 0
-
2015-02-19 13:13
Zmieńcie podejście do MSP
które są podstawą naszej gospodarki.
Traktujecie flotowców jak śmieci, dając najkrótsze terminy płatności na rynku, kartą flotową można zatankować inny samochód lub do kanistra - taki poziom bezpieczeństwa. O call center szkoda gadać.
Obsługą klienta można też zyskać na polu marketingowym.- 2 0
-
2015-02-19 10:55
dziekujemy tym wszystkim firmom ze naszym kosztem sponsoruja patałachów
bo to wszystko jest w cenie paliwa! Dlaczego takiego sponsoringu nie robi żadna z tych wychwalanych firm co przenosi do nas zaplecze biurowe!!
- 5 0
-
2015-02-18 15:08
Lotos - wracam do Was (7)
Dobrze, że w końcu się otrząsnęliście i kończycie współprace z zespołem, który ma trzeci budżet w Polsce a gra o utrzymanie. Nie ma co wspierać miernot na boisku i pseudokibiców na trybunach. Teraz znowu będę u Was tankować!!! Dobra i rozsądna decyzja.
- 55 50
-
2015-02-18 19:47
Tak jak Tusk (3)
Tez chcial milosci I uciekl. ..
- 10 2
-
2015-02-19 10:30
Rudy
wracaj i tak Cie tam nie widac
- 3 1
-
2015-02-19 10:23
ale partia milosci
pozostala I setki obietnic , ale jest mucha Niesiol, posters I oblicze milosci
- 5 0
-
2015-02-19 09:12
spodziewalem sie pislamskiego frustrata
- 2 7
-
2015-02-18 15:39
Bardzo słaba decyzja Lotosu (1)
Marka wizerunkowo bardzo straci w regionie
- 17 34
-
2015-02-18 21:24
eee tam, nastoletni kibole i tak jeżdżą tramwajami, bez biletu oczywiście.
- 15 3
-
2015-02-18 15:15
Zgadzam się w 100%....
Wspieranie prywatnego, niemieckiego właściciela klubu z pieniędzy podatników było nie w porządku.
- 23 10
-
2015-02-18 21:57
Lotos a Lukoil (2)
Lotos trzeba wspierać choćby dlatego, że stara się od lat uniezależnić od rosyjskiej ropy, a to ze strategicznego punktu widzenia dla Polski jest bardzo dobre!
Nie tankujcie na Lukoil dla tych paru groszy bo Putin tylko zaciera swe lepkie macki z radości o każdy wlany do baku Litr!- 25 8
-
2015-02-19 04:24
Tankuje na Lukoil, (1)
bo mam beke z takich ludzi jak ty.
- 3 13
-
2015-02-19 09:51
I tak wszędzie jest paliwo z lotosu
- 3 1
-
2015-02-19 09:28
Czyżby?
"Cinkciarz.pl to internetowy kantor ułatwiający zdobycie franków czy euro na spłatę długów hipotecznych tysiącom Polaków."
Czytaj więcej na:
Niestety to nieprawda. W większosci banków taka spłata jest niemożiliwa.- 0 2
-
2015-02-18 15:16
) (4)
Heh nie chcę zapeszać ale jeśli Kubica jest sponsorowany przez Lotos to na zasadzie podobieństwa marnie widzę naszą piłeczkę....chłop myśli że to Formula one a niestety w terenie odbijaczy nie ma i 80% jego "występów" kończy się w rowie albo na drzewie.....co do drugiegi sponsora to szacun-Biedronka-pracuje tam jakies 3% naszej populacji..szkoda tylko że cała kasa z zysku idzie do Portugalii....a zarobki to w większości 1300 na rękę...trzeci sponsor...cinkciarz...spoko firma-już prawie połowa emigrantów wymienia tam funciaki i większość rodzimych frankensztajnów również...
- 14 7
-
2015-02-18 22:08
a mistrza WRC2 to kto zdobył :P (1)
- 7 0
-
2015-02-19 09:15
ktos z biedronki albo z torunia.
- 0 0
-
2015-02-18 17:48
Kubica
i marne o wynikach R. Kubicy - pewnie tylko z Faktu albo innego superekspresu czy GW...
- 4 5
-
2015-02-18 15:47
Widzę, że marne masz pojęcie o zarobkach w Biedronce.
A z kimś kto się wypowiada na tematy, na które nie ma pojęcie nie prowadzę polemiki.
- 7 4
-
2015-02-19 09:03
Ofiarą to stało się Wybrzeże Gdańsk żużel, który bez Lotosu ledwo, ledwo funkcjonuje. Sami jednak będąc sobie winni tej sytuacji
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.