• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos i Autosan. Wodorowe autobusy

erka
23 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Lotos chce współpracować z Autosanem przy budowie autobusów napędzanych wodorem. Na zdjęciu elektryczny Sancity 12lfe. Lotos chce współpracować z Autosanem przy budowie autobusów napędzanych wodorem. Na zdjęciu elektryczny Sancity 12lfe.

Gdański koncern finalizuje porozumienie ze spółką Autosan, która do napędu swoich autobusów ma testować wodór wytworzony przez Grupę Lotos.


Autobusy z napędem wodorowym to:


Autosan, polski producent autobusów, pracuje obecnie nad stworzeniem pierwszego w swojej ofercie pojazdu zasilanego tzw. paliwem przyszłości. Firma zamierza testować do napędu tych autobusów wodór wytworzony przez Grupę Lotos.

Autobusy na wodór



Współpraca zakłada wymianę doświadczeń oraz wyników badań nad najnowszymi technologiami wodorowymi, co z kolei pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska naturalnego oraz poprawi szeroko rozumiane bezpieczeństwo.

Jeszce w 2019 roku Autosan zapowiedział budowę autobusu z napędem wodorowym Autosan Sancity Hydrogen. Ma być on wyposażony w silnik elektryczny TM4 SUMO produkowany w Kanadzie.

Obecnie autosan produkuje autobusy z napędem tradycyjnym, niskoemisyjnym gazowym oraz bezemisyjnym elektrycznym, przeznaczone do komunikacji miejskiej, podmiejskiej i międzymiastowej, a także autobusy specjalne.

Plany wodorowe Lotosu



Wodór, będąc najpowszechniejszym pierwiastkiem, jest jednocześnie jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Gdańska rafineria obecnie produkuje go około 16,5 ton na godzinę. Finalizowana właśnie budowa instalacji Węzła Odzysku Wodoru zwiększy tę zdolność produkcyjną o dodatkową jedną tonę na godzinę.

Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest natomiast wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). To dlatego Grupa Lotos realizuje właśnie projekt Pure H2, zgodnie z którym na terenie rafinerii powstanie instalacja do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwa punkty tankowania tego paliwa (w Gdańsku i Warszawie). Lotos zamierza wytwarzać aż ok. 160 kg czystego wodoru na godzinę. Wartość inwestycji to niemal 10 mln euro, ale 20 proc. budżetu tego przedsięwzięcia pochodzić będzie ze środków unijnych pozyskanych w ramach programu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF).
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (69) 4 zablokowane

  • Te autobusy będa jeżdzić po CPK (2)

    a dziś Pan horała za pilnowanie pastwiska dostaje 80 000 miesięcznie - brawo WY , za wybory

    • 39 11

    • ogarnij się (1)

      Martwisz się, że twoi dzisiaj tyle nie dostają?

      • 6 10

      • ciesz się, że Twoi cię łupią na maxa

        a ty odpad w postaci jałmużny 500 dostajesz żebyś cicho siedział i chwalił ich w internetach

        • 8 6

  • Do Autosanu trzeba dorzucać jak do kopalń. PiS to zamiecie i będzie cisza. (3)

    Serwis RMF FM informuje, że nawet 150 pojazdów wyprodukowanych w Autosanie mogło zostać sprzedanych klientom poniżej kosztów produkcji, co naraziło spółkę na straty. Powołuje się na wnioski prokuratury badającej od lutego działania poprzedniego zarządu.
    Postępowanie w Autosanie ruszyło w lutym na podstawie informacji Służby Kontrwywiadu Wojskowego (Autosan od kilku lat jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, został upaństwowiony po zwycięskich dla PiS wyborach) i wnioskodawcy prywatnego. Jeszcze w czerwcu prokurator Wiesława Basak informowała w rozmowie z rzeszowską Gazetą Wyborczą, że badane jest 13 przetargów z okresu między czerwcem 2017 r. a lipcem 2018 r. Firma, według podejrzeń, miała oferować autobusy poniżej kosztów produkcji i wygrywać przetargi, ale jednocześnie ponosić straty.

    • 24 9

    • Ty ekonomista... (1)

      Idź może ponownie na studia ekonomiczne lub poczytaj czemu czasami warto produkować ze stratą... jak masz duże koszty stałe (np. nic nie robiący pracownicy ) i możesz je zniwelować przychodami z produkcji to czasem warto produkować ze stratą bo zawieszenie produkcji generowałoby jeszcze większe straty. Doucz się że takie zjawiska są w przyrodzie ... I nie wyrzuca się od razu ludzi na bruk bo jak ci się trafi w końcu zyskowne przedsięwzięcie to możesz nie mieć go kim wykonać...

      • 4 7

      • taaaaaa, i na pewno ci pisi ekonomiści o tym wiedzą..

        • 5 2

    • Napisz jeszcze coś śmiesznego.

      • 1 4

  • Żeby kłócić się kto jest lepszy PIS czy PO to trzeba mieć nierówno pod kopułą:-)

    • 4 0

  • Jak Autosan to ...

    Tylko H9. Taki z chrumkajacym dieselem i szczotka za tylna szyba:-)

    • 6 1

  • Jak wybuchnie cos takiego tylko lej zostanie

    • 0 6

  • no ale to plany (1)

    na Marsa też mamy polecieć

    • 14 4

    • My nie. Amerykanie.

      • 1 0

  • Jak słysze o takich projektach to jestem pewien że jesteśmy wkomunie

    centralizacja zakładów pracy, wszystkich rządzi jeden sekretarza, spółki prawa handlowego kupuja maseczki przez agencje wywiadu, zakłady łączą się aby wydawąc miliony na projekty które nigdy nie wejdą w życie i najwazniejsze nie kompetętna kadra z nadania partyjnego u władz spólek .

    • 30 12

  • Teraz LOTOS dorzuci kasy do trupa zwanego ausan.

    Która to już firma za panowania PiS.

    • 38 14

  • MON nie kupuje śmigłowców i uzbrojenia bo finalizuje przekop mierzei wiślanej.

    Nie było na to pieniędzy więc to uznano za projekt strategiczny dla bezpieczeństwa Polski.

    • 24 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane